Schoonmoeder regels kleinkinderen
zondag 1 december 2019 om 13:46
Hallo dames ,
Laat me even voorop stellen dat mijn schoonmoeder niet stelselmatig op me kinderen past.
Maar we hebben een gesprek gehad waar ik maar aan blijf denken.
Ik begrijp haar gedachtengang en mening maar kan maar niet kiezen wat nou de juiste manier van handelen is.
Ze zei tegen me dat als een oma op een kind past dat de ouders zich niet moeten bemoeien met haar regels en al zeer zeker niet hun regels opleggen.
Zij heeft tenslotte zelf kinderen succesvol groot gebracht.
Ik snap dat, maar er is sindsdien veel veranderd.
Ze begon toen een hele tirade over het "gezeik" van ouders met allerlei eetregels en slaapregels etc.
Wat vinden jullie hier van? Heeft ze een punt dat als je oppast dat je niet je regels moet opleggen? Of zou de oma de regels van de ouders moeten toepassen ook al is ze het er niet mee eens?
Ik ben vooral benieuwd naar de mening van schoonmoeders haha
Ik snap het namelijk ergens wel maar dit is exact de reden waarom ze niet mag oppassen op mijn kinderen als ze babys zijn (ze wou ooit honing op een speen doen etc, dus ben snel afgehaakt).
Laat me even voorop stellen dat mijn schoonmoeder niet stelselmatig op me kinderen past.
Maar we hebben een gesprek gehad waar ik maar aan blijf denken.
Ik begrijp haar gedachtengang en mening maar kan maar niet kiezen wat nou de juiste manier van handelen is.
Ze zei tegen me dat als een oma op een kind past dat de ouders zich niet moeten bemoeien met haar regels en al zeer zeker niet hun regels opleggen.
Zij heeft tenslotte zelf kinderen succesvol groot gebracht.
Ik snap dat, maar er is sindsdien veel veranderd.
Ze begon toen een hele tirade over het "gezeik" van ouders met allerlei eetregels en slaapregels etc.
Wat vinden jullie hier van? Heeft ze een punt dat als je oppast dat je niet je regels moet opleggen? Of zou de oma de regels van de ouders moeten toepassen ook al is ze het er niet mee eens?
Ik ben vooral benieuwd naar de mening van schoonmoeders haha
Ik snap het namelijk ergens wel maar dit is exact de reden waarom ze niet mag oppassen op mijn kinderen als ze babys zijn (ze wou ooit honing op een speen doen etc, dus ben snel afgehaakt).

zondag 1 december 2019 om 14:09
Oh wat moet het heerlijk voor je zijn alle macht in handen te hebben!!Aureel schreef: ↑01-12-2019 14:05Ik ben geen schoonmoeder, wel een moeder die haar kinderen laat logeren bij schoonmoeder. Hier is het heel duidelijk; schoonmoeder houdt zich aan mijn/onze regels. Doet ze dit niet, dan wordt er niet gelogeerd. Hard gezegd, ik heb haar niet nodig. Dus als zij onze opvoeding niet respecteert, houdt het op. Zij is niet in de positie om eisen te stellen en haar regels op te leggen.

zondag 1 december 2019 om 14:12
Ik vind dat een oma vooral oma zou moeten kunnen zijn. Ze zeggen: Oma's zijn er om de kleinkinderen te verwennen, het opvoeden hebben ze al gehad. (Voor opa's geldt hetzelfde.)
En ja bij een van mijn oma's mocht ik dingen wel die thuis niet mochten zoals lekker lang op blijven, vrouwenvleugel kijken (vond m'n moeder me nog te jong voor). En we gingen samen boodschappen doen en mocht dan altijd wat dingetjes uitkiezen. Bij oma kreeg ik dus altijd danoontjes terwijl mijn moeder die nooit kocht want dat vond ze te duur.
En ja bij een van mijn oma's mocht ik dingen wel die thuis niet mochten zoals lekker lang op blijven, vrouwenvleugel kijken (vond m'n moeder me nog te jong voor). En we gingen samen boodschappen doen en mocht dan altijd wat dingetjes uitkiezen. Bij oma kreeg ik dus altijd danoontjes terwijl mijn moeder die nooit kocht want dat vond ze te duur.
zondag 1 december 2019 om 14:13

zondag 1 december 2019 om 14:14
Er zijn een paar zaken die voor mij niet te overleggen zijn. En er zijn zaken die voor (schoon)ouders niet te overleggen zijn. Als je redelijk op een lijn zit, dan zijn dingen die anders zijn ook echt prima, want zo gaat het nu eenmaal bij opa en oma.
Als je niet redelijk op een lijn zit, dan is dat vervelend. Maar je kunt niet van andere mensen verwachten dat zij alles doen zoals jij dat wilt.
Als je niet redelijk op een lijn zit, dan is dat vervelend. Maar je kunt niet van andere mensen verwachten dat zij alles doen zoals jij dat wilt.
zondag 1 december 2019 om 14:16
Ik denk dat dit helemaal aan de regels ligt.
Als jij graag wil dat je kind melkvrij eet omdat je kind allergisch is voor melk vind ik dat ze zich daaraan moet houden.
Vind jij dat je kind bij de lunch eerst een hartige boterham moet eten voor hij zoet mag vind ik dat oma zich hier niet persé aan hoeft te houden.
Wil het kind 3 boterhammen, terwijl je bij het CB bezig bent wegens naderend overgewicht en is de afspraak 2 boterhammen, dan vind ik weer wél dat oma zich daaraan moet houden.
En als jij 12.00 lunchtijd vindt en oma 13.00, dan lunchen ze lekker om 13.00!
Als jij graag wil dat je kind melkvrij eet omdat je kind allergisch is voor melk vind ik dat ze zich daaraan moet houden.
Vind jij dat je kind bij de lunch eerst een hartige boterham moet eten voor hij zoet mag vind ik dat oma zich hier niet persé aan hoeft te houden.
Wil het kind 3 boterhammen, terwijl je bij het CB bezig bent wegens naderend overgewicht en is de afspraak 2 boterhammen, dan vind ik weer wél dat oma zich daaraan moet houden.
En als jij 12.00 lunchtijd vindt en oma 13.00, dan lunchen ze lekker om 13.00!
zondag 1 december 2019 om 14:16
Okee. De reden dat ik er zo 'stevig' in sta, is dat mijn schoonmoeder stelselmatig regels overtrad - en echt niet over te lang tv kijken of wat meer snoepen, maar over veiligheid. Jonge kinderen alleen laten bij drukke weg, bij het water, rondrijden zonder autostoeltje/gordel, dat soort dingen. En dan ook nog ontkennen of liegen dat dat was gebeurd (totdat kind zelf kon praten dus).
Daar moesten we wel echt paal en perk aan stellen.
Heeft niet echt te maken met machtswellust, denk ik.

zondag 1 december 2019 om 14:18
Ze is niet de enige die dat eruit haalt.
JIJ bent de baas en bepaalt! Want anders zijn er gevolgen. Dat is toch hoe het werkt met macht?
Vind ik een nare houding, maar nog naarder vind ik dat je doet alsof het aan een ander ligt (of het zelfs oprecht niet doorhebt). Bah!
zondag 1 december 2019 om 14:20
Nou, lees mijn uitleg even voordat je zo tekeer gaat. Vind ik ook niet zo'n gezellige houding.moizer schreef: ↑01-12-2019 14:18Ze is niet de enige die dat eruit haalt.
JIJ bent de baas en bepaalt! Want anders zijn er gevolgen. Dat is toch hoe het werkt met macht?
Vind ik een nare houding, maar nog naarder vind ik dat je doet alsof het aan een ander ligt (of het zelfs oprecht niet doorhebt). Bah!

zondag 1 december 2019 om 14:23
Mijn kids zijn inmiddels al groot, en zijn vaak bij oma geweest.
Ze leven nog, dus is allemaal goed gegaan onder haar vleugels.
Ik vraag mij altijd af, hoe belangrijk zijn die eigen regels dat ze exact uitgevoerd moeten worden?
Ik begrijp het wel wanneer een kind echt een gebruiksaanwijzing heeft.
Maar wanneer het over een gezond kind gaat, hoe schadelijk zijn dan andere regels?
Ik heb er echt nooit een probleem van gemaakt , immers gaat het meestal toch niet over echt schadelijk, onveilig of verwaarlozing? ( neem aan als dat vertrouwen er niet is dat je je kind sowieso niet brengt )
Ze leven nog, dus is allemaal goed gegaan onder haar vleugels.
Ik vraag mij altijd af, hoe belangrijk zijn die eigen regels dat ze exact uitgevoerd moeten worden?
Ik begrijp het wel wanneer een kind echt een gebruiksaanwijzing heeft.
Maar wanneer het over een gezond kind gaat, hoe schadelijk zijn dan andere regels?
Ik heb er echt nooit een probleem van gemaakt , immers gaat het meestal toch niet over echt schadelijk, onveilig of verwaarlozing? ( neem aan als dat vertrouwen er niet is dat je je kind sowieso niet brengt )
zondag 1 december 2019 om 14:24
In je eerste post stond die uitleg er niet bij, waardoor die post nogal machtswellustig overkwam.
Nu blijkt dat schoonmoeder je kind geen veiligheid bood, logisch dat je dan niet wilt dat je kind daar logeert.
Maar dat vertelde je er in je eerste post ff niet bij.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

zondag 1 december 2019 om 14:26
Ligt eraan of ik er vertrouwen in zou hebben dat oma luistert als wij aangeven dat iets tegenwoordig wordt afgeraden (zoals honing geven) als we het gevoel zouden hebben dat ze ja knikt en nee doet dan zou ik mijn kind er niet alleen achterlaten.
Hier nooit problemen gehad met ouders en schoonouders in de rol van opa en oma.
Hier nooit problemen gehad met ouders en schoonouders in de rol van opa en oma.

zondag 1 december 2019 om 14:26
Grappig dat je hier vooral leest dat de oma’s meer verwennen. Bij mijn broers en zussen en hun kinderen speelt juist dat mijn ouders strenger/harder zijn voor de (klein)kinderen. Ze pasten op de kinderen van mijn broer en waren juist veel strenger met regels en consequenties van niet luisteren en dat soort dingen dan mijn broer en zijn vrouw. Dat gaf dus soms wrijving. Maar het zijn ook krenten, dus de gratis oppas gaven ze er niet voor op.
Inmiddels zijn die kinderen groter en kunnen ze nog steeds niet langer dan 5 minuten aan tafel zitten en worden ze daar ook niet in gecorrigeerd. Die kinderen luisteren nooit. Mijn ouders vinden daar een hoop van, haha! Maar dat is eenvoudig opgelost, want ze vragen het gezin gewoon niet meer te eten. Iedereen blij.
Inmiddels zijn die kinderen groter en kunnen ze nog steeds niet langer dan 5 minuten aan tafel zitten en worden ze daar ook niet in gecorrigeerd. Die kinderen luisteren nooit. Mijn ouders vinden daar een hoop van, haha! Maar dat is eenvoudig opgelost, want ze vragen het gezin gewoon niet meer te eten. Iedereen blij.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 14:27
2.61% gewijzigd