Spoed! Sinterklaas dilemma!

13-11-2010 19:16 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou het kort want kind staat onder de douche en ik hoop nog reacties te krijgen voor hij naar bed gaat.

In een notedop: mijn zoon is bang voor Sinterklaas. Was hij altijd al wel een beetje, hij vindt het idee dat er mensen in ons huis komen kennelijk eng, zo vertelde hij me net met dikke, vette tranen en echte schokschouder snikken. Tegelijkertijd vindt hij alles eromheen echt heel leuk. Loopt al de hele dag te zingen, had om 5 uur zijn schoenen al gezet, heeft het nog over de rommelpiet die vorig jaar de cadeaus had verstopt, en kijkt trouw Sinterklaasjournaal en ga zo maar door. Maar kennelijk zit het erg dwars, want hij was net helemaal overstuur. Ik denk er dus over om hem zo te vertellen dat Sinterklaas niet bestaat - heb net al gevraagd of hij het ook eng zou vinden als het een verklede man was - jaaaahaaaaaaa- snik - .

Iemand tips om of de angst weg te nemen of hoe te vertellen?
Am Yisrael Chai!
Mss vertellen dat Sint niet in jullie huis komt maar dat hij jou heeft gevraagd een cadeautje in zijn schoen te doen als hij slaapt. Desnoods het cadeautje vast laten zien.
Hou oud is je zoon?
Niet te gauw vertellen, hoeft de angtst niet weg te nemen want werkelijkheid en fantasie gaan op dit moment bij kinderen door elkaar (zelfs bij oudere)

Tip: gooi een briefje door de bus van sinterklaas voor je kind en schrijf daarin dat hij merkt dat kind hem wat eng vindt. Hij vindt dat jammer, maar snapt dat hij even moet wennen. Hij zal deze week het kadootje voor de deur zetten/door de brievenbus gooien/in de schuur zetten etc. En dan deze week alweer een briefje: Mag het volgende kadootje binnen gebracht worden?
Wij zeggen ook altijd dat Sint de cadeautjes door de brievenbus doet, kind zet dus ook braaf zn schoen op de deurmat. En dan mikt Sint precies het cadeautje in zn schoen. Ook zonder ons huis binnen te komen.
Oh, die van positivodivo vind ik goed!
Hoe oud is hij? Vanaf groep 4 kun je het best zeggen... optie is schoen buiten of in schuur zetten hoeft er niemand binnen te komen .... succes
Blijkbaar vind hij het idee dat er zomaar mensen je huis binnen kunnen komen enger dan sinterklaas zelf. Misschien is hij bang dat als sinterklaas zo makkelijk kadootjes kan brengen, er ook boeven binnen kunnen komen?

Misschien kan je vertellen dat sinterklaas een sleutel heeft die op alle huizen past en dat alleen sinterklaas die heeft en niemand anders.
Schoen op het balkon/in de tuin. in de schuur zetten, zodat er niemand het huis in hoeft.
wij zetten daarom de schoenen bij de brievenbus. Komt niemand binnen, word gewoon door de brievenbus gedaan!
hij is 6.
Am Yisrael Chai!
Ik wilde net zeggen.. Laat hem een oude schoen zetten buiten bij de achterdeur. Lijkt me dat hij dat niet eng vind..
quote:cestla4 schreef op 13 november 2010 @ 19:21:

Hoe oud is hij? Vanaf groep 4 kun je het best zeggen... optie is schoen buiten of in schuur zetten hoeft er niemand binnen te komen .... succesGoede tip en er bij zeggen dat sint weet dat hij het eng vindt en daarom alleen bij hem in de schuur langs komt. Dat Sint het snapt en hem niet bang wil maken en daarom dit dus doet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Wij zetten ook altijd de schoen op de mat bij de deur, maar de schoen buiten zetten is idd een goede tip. Hij is altijd al wat angstig, toen hij 4 was ging hij ook ineens weer bedplassen rond Sinterklaas en vorig jaar was ook het eerste wat hij zei of hij weer grote jongens luiers mocht want hij was bang dat hij weer in zijn bed zou plassen.

Hij is dus aan de ene kant echt heel bang, maar tegelijk had hij ook vorige week al zelfs een scheurkalender gemaakt om af te tellen hoeveel nachtjes nog, maakt hij verlanglijstjes voor iedereen die hij kent, en is hij er helemaal vol van.
Am Yisrael Chai!
Vertel hem dat je Sinterklaas gebeld hebt, verteld hebt dat Prins zo bang is en dat jullie een deal hebben.

Sint kan jullie huis niet meer in komen en Piet ook niet. Hang desnoods een spannend verhaal op over speciale Sintbeveiliging in huis. Jij hebt met Sint afgesproken dat je de cadeau's bij de Sint op mag halen voor pakjesavond, want zo'n lieve jongen wil Sint natuurlijk niet onnodig bang maken maar mag natuurlijk wel zijn pakjes ontvangen. Idem dito qua schoen zetten.

Zo heb je ook meteen een ideaal excuus als hij je betrapt op onhandige momenten en je niet net nu in volle Sint-tijd het grote geheim moeten verklappen.
when you wish upon a star...
Ik was vroeger ook zo verschrikkelijk bang voor Sinterklaas en mijn ouders hebben het toen wel verteld. Volgens mij was ik toen zelfs nog een jaar jonger dan jouw zoontje.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Kennis heeft verteld dat Sint en Piet idd. niet binnen komen, er zijn geen sleutels die op alle deuren passen, 's avonds als kind slaapt en mama nog niet belt Piet aan, mama doet de deur open en pakt het cadeautje/lekkers aan, geeft wat in de schoen zit aan Piet en legt het cadeautje/lekkers in de schoen.
Hij wil gewoon geen cadeaus meer zegt hij nu. Ook niet als we de schoen buiten zetten. En ook niet op 5 december. Hij is nu wel rustig naar bed, dus ik heb nog effe om erover na te denken.

Op zich heb ik geen moeite met het vertellen, krijg ik tenminste zelf ook eens de credits voor de leuke cadeaus, haha, maar ik ben zo bang dat dat de angst niet echt wegneemt en dan zadel ik hem nu net in de Sinterklaasperiode met dat geheim op.

Hmm, lastig hoor. Ik had eigenlijk gehoopt dat hij zelf met vragen zou komen, maar no such luck.

Pixie, wel een goed verhaal .
Am Yisrael Chai!
Zeggen dat S en P de kadoo's aan jou hebben gegeven omdat jullie huis zo lastig binnen te komen is? Schrijf dat in een brief en lees t aan m voor.

Of - als ie echt heel bang is - licht een tipje van de sluier op? Kan toch niet de bedoeling zijn van een feestje. Maak m dan een klein beetje deelgenoot van t geheim van De Sint?
quote:fashionvictim schreef op 13 november 2010 @ 19:51:

Hij wil gewoon geen cadeaus meer zegt hij nu. Ook niet als we de schoen buiten zetten. En ook niet op 5 december. Hij is nu wel rustig naar bed, dus ik heb nog effe om erover na te denken.

Op zich heb ik geen moeite met het vertellen, krijg ik tenminste zelf ook eens de credits voor de leuke cadeaus, haha, maar ik ben zo bang dat dat de angst niet echt wegneemt en dan zadel ik hem nu net in de Sinterklaasperiode met dat geheim op.

Hmm, lastig hoor. Ik had eigenlijk gehoopt dat hij zelf met vragen zou komen, maar no such luck.

Pixie, wel een goed verhaal .Voor zover ik me kan herinneren was de angst bij mij over toen ik eenmaal wist dat hij niet echt was. Ik zal zo wel even aan mijn ouders vragen hoe ze dat destijds hebben aangepakt en hoe ik daarop reageerde.
quote:RosaP schreef op 13 november 2010 @ 19:52:

Zeggen dat S en P de kadoo's aan jou hebben gegeven omdat jullie huis zo lastig binnen te komen is? Schrijf dat in een brief en lees t aan m voor.

Of - als ie echt heel bang is - licht een tipje van de sluier op? Kan toch niet de bedoeling zijn van een feestje. Maak m dan een klein beetje deelgenoot van t geheim van De Sint?

Ja, dat deed ik net al een beetje door te vragen of hij het ook zo eng zou vinden als het gewoon een verklede meneer was, maar dan nog. En net na het douchen zei hij dat hij Sinterklaas niet echt eng vindt, maar de Pieten wel, omdat ze enge zwarte gezichten hebben. Coole Piet vond hij ook maar een engerd. En bij het naar bed brengen vroeg hij of zijn deur op slot mocht en of ik niet zou vergeten de deur op slot te doen. En of hij in mijn bed mag slapen.

He bah, ik wist wel dat het geen held was, haha, maar hij lijkt juist met het jaar banger te worden ipv minder bang.
Am Yisrael Chai!
Even niet meegekregen hoe oud hij is: een stap in het geheim onthullen is helpen afschminken. Kun je dat niet regelen? Of zelf verkleden enzo? Of s praten met Piet?
Ik vond clowns ook heel eng, alle geschminkte mensen, maar het hielp toch als mijn moeder me vertelden dat het gewoon verklede meneren en mevrouwen waren die straks thuis de verf van hun gezicht gingen wassen.
[quote]fashionvictim schreef op 13 november 2010 @ 19:56:

[...]

Ja, dat deed ik net al een beetje door te vragen of hij het ook zo eng zou vinden als het gewoon een verklede meneer was, maar dan nog. En net na het douchen zei hij dat hij Sinterklaas niet echt eng vindt, maar de Pieten wel, omdat ze enge zwarte gezichten hebben. Coole Piet vond hij ook maar een engerd. En bij het naar bed brengen vroeg hij of zijn deur op slot mocht en of ik niet zou vergeten de deur op slot te doen. En of hij in mijn bed mag slapen.

He bah, ik wist wel dat het geen held was, haha, maar hij lijkt juist met het jaar banger te worden ipv minder bang.[/quote]

Dat vind ik op zich logisch, hij kan meer overzien en complexere zaken begrijpen. Als hij er zoveel over nadenkt wordt het ook een steeds enger/onlogischer verhaal.
Oh graag Susan, ben ik wel benieuwd naar. Ik ken eigenlijk weinig kinderen die zo bangig zijn als de mijne, ik was zelf ook niet zo als kind, dus ik vind het lastig inschatten wat nu precies zijn angst zal doen afnemen. Hij is sowieso een bangerikje, vindt veel dingen eng. Hij heeft nogal een levendige fantasie.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven