Tweetalig opvoeden

09-09-2008 19:58 73 berichten
Wij wonen in Ierland sinds 3 jaar. Toen was mijn oudste 2 en een half. We brachten hem naar een creche en binnen 6 weken sprak hij geen woord Nederlands meer. Dat is nooit meer veranderd. Hij spreekt vloeiend Engels met een Amerikaans accent (hoe vreemd) en toont ook geen interesse om Nederlands te spreken. Hij begrijpt het wel, als je rustig spreekt en geen moeilijke woorden gebruikt. Nu hebben we een kleintje van 2 en een half die hier geboren is en ook alleen Engels spreekt, ik vraag me af of dit ooit nog veranderd en of er moeilijkheden zijn voor later. Onze oudste is nu 5 en een half en gaat meer dan prima mee in de klas. Met de kleinste vind ik dat ie wat langzamer communiceerd en im vraag me af of dat komt doordat wij tweetalig spreken. Het gaat al vrij snel automatisch dat we Engels terufspreken tegen de oudste en is het nog weinig gemengd. Wij als ouders spreken logisch wel Nederlands...
Noyo, categorisch Nederlands blijven spreken tegen je kinderen. Ik heb het gemerkt aan kinderen van mijn Engelse vriendinnen in Belgie: op het moment dat die naar school gingen en dus de hele dag in hun nieuwe taal werden ondergedompeld (een deel van de kindjes Vlaams, een ander deel Frans,lang leve de regio Brussel), kwam er een moment dat ze hun moedertaal weigerden te spreken. En na een par maandjes kwam dat weer goed.

De ouders bleven wel heel consequent: niet antwoorden in de nieuwe taal, geen dingen doen die werden gevraagd in de nieuwe taal, en telkens weer zeggen dat ze in hun moedertaal iets moesten zeggen.
Kindjes die tweetalig worden opgevoed spreken over het algemeen iets later op hetzelfde niveau als hun leeftijdsgenootjes,maar dan wel allebei de talen.
Alle reacties Link kopieren
wat jij zegt, is precies wat ik en broer en zuslief te horen kregen...jullie wilden nooit spaans leren! Ik denk dat als je consequent nederlands blijft spreken, zij dit echt wel oppakken. Ik ken veel meertalige gezinnen, waarbij het geen enkel probleem is. Ik zou er zeker veel moeite voor doen. Het was voor mij en broer en zuslief erg naar naar moedersland te gaan en niks te kunnen en met eigen familie niet te kunnen communiceren...Haar familie 'ken' ik gewoon niet...wie zijn ze, waar geloven ze in, wat is belangrijk in hun leven...ik heb geen idee. Ik heb me zooo voorgenomen mijn kinderen wel meertalig op te voeden. (ik heb zelf spaans gestudeerd en spreek het nu wel goed)
Over het algemeen komt bij kinderen die van het begin af tweetalig opgevoed worden, de taalontwikkeling ogenschijnlijk iets langzamer op gang. Ze hebben ook een bult meer informatie te scheiden en te verwerken. Maar die achterstand lopen ze snel in en dan zijn ze in wezen verder. Inzicht in meerdere talen helpt later ook bij het aanleren van een derde of vierde taal, en ook de exacte vakken hebben er vaak baat bij.

Ik ben zelf een tijd tweetalig geweest (korte periode in het buitenland gewoond), dus toen had ik al een ontwikkeld taalsysteem, maar we hebben nooit problemen gehad met het scheiden van 'waar spreek je wat'. Thuis Nederlands, buiten Frans.
MIjn kinderen worden zelfs drietalig opgevoed. Ik spreek vanaf de geboorte Nederlands met ze, mijn man (en verder bijna iedereen om ons heen) spreekt Spaans en op school wordt Baskisch gesproken.

De oudste (bijna 3) begrijpt alledrie de talen goed. Praten doet hij het makkelijkst in het Spaans, maar in het Nederlands gaat het ook goed. In het Baskisch praat hij nog niet zo veel, maar daar is hij natuurlijk ook veel minder mee in contact geweest.

Tussen het Spaans en het Nederlands schakelt hij heel makkelijk over en hij weet tegen wie hij in welke taal moet spreken. En als mijn man af en toe iets in het Baskisch vraagt dan krijgt hij meteen te horen dat dat de taal van de juf is.

Mijn ervaring is dus dat juist jonge kinderen net sponzen zijn als het om talen leren gaat. Als hij tegen mij in het Spaans praat reageer ik overigens wel gewoon, maar dan wel vaak in het Nederlands.
Hier ook tweetalige kinderen (NL-Duits). Dochter is nu bijna 4 jaar en alhoewel ze al ruim een jaar naar school gaat en daar alleen maar Duits spreekt is NL nog wel haar dominante taal. Voor broer van 2.5 jaar geldt dat zeker, die zit nog maar net op school en is duits aan het leren.

Het scheelt overigens erg per kind: ik ken kinderen die nog louter duits spreken en ook kinderen die NL spreken met een erg duits accent. Ik praat overigens bijna alleen maar NL met de kinderen, alleen als we bij de buren/vrienden op bezoek zijn of als ik op school met de juf praat, dan spreek ik duits (waarin ik door mijn dochter verbeterd word omdat mijn uitspraak niet goed is ).

Tweetaligheid heeft op snelheid van leren praten volgens mij geen invloed gehad, ik had hier erg snelle praters.
Hier ook een "mixed couple" in blijde verwachting van de eerste. Manlief is Sri Lankaan en omdat ik het belangrijk vind dat ons kind straks in het land van haar vader met haar familie kan praten heb ik aan mn man gevraagd om straks consequent in zijn moedertaal tegen haar te praten. Zelf ziet hij dat niet zitten omdat hij bang is dat ze hierdoor een taalachterstand oploopt. Maar ik wil wel graag dat ze de taal en de cultuur leert kennen omdat ze niet alleen Nederlands maar óók Sri Lankaanse is. Mannetje en ik hebben dus nog wat om over te discussieren de komende tijd
Schimmelteentje, versta jij Sri Lankaans? Dat maakt het natuurlijk wel makkelijker vol te houden, als jij kan verstaan wat jouw man tegen jullie kind zegt.

Die taalachterstand zou ik niet zo bang voor zijn, dat is gewoon een kwestie van opletten. Mocht het toch misgaan, kun je altijd nog overschakelen op 1 taal (plan B), dat is dan nog niet te laat.

De taalachterstand waar je in de krant over leest, heeft vaak een andere oorzaak.
Nee helaas versta ik dat niet op enkele woordjes na.

Zelf ben ik niet bang voor de taalachterstand, ken genoeg mensen die hun kind tweetalig opvoeden en dat gaat prima. De kids spreken alle talen zonder moeite.

Ben druk bezig manlief over de streep te trekken.
Als je manlief over de streep wilt trekken, laat dan zien hoe belangrijk je het vindt door ook Sri Lankaans te gaan leren. Tenslotte zal jij ook moeten kunnen verstaan wat er gezegd wordt, niet alleen thuis, maar ook bij de schoonfamilie.
Voor ik kinderen kreeg had ik een heel duidelijk idee over hoe ik natúúrlijk altijd Nederlands zou spreken met mijn kind en dat ze dus moeiteloos 2 of 3-talig zou opgroeien.

In de praktijk is het niet zo makkelijk. We wonen in Spanje, mijn man is spaans, de school is spaans, de vriendjes zijn spaans, de oppas spreekt spaans....... en ik kom `s-avonds om 19:30h thuis van mijn werk en heb dan nog anderhalf uur om eten te koken, huiswerk te maken, eten, badderen etc etc voordat ze naar bed moet.

Die tijd samen is een ontzettend gestress en ik kom er niet toe om dan ook nog eens Nederlands te praten met een onwillig en moe kind.

Hetzelfde geldt voor mijn man die eigenlijk Catalaans is en graag ook zijn moerstaal wil spreken met zijn kind. Het is in de praktijk erg ingewikkeld.

Ze is nu 7 jaar, spreekt vloeiend spaans en gebrekkig nederlands.
Ik heb 'n kennis in India en haar daar geboren zoontje van 7 sprak vloeiend Nederlands, Engels en Hindi. Dit omdat zij consequent Nederlands tegen 'm sprak, hij daar van jongs af aan Engels leert op school en Hindi uiteraard de voertaal van 't land is. Omdat ze op 't moment dat ik hen ging bezoeken in Tamil Nadu woonden, sprak hij ook al 'n beetje Tamil, dat pikte hij weer op van vriendjes op straat.

Zou het vooral stimuleren dat ze die extra taal spreken. Zeker als het om engels gaat zoals in de OP. Ze kunnen beter beter zijn in Engels en met Nederlands wat achter lopen dan andersom.
quote:chicha schreef op 10 september 2008 @ 11:14:

Voor ik kinderen kreeg had ik een heel duidelijk idee over hoe ik natúúrlijk altijd Nederlands zou spreken met mijn kind en dat ze dus moeiteloos 2 of 3-talig zou opgroeien.

In de praktijk is het niet zo makkelijk. We wonen in Spanje, mijn man is spaans, de school is spaans, de vriendjes zijn spaans, de oppas spreekt spaans....... en ik kom `s-avonds om 19:30h thuis van mijn werk en heb dan nog anderhalf uur om eten te koken, huiswerk te maken, eten, badderen etc etc voordat ze naar bed moet.

Die tijd samen is een ontzettend gestress en ik kom er niet toe om dan ook nog eens Nederlands te praten met een onwillig en moe kind.

Hetzelfde geldt voor mijn man die eigenlijk Catalaans is en graag ook zijn moerstaal wil spreken met zijn kind. Het is in de praktijk erg ingewikkeld.

Ze is nu 7 jaar, spreekt vloeiend spaans en gebrekkig nederlands.Waarom doe je je kind dan niet naar 'n internationale school? k Had vroeger 'n jeugdvriendinnetje en die ging bij haar vader in Spanje wonen en dus daar naar school. Daar kreeg ze uiteraard Spaans omdat dat de taal van 't land is, Engels omdat dat de voertaal van de school was en Nederlands omdat talen van de origine van de kids er ook worden aangeboden.
Ik woon ook in Ierland sinds 4 jaar. Het verschil is dat ik getrouwd ben met een Ierse man. Momenteel ben ik 23 weken zwanger van ons eerste kind en ben ook vastbesloten om het tweetalig te gaan opvoeden. Mijn man staat hier geheel achter. Zelf heeft hij een basiskennis van de taal omdat hij 2 jaar in Nederland gewoond heeft. Mij lijkt het dat zolang ik overdag alleen thuis ben met ons kind (zwangerschapsverlof) het geen probleem is om Nederlands tegen het kind te spreken. Het zal moeilijker worden als m'n man 's avonds thuis komt en ik moet schakelen tussen Nederlands en Engels. Ik ben nog aan het twijfelen of ik na m'n verlof 3 dagen per week aan het werk ga en ons kind naar een kdv gaat of dat ik thuis ga blijven. Ik denk dat een van de voordelen van thuisblijven is dat ons kind dan de eerste jaren van zijn/haar leven goed Nederlands leert terwijl als het met zo'n 8 maanden naar het kdv gaat, het Engels al gaat overheersen. Ik ben erg benieuwd hoe het in de praktijk gaat uitpakken. Ik zie het voorlopig als een uitdaging!
Onze dochter (nu 21 maanden) wordt ook tweetalig opgevoed. Ik spreek nederlands en mijn vriend spaans. Tegen elkaar spreken we engels dus daar zal ze ook wel wat van oppikken.

En op school gaat ze straks ook nog catalaans,engels en hebreeuws leren!

Tot nu toe komt ze niet verder dan mama, ja, nee, agua, ya está, klaar, kaas, nikki en nuska (de honden), maar dat zal vast wel snel veranderen.
quote:elninjoo schreef op 10 september 2008 @ 11:20:

Waarom doe je je kind dan niet naar 'n internationale school? k Had vroeger 'n jeugdvriendinnetje en die ging bij haar vader in Spanje wonen en dus daar naar school. Daar kreeg ze uiteraard Spaans omdat dat de taal van 't land is, Engels omdat dat de voertaal van de school was en Nederlands omdat talen van de origine van de kids er ook worden aangeboden.Elninjoo, waar wij wonen heb je geen nederlandstalig onderwijs. Er is een internationale school die 2-talig is (engels/spaans). Onze keuze is gevallen op een spaanse school met duits vanaf 3 jaar en ook engels vanaf 6 jaar.

Maar dit is geen garantie dat ze het ook vloeiend gaan spreken, ze is nu 7 jaar en kan in het duits tot 12 tellen
Mijn vriends ouders zijn tweetalig maar hji is niet tweetalig opgevoed, omdat de overtuiging toen was dat dat zou zorgen voor een taalachterstand. (Dat is zo achterhaald overigens, tweetaligheid zorgt er juist voor dat je je veel taliger ontwikkelt!)

Mijn vriend vind het echt waanzinnig jammer en zonde dat hij niet tweetalig is opgevoed en hij is er later niet in geslaagd die tweede taal echt onder de knie te krijgen!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
chicca, ik weet niet waar je in catalunya woont maar bij ons is er 1x in de week nederlandse les voor kinderen met (een)nederlandse ouder(s). De kinderen moeten dus al nederlands verstaan. Voor kinderen vanaf 4 jaar.
quote:kittycat5 schreef op 10 september 2008 @ 11:41:

Mij lijkt het dat zolang ik overdag alleen thuis ben met ons kind (zwangerschapsverlof) het geen probleem is om Nederlands tegen het kind te spreken. Ik ben nog aan het twijfelen of ik na m'n verlof 3 dagen per week aan het werk ga en ons kind naar een kdv gaat of dat ik thuis ga blijven. Ik denk dat een van de voordelen van thuisblijven is dat ons kind dan de eerste jaren van zijn/haar leven goed Nederlands leert terwijl als het met zo'n 8 maanden naar het kdv gaat, het Engels al gaat overheersen.

Kittycat5, Ik heb na mijn zwangerschapsverlof nog 18 maanden een nederlandse au pair in huis gehad. Dit heb ik toen bewust gedaan voor de taal. Helaas heeft het weinig invloed gehad.

Vervolgens heb ik heel lang nederlandse boekjes voorgelezen, videos, cd-s met kinderliedjes, woordspelletjes, veel NL-visite, vaak naar Nederland op bezoek...... met weinig of geen resultaat. Zodra ze naar de créche ging sprak ze in no time vloeiend spaans!
Nuska, nee, wij wonen op Tenerife.
quote:chicha schreef op 10 september 2008 @ 11:14:

Ze is nu 7 jaar, spreekt vloeiend spaans en gebrekkig nederlands.

Idem, idem, idem!!

Vul overal waar jij spaans hebt staan voor mij frans in, en ik had dit kunnen schrijven....

Oh, wat herkenbaar;alle goede voornemens te spijt. Kinderen verstaan Nls, maar spreken het zeer gebrekkig. Niet leuk. Wel mijn eigen schild.. maar 't is moelijk!! Denk jij daar ook te blijven wonen? Wij wel, dus man ziet t probleem niet zo. Ik blijf t jammer vinden en als ik over een paar maanden vanuit huis ga werken dan denk ik ook zeker meer energie te hebben om hierin te steken!
Anna Julie, de enige reden dat ik het belangrijk vind dat ze ook nederlands spreekt is voor de familie. Verder zie ik het nut er niet zo van in. Ikzelf spreek net zo lief spaans.

Er is bij ons geen sprake van in Nederland te gaan wonen.

Ik heb van te voren niet kunnen inschatten hoe moeilijk het is om een kind 2-talig op te voeden. Ik dacht dat het automatisch goed zou gaan als ik maar nederlands zou praten.

Nee dus.
Oei, toch nog moeilijker dan ik dacht dus! Zijn jullie het er wel mee eens dat de slagingskans om tweetalig op te voeden verbeterd als het kind langer thuis is en bijv pas met 5 jaar naar school gaat ipv als baby al naar een creche/kdv of maakt dat niet zoveel uit?

Voorlopig ben ik al begonnen met 'oefenen' door Nederlands tegen onze katten te praten! Zelfs dan merk ik dat ik soms, zonder dat ik er erg in heb, overschakel naar het Engels!
Volgens mij is de slagingskans het grootste als de ouders ook tegen elkaar Nederlands spreken. Als in gezinssituaties consequent Nederlands wordt gesproken, dan heeft het feit dat er buiten de deur Engels gesproken wordt, minder invloed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven