Schoonmoeder regels kleinkinderen

01-12-2019 13:46 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames ,

Laat me even voorop stellen dat mijn schoonmoeder niet stelselmatig op me kinderen past.
Maar we hebben een gesprek gehad waar ik maar aan blijf denken.
Ik begrijp haar gedachtengang en mening maar kan maar niet kiezen wat nou de juiste manier van handelen is.

Ze zei tegen me dat als een oma op een kind past dat de ouders zich niet moeten bemoeien met haar regels en al zeer zeker niet hun regels opleggen.
Zij heeft tenslotte zelf kinderen succesvol groot gebracht.

Ik snap dat, maar er is sindsdien veel veranderd.
Ze begon toen een hele tirade over het "gezeik" van ouders met allerlei eetregels en slaapregels etc.

Wat vinden jullie hier van? Heeft ze een punt dat als je oppast dat je niet je regels moet opleggen? Of zou de oma de regels van de ouders moeten toepassen ook al is ze het er niet mee eens?

Ik ben vooral benieuwd naar de mening van schoonmoeders haha

Ik snap het namelijk ergens wel maar dit is exact de reden waarom ze niet mag oppassen op mijn kinderen als ze babys zijn (ze wou ooit honing op een speen doen etc, dus ben snel afgehaakt).
daenerys79 schreef:
01-12-2019 16:01
en dit inderdaad
En dat is nou precies vaak heel leuk van opa en oma, die ondeugende dingen die je thuis niet mag. Ik vind niet alles wat mijn schoonouders doen en zeggen tegen mijn kinderen top, maar goed, de kinderen vermaken zich prima en opa en oma genieten met volle teugen. Ik vind het belangrijker dat mijn kinderen fijne herinneringen overhouden aan opa en oma dan dat het nou precies helemaal op mijn manier gaat. En daarbij, waarom zou mijn manier de enige juiste zijn? Ik ben geen expert op het gebied van ouderschap; meestal doe ik ook maar wat.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Wij hebben in het begin elke week een ochtend opgepast.
Bij het eerste kindje, had mijn schoondochter een hele gebruiksaanwijzing geschreven over,de voeding, tijdstip van de dutjes, enzenz.
Het was drie keer slikken, terug denken hoe ik was, toen mij eerste kindje was geboren , en ik heb haar schrijven aan d muur geprikt en het ook opgevolgd.
Ik wilde daarmee duidelijk aangeven aan haar, dat ik haar respecteerde in haar manier van opvoeden.
Wij leven nu 12 jaar verder en er is nog altijd overleg als ze kleinkinderen bij ons komen logeren.
Is voor ons allemaal belangrijk, kleinkinderen zijn autistisch,dan zijn de regels gelijk als thuis.
Het heeft gewerkt, wij zijn de allerliefste opa en oma volgens de kleinkinderen, wij hebben samen ontzettend veel plezier gehad en hebben het nu nog.

Blijf overleggen.
GinnyJones schreef:
01-12-2019 14:39
Ik vind dat je de basisregels van de ouders gewoon te volgen hebt wat betreft voeding en slaaptijden. Als grootouders andere regels hebben zoals schoenen uit in huis, niet springen op de bank etc, dan is dat ook prima, het is immers hun huis.

Maar dat opdringen wbt eten snap ik nooit zo. Zeker bij hele jonge kinderen. Ik ken helaas genoeg mensen die hun kind laten rondrennen met een lolly in de mond. Ik ga van het idee al hyperventileren. Ik zou mijn kind nooit een lolly geven (of andere harde ballen) en ik zou dan ook heel erg boos worden als een ander die regel niet zou naleven.
Hier ben ik het mee eens.

Natuurlijk mag je in je eigen huis bepaalde grenzen stellen, als kinderen thuis wel met hun schoenen aan naar boven mogen of op bed mogen springen of zelf de televisie aan mogen zetten en bij jou niet, prima. Maar ik vind het onzin dat je, omdat je in jouw huis bent of omdat jij op dat moment oppast, opeens volledige zeggenschap hebt over het kind van een ander. Iemand die daar zo instaat, zou ik dus ook niet laten oppassen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
hannaa45 schreef:
01-12-2019 16:02
Conclusie: kinderen hebben dus een stabiele, liefdevolle opvoeder nodig en in principe kan iedereen voor die rol in aanmerking komen.
Helemaal mee eens. Helaas voldoet niet elke ouder en ook niet elke grootouder aan dit criterium. Dat is spijtig, maar als er dan wel een andere opvoeder is, dan scheelt dat weer.
Mijn kinderen zijn me lief, hun kinderen zijn me lief.
Praten over regels klinkt voor mij als "puppytraining", zus doen, zo doen.
Als oma ben ik blij te weten wat hun slaap-, fles-, muziekje-, en speen dingen zijn. De kleintjes blijven in hun ritme.

Alles daarom heen, doe ik op mijn manier: verwennen én corrigeren.
Ik tut, koester, zing, zij krijgen likkoektjes, springen op het bed, eten knakworstjes (thuis vegetarisch), vangen kikkers in de sloot (vies), boomhut (gevaarlijk),
Maar ook duidelijk, eten wat de pot schaft, soms even in de box, knutselspul opruimen, jas aan het haakje, niet dreinen. Prins(ess)jes gedrag wil ik niet.

Speen in de honing doppen, is niet oké, wel in bio fairtrade mangojam :)
Alles sal reg kom
Opa en oma zijn er bij ons voor leuke oppas momenten, niet structureel. Dat zouden we niet eens willen, deels door andere manier van denken/opvoeden.
Ik heb geen moeite met wat meer snoepen, wat later naar bed, eten wat ze graag willen, vanaf ongeveer 1/1,5 jaar. Daarvoor vond ik het wel zo fijn als ze ons ritme qua slapen en eten/flesjes aanhielden.

Maar er zijn wel een aantal basisregels waar ze zich aan moeten houden. Zoals bijvoorbeeld zonder bandjes niet in t zwembad/zee (voor jongste), niet insmeren = niet zwemmen, overdag uv-shirtjes aan bij zwembad/zee (jullie raden het al; we wonen in een warm land 😂). We hebben een keer verbrande kinderen terug gekregen na een ochtendje strand. Hun reactie: ze wilden niet insmeren, en het was maar eventjes. Daar ben ik boos over geworden.
En ons huis = onze regels, ook al zijn opa en oma op visite. Oma gaat altijd lachen als ze iets doen wat ze niet mogen, want zo schattig. En dan moet ik dus boos worden/corrigeren en dat snapt oma niet. En de kinderen dus ook niet want oma lacht toch?

Wat het bij ons moeilijk maakt, doordat we in het buitenland wonen, is dat als opa en oma op visite zijn, het voor hen vakantiestemming is, en voor ons niet. De kinderen moeten gewoon op tijd naar bed want school en ze hebben een bepaald ritme. Opa en oma begrijpen dat vaak niet en dat levert soms wat frustratie op.
Hastadepasta18 schreef:
01-12-2019 16:28

Wat het bij ons moeilijk maakt, doordat we in het buitenland wonen, is dat als opa en oma op visite zijn, het voor hen vakantiestemming is, en voor ons niet. De kinderen moeten gewoon op tijd naar bed want school en ze hebben een bepaald ritme. Opa en oma begrijpen dat vaak niet en dat levert soms wat frustratie op.
Dat snappen opa en oma heus wel, ze vinden het alleen niet leuk.
2019 schreef:
01-12-2019 14:12
Je eigen moeder doet het goed to? Mocht je kinderen hebben? Je hebt het namelijk alleen over schoonmoeders.
Dit gaat over een gesprek met me schoonmoder.
Mijn moeder is overigens juist het type die 10x belt op een dag on te vragen of iets mag hahaha wordt je ook gek van overigens :bonk:
hannaa45 schreef:
01-12-2019 17:08
Dat snappen opa en oma heus wel, ze vinden het alleen niet leuk.
Tja, het is nu eenmaal zo dus daar moeten ze dan mee dealen.
Ouders mennen opas en omas verwennen.
Ik heb er nooit over gedacht mijn ouders of schoonouders regels mee te geven als ze op mijn kind passen. Ze hebben mij en mijn man ook prima opgevoed. De regels op de opvang zijn ook anders dan bij ons thuis. Dus mijn kind snapt ook prima als de regels bij opa en oma anders zijn. En er zijn echt wel dingen waar ik soms mijn wenkbrauwen bij optrek (mijn schoonouders wonen in een Latijns Amerikaans land waar cultuur en opvattingen best wel anders zijn), maar zolang het niet schadelijk voor mijn kind is vind ik het prima. Ik denk dat er weinig mensen zoveel van mijn kind houden als ik en mijn man doen, maar dat de grootouders daar er wel een van zijn.
Ik vind het er heel erg vanaf hangen over welke "regels" het gaat.
Bij opa en oma gelden de regels van opa en oma.
Mijn zoontje is nu 15 maanden dus kan er nog niet veel over zeggen. Maar ik laat mijn moeder ondertussen echt wel bepalen of hij om 12 uur naar bed gaat of om 1 uur. En hoe laat hij exact zijn broodje eet maakt mij ook niks uit.
Maar tot 10 maanden heeft die van mij echt een heel strak ritme nodig gehad. Anders was hij de hele dag van de rel. Dus dan zei ik wel nadrukkelijk dat hij s morgens na zijn fruit moest slapen, zo was zijn ritme en anders begreep hij het niet meer en sliep gewoon niet.
Ook heeft hij tot 11 maanden hele erge reflux gehad. Verschonen moest van mij dus altijd voor het eten/voeden gedaan worden en niet erna.
Maar deze "regels" gaf ik ook door aan de kinderopvang.
Ook beter voor degene die de oppas had, anders bleef je m verschonen en als ie niet had geslapen lag ie de rest van de dag te krijsen.

Nu hij nog maar 1x slaapt en over zijn reflux heen is ben ik veel meer van go with the flow.
Sharing schreef:
01-12-2019 16:23
Mijn kinderen zijn me lief, hun kinderen zijn me lief.
Praten over regels klinkt voor mij als "puppytraining", zus doen, zo doen.
Als oma ben ik blij te weten wat hun slaap-, fles-, muziekje-, en speen dingen zijn. De kleintjes blijven in hun ritme.

Alles daarom heen, doe ik op mijn manier: verwennen én corrigeren.
Ik tut, koester, zing, zij krijgen likkoektjes, springen op het bed, eten knakworstjes (thuis vegetarisch), vangen kikkers in de sloot (vies), boomhut (gevaarlijk),
Maar ook duidelijk, eten wat de pot schaft, soms even in de box, knutselspul opruimen, jas aan het haakje, niet dreinen. Prins(ess)jes gedrag wil ik niet.

Speen in de honing doppen, is niet oké, wel in bio fairtrade mangojam :)
Ria, wat doe je op het Viva forum???

Dit klinkt wel heel erg als mijn schoonmoeder, hoewel kind van mij prima kikkers mag vangen, zeker nu hij zijn zwemdiploma heeft en voor een beetje klimmen ben ik ook niet bang.

De box is hij te groot voor met zijn zes jaar ;)

Ze past elke dinsdag op alle kleinkinderen, meestal bij schoonzus thuis. Daar bakken ze koekjes of maken ze pijl en boog, of crossen rond op allerlei aftandse fietsen of spelen met modder in de tuin, jagen de kippen op, rapen eieren, drummen of spelen met Lego... Allemaal niet begeleid door oma, de oudste is twaalf, de jongste zes ;)
Hier passen de grootouders ook op. Het zijn verstandige mensen, en geen haar op mijn hoofd die er ooit aan heeft gedacht om ze regels op te leggen.
Dus ja..... ze gaan later naar bed, krijgen vaker een ijsje en mogen op de bank springen.
Maar ze worden echt niet zonder bandjes bij het water gezet zonder diploma's, zonder autostoel vervoerd enz.
Mijn schoonzus is wat anders. Als er op hun kinderen gepast moet worden, komt er een hele waslijst aan regels mee, en die komen heel nauw. Vreselijk vind ik dat. Ik zou hier als opa en oma voor bedanken. Ik pas ook wel eens op andermans kinderen. Gratis en voor niks, voor de gezelligheid. En dan wil ik echt best rekening houden met bepaalde zaken. Maar een planning van minuut tot minuut voor de hele dag, welk merk jam er op het brood moet enz. daar pas ik voor.
hannaa45 schreef:
01-12-2019 13:51
Als oma stem je met alles in wat je dochter/schoondochter zegt en doe je ondertussen precies wat jij zelf wil.
He Hannaa45 :-)
Mee eens hoor.
Toen mijn kinderen regelmatig bij opa en oma logeerden had ik hen ook de vrijheid gegeven het op hun eigen manier te doen. Juist daarvan stak ik nog wat dingen op. Bv dat een baby nog steeds leeft als je wat flexibeler omgaat met voedingschema's of dat mijn baby intussen al kennis had gemaakt met verschillende soorten eten en er helemaal niet ziek van werd.
Ik leerde dat los laten soms heel bevrijdend kan werken voor mij als jonge moeder en dat ik, ipv zo krampachtig aan de boekjes vast te houden, nog heel wat kon leren van de ervaringen van de oudere generatie.
Wat al eerder hierboven is gezegd zolang er geen gevaar is. Mijn schoonmoeder is ook gevalletje ja zeggen en dan op haar eigen manier doen met als gevolg dat:

Kind met 6 mnd O.a kroket gevoerd kreeg met limonade in de fles.

Ze de kinderen vervoerde zonder de stoeltjes (wij hadden ze in haar auto gezet en kinderen kunnen zelf gordel om doen) zij haalde ze er gwoon uit want niet nodig en twee keer een lichte aanrijding gehad. (Inclusief boetes voor onveilig vervoeren van kind)

Ze wilde heel graag een keer dat de baby bleef slapen nou prima en om 0200 snachts bellen dat de baby alleen maar huilde en dat ze haar zelfs hoorde vanuit de schuur en niet begreep waarom ze zo huilde want ze had de hele dag niet geslapen dus ze moest wel moe zijn.

We gaan er nog steeds regelmatig heen omdat ze ook echt wel een leuke oma is en ik haar regels (en gebrek aan regels want he daar ben je oma voor) respecteer alleen nu kunnen we ingrijpen als het echt gevaarlijk wordt door er zelf bij te blijven.

Dus bij oma springen op de bank? Prima als dat mag dan doe je dat, bij oma in bad? Prima is goed als oma dat aanbiedt maar als oma dan denkt ik ga even een sigaretje roken buiten want ze zitten in bad en hij is net 1 kan prima zitten dan Zijn wij er bij.
Oppassen is geen must natuurlijk. De grootouders hebben hier nooit opgepast (was door de afstand niet handig), maar hebben wel een uitstekende band met de kinderen en zien elkaar ook regelmatig.
ducktales schreef:
02-12-2019 06:25
Wat al eerder hierboven is gezegd zolang er geen gevaar is. Mijn schoonmoeder is ook gevalletje ja zeggen en dan op haar eigen manier doen met als gevolg dat:

Ze de kinderen vervoerde zonder de stoeltjes (wij hadden ze in haar auto gezet en kinderen kunnen zelf gordel om doen) zij haalde ze er gwoon uit want niet nodig en twee keer een lichte aanrijding gehad. (Inclusief boetes voor onveilig vervoeren van kind)

Ze wilde heel graag een keer dat de baby bleef slapen nou prima en om 0200 snachts bellen dat de baby alleen maar huilde en dat ze haar zelfs hoorde vanuit de schuur en niet begreep waarom ze zo huilde want ze had de hele dag niet geslapen dus ze moest wel moe zijn.

We gaan er nog steeds regelmatig heen omdat ze ook echt wel een leuke oma is en ik haar regels (en gebrek aan regels want he daar ben je oma voor) respecteer alleen nu kunnen we ingrijpen als het echt gevaarlijk wordt door er zelf bij te blijven.

Dus bij oma springen op de bank? Prima als dat mag dan doe je dat, bij oma in bad? Prima is goed als oma dat aanbiedt maar als oma dan denkt ik ga even een sigaretje roken buiten want ze zitten in bad en hij is net 1 kan prima zitten dan Zijn wij er bij.
Ter aanvulling oppassen was op haar verzoek en hebben daar onze vaste oppas dan voor afgezegd. Wij hebben nooit gevraagd of de oma’s vast willen oppassen.
Toen de ene oma met koortslip mijn verse baby wilde kussen en niet geloofde dat dat gevaarlijk was schrok ik.
Ze gaan daar niet alleen heen, al doet de rest van de familie dat wel. Mijn man is echt heel leuk, en hij is haar kind. Maar tjonge!

Bij mijn moeder logeren ze wel. Die heeft duidelijke regels maar ook veel extra dingetjes. En denkt dat mijn kinderen lekker slapen tot veel later dan thuis, logisch want ze gingen "iets later" slapen. Kinderen vertellen dat ze hebben liggen lezen tot oma wakker was.
ducktales schreef:
02-12-2019 06:25

Ah, ik snap waarom het hier met sporadisch oppassen wel goed gaat. Ik heb mijn eigen kind met zes maanden ook stukjes kroket gevoerd en ja ze krijgt ook diksap in haar fles :yum:

Dat is toch niet zo'n drama? Voor die ene keer? Het is geen newborn!
ClaireSophie schreef:
02-12-2019 09:37
Ah, ik snap waarom het hier met sporadisch oppassen wel goed gaat. Ik heb mijn eigen kind met zes maanden ook stukjes kroket gevoerd en ja ze krijgt ook diksap in haar fles :yum:

Dat is toch niet zo'n drama? Voor die ene keer? Het is geen newborn!
Omdat jij als moeder die keus maakt jouw kind dat te geven. Zij is níet de moeder, en bepaald dus niet voor een baby (!) wat er wel of niet het mondje in gaat.
Irish_Wasser_Woman schreef:
02-12-2019 09:42
Omdat jij als moeder die keus maakt jouw kind dat te geven. Zij is níet de moeder, en bepaald dus niet voor een baby (!) wat er wel of niet het mondje in gaat.
Maar ik lees hier toch ook wel hysterische dingen hoor.
Neem dan maar die kroket als voorbeeld: dat je dat zelf niet aan je kind geeft, prima, maar je kind krijgt er ook niks van als het een keertje wel gebeurt.
Ik las hier dat kinderen onder de 2 jaar geen honing mogen, hoorde ik voor het eerst.
Nou zou ik me daar dan vervolgens weer wel aan houden, als me dat uitgelegd werd.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
02-12-2019 09:45
Neem dan maar die kroket als voorbeeld: dat je dat zelf niet aan je kind geeft, prima, maar je kind krijgt er ook niks van als het een keertje wel gebeurt.
Ik las hier dat kinderen onder de 2 jaar geen honing mogen, hoorde ik voor het eerst.
Nou zou ik me daar dan vervolgens weer wel aan houden, als me dat uitgelegd werd.
Ik vind een baby van zes maanden wel echt te jong voor zoiets als een gefrituurd hapje. Ook al is het maar één hapje. Het feit dat het gefrituurd is, is namelijk best heftig voor dat maagje.
Als een kind eenmaal met de pot mee eet (met stukjes en al) maakt het mij ook echt allemaal niet zo meer uit. Maar tot zo'n baby een beetje "af" is van binnen, vind ik dat iedereen gewoon de ouders moet volgen.
Solomio schreef:
02-12-2019 09:45
Bij de meeste mensen zal het zo zijn dat het niet om een keertje gaat dat er iets dubieus gebeurt, maar een optelsom van een heleboel keertjes, denk ik zo, en dan is het vertrouwen weg.
Malinois schreef:
01-12-2019 13:54
Dat is natuurlijk bizar. Als een oma besluit dat een 13 jarige een biertje mag of een 12 jarige best een horrorfilm mag kijken of een baby best 2 uur mag huilen kun je daar best iets van zeggen
Om het even in perspectief te zetten.
Dit is precies wat er gebeurd bij mijn ex als het om mijn net 10jarige gaat qua films, games en drank.
En dan wordt er door iedereen inclusief de raad van de kinderbescherming gezegd dat dit misschien niet is wat ik wil maar dat ik niets te zeggen heb over de tijd dat hij bij zijn vader is..

Als oma echt incidenteel de oppas is, zou ik her gewoon laten. Iemand die heel ver van jouw ideeen afstaat zou ik niet vrijwillig geregeld die mogelijkheid geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven