Schoonmoeder
donderdag 3 december 2020 om 23:51
Bij mijn schoonmoeder is 2 week geleden borstkanker geconstateerd. Volgende week word haar borst geamputeerd. Uiteraard vind ik dit heel erg voor haar.
Als ze mijn baby (4 maand) op schoot heeft praat ze over haar borst kanker. Ze zegt dingen als, jou eerste Sint en oma haar laatste Sint met 2 borsten. Of nu zit je nog op schoot bij oma met 2 borsten. Ik weet dat mijn baby daar niks van begrijpt, maar ik vind dat ze zulke dingen niet hoeft te zeggen. Toen ik dat tegen haar zei werd ze boos en gaf ze aan dat ze het fijn vind alles tegen mijn zoon te kunnen zeggen.
Nu is ze nog boos op mij en word ze bijna geopereerd. Ik wil niet sorry zeggen, omdat ik het echt niet vind kunnen. Maar wil er wel graag voor haar zijn. Iemand tips?
Als ze mijn baby (4 maand) op schoot heeft praat ze over haar borst kanker. Ze zegt dingen als, jou eerste Sint en oma haar laatste Sint met 2 borsten. Of nu zit je nog op schoot bij oma met 2 borsten. Ik weet dat mijn baby daar niks van begrijpt, maar ik vind dat ze zulke dingen niet hoeft te zeggen. Toen ik dat tegen haar zei werd ze boos en gaf ze aan dat ze het fijn vind alles tegen mijn zoon te kunnen zeggen.
Nu is ze nog boos op mij en word ze bijna geopereerd. Ik wil niet sorry zeggen, omdat ik het echt niet vind kunnen. Maar wil er wel graag voor haar zijn. Iemand tips?
Mama worden

vrijdag 4 december 2020 om 08:06
Case-je schreef: ↑04-12-2020 07:55Dit! Als je schoonmoeder van alles over haar ziekte tegen jullie baby zegt waar jullie bij zitten, dan zegt ze dat in feite gewoon tegen jullie. Het zijn hersenspinsels, gedachten die door haar hoofd gaan die te maken hebben met het besef dat er zo'n grote verandering komt voor haar. Bijna te moeilijk om rechtstreeks tegen jullie te zeggen.
Het is dan fijn voor haar om meelevend te reageren. Dat je het erg vindt voor haar en dergelijke en dat je haar komt opzoeken met baby zodra dat kan, enz.
Dit.
Het is ook nogal wat, 3 weken na de diagnose een borst moeten laten amputeren, en nog niet eens goed beseffen wat het verdere traject is. Je schoonmoeder wil er graag over praten. Ipv boos worden dat ze het tegen de baby zegt kun je zo'n moment ook aangrijpen om er als volwassenen over te praten. Ze heeft behoefte aan een luisterend oor.

vrijdag 4 december 2020 om 08:07
Subnautica schreef: ↑04-12-2020 08:05Oma heeft blijkbaar wel nog tijd en energie om er over te mokken dat ze werd aangesproken.
Mijn excuses kreeg ze niet. Waarvoor moet je je excuseren eigenlijk?
Wat dacht je van: voor het zeggen dat oma niet mag praten over zoiets moeilijks waar ze nu doorheen moet?
vrijdag 4 december 2020 om 08:09

vrijdag 4 december 2020 om 08:16
dube schreef: ↑04-12-2020 04:41Je schoonmoeder weet pas sinds 2 weken dat ze borstkanker heeft en haar borst geamputeerd moet worden.
Mag ze hier misschien heel even helemaal vol van zijn en niet helemaal doen zoals het heurt?
Kom op, wees volwassen en ben er voor haar. Biedt je excuses aan en steun haar ipv zo’n onbenullig topic te openen.
Helemaal mee eens.
Ik voelde echt een koude rilling over mijn rug tijdens het lezen van de OP.
Wat lijk jij me een niet empathisch en egocentrisch mens zeg!
En je dan ook nog druk maken en verweren over dat 'jij' toch vooral je excuses niet zal gaan maken terwijl je schoonmoeder misschien de dood in de ogen kijkt.
Bah!
vrijdag 4 december 2020 om 08:19
Sorry maar ik vind het niet normaal om zo tegen een baby te praten.
Waarom zou to dat moeten slikken. Je vindt het niet prettig . Ik vind dat schoonmoeder dat maar tegen een volwassen iemand moet zeggen. Ik zou zeggen schoonmoeder ik vind het niet prettig als je zo praat tegen baby. Je kunt het er altijd met mij over hebben maar graag positief met de baby praten.
Waarom zou to dat moeten slikken. Je vindt het niet prettig . Ik vind dat schoonmoeder dat maar tegen een volwassen iemand moet zeggen. Ik zou zeggen schoonmoeder ik vind het niet prettig als je zo praat tegen baby. Je kunt het er altijd met mij over hebben maar graag positief met de baby praten.
vrijdag 4 december 2020 om 08:25

vrijdag 4 december 2020 om 08:35
Je kunt het met baby's nog uitgebreid over wereldpolitiek hebben zonder dat ze daardoor geïndoctrineerd raken. Baby's luisteren naar je stem, je toon en voelen je aandacht, maar ze hebben nog weinig boodschap aan de inhoud van wat je zegt. Ideaal publiek dus voor een goed gesprek met jezelf.Doorenvogel schreef: ↑04-12-2020 08:22Nee niet. Schoonmoeder hoeft het niet over borstkanker te hebben tegen een baby.
vrijdag 4 december 2020 om 09:07
Ja dat is waar. Maar to is de moeder en die vindt het niet prettig.-jolijn- schreef: ↑04-12-2020 08:35Je kunt het met baby's nog uitgebreid over wereldpolitiek hebben zonder dat ze daardoor geïndoctrineerd raken. Baby's luisteren naar je stem, je toon en voelen je aandacht, maar ze hebben nog weinig boodschap aan de inhoud van wat je zegt. Ideaal publiek dus voor een goed gesprek met jezelf.
vrijdag 4 december 2020 om 09:08
Ten eerste vind ik dat je veel meer begrip zou moeten hebben voor schoonmoeder, het is nogal wat wat ze meemaakt!
Ten tweede zou kanker gewoon bespreekbaar moeten zijn, ook bij kinderen. Ik zou er bij mijn dreumes en peuter ook niet omheen draaien, dit is iets wat er bij hoort helaas.
Maar ik zou het ook niet kunnen waarderen als er continue een hele zware beladen sfeer om mijn baby lag. Baby's snappen niks van de inhoud van een verhaal maar kunnen emoties wel voelen. Logisch dat er nu veel verdriet om baby heen is en dat mag er ook zijn maar als je schoonmoeder dagelijks uren met baby zit om bij uit te huilen zou de balans hierdoor in mijn ogen zoek raken en zou ik daar moeite mee hebben.
Ik ben benieuwd of je nog komt reageren TO
Ten tweede zou kanker gewoon bespreekbaar moeten zijn, ook bij kinderen. Ik zou er bij mijn dreumes en peuter ook niet omheen draaien, dit is iets wat er bij hoort helaas.
Maar ik zou het ook niet kunnen waarderen als er continue een hele zware beladen sfeer om mijn baby lag. Baby's snappen niks van de inhoud van een verhaal maar kunnen emoties wel voelen. Logisch dat er nu veel verdriet om baby heen is en dat mag er ook zijn maar als je schoonmoeder dagelijks uren met baby zit om bij uit te huilen zou de balans hierdoor in mijn ogen zoek raken en zou ik daar moeite mee hebben.
Ik ben benieuwd of je nog komt reageren TO
vrijdag 4 december 2020 om 09:11
De baby krijgt er inderdaad niets van mee. Maar ook als kinderen ouder worden vind ik dat kinderen best mogen weten dat er iets speelt. Dus dat er een borst van oma weggehaald gaat worden in het ziekenhuis omdat die borst ziek is of iets dergelijks zou ze wat mij betreft best mogen vertellen. En ook dat oma (en jij?!?) daar verdrietig om zijn. Dat soort dingen horen nu eenmaal bij het leven. Mijn kleuter weet dus ook dat zijn ene opa onlangs een nieuwe hartklep heeft gekregen, heeft een foto van hem aan alle draden in het ziekenhuis gezien en is een paar dagen later bij hem op bezoek geweest. En hij weet ook dat ik de dag van de operatie heel spannend vond en blij was dat alles goed was gegaan. En dat zijn andere opa heel vaak naar het ziekenhuis moet voor bestralingen. Je kunt ze niet hun hele leven beschermen tegen nare dingen, dus kun je wat mij betreft ze maar beter van jongs af aan betrekken. Bovendien vind ik het fijn om met mijn (schoon)ouders over dit soort dingen te kunnen praten als we samen bij ze zijn, dus dan hoort hij toch wel dat het speelt. Natuurlijk let je er dan wel op wat je bespreekt, maar in algemene termen van hoe gaat het en dat mijn vader daar dan iets over vertelt vind ik prima kunnen. Soms komt hij er later nog op terug met vragen en dan beantwoord ik die gewoon. TO, waar ben je bang voor?
vrijdag 4 december 2020 om 09:13
Tja. Ik zou dit heus laten gaan als het mijn schoonmoeder was, maar ik vind deze opmerkingen ook wat opmerkelijk richting een baby. Ik zou alleen gewoon denken: ‘ach ze heeft zoveel verdriet, beter bied ik haar een kop thee en een luisterend oor.’Sellar schreef: ↑04-12-2020 06:49Wat een bizarre OP. Maar ik val echt van mijn stoel van reacties als ‘ik zou ook niet waarderen als er over kanker wordt gesproken tegen mijn babies’. Dit is gewoon de realiteit he? Schoonmoeder heeft kanker en het kind gaat misschien opgroeien met oma met een kaal hoofd etc. Kinderen hebben daar totaal geen oordeel over en nemen alles zoals het is. Neem er een voorbeeld aan zou ik zeggen en steun je schoonmoeder gewoon. Het laatste dat ze kan gebruiken is gedoe met haar schoondochter.
Dat kinderen alles nemen zoals het is ben ik echter totaal niet met je eens. Een baby, ja, maar mijn oudste is 3.5 en zowel mijn man als ik zijn op heel jonge leeftijd (lang voor hij geboren werd) een ouder verloren. En dat is heel moeilijk aan hem uit te leggen, dat er een opa en oma waren, maar niet meer zijn. Toen ik laatst weer eens een poging waagde werd hij erg verdrietig omdat hij dacht dat zijn nog levende oma dus overleden was.
Die van mij kan enorm doordenken en zich zorgen maken, is totaal geen kind dat dingen ‘gewoon’ aanneemt. Bovendien is hij enorm gevoelig voor de emoties van anderen.
Als er iets heftigs gebeurt in zijn omgeving zal ik het zeker niet van hem weghouden, want het hoort er idd bij, maar ik zou het wel op prijs stellen als ik met man leiding mag nemen in hóé hij daarbij betrokken en over geïnformeerd wordt. Aangezien wij zijn ouders zijn.
Als de baby 4 jaar was ipv 4 maanden zou ik dit zeker een vreemde manier vinden van het kleinkind ‘vertellen’ over kanker. Dat doe je niet op zo’n manier. Dit is je eigen emoties ventileren. Echter, omdat het een baby is maakt dat niet zoveel uit, en zou ik schoonmoeder de uitlaatklep gunnen. Maar ik vind het absoluut geen manier van kinderen op de hoogte brengen van ernstige ziekten bij hun dierbaren. Dus ik kan me best voorstellen dat TO er een gek gevoel bij heeft. En dat mag ook gewoon, sterker nog, ik vind het apart dat ze zo geridiculiseerd wordt hierom. Maar ik ben het wel eens met het gros dat ze zich even over haar eigen gevoel heen zou moeten zetten.
lux- wijzigde dit bericht op 04-12-2020 09:16
0.10% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
vrijdag 4 december 2020 om 09:18
Omdat het het voor een kind juist hanteerbaarder maakt. Toen één van mijn ouders kanker kreeg, wist ik niet beter of dat was iets Heel Ergs, met als effect dat ik de volgende dag huilend op school zat want mijn ouder ging dood. Dat is decennia later nog steeds niet gebeurd. Mij had het zeker geholpen als mijn omgeving niet zo geheimzinnig gedaan had over kanker.
Een van mijn kinderen had op de kleuterschool een klasgenoot met kanker. De hele klas wist dat en wist, op kleuterniveau, wat chemotherapie was. Daarmee was het gewoon duidelijk waarom hun klasgenoot er regelmatig niet was of maar halve dagen. Ik zie niet waarom je een kleuter dat niet zou vertellen.

vrijdag 4 december 2020 om 09:21
Doorenvogel schreef: ↑04-12-2020 08:22Nee niet. Schoonmoeder hoeft het niet over borstkanker te hebben tegen een baby.
Nee, want baby zal er vast van wakker liggen!!!

vrijdag 4 december 2020 om 09:21
Ik neem aan dat de schoonmoeder in kwestie niet helemaal achterlijk is en dat zelf ook wel doorheeft.lux- schreef: ↑04-12-2020 09:13Tja. Ik zou dit heus laten gaan als het mijn schoonmoeder was, maar ik vind deze opmerkingen ook wat opmerkelijk richting een baby. Ik zou alleen gewoon denken: ‘ach ze heeft zoveel verdriet, beter bied ik haar een kop thee en een luisterend oor.’
Dat kinderen alles nemen zoals het is ben ik echter totaal niet met je eens. Een baby, ja, maar mijn oudste is 3.5 en zowel mijn man als ik zijn op heel jonge leeftijd (lang voor hij geboren werd) een ouder verloren. En dat is heel moeilijk aan hem uit te leggen, dat er een opa en oma waren, maar niet meer zijn. Toen ik laatst weer eens een poging waagde werd hij erg verdrietig omdat hij dacht dat zijn nog levende oma dus overleden was.
Die van mij kan enorm doordenken en zich zorgen maken, is totaal geen kind dat dingen ‘gewoon’ aanneemt. Bovendien is hij enorm gevoelig voor de emoties van anderen.
Als er iets heftigs gebeurt in zijn omgeving zal ik het zeker niet van hem weghouden, want het hoort er idd bij, maar ik zou het wel op prijs stellen als ik met man leiding mag nemen in hóé hij daarbij betrokken en over geïnformeerd wordt. Aangezien wij zijn ouders zijn.
Als de baby 4 jaar was ipv 4 maanden zou ik dit zeker een vreemde manier vinden van het kleinkind ‘vertellen’ over kanker. Dat doe je niet op zo’n manier. Dit is je eigen emoties ventileren. Echter, omdat het een baby is maakt dat niet zoveel uit, en zou ik schoonmoeder de uitlaatklep gunnen. Maar ik vind het absoluut geen manier van kinderen op de hoogte brengen van ernstige ziekten bij hun dierbaren. Dus ik kan me best voorstellen dat TO er een gek gevoel bij heeft. En dat mag ook gewoon, sterker nog, ik vind het apart dat ze zo geridiculiseerd wordt hierom. Maar ik ben het wel eens met het gros dat ze zich even over haar eigen gevoel heen zou moeten zetten.

vrijdag 4 december 2020 om 09:25
Ik vind het echt ongepast dat je dat tegen je schoonmoeder hebt gezegd. Ja het is misschien een beetje apart dat ze dat zo tegen de baby zegt, maar die baby krijgt daar niets van mee. Dit is echt totaal niet het moment om daar iets te van zeggen. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je het in je hoofd haalt, maar goed ik heb dan ook kanker gehad en kan me dus iets meer inleven in je schoonmoeder. Het mens weet net 2 weken dat ze kanker heeft. Haar wereld staat op z’n kop. Ik snap heel goed dat ze boos is.
anoniem_6515dbffb48c1 wijzigde dit bericht op 04-12-2020 09:26
0.10% gewijzigd

vrijdag 4 december 2020 om 09:25
Eens. Kinderen kunnen daar enorm in verschillen. En het is echt niet zo dat als je zoiets aan een kind verteld, kind automatisch denkt “hoort erbij” en gewoon lekker verder speelt. Met dit soort dingen kan je kinderen wel degelijk enorm belasten. En ja, dit soort dingen horen bij het leven, helemaal waar. Maar (jonge) kinderen kunnen dit soort dingen natuurlijk veel minder goed plaatsen.lux- schreef: ↑04-12-2020 09:13Tja. Ik zou dit heus laten gaan als het mijn schoonmoeder was, maar ik vind deze opmerkingen ook wat opmerkelijk richting een baby. Ik zou alleen gewoon denken: ‘ach ze heeft zoveel verdriet, beter bied ik haar een kop thee en een luisterend oor.’
In het geval van to had ik er niets van gezegd. Een baby begrijpt het niet en zal er ook niet mee zitten.
Begrijp best dat schoonmoeder er erg mee zit en het nieuws moet verwerken, maar met deze manier van communiceren zou ik ook weinig kunnen denk ik.
vrijdag 4 december 2020 om 09:27
Vast. Maar met dat in je achterhoofd is het toch niet zo gek dat TO dit een gek gevoel geeft. Ik zou me ook wat ongemakkelijk voelen hierbij. Hoeft ze niet zo voor te worden afgebrand.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

vrijdag 4 december 2020 om 09:32
Eens. Opmerkingen als dat ze egocentrisch is en geen empathie heeft zijn niet zo nodig en ook niet terecht.
TO had denk ik beter haar mond kunnen houden, daar ben ik het wel mee eens. En ik denk het ook goed zou zijn als ze tegen schoonmoeder zou zeggen dat ze die opmerking beter niet had kunnen maken.
vrijdag 4 december 2020 om 09:33
Pffff Je kind is 4 maanden. Alle interactie is fantastisch! Lekker je schoonmoeder laten kletsen. Ik vind het super onbeschoft hoe je met je schoonmoeder om bent gegaan. En berg je maar, die hormoonbehandelingen maken haar nog de schoonmoeder uit de hel als je er op deze manier in blijft staan.
Ik heb net mijn schoonmoeder gecremeerd, na 6 jaar borstkankerbehandelingen
. En hoe instabiel ook, voor mijn kinderen de beste oma.
Ik heb net mijn schoonmoeder gecremeerd, na 6 jaar borstkankerbehandelingen

Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
vrijdag 4 december 2020 om 09:47
Hier ben ik het mee eens.
Men die zegt dat een baby het niet snapt heeft gelijk maar een baby voelt echt wel emoties aan. Dat merkte ik tenminste bij mijn baby, als ik of iemand die hem vast had bijvoorbeeld helemaal gespannen aan het doen was dan werd hij ook onrustig.
vrijdag 4 december 2020 om 09:51
Dit dus, ook. En kennelijk heeft ze dit meerdere keren gedaan. Dat zou best eens een teken kunnen zijn dat ze dit met júllie wil bespreken, maar dat lastig vindt. Of dat ze dat heeft geprobeerd, maar zich niet gehoord voelde. En dát gevoel heb je door boos te worden alleen maar versterkt.