Schoonmoeder
donderdag 3 december 2020 om 23:51
Bij mijn schoonmoeder is 2 week geleden borstkanker geconstateerd. Volgende week word haar borst geamputeerd. Uiteraard vind ik dit heel erg voor haar.
Als ze mijn baby (4 maand) op schoot heeft praat ze over haar borst kanker. Ze zegt dingen als, jou eerste Sint en oma haar laatste Sint met 2 borsten. Of nu zit je nog op schoot bij oma met 2 borsten. Ik weet dat mijn baby daar niks van begrijpt, maar ik vind dat ze zulke dingen niet hoeft te zeggen. Toen ik dat tegen haar zei werd ze boos en gaf ze aan dat ze het fijn vind alles tegen mijn zoon te kunnen zeggen.
Nu is ze nog boos op mij en word ze bijna geopereerd. Ik wil niet sorry zeggen, omdat ik het echt niet vind kunnen. Maar wil er wel graag voor haar zijn. Iemand tips?
Als ze mijn baby (4 maand) op schoot heeft praat ze over haar borst kanker. Ze zegt dingen als, jou eerste Sint en oma haar laatste Sint met 2 borsten. Of nu zit je nog op schoot bij oma met 2 borsten. Ik weet dat mijn baby daar niks van begrijpt, maar ik vind dat ze zulke dingen niet hoeft te zeggen. Toen ik dat tegen haar zei werd ze boos en gaf ze aan dat ze het fijn vind alles tegen mijn zoon te kunnen zeggen.
Nu is ze nog boos op mij en word ze bijna geopereerd. Ik wil niet sorry zeggen, omdat ik het echt niet vind kunnen. Maar wil er wel graag voor haar zijn. Iemand tips?
Mama worden
vrijdag 4 december 2020 om 06:45
je kind snapt daar nog niets van. ik zou het laten en het toch goed maken.
Ik weet nog dat mijn oma ook een borst moest missen, ik was 6. maar voor mij was dat gewoon zo en dat hoorde bij oma. niets aan overgehouden. Haar siliconen borst voor in haar BH lag gewoon naast haar bed als ze bleef logeren. prima.
En dat ze er nu emotioneel over is, is natuurlijk niet gek. ze gaat door een rotperiode en een baby maakt veel mensen al emotioneel
Ik weet nog dat mijn oma ook een borst moest missen, ik was 6. maar voor mij was dat gewoon zo en dat hoorde bij oma. niets aan overgehouden. Haar siliconen borst voor in haar BH lag gewoon naast haar bed als ze bleef logeren. prima.
En dat ze er nu emotioneel over is, is natuurlijk niet gek. ze gaat door een rotperiode en een baby maakt veel mensen al emotioneel
Don't cry, buy a bag and move on.
vrijdag 4 december 2020 om 06:49
Wat een bizarre OP. Maar ik val echt van mijn stoel van reacties als ‘ik zou ook niet waarderen als er over kanker wordt gesproken tegen mijn babies’. Dit is gewoon de realiteit he? Schoonmoeder heeft kanker en het kind gaat misschien opgroeien met oma met een kaal hoofd etc. Kinderen hebben daar totaal geen oordeel over en nemen alles zoals het is. Neem er een voorbeeld aan zou ik zeggen en steun je schoonmoeder gewoon. Het laatste dat ze kan gebruiken is gedoe met haar schoondochter.
vrijdag 4 december 2020 om 06:49
Dat je de tijd en energie hebt om van zo iets een strijd te maken. Lijkt mij dat dit dan niet het eerste is wat er gebeurt, waar je moeite mee hebt. Is dat wel zo, dan stel je je echt enorm aan. Deze vrouw staat op het punt haar borsten te verliezen en jij gaat ruzie met haar maken. Mijn man zou mij echt niet leuker gaan vinden door dit onbenullige gedrag.
vrijdag 4 december 2020 om 06:53

vrijdag 4 december 2020 om 06:59
Dit. Wat een vreemd moment en een vreemde reden om ruzie te zoeken.Nanouk schreef: ↑04-12-2020 00:18Ze heeft net vreselijk nieuws gehad en er staat haar nog een hoop ellende te wachten. Jullie kindje snapt er nog niks van dus al het haar troost geeft waarom maak je daar zo'n probleem van?
Ik zou mijn excuses aanbieden, dit is niet de tijd voor ruzie. Je weet niet hoe dit af gaat lopen dus maak er voor nu het beste van en steun haar waar je kan.
Wat krijgt die baby hier nou van mee zeg. Het is eerder een reden om eens goed met haar te praten, het is doodzielig voor je schoonmoeder dit.

vrijdag 4 december 2020 om 07:10
Kanker is geen taboe, maar als oma mijn peuter of kleuter op deze manier zou belasten met haar zorgen zou ik er ook moeite mee hebben. Dan zou ik liever op mijn eigen manier vertellen wat er aan de hand is. Ik kan me daarom ook nu wel voorstellen dat TO het vervelend vindt. Maar dit kindje heeft er zelf nog geen last van, en ik begrijp óók heel goed dat oma het moeilijk heeft en er juist als ze haar kleinkind vast heeft van alles aan gedachten en emoties door haar hoofd schiet.
TO, kun je een gesprek met haar aangaan waarin je uitlegt waarom jij je ongemakkelijk voelde maar waarin je ook begrip toont voor wat er in haar omgaat nu? Misschien kunnen jullie dan allebei sorry zeggen, of is dat juist helemaal niet meer nodig.
TO, kun je een gesprek met haar aangaan waarin je uitlegt waarom jij je ongemakkelijk voelde maar waarin je ook begrip toont voor wat er in haar omgaat nu? Misschien kunnen jullie dan allebei sorry zeggen, of is dat juist helemaal niet meer nodig.
vrijdag 4 december 2020 om 07:15
Maar ja, als ze het nu al doet, doet ze het straks tegen die peuter of kleuter ook misschien. Ik zou daar ook echt niet op zitten te wachten.Lariba schreef: ↑04-12-2020 07:10Kanker is geen taboe, maar als oma mijn peuter of kleuter op deze manier zou belasten met haar zorgen zou ik er ook moeite mee hebben. Dan zou ik liever op mijn eigen manier vertellen wat er aan de hand is. Ik kan me daarom ook nu wel voorstellen dat TO het vervelend vindt. Maar dit kindje heeft er zelf nog geen last van, en ik begrijp óók heel goed dat oma het moeilijk heeft en er juist als ze haar kleinkind vast heeft van alles aan gedachten en emoties door haar hoofd schiet.
vrijdag 4 december 2020 om 07:20
Maar wat zou daar dan zo vreselijk aan zijn? Mijn kleuter wist ook als peuter wel wat borsten zijn. En was toen ook al geconfronteerd met kanker van grootouder. Kleuter zou toch sowieso meekrijgen dat oma ziek is en ook dat oma straks een borst eraf heeft.
Kinderen nemen dingen inderdaad zoals ze zijn. Je kan als ouder er wat dingen omheen uitleggen.
vrijdag 4 december 2020 om 07:22
Zelf borstkanker gehad, maar ik snap TO wel. Persoonlijk vind ik de reactie van schoonmoeder overdreven, maar goed. Mijn ervaring is ook, dat mijn schoonouders ergens op aanspreken 0 zin heeft. Tegenwoordig negeer ik alles om ruzie te vermijden. Je schoonmoeder wil waarschijnlijk wel graag excuses horen, voor de lieve vrede zou ik het doen.
vrijdag 4 december 2020 om 07:23
En over die hypothetische optie moet je dan per se nu ruzie gaan maken met je schoonmoeder die net weet dat ze kanker heeft en haar borst eraf moet? Het lijkt me veel logischer om als oma tegen die tijd nog steeds haar (kanker)zorgen deelt met je kind er dán eens een goed gesprek over te voeren. Dat nu gaan zitten doen terwijl de baby er niet eens last van heeft is inderdaad weinig empathisch.

vrijdag 4 december 2020 om 07:24
Sorry TO, ik vind het niet kunnen om je schoonmoeder hierop aan te spreken. Je kind krijgt er geen last van en je schoonmoeder gaat door een heel moeilijke tijd. Ze is druk bezig met afscheid nemen van haar lichaam zoals het nu is en het is niet aan jou om dat proces te verstoren of om het moeilijker te maken.
vrijdag 4 december 2020 om 07:31
Echt niet dat ik mijn kleuter daarmee belastte! Zeker niet met 'borst eraf'.sprietgras schreef: ↑04-12-2020 07:20Maar wat zou daar dan zo vreselijk aan zijn? Mijn kleuter wist ook als peuter wel wat borsten zijn. En was toen ook al geconfronteerd met kanker van grootouder. Kleuter zou toch sowieso meekrijgen dat oma ziek is en ook dat oma straks een borst eraf heeft.
Mijn moeder heeft ook borstkanker gehad, maar daar hebben we de kleuter niet mee lastig gevallen destijds. Waarom? "Oma is ziek" volstaat.
vrijdag 4 december 2020 om 07:32
Precies. Je gaat toch geen andere mensen ermee lastig vallen als je kanker hebt? Dat regel je maar met een plant hoor.rumforviva schreef: ↑04-12-2020 07:08Ik vind het ook niet nodig dat ze dat tegen de baby zegt. En als iemand aangeeft dat niet te willen hebben, dan kun je daar gewoon mee ophouden. Dan praat je maar tegen een plant ofzo.
Dit meen je toch niet? De dramatische manier van praten van schoonmoeder zou de mijne niet zijn, denk ik, maar kennelijk wil ze haar ei kwijt. Als je het niet prettig vindt dat ze dat tegen je baby doet, biedt dan zelf een luisterend oor.
vrijdag 4 december 2020 om 07:39
De vind ik altijd zo'n simpele reactie: als ander mensen er anders over denken hebben kunnen ze nog steeds hetzelfde hebben meegemaakt. Niet iedereen denkt hetzelfde.thee_leutje101 schreef: ↑04-12-2020 04:58Het is me wel duidelijk dat mensen die vinden dat het niet kan, gezegend zijn dat ze niemand kennen met deze kutziekte.
Ik ken iemand die borstkanker heeft gehad en ook haar borst heeft moeten laten verwijderen. Maar tegen mijn baby continu het over haar verdriet hebben zou ik ook niet waarderen. Misschien had ik het even laten gaan omdat de emoties bij schoonmoe erg hoog zitten, maar wanneer ze haar ellende was blijven met mijn kind zou ik daar zeker wat van gezegd hebben. Ik vind dat je een kind niet belast met elende.
Those who don’t believe in magic will never find it
vrijdag 4 december 2020 om 07:43
Kind is 4 maanden. Hoezo belasten?dropfruitje schreef: ↑04-12-2020 07:39De vind ik altijd zo'n simpele reactie: als ander mensen er anders over denken hebben kunnen ze nog steeds hetzelfde hebben meegemaakt. Niet iedereen denkt hetzelfde.
Ik ken iemand die borstkanker heeft gehad en ook haar borst heeft moeten laten verwijderen. Maar tegen mijn baby continu het over haar verdriet hebben zou ik ook niet waarderen. Misschien had ik het even laten gaan omdat de emoties bij schoonmoe erg hoog zitten, maar wanneer ze haar ellende was blijven met mijn kind zou ik daar zeker wat van gezegd hebben. Ik vind dat je een kind niet belast met elende.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
vrijdag 4 december 2020 om 07:45
Mijn peuter wist ook heel goed dat mijn beste vriendin kanker had en ziek was. Dat was gewoon zo en toen ging hij weer verder spelen.
Voor een peuter is kanker niks anders dan andere vormen van ziek. Er lading aan geven doen volwassenen.
vrijdag 4 december 2020 om 07:46
thee_leutje101 schreef: ↑04-12-2020 04:58Die baby is 4 maanden en begrijpt echt geen snars van wat oma zegt hoor. Dus de reacties dat het niet kan slaan werkelijk nergens op.
Die vrouw moet straks een deel van haar lichaam missen, dat wordt eraf gehaald. Een deel wat er waarschijnlijk al 50 jaar zit en waar ze misschien haar kinderen mee heeft gevoed. En nu is er een baby en ‘voelt’ het op een bepaalde manier die herkenbaar is, als ze dat kindje vasthoudt. In haar hoofd is dat volgende week niet meer zo, dan is ze ‘anders’ omdat ze iets moet missen. Ze is ziek en álle vertrouwen in haar lichaam kwijt. Dit heeft ze maar even in een paar weken te verhapstukken en dan mag ze niet bepaalde gedachtes hardop uitspreken tegen een wurm dat ‘koediekoedie’ nog niet begrijpt?
Het is me wel duidelijk dat mensen die vinden dat het niet kan, gezegend zijn dat ze niemand kennen met deze kutziekte.
Grow up TO. Geef je schoonma een knuffel en laat haar weten dat ze met of zonder borst een superoma is. Er zullen nog een stuk ergere dingen tegen je kind gezegd worden.
Mooie post, thee_leutje101. 1patries1, als je dit leest, kun je dan meer begrip opbrengen voor je schoonmoeder? En misschien toch sorry zeggen en haar steunen? En dan als alles verwerkt is, kun je altijd nog dingen aankaarten die je dwars zitten.
vrijdag 4 december 2020 om 07:55
Dit! Als je schoonmoeder van alles over haar ziekte tegen jullie baby zegt waar jullie bij zitten, dan zegt ze dat in feite gewoon tegen jullie. Het zijn hersenspinsels, gedachten die door haar hoofd gaan die te maken hebben met het besef dat er zo'n grote verandering komt voor haar. Bijna te moeilijk om rechtstreeks tegen jullie te zeggen.
Het is dan fijn voor haar om meelevend te reageren. Dat je het erg vindt voor haar en dergelijke en dat je haar komt opzoeken met baby zodra dat kan, enz.