Schoonmoeder regels kleinkinderen
zondag 1 december 2019 om 13:46
Hallo dames ,
Laat me even voorop stellen dat mijn schoonmoeder niet stelselmatig op me kinderen past.
Maar we hebben een gesprek gehad waar ik maar aan blijf denken.
Ik begrijp haar gedachtengang en mening maar kan maar niet kiezen wat nou de juiste manier van handelen is.
Ze zei tegen me dat als een oma op een kind past dat de ouders zich niet moeten bemoeien met haar regels en al zeer zeker niet hun regels opleggen.
Zij heeft tenslotte zelf kinderen succesvol groot gebracht.
Ik snap dat, maar er is sindsdien veel veranderd.
Ze begon toen een hele tirade over het "gezeik" van ouders met allerlei eetregels en slaapregels etc.
Wat vinden jullie hier van? Heeft ze een punt dat als je oppast dat je niet je regels moet opleggen? Of zou de oma de regels van de ouders moeten toepassen ook al is ze het er niet mee eens?
Ik ben vooral benieuwd naar de mening van schoonmoeders haha
Ik snap het namelijk ergens wel maar dit is exact de reden waarom ze niet mag oppassen op mijn kinderen als ze babys zijn (ze wou ooit honing op een speen doen etc, dus ben snel afgehaakt).
Laat me even voorop stellen dat mijn schoonmoeder niet stelselmatig op me kinderen past.
Maar we hebben een gesprek gehad waar ik maar aan blijf denken.
Ik begrijp haar gedachtengang en mening maar kan maar niet kiezen wat nou de juiste manier van handelen is.
Ze zei tegen me dat als een oma op een kind past dat de ouders zich niet moeten bemoeien met haar regels en al zeer zeker niet hun regels opleggen.
Zij heeft tenslotte zelf kinderen succesvol groot gebracht.
Ik snap dat, maar er is sindsdien veel veranderd.
Ze begon toen een hele tirade over het "gezeik" van ouders met allerlei eetregels en slaapregels etc.
Wat vinden jullie hier van? Heeft ze een punt dat als je oppast dat je niet je regels moet opleggen? Of zou de oma de regels van de ouders moeten toepassen ook al is ze het er niet mee eens?
Ik ben vooral benieuwd naar de mening van schoonmoeders haha
Ik snap het namelijk ergens wel maar dit is exact de reden waarom ze niet mag oppassen op mijn kinderen als ze babys zijn (ze wou ooit honing op een speen doen etc, dus ben snel afgehaakt).
zondag 1 december 2019 om 14:50
Ik heb gewacht met een kind mee laten gaan op een dagje weg tot het kind verbaal voor zich zelf kon opkomen, omdat opa en oma vooral gingen voor hun eigen behoeftes en totaal niet zagen waar het kind behoefte aan had.Irish_Wasser_Woman schreef: ↑01-12-2019 14:44Ze zou onze regels simpelweg aan haar laars lappen.
En het gaat inderdaad niet om een extra boterham, of koekjes of zo. Dáár zijn oma's voor (even allergieën en dergelijke ter zijde). Dus ik zeg niet dat ze nooit mag oppassen. Maar wel pas als baby iets meer kan hebben, zeg maar. Meer tegen dreumes leeftijd aan.
En de opmerking bij het terugbrengen "hij is wel mondig hoor". Goed zo.

zondag 1 december 2019 om 14:50
En ik vind het raar dat er soms gedacht wordt dat als er geen regels zijn besproken de oma's helemaal los gaan. Dat kan ik me namelijk niet voorstellen. Ik bedoel die zien zelf toch ook wel dat sommige dingen niet handig zijn? Zo had ik bij oma net zo goed regels want ze was als de dood dat er iets met ons zou gebeuren. Heb daar als kind nooit een horrorfilm gezien en oma hield daar ook zowiezo niet van. Echter bij m'n oom en tante toen we daar een nachtje bleven logeren omdat ouders weg moesten... IT kwam die avond op tv en oom dacht dat het vast niet zo heel eng was en we dat wel aan konden (we waren geloof ik tussen de 7/8 en 10/11 jaar en mijn nichtje wilde hem graag zien want werd besproken op het schoolplein). Dagen nachtmerries van gehad en mijn nichtjes ook. Tante vond het niet zo geslaagd toen ze thuis kwam en het zag

zondag 1 december 2019 om 14:55
Nee dus. Sommige oma's zien dat niet.
De totale verbazing dat autostoeltjes nodig waren voor een peuter en een baby! En dat ging over de kinderen hier ophalen. Stel dat ze daar al waren geweest, dan was het nooit in me opgekomen dat opa en oma ze misschien wel eens mee zouden kunnen nemen in de auto, want ze hadden geen autostoeltjes. Ik was er dan nooit achter gekomen dat ze het nut van autostoeltjes niet inzagen.

zondag 1 december 2019 om 14:56
Precies, mijn schoonmoeder is echt niet volslagen achterlijk. Ik heb haar nog nooit betrapt met iets gevaarlijks/onverantwoords doen. Buiten het 'jongen wij eten lekker stiekem nog een koekje' gedrag doet ze gewoon hetzelfde als ik.TsumTsum schreef: ↑01-12-2019 14:50En ik vind het raar dat er soms gedacht wordt dat als er geen regels zijn besproken de oma's helemaal los gaan. Dat kan ik me namelijk niet voorstellen. Ik bedoel die zien zelf toch ook wel dat sommige dingen niet handig zijn? Zo had ik bij oma net zo goed regels want ze was als de dood dat er iets met ons zou gebeuren. Heb daar als kind nooit een horrorfilm gezien en oma hield daar ook zowiezo niet van. Echter bij m'n oom en tante toen we daar een nachtje bleven logeren omdat ouders weg moesten... IT kwam die avond op tv en oom dacht dat het vast niet zo heel eng was en we dat wel aan konden (we waren geloof ik tussen de 7/8 en 10/11 jaar en mijn nichtje wilde hem graag zien want werd besproken op het schoolplein). Dagen nachtmerries van gehad en mijn nichtjes ook. Tante vond het niet zo geslaagd toen ze thuis kwam en het zag![]()
zondag 1 december 2019 om 14:59
Um, dat is gewoon een feit.
Misschien niet leuk om te horen voor een oma, maar het is nou eenmaal zo. Er zijn er genoeg onder ons waarvan de grootouders al overleden waren of die in een ander land woonden.

zondag 1 december 2019 om 15:00
Het is niet aardig geformuleerd inderdaad maar jezelf als grootouder op gelijke lijn stellen als de ouders vind ik niet gepast.
Zonder liefhebbende ouders zul je vast ook groot worden maar dat is wel een compleet ander trauma dan zonder grootouders opgroeien.
zondag 1 december 2019 om 15:10
Ja ik snap dat ook niet, oma’s zijn toch ook niet van lotje getikt.TsumTsum schreef: ↑01-12-2019 14:50En ik vind het raar dat er soms gedacht wordt dat als er geen regels zijn besproken de oma's helemaal los gaan. Dat kan ik me namelijk niet voorstellen. Ik bedoel die zien zelf toch ook wel dat sommige dingen niet handig zijn? Zo had ik bij oma net zo goed regels want ze was als de dood dat er iets met ons zou gebeuren. Heb daar als kind nooit een horrorfilm gezien en oma hield daar ook zowiezo niet van. Echter bij m'n oom en tante toen we daar een nachtje bleven logeren omdat ouders weg moesten... IT kwam die avond op tv en oom dacht dat het vast niet zo heel eng was en we dat wel aan konden (we waren geloof ik tussen de 7/8 en 10/11 jaar en mijn nichtje wilde hem graag zien want werd besproken op het schoolplein). Dagen nachtmerries van gehad en mijn nichtjes ook. Tante vond het niet zo geslaagd toen ze thuis kwam en het zag![]()
En wanneer ze niet capabel zijn en je dus een hele waslijst aan instructies moet achterlaten, dan breng je je kinderen toch beter niet.
Ik weet niet, maar de generatie van mijn moeder was juist meer van de rust, reinheid en regelmaat.
En ze weten toch heus wel wat een kind moet eten, dat je op moet letten etc.etc.
Mijn moeder riep wel altijd, bij oma hoor je verwend te worden.
Dus ja, daar krijg je idd dan lekker 2 ( of 3 ) koekjes, of in de winkel die lekkere reep chocolade , wordt aanmaaklimonade een tikkie sterker gemaakt, en leest oma het hele boek voor je uit in plaats van 3 bladzijdes en slaap je een half uurtje later.
En laten we de opa’s ook niet vergeten.
zondag 1 december 2019 om 15:15
consuelabananahammok schreef: ↑01-12-2019 15:10Ja ik snap dat ook niet, oma’s zijn toch ook niet van lotje getikt.
En wanneer ze niet capabel zijn en je dus een hele waslijst aan instructies moet achterlaten, dan breng je je kinderen toch beter niet.
Tja, dat ís dus gewoon niet zo. Er zijn inderdaad oma's die best van lotje getikt zijn radicaal anders ideeën hebben over opvoeding en veiligheid. Niet over koekjes en tv. Ook niet aanvoelen/zich willen verdiepen waar kinderen wel of niet aan toe zijn.
En 'dan breng je ze toch niet': maar wel heel erg verwachten dat ze gaan oppassen en erg boos worden als ze dat niet 'mogen'.
Prijs jezelf gelukkig met de grootouders van je kinderen, maar realiseer je dat het niet altijd en overal zo gemoedelijk gaat.

zondag 1 december 2019 om 15:17
Ik hoor wel eens van mensen dat ze het jammer vinden dat ze geen opa en oma hadden of dat die er wel waren maar dat ze daar nooit een band mee op hebben kunnen bouwen om wat voor reden dan ook. Vooral als je dan zegt dat logeren bij oma vroeger echt een feest was.
Er zijn natuurlijk tig redenen te verzinnen waarom er geen of weinig contact is.

zondag 1 december 2019 om 15:19
TsumTsum schreef: ↑01-12-2019 14:50En ik vind het raar dat er soms gedacht wordt dat als er geen regels zijn besproken de oma's helemaal los gaan. Dat kan ik me namelijk niet voorstellen. Ik bedoel die zien zelf toch ook wel dat sommige dingen niet handig zijn? Zo had ik bij oma net zo goed regels want ze was als de dood dat er iets met ons zou gebeuren. Heb daar als kind nooit een horrorfilm gezien en oma hield daar ook zowiezo niet van. Echter bij m'n oom en tante toen we daar een nachtje bleven logeren omdat ouders weg moesten... IT kwam die avond op tv en oom dacht dat het vast niet zo heel eng was en we dat wel aan konden (we waren geloof ik tussen de 7/8 en 10/11 jaar en mijn nichtje wilde hem graag zien want werd besproken op het schoolplein). Dagen nachtmerries van gehad en mijn nichtjes ook. Tante vond het niet zo geslaagd toen ze thuis kwam en het zag![]()

Wij mochten bij oma 1 ook kijken naar the Bold. Was gewoon leuk om oma te kijken als ze naar the Bold zat te kijken. “Wat is dat toch een labbekak die Ritsjj. Broek kan een veel leukere krijgen”. En hoppa, daar ging weer een after eight dinnermintje naar binnen. Met die oma ging ik shoppen, terrasjes op, lunchrooms in en uit en vooral heel vaak mee naar de kapper. Ze reed alsof ze meedeed aan Le Mans maar we zaten wel in stoeltjes. Alhoewel dat laatste voornamelijk was bedoeld om de strijdende partijen op de achterbank uiteen te houden

Had ik echt niet willen missen omdat mijn moeder totaal anders was dan haar schoonmoeder. En ook al had oma soms heel andere ideeën, ze zou zonder te knipperen met haar ogen haar leven geven voor haar kleinkinderen. Oma was de eerste ‘kijk’ op hoe anders het kon zijn buiten het eigen huis (of grootmoeder moederskant die eigenlijk een soort voorloper was van wat wij gewend waren).

zondag 1 december 2019 om 15:19
Ik ben schoonmoeder en oma. Als de kleinkinderen hier zijn, vind ik het wel prettig als ze zich aan mijn huisregels houden maar daar doe ik niet rigide over. Het zijn ook maar simpele dingen zoals deur achter je bibs dicht, handen wassen voor het eten en niet rennen in huis ivm de honden. Ik houd me aan hun bedtijden en opvoeding maar onze ideeën lopen niet zoveel uiteen. Als er bijvoorbeeld gehoest wordt en ik wil daar wat voor geven dan vraag ik dat even in een appje. Er zijn tot nu toe geen problemen over geweest.
zondag 1 december 2019 om 15:25
In de tijd dat mijn man klein was, waren er nog geen kinderstoeltjes. En mijn kinderen zijn de eerste kleinkinderen. Dus moesten wij zijn ouders ook even uitleggen dat de tijden veranderd zijn en dat kinderen tegenwoordig wel in kinderstoeltjes zaten. Dat had weinig te maken met wel of niet het nut ergens van inzien. Ik denk dat het vaak geen onwil is.Quincy2 schreef: ↑01-12-2019 14:55Nee dus. Sommige oma's zien dat niet.
De totale verbazing dat autostoeltjes nodig waren voor een peuter en een baby! En dat ging over de kinderen hier ophalen. Stel dat ze daar al waren geweest, dan was het nooit in me opgekomen dat opa en oma ze misschien wel eens mee zouden kunnen nemen in de auto, want ze hadden geen autostoeltjes. Ik was er dan nooit achter gekomen dat ze het nut van autostoeltjes niet inzagen.
Ik vind dat opa's en oma's kinderen mogen verwennen; het opvoeden doen wij wel. En in het huis van opa en oma gelden de regels van opa en oma. Net als dat op school de regels van school gelden en thuis de regels van thuis.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zondag 1 december 2019 om 15:25
juist, als je die mensen niet vertrouwt dan moet je ze niet laten oppassen. Ik laat mijn kind gerust bij schoonmoeder achter, er is no-way-in- hell dat ik hem bij mijn moeder zou laten.consuelabananahammok schreef: ↑01-12-2019 15:10Ja ik snap dat ook niet, oma’s zijn toch ook niet van lotje getikt.
zondag 1 december 2019 om 15:29
Je leest toch kranten en soms ook tijdschriften en je kijkt soms dingen op televisie, als volwassen mens?Belle73 schreef: ↑01-12-2019 15:25In de tijd dat mijn man klein was, waren er nog geen kinderstoeltjes. En mijn kinderen zijn de eerste kleinkinderen. Dus moesten wij zijn ouders ook even uitleggen dat de tijden veranderd zijn en dat kinderen tegenwoordig wel in kinderstoeltjes zaten. Dat had weinig te maken met wel of niet het nut ergens van inzien. Ik denk dat het vaak geen onwil is.
Dat je het dus niet wéét, kan ik me niet voorstellen. Dat je het dus onzin vindt, omdat je het wel weet, betekent voor mij dat je niet oppast of mijn kind meeneemt.
(Ze hebben hier dus nooit opgepast vanwege dit soort dingen. Het was ook niet nodig, dus het zou alleen voor de leuk zijn geweest.)

zondag 1 december 2019 om 15:42
Zeker bij een baby kan ik me dat voorstellen, met slaapjes en voedingen etc. Maar als ze wat groter zijn, kun jij rustig je eigen regels maken. Misschien mogen ze thuis best van tafel bij het eten en vind jij dat niet goed. Dan blijven ze bij jou dus maar aan tafel zitten tijdens het eten. Kinderen weten heel goed dat er op andere plekken andere regels gelden en ik vind het ook goed dat ze daar mee om leren gaan.herfstappeltaart schreef: ↑01-12-2019 15:39Ik heb geen reacties gelezen maar ben wel oma en ga oppassen. Ik ben van plan me strikt aan de regels van de ouders te houden. Het is hun kind en zij bepalen de opvoeding.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

zondag 1 december 2019 om 15:43
Belle73 schreef: ↑01-12-2019 15:42Zeker bij een baby kan ik me dat voorstellen, met slaapjes en voedingen etc. Maar als ze wat groter zijn, kun jij rustig je eigen regels maken. Misschien mogen ze thuis best van tafel bij het eten en vind jij dat niet goed. Dan blijven ze bij jou dus maar aan tafel zitten tijdens het eten. Kinderen weten heel goed dat er op andere plekken andere regels gelden en ik vind het ook goed dat ze daar mee om leren gaan.
Ow ja dat soort dingen wel. Dat is niet zo belangrijk.Maar ik zal me wel houden aan hun opvattingen over snoepen bijvoorbeeld.
zondag 1 december 2019 om 15:56
Nee, geen feit.
Er zijn zelfs kinderen die opgevoed worden door hun grootouders.
De rol van opvoeder kan iedereen op zich nemen die oprecht van een kind houdt.
Daar is zelfs geen biologische band voor nodig.
zondag 1 december 2019 om 15:57
Het is een feit dat je geen grootouders nodig hebt.
Het is een heel ander feit dat sommige kinderen door grootouders worden opgevoed, maar daardoor heeft een willekeurig ander kind de zijne niet NODIG heeft als hij gewoon ouders heeft (of een andere opvoeder).
zondag 1 december 2019 om 16:00
zondag 1 december 2019 om 16:01
florence13 schreef: ↑01-12-2019 14:56
Precies, mijn schoonmoeder is echt niet volslagen achterlijk. Ik heb haar nog nooit betrapt met iets gevaarlijks/onverantwoords doen. Buiten het 'jongen wij eten lekker stiekem nog een koekje' gedrag doet ze gewoon hetzelfde als ik.
en dit inderdaad
Don't cry, buy a bag and move on.
zondag 1 december 2019 om 16:02
Conclusie: kinderen hebben dus een stabiele, liefdevolle opvoeder nodig en in principe kan iedereen voor die rol in aanmerking komen.