Uiterlijk

zondag 22 november 2020 om 18:58
Laatst was er een vriendje bij mij dochter van 6. Voor de grap hadden we het erover dat ze later gingen trouwen. Mijn man zei: Maar .. is natuurlijk ook heel mooi. Waarop het jongetje zei: ik vind van wel, maar mijn mama vind .. niet mooi. Ik was er even stil van. Dat mijn kind op deze leeftijd al werd geconfronteerd met dit soort uitspraken doet mij echt pijn. We hebben maar gezegd dat het niet lief was van de mama om zulke dingen te zeggen, maar ik merk voor mezelf dat ik echt een afkeer heb gekregen van de desbetreffende persoon. Ik wil niet dat het tussen de kinderen gaat instaan, maar weet niet zo goed hoe ik hier mee moet omgaan...

zondag 22 november 2020 om 19:32
Ja, dat zou ik ook hebben. Dat oppervlakkig geoordeel over het uiterlijk van vrouwen (en jonge meisjes!) vind ik intens triest. Maar goed, dat kinderen later zouden moeten trouwen valt een beetje in dezelfde categorie, vind ik, heel eerlijk gezegd. Kinderen zijn gewoon kinderen, hun geslacht, hun uiterlijk en al die verwachtingen zouden allemaal best nog een tijdje geparkeerd kunnen worden.

zondag 22 november 2020 om 19:33
Precies wat TO's man zelf ook al deed.Lafae schreef: ↑22-11-2020 19:32Ja, dat zou ik ook hebben. Dat oppervlakkig geoordeel over het uiterlijk van vrouwen (en jonge meisjes!) vind ik intens triest. Maar goed, dat kinderen later zouden moeten trouwen valt een beetje in dezelfde categorie, vind ik, heel eerlijk gezegd. Kinderen zijn gewoon kinderen, hun geslacht, hun uiterlijk en al die verwachtingen zouden allemaal best nog een tijdje geparkeerd kunnen worden.
zondag 22 november 2020 om 19:33
Juist. Jullie beginnen zélf over uiterlijk hoor...Luci_Mster2 schreef: ↑22-11-2020 19:31Zelf niet zulke rare gesprekjes voeren met kinderen?
Voor de grap hadden we het erover dat ze later gingen trouwen. Mijn man zei: Maar .. is natuurlijk ook heel mooi.
Om meer dan 1 reden al heel raar gesprekje.

zondag 22 november 2020 om 19:35
Ik kan me voorstellen dat je er een naar gevoel bij hebt, maar kinderen van die leeftijd flappen er ook veel uit dat niet waar is, of ze hebben iets bijvoorbeeld totaal verkeerd opgevat of begrepen. Ik zou het die ouder dus niet al teveel nadragen, want de kans is zeker aanwezig dat zij dit nooit zo gezegd of bedoeld heeft. Verder kun je er sowieso weinig mee doen, behalve je dochter wapenen tegen oordelen over haar uiterlijk.
En zelf ook niet zo heteronormatief opvoeden. Of liefde aan uiterlijk ophangen.
En zelf ook niet zo heteronormatief opvoeden. Of liefde aan uiterlijk ophangen.

zondag 22 november 2020 om 19:35
Eens.Luci_Mster2 schreef: ↑22-11-2020 19:31Zelf niet zulke rare gesprekjes voeren met kinderen?
Voor de grap hadden we het erover dat ze later gingen trouwen. Mijn man zei: Maar .. is natuurlijk ook heel mooi.

zondag 22 november 2020 om 19:38
Ten eerste: als je mijn destijds zesjarige en zijn interpretatie van de feiten had moeten geloven was ik een superterrorist waar Bin Laden bleekjes bij zou afsteken.
Ten tweede: eens met Luci_Mster2, wel een heel vreemd ‘gesprekje’. Mag toch hopen dat de zinsnede ‘dat is niet lief van de mama’ niet gezegd is waar dat jochie bij was. Als dat wel zo was hoef je je geen zorgen te maken of dit tussen de kinderen in gaat staan. Dat jongetje komt vanzelf wel niet meer over de vloer.
Ten tweede: eens met Luci_Mster2, wel een heel vreemd ‘gesprekje’. Mag toch hopen dat de zinsnede ‘dat is niet lief van de mama’ niet gezegd is waar dat jochie bij was. Als dat wel zo was hoef je je geen zorgen te maken of dit tussen de kinderen in gaat staan. Dat jongetje komt vanzelf wel niet meer over de vloer.

zondag 22 november 2020 om 19:38
Ja, haar man ook. En zijzelf met dat uithuwelijken. Allemaal idiote projecties van geslachtsverwachtingen.
zondag 22 november 2020 om 19:39
dan ben ik toch heel benieuwd naar het echte verhaallemoos2 schreef: ↑22-11-2020 19:38Ten eerste: als je mijn destijds zesjarige en zijn interpretatie van de feiten had moeten geloven was ik een superterrorist waar Bin Laden bleekjes bij zou afsteken.

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 22 november 2020 om 19:41
Mooie wake up call. Realiseer je dat jullie dit zelf net zo goed doen. En wapen je dochter tegen oordelen over haar uiterlijk door er zelf dus ook geen overdreven aandacht aan te schenken.
Leer haar dat wel of niet mooi zijn irrelevant is.
En draag het die moeder niet na. Je weet niet wat zij wel of niet echt denkt of heeft gezegd.
Leer haar dat wel of niet mooi zijn irrelevant is.
En draag het die moeder niet na. Je weet niet wat zij wel of niet echt denkt of heeft gezegd.
zondag 22 november 2020 om 19:42
Jeetje hoe weet je nu zo zeker of die moeder daadwerkelijk heeft gezegd dat je dochter niet mooi/lelijk is? Misschien is het wel heel anders gegaan.
Voorbeeld 1; Misschien heeft haar zoontje vertelt dat jouw dochter een keer iets gezegd heeft in de klas wat niet netjes is en heeft de moeder iets gezegd als “dat is wel lelijk van ...”. Kind kent de uitspraak niet en interpreteert dat dus als “... is lelijk”.
Offeuh.. misschien heeft jongetje wel ooit aan zijn moeder gevraagd of zij blonde of bruine haren mooier vindt en zei ze blond terwijl jouw dochter donkere haren heeft. Kind kan dat dan zelf invullen als dat zijn moeder donker dan dus niet zo mooi vindt.
Ik zou over een kind nooit zeggen dat het lelijk is tegen mijn kinderen maar kan me levendig voorstellen dat bovenstaande hier ook zo zou gaan.
Aannames
Voorbeeld 1; Misschien heeft haar zoontje vertelt dat jouw dochter een keer iets gezegd heeft in de klas wat niet netjes is en heeft de moeder iets gezegd als “dat is wel lelijk van ...”. Kind kent de uitspraak niet en interpreteert dat dus als “... is lelijk”.
Offeuh.. misschien heeft jongetje wel ooit aan zijn moeder gevraagd of zij blonde of bruine haren mooier vindt en zei ze blond terwijl jouw dochter donkere haren heeft. Kind kan dat dan zelf invullen als dat zijn moeder donker dan dus niet zo mooi vindt.
Ik zou over een kind nooit zeggen dat het lelijk is tegen mijn kinderen maar kan me levendig voorstellen dat bovenstaande hier ook zo zou gaan.
Aannames

carrie-bradshaw wijzigde dit bericht op 22-11-2020 19:44
0.36% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous

zondag 22 november 2020 om 19:43
In mijn rol als mentor was mij gevraagd een middag voor te bereiden voor leerlingen van de bovenbouw over terrorisme (aanslagen Parijs destijds). Het speelde op die school nogal en veel collega’s vonden dat een uitgelezen kans voor de mens en maatschappij collega’s.
Verder helaas geen spannende dingen zoals een baan bij Interpol of de AIVD

Waarom trek jij je het zo aan?
Er zullen mensen zijn die jouw dochtertje geweldig mooi vinden en mensen die haar niet zo mooi vinden.
Zo is het leven.
Persoonlijk zou ik zelf hier niets om geven want mijn dochtertje is voor mij zowieso het mooiste meisje van de wereld ongeacht wat een ander vind/zegt.
Er zullen mensen zijn die jouw dochtertje geweldig mooi vinden en mensen die haar niet zo mooi vinden.
Zo is het leven.
Persoonlijk zou ik zelf hier niets om geven want mijn dochtertje is voor mij zowieso het mooiste meisje van de wereld ongeacht wat een ander vind/zegt.
Blijf in jezelf geloven !
Papa-van en ik zaten met twee brullende kleuters.
Vriendinnetje en zoon wilden trouwen, maar zij ging verhuizen.
Op de camping probeerde de schoonvader-in-spe van het volgende vriendinnetje mijn zoon ervan te overtuigen dat vijf kleinkinderen echt wel genoeg waren, en dat 50 echt niet hoefde.
Kleuters en trouwen, heerlijke anekdotes levert het op.
Maak je niet druk, TO.
Vriendinnetje en zoon wilden trouwen, maar zij ging verhuizen.
Op de camping probeerde de schoonvader-in-spe van het volgende vriendinnetje mijn zoon ervan te overtuigen dat vijf kleinkinderen echt wel genoeg waren, en dat 50 echt niet hoefde.
Kleuters en trouwen, heerlijke anekdotes levert het op.
Maak je niet druk, TO.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

zondag 22 november 2020 om 19:44
lemoos2 schreef: ↑22-11-2020 19:38Ten eerste: als je mijn destijds zesjarige en zijn interpretatie van de feiten had moeten geloven was ik een superterrorist waar Bin Laden bleekjes bij zou afsteken.

TO, niets van aantrekken hoor. Als die moeder met hoge poten en al vingerwijzend jou hierop aanspreekt dan ontken je dat gewoon. Dat is een win-win situatie namelijk dat jouw naam weer is gezuiverd (roddelmoeders op het schoolplein, je weet wel ) en het jongetje gaat zich nooit meer bemoeien met slappe praat en kinnesinne tussen vrouwen.
anoniem_210941 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 19:45
0.11% gewijzigd
zondag 22 november 2020 om 19:44
Inderdaad, zeg. Niet leuk van die moeder, maar dat jouw man over uiterlijk begint vind ik ook belachelijk. Zo leer je een kind dus: ja, jij bent geliefd, omdat je mooi bent. Lekker dan.Luci_Mster2 schreef: ↑22-11-2020 19:31Zelf niet zulke rare gesprekjes voeren met kinderen?
Of die moeder het daadwerkelijk zo heeft gezegd weten we niet eens zeker, trouwens. Maar dat jouw man een koppeling maakt tussen liefde en uiterlijk in het bijzijn van zijn kind weten we wel zeker, en dat vind ik daarom eigenlijk erger.
Had ik maar een motto.