Schoonmoeder regels kleinkinderen
zondag 1 december 2019 om 13:46
Hallo dames ,
Laat me even voorop stellen dat mijn schoonmoeder niet stelselmatig op me kinderen past.
Maar we hebben een gesprek gehad waar ik maar aan blijf denken.
Ik begrijp haar gedachtengang en mening maar kan maar niet kiezen wat nou de juiste manier van handelen is.
Ze zei tegen me dat als een oma op een kind past dat de ouders zich niet moeten bemoeien met haar regels en al zeer zeker niet hun regels opleggen.
Zij heeft tenslotte zelf kinderen succesvol groot gebracht.
Ik snap dat, maar er is sindsdien veel veranderd.
Ze begon toen een hele tirade over het "gezeik" van ouders met allerlei eetregels en slaapregels etc.
Wat vinden jullie hier van? Heeft ze een punt dat als je oppast dat je niet je regels moet opleggen? Of zou de oma de regels van de ouders moeten toepassen ook al is ze het er niet mee eens?
Ik ben vooral benieuwd naar de mening van schoonmoeders haha
Ik snap het namelijk ergens wel maar dit is exact de reden waarom ze niet mag oppassen op mijn kinderen als ze babys zijn (ze wou ooit honing op een speen doen etc, dus ben snel afgehaakt).
Laat me even voorop stellen dat mijn schoonmoeder niet stelselmatig op me kinderen past.
Maar we hebben een gesprek gehad waar ik maar aan blijf denken.
Ik begrijp haar gedachtengang en mening maar kan maar niet kiezen wat nou de juiste manier van handelen is.
Ze zei tegen me dat als een oma op een kind past dat de ouders zich niet moeten bemoeien met haar regels en al zeer zeker niet hun regels opleggen.
Zij heeft tenslotte zelf kinderen succesvol groot gebracht.
Ik snap dat, maar er is sindsdien veel veranderd.
Ze begon toen een hele tirade over het "gezeik" van ouders met allerlei eetregels en slaapregels etc.
Wat vinden jullie hier van? Heeft ze een punt dat als je oppast dat je niet je regels moet opleggen? Of zou de oma de regels van de ouders moeten toepassen ook al is ze het er niet mee eens?
Ik ben vooral benieuwd naar de mening van schoonmoeders haha
Ik snap het namelijk ergens wel maar dit is exact de reden waarom ze niet mag oppassen op mijn kinderen als ze babys zijn (ze wou ooit honing op een speen doen etc, dus ben snel afgehaakt).

zondag 1 december 2019 om 14:27
Sorry hoor. Zo was het helemaal niet bedoeld.
zondag 1 december 2019 om 14:28
Als ik allemaal regels opgelegd zou krijgen ( dat er tegenwoordige andere inzichten zijn dat snap ik prima ) zou ik zelf niet op willen passen. ( En mijn hart vasthouden voor verknipte kleinkinderen. ) Ik neem aan dat je als oppas gevraagd wordt omdat ze je een leuk, verstandig en lief mens vinden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

zondag 1 december 2019 om 14:31
Juistblijfgewoonbianca schreef: ↑01-12-2019 14:28Als ik allemaal regels opgelegd zou krijgen ( dat er tegenwoordige andere inzichten zijn dat snap ik prima ) zou ik zelf niet op willen passen. ( En mijn hart vasthouden voor verknipte kleinkinderen. ) Ik neem aan dat je als oppas gevraagd wordt omdat ze je een leuk, verstandig en lief mens vinden.
zondag 1 december 2019 om 14:31
Ok, als schoonmoeder:
Ik pas niet structureel op, maar ze logeren wel eens een weekend bij ons. De regels over bedtijd en eten worden hier wel doorgezet (al eten we wel heel vaak toevallig wraps als ze komen), maar over 1 of 2 koekjes bij de thee en 1 of 2 verhaaltjes voor het slapen gaan niet. Zoon en schoondochter weten dit en vinden dit ok.
Mochten ze daar problemen mee hebben vind ik dat een beetje verwennen erbij hoort. We laten ze echt geen hele pakken koek of zakken chips opeten.
Mijn dochter en schoonzoon willen dat niet, hun kinderen komen dus niet logeren. Wel op visite met hun ouders en pa en ma nemen dan de gezonde traktaties mee (de ene wortel is blijkbaar de andere niet
).
Maar ook zij worden ernstig verwend met veel aandacht en het honderdste spelletje memory.
Ik pas niet structureel op, maar ze logeren wel eens een weekend bij ons. De regels over bedtijd en eten worden hier wel doorgezet (al eten we wel heel vaak toevallig wraps als ze komen), maar over 1 of 2 koekjes bij de thee en 1 of 2 verhaaltjes voor het slapen gaan niet. Zoon en schoondochter weten dit en vinden dit ok.
Mochten ze daar problemen mee hebben vind ik dat een beetje verwennen erbij hoort. We laten ze echt geen hele pakken koek of zakken chips opeten.
Mijn dochter en schoonzoon willen dat niet, hun kinderen komen dus niet logeren. Wel op visite met hun ouders en pa en ma nemen dan de gezonde traktaties mee (de ene wortel is blijkbaar de andere niet
Maar ook zij worden ernstig verwend met veel aandacht en het honderdste spelletje memory.
zondag 1 december 2019 om 14:32
Het moment dat mijn moeder met de baby van een vriendin op schoot zat, en zei: "eens zien of je dit lust" en hem een vinger honing in z'n mond wilde stoppen (7 maanden was 'ie) dacht ik; oké, het gaat lang duren voordat ik jou alleen laat met mijn (toekomstige) baby.....Lillybit schreef: ↑01-12-2019 14:26Ligt eraan of ik er vertrouwen in zou hebben dat oma luistert als wij aangeven dat iets tegenwoordig wordt afgeraden (zoals honing geven) als we het gevoel zouden hebben dat ze ja knikt en nee doet dan zou ik mijn kind er niet alleen achterlaten.
Hier nooit problemen gehad met ouders en schoonouders in de rol van opa en oma.
Dat je het überhaupt in je hoofd haalt om andermans baby zomaar iets in z'n mond te stoppen zonder dat even (al is het maar snel met een vragende blik) aan één van de ouders vraagt

En toen ik er wat van zei, haalde ze haar schouders op "die regeltjes van tegenwoordig ook"

zondag 1 december 2019 om 14:32
En omdat je je kinderen een fijne en zelfstandige relatie ( dus los van bemoeienis van de ouders) met hun grootouders gunt.blijfgewoonbianca schreef: ↑01-12-2019 14:28Als ik allemaal regels opgelegd zou krijgen ( dat er tegenwoordige andere inzichten zijn dat snap ik prima ) zou ik zelf niet op willen passen. ( En mijn hart vasthouden voor verknipte kleinkinderen. ) Ik neem aan dat je als oppas gevraagd wordt omdat ze je een leuk, verstandig en lief mens vinden.
De gunfactor speelt ook een belangrijke rol.
zondag 1 december 2019 om 14:34
Ik ben geen moeder die een waslijst aan regels meegeeft als iemand anders oppast.
Maar van dingen als niet laten huilen, en niet alleen bij water laten spelen zonder zwemdiploma en geen onzinnige regels toepassen als je moet eerst een boterham met hartig eten voor je er 1 met zoet mag daarvan verwacht ik dat een oppas zich daar aan houdt. Doet ze dat niet dan wordt er inderdaad niet meer opgepast.
Maar van dingen als niet laten huilen, en niet alleen bij water laten spelen zonder zwemdiploma en geen onzinnige regels toepassen als je moet eerst een boterham met hartig eten voor je er 1 met zoet mag daarvan verwacht ik dat een oppas zich daar aan houdt. Doet ze dat niet dan wordt er inderdaad niet meer opgepast.
zondag 1 december 2019 om 14:36
Irish_Wasser_Woman schreef: ↑01-12-2019 14:32Het moment dat mijn moeder met de baby van een vriendin op schoot zat, en zei: "eens zien of je dit lust" en hem een vinger honing in z'n mond wilde stoppen (7 maanden was 'ie) dacht ik; oké, het gaat lang duren voordat ik jou alleen laat met mijn (toekomstige) baby.....
Dat je het überhaupt in je hoofd haalt om andermans baby zomaar iets in z'n mond te stoppen zonder dat even (al is het maar snel met een vragende blik) aan één van de ouders vraagt![]()
En toen ik er wat van zei, haalde ze haar schouders op "die regeltjes van tegenwoordig ook"En weet je wat het is? Mijn moeder is echt een hele intelligente, belezen vrouw. Ik stond (nadat ik het dus voorkomen had) echt met m'n mond vol tanden.....
En het is niet in je opgekomen om je intelligente en belezen moeder duidelijk te maken waarom honing gevaarlijk is voor een jong kind?
zondag 1 december 2019 om 14:38
Ik dacht; ik zat het even bondig samenvatten

Maar realiseer me wel dat er heel veel aan vooraf is gegaan.
Denk dat in de meeste situaties je er echt wel uit kunt komen, als beide kanten zich wat flexibel opstellen. Er zijn bepaalde kaders, die de ouders stellen. Daarbinnen is het prima als grootouders wat ruimte krijgen. Vind het juist goed dat kinderen ervaren dat het elders anders gaat, ze leren met verschillende huisregels om te gaan.
Maar mijn schoonmoeder had dat ook: zij had kinderen opgevoed, dus ze hoefde niks te horen. Ook niet over mijn baby van zes maanden, die een bepaald schema had met eten en slapen, en voor het eerst uit logeren ging (dat vertrouwen gaf ik haar). Ik heb me zelden zo niet gezien gevoeld, als moeder.

zondag 1 december 2019 om 14:39
Ik vind dat je de basisregels van de ouders gewoon te volgen hebt wat betreft voeding en slaaptijden. Als grootouders andere regels hebben zoals schoenen uit in huis, niet springen op de bank etc, dan is dat ook prima, het is immers hun huis.
Maar dat opdringen wbt eten snap ik nooit zo. Zeker bij hele jonge kinderen. Ik ken helaas genoeg mensen die hun kind laten rondrennen met een lolly in de mond. Ik ga van het idee al hyperventileren. Ik zou mijn kind nooit een lolly geven (of andere harde ballen) en ik zou dan ook heel erg boos worden als een ander die regel niet zou naleven.
Maar dat opdringen wbt eten snap ik nooit zo. Zeker bij hele jonge kinderen. Ik ken helaas genoeg mensen die hun kind laten rondrennen met een lolly in de mond. Ik ga van het idee al hyperventileren. Ik zou mijn kind nooit een lolly geven (of andere harde ballen) en ik zou dan ook heel erg boos worden als een ander die regel niet zou naleven.
zondag 1 december 2019 om 14:40
Nee, omdat je gratis bent.blijfgewoonbianca schreef: ↑01-12-2019 14:28Als ik allemaal regels opgelegd zou krijgen ( dat er tegenwoordige andere inzichten zijn dat snap ik prima ) zou ik zelf niet op willen passen. ( En mijn hart vasthouden voor verknipte kleinkinderen. ) Ik neem aan dat je als oppas gevraagd wordt omdat ze je een leuk, verstandig en lief mens vinden.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 1 december 2019 om 14:40
Mijn schoonmoeder laat mijn kinderen blindelings en zonder allerlei regels achter. Zij weet wat kinderen nodig hebben etc. De regels bij haar thuis zijn vast anders dan hier, maar alles is duidelijk, veilig en komt goed.Zonnestraaltje92 schreef: ↑01-12-2019 13:46Ik ben vooral benieuwd naar de mening van schoonmoeders haha
Mijn eigen moeder laat ik mijn kinderen echt niet achter. Ik wil ze graag levend houden......

zondag 1 december 2019 om 14:42
Ik lees weleens schrijnende verhalen van oma's die een baby's die borstvoeding krijgt een flesje poedermelk geven, of die baby's willen slaaptrainen en dat soort dingen. In zulke gevallen zou ik woedend worden denk ik. Het moet voor het kind zelf wel leuk zijn om bij opa en oma te zijn, en het moet niet volledig tegen mijn eigen opvoeding principes in gaan.
Bed tijden en snoepen interesseert mij echt ontzettend weinig. Maar goed ik heb dan ook geen moeilijke kinderen. Als mijn kinderen drie dagen moesten bij komen als ze bij oma waren geweest zou ik daar ook minder makkelijk in zijn. Maar verwennen en wat later naar bed hoort er wat mij betreft wel bij.
Bed tijden en snoepen interesseert mij echt ontzettend weinig. Maar goed ik heb dan ook geen moeilijke kinderen. Als mijn kinderen drie dagen moesten bij komen als ze bij oma waren geweest zou ik daar ook minder makkelijk in zijn. Maar verwennen en wat later naar bed hoort er wat mij betreft wel bij.
anoniem_388067 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 14:43
0.23% gewijzigd
zondag 1 december 2019 om 14:43
Jij maakt er echt een machtstrijd van.
Als ouder ga je echt geen regels bedenken om oma even lekker dwars te zitten. Als ouder wil je gewoon het beste voor je kind. Dan is het handig om iemand te laten oppassen die er ongeveer het zelfde instaat als je zelf.
Dan is het geen probleem als dingen die je minder belangrijk vindt anders gaan dan thuis.
Maar als erover essentiële dingen anders gedacht wordt dan die je beide partijen geen plezier met laten oppassen.
De oppas niet omdat die regels moet toepassen waar ze niet achter kan staan en de moeder niet omdat die zich toch niet gerust voelt om kind bij de oppas achter te laten.
Dus ja zeggen en nee doen is gewoon stom. Wees liever open zodat beide partijen kunnen beslissen of oppassen wel een goed idee is.
Het is geen recht van een oma on te mogen oppassen. Net zoals het geen plicht is.
zondag 1 december 2019 om 14:44
Ja, natuurlijk!

En het gaat inderdaad niet om een extra boterham, of koekjes of zo. Dáár zijn oma's voor (even allergieën en dergelijke ter zijde). Dus ik zeg niet dat ze nooit mag oppassen. Maar wel pas als baby iets meer kan hebben, zeg maar. Meer tegen dreumes leeftijd aan.

zondag 1 december 2019 om 14:45
Eerst veiligheid. Geen gezond verstand en veiligheid, dan maar geen fijne relatie met de grootouders.
Zonder kun je ook prima groot worden.
zondag 1 december 2019 om 14:46
zondag 1 december 2019 om 14:49
dit. Schoonmoeder en ik zitten met de hoofdzaken gewoon op een lijn. Ze past niet structureel op maar vind het wel leuk om af en toe middagje met baby te hebben. Qua hoofdzaken hoeft er niets afgesproken te worden, want daar is geen verschil van mening over. Het zijn de kleine dingetjes die anders zijn en dat hoort bij ons gewoon bij 'verwen oma zijn'.Betty_Slocombe schreef: ↑01-12-2019 14:14Er zijn een paar zaken die voor mij niet te overleggen zijn. En er zijn zaken die voor (schoon)ouders niet te overleggen zijn. Als je redelijk op een lijn zit, dan zijn dingen die anders zijn ook echt prima, want zo gaat het nu eenmaal bij opa en oma.
Als je niet redelijk op een lijn zit, dan is dat vervelend. Maar je kunt niet van andere mensen verwachten dat zij alles doen zoals jij dat wilt.