Verdeling taken partner

25-01-2021 07:44 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de adviezen!
roosss1985 wijzigde dit bericht op 20-03-2021 08:54
97.15% gewijzigd
Majime schreef:
25-01-2021 19:15
Daarmee bedoel ik dat wij hebben gedoucht na het sporten (wel zo fris) de kinderen hebben al gedoucht.
Tuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Man was er toch zelf bij toen dat kind verwekt werd?

2 kinderen - waaronder 1 baby - is nu éénmaal drukker dan 1 peuter.

En hij heeft zelf - neem ik aan - beslist om een drukke baan te gaan combineren met een studie op zijn enige vrije dag én 2 kinderen.


Ik zou dus blijven herhalen dat die me-time vanzelf wel een keer terugkomt als zijn studie klaar is en kind ouder is.

En op momenten dat beide kinderen slapen én hij niet aan 't studeren is kan ie nog altijd kaarsjes aansteken en 't gezellig maken. Of gaan gamen.


In zekere mate kan je natuurlijk een planningsbord tegen de muur hangen trouwens. Met werktijden, studie, pauzes, mogelijkheden van vrije tijd, ... Maar een kind van 3 maanden dat nog borstvoeding krijgt laat zich vrij slecht plannen wanneer ie eet en slaapt.
Altijd wel handig als jij een keer weg wil en hij ook dat jullie kunnen zien dat je niet allebei tegelijk weg bent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Majime schreef:
25-01-2021 19:17
Is het echt zo raar om om half 11 aangekleed te zijn en iets te gaan doen? Wij zijn dan al 4 uur wakker?
Je verzint alles bij elkaar, je bent al eerder door de mand gevallen.
Alle reacties Link kopieren
ivanova_87 schreef:
25-01-2021 11:01
3 baby’s die in het begin veel huilden (Reflux), man durfde echt niet te beginnen over me time. Hij werkte toen full time. Op het kantoor een kop koffie drinken, een gesprek met een collega, naar de radio luisteren in de auto was zijn me time ;) en verder keek hij vaak een serie als de kinderen naar bed waren.

Hij sliep apart, zodat we niet allebei gebroken nachten hadden (ik gaf bv, af en toe kwam hij troosten als de baby erg lang bleef huilen).

In het weekend ging hij hardlopen en splitsten we ons vaak op. Ik ging dan wat doen met de oudste en hij bleef bij baby. Later hadden we vaak allebei ieder een uitslaap dag. Met een baby van 3 maanden kwamen wij nog niet echt toe aan onze eigen Hobby’s en ook sociaal gingen we pas later weer wat meer tijd met vrienden claimen.

Ik denk dat je vriend zijn verwachtingen een beetje moet bijstellen. Voor een baby zorgen en thuiszitten is niet bepaald me-time voor de moeder,
Nog niet alles gelezen, maar zo deden wij het ook ongeveer.

Het kan ook erg helpen als hij voor zichzelf bepaalt wat hij precies wil doen met eventuele me-time die hij krijgt/heeft en dat dan ook gaat doen zodra het lukt om me-time te creeeren. Soms heb je meer me-time dan je denkt, maar voelt het niet zo omdat je dan toch maar de tv aan zet en een flut programma gaat kijken (bv).

Ik zou er wel voor waken om zelf alles op te offeren voor zijn me-time. Ik zou daar zelf in ieder geval geen leukere moeder/vrouw van worden.
Lucieanders schreef:
25-01-2021 19:34
Je verzint alles bij elkaar, je bent al eerder door de mand gevallen.
Ik snap niet zo goed wat er zo extreem is aan naar de kinderboerderij gaan om half 11. Het is zo ongeveer het meest doorsnee uitstapje op het meest doorsnee tijdstip dat er is.
Alle reacties Link kopieren
alouette schreef:
25-01-2021 19:36
Nog niet alles gelezen, maar zo deden wij het ook ongeveer.

Het kan ook erg helpen als hij voor zichzelf bepaalt wat hij precies wil doen met eventuele me-time die hij krijgt/heeft en dat dan ook gaat doen zodra het lukt om me-time te creeeren. Soms heb je meer me-time dan je denkt, maar voelt het niet zo omdat je dan toch maar de tv aan zet en een flut programma gaat kijken (bv).

Ik zou er wel voor waken om zelf alles op te offeren voor zijn me-time. Ik zou daar zelf in ieder geval geen leukere moeder/vrouw van worden.

Daar zou ik inderdaad voor waken. Maar de me-time kan wel ten koste gaan van de gezinstijd samen. Dat één persoon met de kinderen naar de kinderboerderij gaat en de ander dan even voor zichzelf heeft. Daarna de ander ergens heen met de kinderen en de één weer even voor zichzelf. Wat er gezegd werd over een planbord oid lijkt me ook een goed idee. Dat je inzichtelijk hebt of krijgt wie wat wanneer doet of heeft.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
25-01-2021 19:50
Ik snap niet zo goed wat er zo extreem is aan naar de kinderboerderij gaan om half 11. Het is zo ongeveer het meest doorsnee uitstapje op het meest doorsnee tijdstip dat er is.
Het is wel heel bijzonder dat jouw kleine kinderen in de kinderboerderij leeftijd genoeg hebben aan een uurtje kinderboerderij aandacht van paps en mams.
Hij is dus 4 dagen 11 uur lang weg voor werk, dat is al 44 uur. Dat is al veel als je twee kleine kinderen hebt en dan doet hij er nog 8 uur studie bij + waarschijnlijk nog een uur of 8 zelfstudie.

Hij is dus zo'n 60 uur per week druk en dan vraagt hij zich af waarom hij geen me- time heeft? Bedoelt hij dat hij zich ook in het weekend wil afzonderen van zijn gezin? En dat dus alle zorg nog meer op jou afkomt dan dat het al doet ?

Ik zou hem aanraden in plaats van nog meer tijd voor zichzelf op te eisen, vaderschapsverlof op te nemen, dan zal hij zien dat alles beter in balans komt.

De ouders die ik ken die een opleiding volgen naast hun werk, werken parttime, omdat het anders niet te doen is.
Mevrouw75 schreef:
25-01-2021 19:55
Het is wel heel bijzonder dat jouw kleine kinderen in de kinderboerderij leeftijd genoeg hebben aan een uurtje kinderboerderij aandacht van paps en mams.
Hoe bedoel je dit? We zijn van 's ochtends tot 's avonds met hen samen.
Alle reacties Link kopieren
alouette schreef:
25-01-2021 19:36

Het kan ook erg helpen als hij voor zichzelf bepaalt wat hij precies wil doen met eventuele me-time die hij krijgt/heeft en dat dan ook gaat doen zodra het lukt om me-time te creeeren. Soms heb je meer me-time dan je denkt, maar voelt het niet zo omdat je dan toch maar de tv aan zet en een flut programma gaat kijken (bv).
Dit vind ik wel een goeie tip eigenlijk. Is voor mij ook mijn valkuil, moet ik zeggen.

Hier een peuter en een dreumes, en 5+4 dagen werken, dus ook niet erg veel me-time. De avonden, soms: als man repeteert met bigband zat ik met boek op de bank; als ik zingen was, ging hij een avond programmeren ofzo. Nu met lockdown en kinderen overdag thuis werken we in de avonden wat meer, maar soms werkt hij en kijk ik slechte tv (ik zei al, die valkuil...).

Weekend is bij ons voor relaxt opstaan, rustig douchen/badderen, alleen of soms met z'n allen, krant. Soms staat de één eerder op met kinderen zodat de ander kan snoozen; soms neemt de ander kinderen en hond mee zodat de één even niks hoeft voor een uur. Wij rommelen het bij elkaar.

Met zo'n heel kleintje dat ook nog bv krijgt is het nog anders, natuurlijk, maar dan veranderen zaken ook snel! Dus ik zou het in jouw geval echt per maand bekijken. Februari en maart door bikkelen; april gebruiken om op te laden -- en dan is je jongste alweer een half jaar, en alweer minder bewerkelijk.

Goed blijven overleggen, elkaar af en toe iets gunnen, maar je er ook bij neerleggen dat je in deze jaren soms ook genoegen neemt met een uurtje alleen fietsen in plaats van een half weekend op stap met vrienden. Denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
25-01-2021 19:58
Hoe bedoel je dit? We zijn van 's ochtends tot 's avonds met hen samen.
Oh? Ik dacht dat je in de ochtend een uurtje ging sporten en iedereen de hele middag zelf iets ging doen?

Ik zit ook de hele dag ‘samen’ met mijn kind in 1 huis, maar die ervaart dat op hele bijzondere wijze echt niet als van ‘s ochtends tot ‘s avonds ‘samen’.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
25-01-2021 19:55
Het is wel heel bijzonder...

Discussie heeft niet zoveel zin, denk ik :)
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
25-01-2021 19:55
Hij is dus 4 dagen 11 uur lang weg voor werk, dat is al 44 uur. Dat is al veel als je twee kleine kinderen hebt en dan doet hij er nog 8 uur studie bij + waarschijnlijk nog een uur of 8 zelfstudie.

Hij is dus zo'n 60 uur per week druk en dan vraagt hij zich af waarom hij geen me- time heeft? Bedoelt hij dat hij zich ook in het weekend wil afzonderen van zijn gezin? En dat dus alle zorg nog meer op jou afkomt dan dat het al doet ?

Ik zou hem aanraden in plaats van nog meer tijd voor zichzelf op te eisen, vaderschapsverlof op te nemen, dan zal hij zien dat alles beter in balans komt.

De ouders die ik ken die een opleiding volgen naast hun werk, werken parttime, omdat het anders niet te doen is.
Als het de opleiding is die ik denk dat het is gaat dat ouderschapsverlof niet werken.

Maar TO is gevlogen...
Mevrouw75 schreef:
25-01-2021 20:03
Oh? Ik dacht dat je in de ochtend een uurtje ging sporten en iedereen de hele middag zelf iets ging doen?

Ik zit ook de hele dag ‘samen’ met mijn kind in 1 huis, maar die ervaart dat op hele bijzondere wijze echt niet als van ‘s ochtends tot ‘s avonds ‘samen’.
Ik zit dan bijvoorbeeld de krant uitgebreid te lezen met mijn zoontje tegen me aan die een filmpje kijkt en mijn oudste is buiten even aan het steppen of iets, maar komt elke tien minuten binnen om iets te vertellen waar hij enthousiast over is.

Mijn man zit boven te gamen. Half uur later zitten we een puzzel te doen, of doen we samen een spel. Zo modderen we wat aan.

Later gaat man een rondje fietsen met de oudste, omdat hij dat nog moet oefenen, terwijl ik met de jongste in de tuin ga werken (hij mag de blaadjes verzamelen en harken :proud: ).

Na een half uur zijn ze alweer terug en ga ik boven uitgebreid in bad, of bezig met mijn hobby en is mijn man eventjes in charge, een uurtje ofzo. Later gaat mijn man nog naar de bouwmarkt om schroefjes op te halen.

Zo kabbelt de dag voort. We zijn afwisselend samen en niet samen.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
25-01-2021 20:16
Ik zit dan bijvoorbeeld de krant uitgebreid te lezen met mijn zoontje tegen me aan die een filmpje kijkt en mijn oudste is buiten even aan het steppen of iets, maar komt elke tien minuten binnen om iets te vertellen waar hij enthousiast over is.

Mijn man zit boven te gamen. Half uur later zitten we een puzzel te doen, of doen we samen een spel. Zo modderen we wat aan.

Later gaat man een rondje fietsen met de oudste, omdat hij dat nog moet oefenen, terwijl ik met de jongste in de tuin ga werken (hij mag de blaadjes verzamelen en harken :proud: ).

Na een half uur zijn ze alweer terug en ga ik boven uitgebreid in bad, of bezig met mijn hobby en is mijn man eventjes in charge, een uurtje ofzo. Later gaat mijn man nog naar de bouwmarkt om schroefjes op te halen.

Zo kabbelt de dag voort. We zijn afwisselend samen en niet samen.
Wat idyllisch.
Mevrouw75 schreef:
25-01-2021 20:20
Wat idyllisch.
Wat is daar idyllisch aan? Ik zie niet anders? Doen jullie dat heel anders dan?
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
25-01-2021 20:16
Ik zit dan bijvoorbeeld de krant uitgebreid te lezen met mijn zoontje tegen me aan die een filmpje kijkt en mijn oudste is buiten even aan het steppen of iets, maar komt elke tien minuten binnen om iets te vertellen waar hij enthousiast over is.

Mijn man zit boven te gamen. Half uur later zitten we een puzzel te doen, of doen we samen een spel. Zo modderen we wat aan.

Later gaat man een rondje fietsen met de oudste, omdat hij dat nog moet oefenen, terwijl ik met de jongste in de tuin ga werken (hij mag de blaadjes verzamelen en harken :proud: ).

Na een half uur zijn ze alweer terug en ga ik boven uitgebreid in bad, of bezig met mijn hobby en is mijn man eventjes in charge, een uurtje ofzo. Later gaat mijn man nog naar de bouwmarkt om schroefjes op te halen.

Zo kabbelt de dag voort. We zijn afwisselend samen en niet samen.
Wat een voorbeeldige kinderen. Terwijl ik de krant probeer te lezen hangt de jongste aan m’n tiet en de oudste om m’n nek. En vervang dat ‘krant’ maar door ‘De Gruffalo’ trouwens. En mijn oudste mag ook graag buiten steppen en fietsen maar alleen als ik ook in de tuin ga zitten koukleumen. En als ik in bad ga komt daar minimaal een peuter bij gekropen, maar meestal zit ik daar ook nog met baby, een piratenschip en een leger playmobil en krijg ik lepeltjes van zeepsopsoep gedwangvoederd terwijl ik onder schot gehouden wordt met een waterpistool.

Heck, ik kan niet eens naar de wc zonder dat er 1 in de wipper ligt te brullen en de ander mee moet de wc in en commentaar levert: ‘jouw poep stinkt echt hè mama?’ Alsof ik hem mee naar binnen heb gevraagd :nut:

En waar is je man dan, hoor ik je vragen? Tosti’s aan het bakken waarschijnlijk. Of de was aan het uithangen. Of de weekboodschappen aan het doen. De vaatwasser uitruimen. Of de klei uit de V-groef van het laminaat peuteren ofzo.

Voor mij is het leven met kinderen helemaal niet sereen en kabbelend. Het is chaos, energie, levenslust en heel veel plakkerige handjes. En ik zou niet anders willen trouwens :heart:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
25-01-2021 17:22
Waarom dan? Het is niet dat dit precies zo moet hè? Het is hoe het zo'n beetje gaat bij ons in het weekend, op een relaxte dag.

Wat vind je er precies vermoeiend aan?

Ik krijg kortsluiting bij de woorden 'lanterfanten' en 'schema' in een zin...
Alle reacties Link kopieren
Colorado1975 schreef:
25-01-2021 07:57
Hebben jullie al iets afgesproken over zijn me-time? Ik kan me voorstellen dat hij het Spaans benauwd krijgt van zoveel werken, zoveel studeren, twee kinderen en dan ook nog in het weekend nauwelijks tijd om even in zijn eentje adem te halen.
Ik kan mij voorstellen dat de overgang van 1 naar 2 even wennen is. Maar wij werken beiden meer dan full time, ook 2 kinderen waarvan 1 baby van 6 mnd en natuurlijk zitten ook wij met de kinderen thuis. Goed afstemmen is key. Man hoeft waarschijnlijk weinig aan huishouden te doen nu vrouw nog verlof heeft. Dus zij doet alles thuis met de kinderen en het huishouden, hij heeft lekker werk en studie. Dat ís al me-time vind ik. Ik zat van de zomer ook thuis met 2 kinders en was echt jaloers op man die kon werken. Dus ik weet niet met wie ik meer medelijden heb..

Tijd voor ons zelf en ons samen is de avond. 7 avonden. Aantal daarvan werk, aantal daarvan deels samen / alleen. Weekends stemmen we af. Meestal gaat een van ons de hort op met peuter en baby, zodat de ander even alleen is. Die tijd wordt dan vaak goed benut (klushuis dat nog niet af is). En meestal maken we samen een lekkere wandeling. Zijn de avonden tijd voor zichzelf niet voldoende voor je man?
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
25-01-2021 21:02
Wat een voorbeeldige kinderen. Terwijl ik de krant probeer te lezen hangt de jongste aan m’n tiet en de oudste om m’n nek. En vervang dat ‘krant’ maar door ‘De Gruffalo’ trouwens. En mijn oudste mag ook graag buiten steppen en fietsen maar alleen als ik ook in de tuin ga zitten koukleumen. En als ik in bad ga komt daar minimaal een peuter bij gekropen, maar meestal zit ik daar ook nog met baby, een piratenschip en een leger playmobil en krijg ik lepeltjes van zeepsopsoep gedwangvoederd terwijl ik onder schot gehouden wordt met een waterpistool.

Heck, ik kan niet eens naar de wc zonder dat er 1 in de wipper ligt te brullen en de ander mee moet de wc in en commentaar levert: ‘jouw poep stinkt echt hè mama?’ Alsof ik hem mee naar binnen heb gevraagd :nut:

En waar is je man dan, hoor ik je vragen? Tosti’s aan het bakken waarschijnlijk. Of de was aan het uithangen. Of de weekboodschappen aan het doen. De vaatwasser uitruimen. Of de klei uit de V-groef van het laminaat peuteren ofzo.

Voor mij is het leven met kinderen helemaal niet sereen en kabbelend. Het is chaos, energie, levenslust en heel veel plakkerige handjes. En ik zou niet anders willen trouwens :heart:

:HA: :flirting:

Ik geloof dat ik van je houd Lux!
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
25-01-2021 20:56
Wat is daar idyllisch aan? Ik zie niet anders? Doen jullie dat heel anders dan?
Dat gaat hier heel anders. Eerder zoals bij Lux eigenlijk.
Ik lees dus wel de krant 's ochtends, maar goed ik heb de boodschap alweer begrepen, ik moet me totaal opofferen, want een krant lezen als moeder kan natuurlijk echt niet, dat moet minstens een kinderboek zijn en ook dat wordt altijd uit je handen getrokken en bezoedelt met plakhandjes en anders is het niet echt :frusty:
Alle reacties Link kopieren
Majime schreef:
25-01-2021 21:45
Ik lees dus wel de krant 's ochtends, maar goed ik heb de boodschap alweer begrepen, ik moet me totaal opofferen, want een krant lezen als moeder kan natuurlijk echt niet, dat moet minstens een kinderboek zijn en ook dat wordt altijd uit je handen getrokken en bezoedelt met plakhandjes en anders is het niet echt :frusty:
Ach welnee, geniet van je idylle.
Alle reacties Link kopieren
SanPellegrino schreef:
25-01-2021 21:10
Ik kan mij voorstellen dat de overgang van 1 naar 2 even wennen is. Maar wij werken beiden meer dan full time, ook 2 kinderen waarvan 1 baby van 6 mnd en natuurlijk zitten ook wij met de kinderen thuis. Goed afstemmen is key. Man hoeft waarschijnlijk weinig aan huishouden te doen nu vrouw nog verlof heeft. Dus zij doet alles thuis met de kinderen en het huishouden, hij heeft lekker werk en studie. Dat ís al me-time vind ik. Ik zat van de zomer ook thuis met 2 kinders en was echt jaloers op man die kon werken. Dus ik weet niet met wie ik meer medelijden heb..
Nou dit gold hier niet hoor. Toen baby drie maanden was, was ik al blij als we met peuter de dag doorkwamen en even buiten waren geweest. Zou niet weten wanneer ik het huishouden overdag had moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
25-01-2021 21:16
:HA: :flirting:

Ik geloof dat ik van je houd Lux!
:hihi:

:bigkiss:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven