Schoonmoeder regels kleinkinderen

01-12-2019 13:46 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames ,

Laat me even voorop stellen dat mijn schoonmoeder niet stelselmatig op me kinderen past.
Maar we hebben een gesprek gehad waar ik maar aan blijf denken.
Ik begrijp haar gedachtengang en mening maar kan maar niet kiezen wat nou de juiste manier van handelen is.

Ze zei tegen me dat als een oma op een kind past dat de ouders zich niet moeten bemoeien met haar regels en al zeer zeker niet hun regels opleggen.
Zij heeft tenslotte zelf kinderen succesvol groot gebracht.

Ik snap dat, maar er is sindsdien veel veranderd.
Ze begon toen een hele tirade over het "gezeik" van ouders met allerlei eetregels en slaapregels etc.

Wat vinden jullie hier van? Heeft ze een punt dat als je oppast dat je niet je regels moet opleggen? Of zou de oma de regels van de ouders moeten toepassen ook al is ze het er niet mee eens?

Ik ben vooral benieuwd naar de mening van schoonmoeders haha

Ik snap het namelijk ergens wel maar dit is exact de reden waarom ze niet mag oppassen op mijn kinderen als ze babys zijn (ze wou ooit honing op een speen doen etc, dus ben snel afgehaakt).
Ik vind een hap kroket met 6 maanden wel een probleem.
Mijn moeder heeft toen ze klein waren opgepast toen hield ze zich redelijk aan onze wensen. Toen ze een andere man kreeg niet meer. Mijn kinderen alleen in bad laten, alleen met de hond, vol stoppen met rommel tot ze groen zagen. Ik ben ermee gestopt. Ze vond het overdreven en melkallergie was geen reden om ze geen ijs te geven. Dat mijn dochter 2 dagen gillende buikpijn kreeg geloofde ze niet. Ik vind het echt compleet van de pot gerukt dat zogenaamde verwennen. Speel een spelletje met ze, ga naar het kinderparadijs of naar het strand. Uur later naar bed of 1 koekje extra ok, maar ik vind volproppen met troep echt niet leuk. Zou dat nooit doen bij andermans kinderen. Schoonouders deden wel normaal. Maakte er echt een feestje van. Bios, winkelen, zwemmen, voorlezen kon niet op. Kinderen hoeven het niet precies als thuis te hebben, maar het moet wel leuk blijven.
ClaireSophie schreef:
02-12-2019 09:37
Ah, ik snap waarom het hier met sporadisch oppassen wel goed gaat. Ik heb mijn eigen kind met zes maanden ook stukjes kroket gevoerd en ja ze krijgt ook diksap in haar fles :yum:

Dat is toch niet zo'n drama? Voor die ene keer? Het is geen newborn!
Het wordt aangeraden om de eerste 6 maanden alleen melk te geven en daarna te beginnen met oefenen groente en fruit etc.
Als jouw kind al toe was aan kroketten met 6 maanden (wat overigens super zout is) dan vraag ik me toch af... op welke leeftijd begon je dan met oefenhapjes?
ClaireSophie schreef:
02-12-2019 09:37
Ah, ik snap waarom het hier met sporadisch oppassen wel goed gaat. Ik heb mijn eigen kind met zes maanden ook stukjes kroket gevoerd en ja ze krijgt ook diksap in haar fles :yum:

Dat is toch niet zo'n drama? Voor die ene keer? Het is geen newborn!
Haha 1x geen probleem en een hapje om te proeven prima (zal ik zelf niet doen) maar dit was een voorbeeld en dan een halve kroket naar binnen terwijl ze nog geen vast voedsel kreeg. (Ze was ruim twee maanden te vroeg dus gecorrigeerd nog geen 4 maanden en mocht vanwege slokdarm problemen nog geen vast voeding). En limonade en diksap zijn in mijn ogen twee verschillende dingen
Solomio schreef:
02-12-2019 09:45
Maar ik lees hier toch ook wel hysterische dingen hoor.
Neem dan maar die kroket als voorbeeld: dat je dat zelf niet aan je kind geeft, prima, maar je kind krijgt er ook niks van als het een keertje wel gebeurt.
Ik las hier dat kinderen onder de 2 jaar geen honing mogen, hoorde ik voor het eerst.
Nou zou ik me daar dan vervolgens weer wel aan houden, als me dat uitgelegd werd.
Dat met die kroketten is helemaal goed gekomen hoor! Ze aten bij een jaar keurig met de pot mee. Maar 4 maanden gecorrigeerd en geen vaste voeding mogen en dan een halve kroket naar binnen krijgen was niet zo een heel straks plan. En was dit het enige ok kan gebeuren maar dit was een voorbeeld van meer hoor!

Verbaas me wel dat jullie dit hysterie vinden... in mijn omgeving inclusief mijn man vonden dat ze er nooit meer heen mogen. Dat vind ik een beetje hysterie..
ducktales schreef:
02-12-2019 12:22
Dat met die kroketten is helemaal goed gekomen hoor! Ze aten bij een jaar keurig met de pot mee. Maar 4 maanden gecorrigeerd en geen vaste voeding mogen en dan een halve kroket naar binnen krijgen was niet zo een heel straks plan. En was dit het enige ok kan gebeuren maar dit was een voorbeeld van meer hoor!

Verbaas me wel dat jullie dit hysterie vinden... in mijn omgeving inclusief mijn man vonden dat ze er nooit meer heen mogen. Dat vind ik een beetje hysterie..
Ik vind het ook niet normaal, een kroket met zes maanden, het kind begint net zelfstandig prakjes te eten, maagje is daar totaal niet op ingesteld. Een half jaar later zou ik het al geen punt meer vinden, maar zes maanden is echt heel raar. Een kind zal er geen permanente schade van oplopen, maar kan zeker wel maag/darmklachten krijgen van zoiets en er is ook nog een risico op verslikken.
Zonnestraaltje92 schreef:
02-12-2019 12:08
Het wordt aangeraden om de eerste 6 maanden alleen melk te geven en daarna te beginnen met oefenen groente en fruit etc.
Als jouw kind al toe was aan kroketten met 6 maanden (wat overigens super zout is) dan vraag ik me toch af... op welke leeftijd begon je dan met oefenhapjes?
Met vier maanden is tegenwoordig de richtlijn! Een hapje kroket hè dames, come on :facepalm: het is geen kingsize wopper die naar binnen werd gewerkt....

Doe toch niet zo spastisch.
Oma's schijnen heel royaal te zijn met zoetigheid; snoepjes, koekjes.
Pas moi. Ik ben heel matig in die rotzooi.
Maar goed, i'm out hier! Want met mijn dochter komt het nóóit meer goed na dat hapje kroket.

Succes met jullie schoonmoeders! :bye:
ClaireSophie schreef:
02-12-2019 12:51
Maar goed, i'm out hier! Want met mijn dochter komt het nóóit meer goed na dat hapje kroket.

Het ging bij mij niet om 1 hapje he! Daar had ik ondanks het feit dat ze nog geen vast voedsel mocht geen moeite mee gehad maar het was meer dan halve kroket.
ClaireSophie schreef:
02-12-2019 12:48
Met vier maanden is tegenwoordig de richtlijn! Een hapje kroket hè dames, come on :facepalm: het is geen kingsize wopper die naar binnen werd gewerkt....

Waarom denk ik dan? Wou je het kind laten kennismaken met een nieuwe smaak of wou je kijken hoe ze reageert?

Je kan toch verwachten dat als je zoiets vertelt dat andere zich afvragen wat jouw beweegredenen zijn.
ClaireSophie schreef:
02-12-2019 12:48

Ik vind het gewoon ontzettend dom overkomen. Maar goed, 't is jouw kind. Daar mag je zo dom mee doen als je wil.
ClaireSophie schreef:
02-12-2019 12:51

Of het nou goed komt of niet ik snap de lol niet. Waarom niet gewoon banaan? Wopper of kroket.. allemaal troep. Onder de 2 kregen ze niets anders dan gezond eten. Ook geen diksap. Daarna heel zelden. Nog steeds eigenlijk. Als ze trek hebben pakken ze fruit, noten, yoghurt of groente en soms een extra boterham.
LoveLucy schreef:
02-12-2019 13:54
Of het nou goed komt of niet ik snap de lol niet. Waarom niet gewoon banaan? Wopper of kroket.. allemaal troep. Onder de 2 kregen ze niets anders dan gezond eten. Ook geen diksap. Daarna heel zelden. Nog steeds eigenlijk. Als ze trek hebben pakken ze fruit, noten, yoghurt of groente en soms een extra boterham.
Precies.
Als een kind van 4 bij je komt eten en de moeder geeft aan: hey zijn/haar nieren werken niet goed of hij/zij heeft een gevoelige maag dan is het ook niet "leuk" om voor de "grap" een kind een hap kroket te geven.

Waarom zou dat bij een baby opeens wel ok zijn...
Opa's en oma's zijn er om te verwennen. Passen ze elke week een vaste dag op bij jou thuis dan kun je vragen of ze zich aan joiw regels zouden willen aanpassen.

Hier migen ze met opa stoeien en springen op de bank bij opa thuis. Prima voor daar en echt een feestje maar thuis is een bank om op te zitten. Hier houden zowel opa als de kinderen zich aan.

Mijn moeder paste vroeger 1 dag per week op bij ons thuis en hield zich zich grotendeels aan onze afspraken met een mix van haar eigen opvoeding maar in grote lijnen golden onze huisregels. Als ze een dagje naar oma gingen of gingen logeren dan was het feest en mocht bijna alles. Ik kon alleen maar genieten van de verhalen.
Hier geen structureel oppassende grootouders. Als ze is een dagje ziek is passen ze soms op. Af en toe als we eens weg willen maar voorlopig nog niet teveel.
We zijn de eerste in de familie met kinderen en ben er wel van verschoten hoeveel "regels" er nu anders zijn. En met regels bedoel ik ook echt officiële regels zoals autozitjes. Zowel mijn ouders als die van mijn vriend vervoerden ons vroeger gewoon in de wieg op de achterbank. Als ik schoonouders liet doen dan vervoerden ze onze dochter ook zo. Mijn vader heeft haar ook al op de schoot vervoert toen ze ziek was en ze naar de dokter reden. Hij dacht dat dat aangenamer was dan het kinderzitje.
Heb ook het idee dat grootouders soms wat vergeten wat babies/kinderen wanneer kunnen. Zo heeft mijn vader haar ook op twee maanden, gebakken appels proberen te laten eten. Gevolg kotsende baby met mega krampen.
En deze week nog liet schoonmoeder haar tasje koffie drinken (nu 16maand) vlak voor het slapengaan, toen ze het niet lekker vond deed ze er hop een hoop slagroom bij :bonk: .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven