Schoonmoeder regels kleinkinderen

01-12-2019 13:46 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames ,

Laat me even voorop stellen dat mijn schoonmoeder niet stelselmatig op me kinderen past.
Maar we hebben een gesprek gehad waar ik maar aan blijf denken.
Ik begrijp haar gedachtengang en mening maar kan maar niet kiezen wat nou de juiste manier van handelen is.

Ze zei tegen me dat als een oma op een kind past dat de ouders zich niet moeten bemoeien met haar regels en al zeer zeker niet hun regels opleggen.
Zij heeft tenslotte zelf kinderen succesvol groot gebracht.

Ik snap dat, maar er is sindsdien veel veranderd.
Ze begon toen een hele tirade over het "gezeik" van ouders met allerlei eetregels en slaapregels etc.

Wat vinden jullie hier van? Heeft ze een punt dat als je oppast dat je niet je regels moet opleggen? Of zou de oma de regels van de ouders moeten toepassen ook al is ze het er niet mee eens?

Ik ben vooral benieuwd naar de mening van schoonmoeders haha

Ik snap het namelijk ergens wel maar dit is exact de reden waarom ze niet mag oppassen op mijn kinderen als ze babys zijn (ze wou ooit honing op een speen doen etc, dus ben snel afgehaakt).
Heeft ze een punt dat als je oppast dat je niet je regels moet opleggen?

Ligt aan de regels.
Als oma stem je met alles in wat je dochter/schoondochter zegt en doe je ondertussen precies wat jij zelf wil.
Ja, wanneer oma oppast bepaalt zij de regels. En als je dat niet wilt, moet je haar niet laten oppassen.
hannaa45 schreef:
01-12-2019 13:51
Als oma stem je met alles in wat je dochter/schoondochter zegt en doe je ondertussen precies wat jij zelf wil.
Hahaha ja of dit
In mijn ouders hun huis gelden idd hun regels. Maar wel met aanmerking dat ik een aantal eigen regels heb, waarvan ik heb gevraagd of die wil aanhouden.

Nou ben ik de moeilijkste niet en was dat ook niet toen ze nog een baby waren, een keer een slaapje gemist, of mee snoep dan dat ze hier krijgen, daar hoor je mij niet over.

Zouden ze daar geen zin in hebben dan is dat prima, dan zoek ik een betaalde oppas.
Ik zou me er niet te druk over maken. Oma's kun je het beste bewaren als verwenoma's, dus niet te vaak laten oppassen en er vooral van uitgaan dat ze het compleet op eigen manier doen.
Ze zullen inderdaad niet dood gaan van dat lepeltje honing of de rokende buurman die in de buurt van het raam staat. En als dat dan 4x per jaar gebeurt is er weinig aan de hand.
Voor gestructureerde hedendaagse opvoeding kun je beter bij de betaalde krachten zijn die recent zijn opgeleid daarvoor.
Het is niet zo zwart wit. Als ouder kan je wel de kaders aangeven. Alleen wanneer opa's/oma's af en toe een keer oppassen worden regels wat wat meer opgerekt.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Sansa_ schreef:
In mijn ouders hun huis gelden idd hun regels. Maar wel met aanmerking dat ik een aantal eigen regels heb, waarvan ik heb gevraagd of ze die wil aanhouden.

Nou ben ik de moeilijkste niet en was dat ook niet toen ze nog een baby waren, een keer een slaapje gemist, of mee snoep dan dat ze hier krijgen, daar hoor je mij niet over.

Zouden ze daar geen zin in hebben dan is dat prima, dan zoek ik een betaalde oppas.
-jolijn- schreef:
Ik zou me er niet te druk over maken. Oma's kun je het beste bewaren als verwenoma's, dus niet te vaak laten oppassen en er vooral van uitgaan dat ze het compleet op eigen manier doen.
Ze zullen inderdaad niet dood gaan van dat lepeltje honing of de rokende buurman die in de buurt van het raam staat. En als dat dan 4x per jaar gebeurt is er weinig aan de hand.
Voor gestructureerde hedendaagse opvoeding kun je beter bij de betaalde krachten zijn die recent zijn opgeleid daarvoor.

Dat kan nou net weer wel bij een baby.
Waarom vooral ervaringen van schoonmoeders? Moeders zijn toch net zo goed de oma's van de kinderen?

Ligt eraan over welke regels je het hebt, hoe belangrijk die voor jou zijn, hoe regelmatig ze oppast.
Mijn oma vond dat zij er was om ons een beetje te verwennen, dus bij haar mochten we een extra boterham met zoet bijvoorbeeld.
Mijn eigen moeder deed dat ook zo bij haar kleinkinderen.

Maar bijv normen en waarden die voor mij belangrijk zijn, daar hield mijn moeder zich aan. Was ook niet zo moeilijk, want waren ook haar normen en waarden.

Wat betreft eten en slapen liet mijn moeder zich wel door mij sturen, maar ik vind dat meestal ook niet van die belangrijke zaken bij incidenteel oppassen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Krabbeltje123 schreef:
Ja, wanneer oma oppast bepaalt zij de regels. En als je dat niet wilt, moet je haar niet laten oppassen.
Dat is natuurlijk bizar. Als een oma besluit dat een 13 jarige een biertje mag of een 12 jarige best een horrorfilm mag kijken of een baby best 2 uur mag huilen kun je daar best iets van zeggen.

Complete schema’s met tijden en regels opleggen kan idd niet, maar je kunt best bespreken dat bijvoorbeeld Pietje straf heeft en geen i pad mag of dat truusje tegenwoordig 1 slaapje doet ipv 2. Gewoon afspraken maken over de verzorging kan best.
Kijk, honing aan een speen kun je uitleggen, waarom die regel er is. Verder liet ik het inderdaad los, als mijn (schoon-)moeder oppaste. En als ik bij mijn oma was, die niet oppaste maar wel zo haar regels had, dan liet ik nog meer los. 1x per twee weken kregen ze meer snoep in een ochtend, dan ik goed voor ze vond. Dat was dan maar zo. Mijn oma genoot en de kinderen net zo. Ik wisselde alleen (te) grote bakken snoep om voor wat kleinere bakjes.

Nou moet ik zeggen dat diezelfde oma ook lange tijd op mij gepast had, omdat mijn moeder werkte, en als kind vond ik die verwennerij ook heerlijk.
Later is nu
Uh, ik zou het geven van honing aan een baby niet echt kunnen waarderen. Nu mijn zoontje wat ouder is mag ie heus een lekker koekje, snoepje oid bij opa en oma. Gek doen hoort er ook bij.
Maar als hij smiddags normaal slaapt zou ik het echt niet fijn vinden als ze dat opeens anders gaan doen. Niet omdat het mijn regels zijn, maar omdat hij het nodig heeft om te slapen en het dus in zijn belang is. Net als toen hij baby was optijd de fles geven, is gewoon een kwestie van goede verzorging.
Maar of hij savonds nou pannenkoeken of broccoli eet als m'n ouders oppassen kan me echt niet schelen.. Hij eet het allebei even graag.
Welke regels lapt ze aan haar laars dan? Als jij als regel hebt maximaal 2 koekjes per dag en oma wil er 3 geven dan maakt dat toch niks uit? Als jij als regel hebt niet alleen de straat over steken en oma zegt "ga maar en succes" dan is het een ander verhaal.

Mijn schoonouders passen structureel op mijn nichtje en zij heeft daarmee gewoon 4 opvoeders. Niet heel gezellig voor de familiedynamiek.
Onder de 2 mogen kinderen geen honing vanwege het risico op botulisme.
Ik zou haar niet structureel laten oppassen. Ze heeft geen respect voor wat jullie grenzen. Indien je met een waslijst eisen en verboden kwam dan snap ik haar reactie maar een paar simpele zaken en je daar al niet aan willen houden....nee dat vind ik geen goed idee.
Bij een opvang gelden ook eigen regels.

Bij af en toe oppas zal mijn eigen grens bij veiligheid liggen. Wat dat is, bepaal ik.
hannaa45 schreef:
Yup
Mijn mening als moeder: als ik een dusdanig laag vertrouwen heb in de oppaskwaliteiten van mijn moeder/schoonmoeder dat er een A4’tje aan regels/instructies met kind* moet worden afgeleverd... dan moet ik op zoek naar een andere vorm van oppas.

Ik weet ook dat mijn kind bij de oma’s meer mag bij bepaalde zaken dan thuis. Maar het zijn dan ook zijn oma’s. Schoonmoeder laat hem bijvoorbeeld altijd een boterham ‘speciaal’ maken, met alles erop wat hem maar invalt. Dat is thuis een No-go. Bij mijn moeder eet hij boterhammen met mes en vork, thuis gaat dat gewoon met de hand. Bij mijn moeder mag hij gewoon op het aanrecht klimmen om er gezellig bij te gaan zitten, thuis niet.
En ja, toen hij nog klein was kwam hij wel eens hieperdepiep thuis maar dan had hij wel een leuke middag gehad met oma en opa. Maar het is nooit een probleem geweest om te schakelen tussen ‘wat thuis mag en kan’ en wat bij de grootouders allemaal mogelijk is.

Mijn schoonzussen leveren hun kinderen af met een compleet reglement en gaan met schoonouders regelmatig ‘in gesprek’ (lees: eisen). Maar goed, die lui brengen de kinderen 24/7 bij schoonouders. Die lui verwachten gratis KDV kwaliteit.

*Doorsnee, gezond kind zonder medicatie of bepaalde noodzakelijke verzorging.
Zolang het niet gevaarlijk is vind ik het prima. Dus wel in een autostoel al is het voor een klein stukje. Maar lekker verwennen vind ik geen probleem. Daar is ze oma voor.
Ligt aan de regels en de leeftijd. Ik was ooit een tijdlang oppasmoeder. Op een gegeven moment zei een nieuw adres dat zij zouden opvoeden, dat was niet mijn taak. Ik ben het daar niet mee eens, want eigenlijk zeg je daarmee dat als jouw kind mij slaat, ik daar niks van mag zeggen. Op het moment dat ik in huis ben, geldt mijn gezag. Als jij straf geeft moet je mij daar niet mee opzadelen en al helemaal niet als mij dat belemmert in combinatie met een ander kind. En als ik met het kind wil kleien of knutselen wordt je tafel vies. Tja.

Aan de andere kant: als een ouder zoutloos eten wil voorzetten moet ik me daar natuurlijk wel aan houden, evenals thee met suiker bijvoorbeeld. Een kind dat medicijnen moet hebben op bepaalde tijden of op advies van de huisarts bijvoorbeeld geen paracetamol mag, dat zijn wel dingen waar je als oppas rekening mee moet houden.

Al met al vind ik het dus niet zo zwart wit, maar geef ik je schoonmoeder wel grotendeels gelijk.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
OH wat leuk, die boterham 'speciaal' Lemoos :-]
Klinkt als een goede herinnering in de maak.
Later is nu
Ja, zo was mijn schoonmoeder ook. Mooi niet.

Ze mogen best regels thuis hebben. Als het bij oma is "geen ellenbogen op tafel" heb je je daar aan te houden, hoe onzinnig ik het ook vind.

Maar toen mn oudste een baby was en na veel ziekenhuisbezoeken en maanden bezig bezig bezig 24/7 met hem, hem eens bij schoonmoeder lieten voor 2 nachtjes.. Om bij te slapen en bij de komen, gooide ze alles om. Hij had rust bij een strak schema, maar oma vond dat dat onzin was. En ze liet hem huilen, iets wat we hadden gezegd dat we absoluut niet wilden. Melkallergie? Onzin. Resultaat:totaal overstuur kind en weer weken bezig hem weer rustig in een ritme te krijgen en van de buikpijn af te komen.

Toen was ze nog boos ook, want zij had 2 kinderen grootgebracht dus ze wist het veel beter dan wij. Als we niet naar haar wilden luisteren, zou ze niet meer op hem passen. Zo geschiedde. Pas nu mogen ze weer alleen bij oma blijven. Soms. Heel soms.

Bij mijn ouders ben ik heel duidelijk geweest: als ze bij jullie zijn gelden jullie regels, maar wel binnen redelijkheid. Dus ok, thuis krijgen ze geen snoep en eigenlijk nooit vette hap, mogen ze bij opa en oma heus wel. En een keer later naar bed of een dutje missen, ook geen punt. Maar bijv. een tik geven (deden ze vroeger bij mij wel eens) en dan hebben ze een probleem. Vrij logisch lijkt me.
anoniem_182272 wijzigde dit bericht op 01-12-2019 14:05
8.27% gewijzigd
Ik ben geen schoonmoeder, wel een moeder die haar kinderen laat logeren bij schoonmoeder. Hier is het heel duidelijk; schoonmoeder houdt zich aan mijn/onze regels. Doet ze dit niet, dan wordt er niet gelogeerd. Hard gezegd, ik heb haar niet nodig. Dus als zij onze opvoeding niet respecteert, houdt het op. Zij is niet in de positie om eisen te stellen en haar regels op te leggen.
Malinois schreef:
01-12-2019 13:54
Dat is natuurlijk bizar. Als een oma besluit dat een 13 jarige een biertje mag of een 12 jarige best een horrorfilm mag kijken of een baby best 2 uur mag huilen kun je daar best iets van zeggen.

Complete schema’s met tijden en regels opleggen kan idd niet, maar je kunt best bespreken dat bijvoorbeeld Pietje straf heeft en geen i pad mag of dat truusje tegenwoordig 1 slaapje doet ipv 2. Gewoon afspraken maken over de verzorging kan best.
Euhm... als jij verwacht dat de oma je kind met 13 jaar een biertje gaat geven, dan laat je haar toch ook niet oppassen.
Maar ik kijk natuurlijk naar onze eigen situatie. Daar hebben de oma’s gelukkig een gezond boeren verstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven