Tijdbesparende huishoudtips!

30-06-2007 22:03 356 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met twee kleintjes, het huishouden en werk kwam ik er achter dat ik toch iets georganiseerder om moest gaan met het huishouden dan hiervoor om niet te verzuipen in was, afwas en rommel!

Langzaam maar zeker verzin ik dingen om het me gemakkelijker te maken en ik dacht: dat doen jullie vast ook! Wie weet kunnen we van elkaar leren.

Dus plaats hier je tijdbesparende huishoudtips! (ja, lekker truttig, ik weet het, maar wel handig!)
quote:Onze vloer is zo slecht dat ik het nu met de stoomreiniger doe (bij een goede vloer absoluut niet doen) Volgend jaar komt de nieuwe vloer dus het maakt me voor the time being niet meer uit.Wij hebben een stenen vloer en daar kan je gelukkig gewoon op stoommoppen. Heerlijk! (zie eerder in dit topic voor een uitgebreide omschrijving)
Invriestips:

Stoofpotjes. Ik maak vaak op mijn vrije dag een grote pan met een stoofpot met vlees en groente. Die vries ik in in plasticbakjes of in bakjes van de chinees.

Op werkdagen haal ik de avond ervoor zo'n bak uit de vriezer, de avond zelf kook ik er rijst bij en klaar.

Soep.

Spaghettisaus. Zelfde verhaal als de stoofpot. Lekker veel maken, invriezen en op de avond zelf alleen nog spaghetti koken.

Sperzieboontjes. Ik maak vaak spercieboontjes op zijn turks, met knoflook, tomaat en ui en daar maak ik altijd heel veel van zodat ik porties kan invriezen. Heb ik altijd lekkere groenten in huis.

Stampotten.

Gehaktballen.

Macaroni.

Goulash.
.
quote:

Ik kieper ook bijna alles in de afwasmachine of in de wasmachine (hele zakken duplo!)

In de wasmachine doe ik ook ons plastic douchegordijn met azijn en wat soda (zijn we weer!). Een paar sokken / handdoeken erbij voor het wrijfeffect en het gordijn is weer lekker schoon.

In het kader van koken is heel veel werk (niet alleen het koken zelf, maar ook de afwas) zou ik het wel lekker vinden 1 of 2 keer per week kant en klaar te eten. Ik kan echter niet tegen conserveringsmiddelen en smaakversterkers, dus heel veel valt af voor mij.

Heeft iemand ervaring met goede diepvriesmaaltijden of koelverse maaltijden? Gister heb ik een vers maaltje bij de slager gehad, maar dat vond ik toch wel wat prijzig en niet genoeg. Wel lekker trouwens! Gerannna, ik ben ook allergisch voor smaakversterkers dus kook zoveel mogelijk vers en dan meestal wat meer dan we nodig hebben. De rest vries ik in. Ik weet niet waar je woont maar heeeel soms haal ik wel eens wat bij Sarinah, is Indonesisch erg lekker maar rete-duur. Bij mij hier in Den Haag is pas een leuk winkeltje geopend met afhaalmaaltijden, super, ze gebruiken niets waar ik allergisch voor ben, van de week voor EUR 6 een heerlijke maaltijd gehaald voor 1 volwassene en 1 kind wat heerlijk om te eten. Maar als je, zoals wij allergisch, bent dan zit er weinig anders op dan vooruit koken en invriezen. Soep is ook prima te doen zelfgemaakt met de boullionblokjes van Zonnatura! Succes ermee ik weet hoe moeilijk het is om met allergiën een fatsoenlijke maaltijd op tafel te zetten.
ik gebruik voor vlekken in mijn was altijd groene zeep pot of vloeibaar ik krijg er alles uit op welke temp.dan ook en anders een nachtje in koud water met zeep laten staan(bv poep broeken enz)

werkt zelf ij de hydroliek olie vlekken in mijn man zijn werkkleding

misschien heeft iemand er iets aan.

trouwens bedankt voor het bleek soda mengsel ,helemaal top.!!!!!
boehhhhh

waarom helpt dat mengsel van bleek en soda bij mij niet?

Ik heb in de douche ook van die zeer mooie zwarte voegen, ik heb er bleek en soda op gedaan, maar het is nog steeds nat!

Kunnen jullie nog 1 maal uitleggen wat het recept is en hoe jullie het doen???
OXO, ik heb het ook gebruikt en het werkt als een tiet.

1 deel bleek, 2 delen water en een paar handjes soda in een fles. Soda laten oplossen en dan de boel inspuiten, 2 uur laten intrekken (maar ik heb het een uur laten intrekken en het was ook schoon) en dan afnemen met een doek.

Ook namens Eowman bedankt voor dit goedje, hij is er vandaag ook mee in de weer geweest en hij is nu eindelijk positief over het forum ;)
Dankje voor je antwoord!!

Nou, ik heb het weer geprobeerd, het is nu aan het intrekken... strakjes dus afspoelen... ik ben erg benieuwd!!

Is Soda in de wc gooien ook goed tegen kalkaanslag onder in de pot?
Daar zou ik schoonmaakazijn voor nemen. Maar met bleek en soda spuit ik ook de pot in.

Nog wel een vraagje. Ik heb een oude toiletpot, en ik weet niet wat de vorige bewoner erop heeft uitgespookt maar er zit ontzettend veel kalkaanslag in het gat zeg maar. Hoe verwijder ik dat?
quote:Nog wel een vraagje. Ik heb een oude toiletpot, en ik weet niet wat de vorige bewoner erop heeft uitgespookt maar er zit ontzettend veel kalkaanslag in het gat zeg maar. Hoe verwijder ik dat?Precies, dat bedoel ik ook! Het zit onder in, en met schrobben kom je er niet mee weg!
hele fles azijn in de pot gieten en een nachtje laten staan. Of nog beter: als je op vakantie gaat een hele fles erin gieten, zodat het goed in kan trekken.
quote:

quote: josephine69 reageerde

al veel goede tips gelezen! Heb zelf nog een vraagje. Weet iemand hoe je een RVS-oppervlak weer glimmend krijgt zonder strepen? Heb alles geprobeerd: speciaal rvs-spul in meerdere varianten, glassex etc. Ik blijf alleen strepen houden en het RVS is mat. Iemand de gouden tip?

inderdaad gewone baby olie na het schoonmaken op een schoon droog doekje en daarmee de boel even opwrijven.

De olie maakt het inderdaad glanzender, maar ik blijf met het streepprobleem zitten. Ik krijg de strepen er dus niet af. Waar maken jullie RVS dan mee schoon dat het streeploos wordt? Nu wordt ik echt chagerijnig als ik de keuken inloop :-)
quote:Nog wel een vraagje. Ik heb een oude toiletpot, en ik weet niet wat de vorige bewoner erop heeft uitgespookt maar er zit ontzettend veel kalkaanslag in het gat zeg maar. Hoe verwijder ik dat?Een fles cola erin gieten een nacht laten staan en dan is de kalk ook echt weg.
quote:

quote: Mooncatcher reageerde

Nog wel een vraagje. Ik heb een oude toiletpot, en ik weet niet wat de vorige bewoner erop heeft uitgespookt maar er zit ontzettend veel kalkaanslag in het gat zeg maar. Hoe verwijder ik dat?

Een fles cola erin gieten een nacht laten staan en dan is de kalk ook echt weg. Ja deze kende ik ook. ik heb alleen ook gehoord dat je het beste de goedkoopste cola kunt nemen (die van de aldi bijv.), die schijnt beter te zijn dan Coca Cola.
Ik ben helaas geen schoonmaakwonder dus ik heb eigenlijk geen tips die ik met jullie kan delen. Maar ik heb wel een vraagje.

We hebben hier een berbertapijt van wol liggen. In de loop van de tijd zijn daar vlekken op gekomen en is hij heel smoezelig (leuk woord;)) geworden.

Hebben jullie enig idee hoe ik dat ding weer schoon krijg zonder dat ik een vermogen hoef uit te geven aan een tapijtreinigbedrijf?
quote:

quote: bentetje73 reageerde

al veel goede tips gelezen! Heb zelf nog een vraagje. Weet iemand hoe je een RVS-oppervlak weer glimmend krijgt zonder strepen? Heb alles geprobeerd: speciaal rvs-spul in meerdere varianten, glassex etc. Ik blijf alleen strepen houden en het RVS is mat. Iemand de gouden tip?

inderdaad gewone baby olie na het schoonmaken op een schoon droog doekje en daarmee de boel even opwrijven.

De olie maakt het inderdaad glanzender, maar ik blijf met het streepprobleem zitten. Ik krijg de strepen er dus niet af. Waar maken jullie RVS dan mee schoon dat het streeploos wordt? Nu wordt ik echt chagerijnig als ik de keuken inloop :-)

Ik gebruik olijfolie, baby olie zal hetzelfde effect hebben. Goed uitwrijven, en ik maak rondjes als ik de olie op het fornuis poets (staat er vaag, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel). Hier geen strepen (ook geen rondjes hihi)!
Wat eten voor je kleintje tips:

- brood, pannekoeken, ei etc in reepjes en vervolgens blokjes knippe. Scheelt een hoop geklieder:)

- vanaf dat onze zoon groente eet, maken we zelf eten in porties. We kopen bv 2 kilo peentjes, 2 kilo aardappels koken dat en vriezen het in porties van 75 gram in in diepvrieszakjes. Ook met rijst, macaroni, tomaat, courgette, aubergine, boontjes, broccoli doen we dat (niet allemaal tegelijk, dat kan de vriezer niet aan:). 's Avonds trekken we de vriezer open en stellen een maatlijdje samen van 2 zakjes groenten en een zakje aardappel, pasta of rijst. Effe in de magnetron, soms nog beetje kaas oid erdoor.  Het is relatief weinig werk en lekker: hij smult ervan, terwijl hij potjes niet blieft (dat is dan wel een nadeel, maar als we weggaan nemen we bevroren groenten mee en die zijn tegen etenstijd al ontdooid. Vriendin van me doet dit ook met fruit, maar dat maak ik gewoon 's morgen even vers.

Nou, als me ooit nog iets handig huishoudelijks te binnen schiet, horen jullie het meteen:)
(Voor de duidelijkheid: groenten en aardappels etc vriezen we allemaal apart in per 75 gram.)
quote:

Ik gebruik olijfolie, baby olie zal hetzelfde effect hebben. Goed uitwrijven, en ik maak rondjes als ik de olie op het fornuis poets (staat er vaag, hoop dat je begrijpt wat ik bedoel). Hier geen strepen (ook geen rondjes hihi)!

Ben meteen gaan boenen :D en mooi glanzend wordt het inderdaad, maar de strepen krijg ik met geen mogelijkheid weg. Maar het glanst nu wel mooi :-)

Als iemand nog een tip heeft om de strepen op RVS weg te krijgen. Graag!
Van dit topic krijg je trouwens wel zin in schoonmaken. Nu nog alles uitvoeren haha
quote:

quote: Isa1977 reageerde

Ben meteen gaan boenen :D en mooi glanzend wordt het inderdaad, maar de strepen krijg ik met geen mogelijkheid weg. Maar het glanst nu wel mooi :-)

Als iemand nog een tip heeft om de strepen op RVS weg te krijgen. Graag! ik gebruik naast die olie, eens in de paar weken 'Star clean roestvrij Staal Power cleaner' (vond ik wel goed klinken)  voor het fornuis, misschien helpt dat voor de strepen. Volgens mij gekocht bij de Praxis.  weet niet of het aan dat goedje ligt of aan de olie, maar hier nooit strepen. Veel succes met poetsen :P
quote:

Ik ben helaas geen schoonmaakwonder dus ik heb eigenlijk geen tips die ik met jullie kan delen. Maar ik heb wel een vraagje.

We hebben hier een berbertapijt van wol liggen. In de loop van de tijd zijn daar vlekken op gekomen en is hij heel smoezelig (leuk woord;)) geworden.

Hebben jullie enig idee hoe ik dat ding weer schoon krijg zonder dat ik een vermogen hoef uit te geven aan een tapijtreinigbedrijf?

Als er verse sneeuw ligt je kleed er op zijn kop een tijdje in laten liggen. Als je het er weer af haalt is je kleed smetteloos schoon en de sneeuw zwart. Echt waar!!! Het moet wel verse sneeuw zijn.
Morrie hoe maak je die sperziebonen? Heb er helemaal van gedroomd vannacht:):$
Weet je wat? Ik haal het recept er even bij. Voor iemand die er over droomt heb ik wel wat over :D.
Het is een Turks recept. Het heet Lubyi bi zayt (groene bonen met tomaten en olijfolie)

Voor 4 personen (maar ik verdubbel het altijd zodat ik veel porties kan invriezen):

80 ml olijfolie

1 grote ui, fijngesnipperd

3 knoflooktenen, fijngehakt

400 gr tomaten uit blik, in stukken

1/2 theelepel suiker

zout en vers gemalen zwarte peper

750 gram sperciebonen, schoongemaakt

3 el gehakte verse peterselie (die laat ik nog weleens weg eerlijk gezegd)

Olie in grote braadpan verwarmen en ui 4 a 5 minuten stoven tot het zacht is. Knoflook erbij.

Tomaten, suiker en 125 ml water toevoegen, zout en peper erbij naar smaak.

Aan de kook brengen en daarna 10 minuten laten sudderen op laag vuur. Het dikt een beetje in.

Bonen erbij en dan nog 10 minuten sudderen of tot je de boontjes zacht genoeg vindt.

Peterselie erdoor. Evt nog zout of peper als nog nodig.

Eet smakelijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven