Verdeling taken partner

25-01-2021 07:44 383 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de adviezen!
roosss1985 wijzigde dit bericht op 20-03-2021 08:54
97.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ivanova_87 schreef:
25-01-2021 11:01

Ik denk dat je vriend zijn verwachtingen een beetje moet bijstellen. Voor een baby zorgen en thuiszitten is niet bepaald me-time voor de moeder,
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Man werkt 6 dagen per week, ik 3.
Peuter van net 2 en dreumes van bijnaaa 1.

Onze mazzel: beiden een godsgruwelijke hekel aan sporten, hobby's hebben we niet en zondag is rustdag hier in huis oftewel we plannen zelden iets.

Me time zijn voor ons de avonden. Onze dochters liggen half zeven in bed dus dan hebben we ruim de tijd om op de bank te hangen, bij te kletsen etc.

Verder, we hebben een schoonmaakster voor de bovenverdieping en zij verschoond ook elke week de bedden, we eten twee keer per week bij mijn ouders want ik hou niet van koken. Oh en we hebben een oppasmeisje, zij is hier bijna elke 3/4 weken wel een keer te vinden (zaterdagavond gaan we graag naar vrienden/uit eten nu lastig want corona en avondklok).

Dit werk voor ons prima. Zondag is familie dag dus vaak even frisse neus halen maar vooral weinig moeten en veel met de kindjes.
Vutje schreef:
25-01-2021 08:22
Het makkelijkste is denk ik om (1x per maand ofzo?) de kinderen bij opa's/oma's onder te brengen voor een dagje. Dan hebben jullie beide je handen vrij. En zij zullen ook vast blij zijn met tijd met de kleinkinderen. Of niet, je hebt toch zelf voor kinderen gekozen!

Maar 4 dagen werken, 1 dag studeren en nog studie thuis is vrij heftig. Kan man anders niet een periode ouderschapsverlof opnemen en 1 dag in de week (of 1 dag in de 2 weken) minder werken?
Alle reacties Link kopieren
Of wel, als de grootouders het zelf ook leuk vinden.

Als ze het niet leuk vinden, hoor je het vanzelf wel.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
25-01-2021 12:28
Of wel, als de grootouders het zelf ook leuk vinden.

Als ze het niet leuk vinden, hoor je het vanzelf wel.
Kinderen zijn relatiekiller nummer 1. En veel grootouders vinden het helemaal niet leuk, maar durven niks te zeggen. Jouw keuze, jouw kinderen.
Alle reacties Link kopieren
En nu vind jij dat je haar ouders/schoonouders in bescherming moet nemen of zo? Terwijl je die mensen niet kent en niet weet of zij het misschien geen enkel probleem en zelfs leuk vinden?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Bij ons is het ongeveer zo per 4 weken gemiddeld. Dus geen vast schema. En de weekenden dat we samen zijn gaan we vaak naar het vakantiehuisje in het bos die we hebben.

1e weekend zijn we samen en doen we dingen met gezin
2e weekend om en om een dagje voor onszelf apart van partner en kinderen om bijvoorbeeld eens dagje naar vriend of vriendin te gaan
3e weekend zijn we weer samen en doen we dingen met gezin
4e weekend zijn de kinderen nachtje bij opa en oma en zijn we weekend met zijn 2tjes

Verder sport mijn vriend vaak op vrijdagavond en dan drinken ze ook wat. Hij sport ook op di avond maar dat is een uurtje. Op woensdag sporten we samen en hebben we een oppas.
Op zaterdagochtend sport ik ook en dan gelijk de weekboodschappen en dat voelt dan ook als wat tijd voor mezelf.

Nu met covid is natuurlijk alles anders, maar normaal gesproken voelt dit als een fijn schema.

Edit: En ik weet hier heel zeker dat opa en oma het fijn vinden als dochter komt. We hebben wel maar 1 kind dus misschien dat dit scheelt. Maar ze vragen er af en toe zelf om wanneer ze weer komt.
Alle reacties Link kopieren
Lucieanders schreef:
25-01-2021 12:32
Kinderen zijn relatiekiller nummer 1. En veel grootouders vinden het helemaal niet leuk, maar durven niks te zeggen. Jouw keuze, jouw kinderen.

De meeste grootouders vinden hun kleinkinderen leuk hoor. En als ze hun kind tijdelijk kunnen helpen door wat meer op te vangen, doen ze dat mogelijk graag.

Ik lees hier vaak dat grootouders geen NEE durven zeggen, en dat is triest, maar het is ook echt niet zo dat dit voor alle grootouders geldt. En als de grootouders niet al structureel oppassen, vinden ze een weekendje met kleinkinderen misschien wel gezellig, hoewel met het de bv baby misschien nog wat lastig is.
Later is nu
Dreamer schreef:
25-01-2021 13:01
De meeste grootouders vinden hun kleinkinderen leuk hoor. En als ze hun kind tijdelijk kunnen helpen door wat meer op te vangen, doen ze dat mogelijk graag.

Ik lees hier vaak dat grootouders geen NEE durven zeggen, en dat is triest, maar het is ook echt niet zo dat dit voor alle grootouders geldt. En als de grootouders niet al structureel oppassen, vinden ze een weekendje met kleinkinderen misschien wel gezellig, hoewel met het de bv baby misschien nog wat lastig is.
Juist die baby lekker wegbrengen naar opa en oma😅 rust in de tent voor een nachtje!
Wij hebben allebei behoefte aan tijd voor onszelf. Hoe we dat doen? Ik zal beschrijven hoe ons weekend er ongeveer uit kan zien.

7.00 opstaan en lekker relaxt de dag beginnen (soms slaapt een van ons uit, terwijl de ander vast naar beneden gaat met de kinderen)
8.00 ik ga de deur uit om een uur hard te lopen
9.00 mijn man gaat een uur de deur uit om zijn sport te beoefenen (meestal mountainbiken)
10.30 we zijn allemaal gedoucht en aangekleed en gaan met z´n alles buiten iets ondernemen, naar een grote speeltuin, of geo caching, of naar de kinderboerderij, of zwemmen als het mooi weer is.
12.00 we lunchen uitgebreid met z´n allen
13.00 man gaat met kind 1 iets ondernemen wat zij samen leuk vinden en ik met kind 2
14.00 - 17.00 We doen allemaal waar we zin in hebben, boek/krant lezen, gamen, knutselen, grote puzzel maken, film kijken, slapen. Ik spreek ook wel eens af met een vriendin om bijvoorbeeld te wandelen, of iets te drinken. De kinderen hebben wel eens speelafspraakjes. Buiten coronatijd hebben we vaker een verjaardag, of een andere activiteit gepland, nu is het minder

17.00-18.00 eten maken en aan tafel
19.00-20.00 opruimen en kinderen in bad/bed

Vanaf 20.00- 23.00 hebben mijn man en ik tijd samen, of me-time en doen we waar we maar zin in hebben. Bordspellen, docu kijken, of een serie/film, lekkere hapjes maken, samen gamen, tijd besteden aan een hobby.
Bea15 schreef:
25-01-2021 08:22
Ik vind het me time een beetje een overtrokken iets. Je weet toch als de kinderen zo klein zijn, je altijd paraat moet staan. Me time heb je als ze op bed liggen, gelukkig gaan ze op die leeftijd nog op tijd naar bed.
Waarom zou dat niet kunnen? Je bent toch met twee ouders, dus dan kun je elkaar toch gemakkelijk aflossen?
Alle reacties Link kopieren
En misschien wil je het liever niet horen, maar ik begon pas weer echt meer ruimte te voelen toen onze jongste (bijna) vier was. ineens kon ik op zaterdag weer een krant lezen. Ik kon even alleen de deur uit terwijl mijn man in de tuin bezig was omdat de kinderen toch wel lekker rondscharrelden. En nog veel meer dingen waardoor ik echt ruimte in mijn kop kreeg en ook praktisch.
Maduixa schreef:
25-01-2021 14:24
En misschien wil je het liever niet horen, maar ik begon pas weer echt meer ruimte te voelen toen onze jongste (bijna) vier was. ineens kon ik op zaterdag weer een krant lezen. Ik kon even alleen de deur uit terwijl mijn man in de tuin bezig was omdat de kinderen toch wel lekker rondscharrelden. En nog veel meer dingen waardoor ik echt ruimte in mijn kop kreeg en ook praktisch.
Waarom kon je niet de krant lezen toen ze jonger waren? En alleen de deur uit? Deed je dat eerder dan nooit?
Majime schreef:
25-01-2021 14:25
Waarom kon je niet de krant lezen toen ze jonger waren? En alleen de deur uit? Deed je dat eerder dan nooit?
Oh, it's you again.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
25-01-2021 14:50
Oh, it's you again.
Ik wou al reageren met ‘wat een strafkamp bij jullie in het weekend’, maar :idee:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
25-01-2021 15:14
Ik wou al reageren met ‘wat een strafkamp bij jullie in het weekend’, maar :idee:

Als je goed kijkt zie je ook dat hier en daar wat knelpuntjes zitten. Zo is het met kleine kinderen best lastig om ze gedoucht te krijgen én zelf te douchen. Dat moet dan in dat halfuurtje tussen 10 en 10.30 (en dan moet man ook nog douchen). Verder vind ik een uur om te koken én te eten met kleine kinderen erg enthousiast. Ik haal het met twee volwassenen al niet eens, laat staan met kinderen die veel langzamer eten. En blijkbaar doen kleine kinderen bij haar geen middagslaapjes, hebben ze altijd zin in kinderboerderij of een ander uitstapje en gaan ze lief helemaal zelfstandig knutselen.
nerdopviva schreef:
25-01-2021 15:26
Als je goed kijkt zie je ook dat hier en daar wat knelpuntjes zitten. Zo is het met kleine kinderen best lastig om ze gedoucht te krijgen én zelf te douchen. Dat moet dan in dat halfuurtje tussen 10 en 10.30 (en dan moet man ook nog douchen). Verder vind ik een uur om te koken én te eten met kleine kinderen erg enthousiast. Ik haal het met twee volwassenen al niet eens, laat staan met kinderen die veel langzamer eten. En blijkbaar doen kleine kinderen bij haar geen middagslaapjes, hebben ze altijd zin in kinderboerderij of een ander uitstapje en gaan ze lief helemaal zelfstandig knutselen.
Nou dat. En thuiskomen na een uur sporten en man is weg en toch zelf en de kinderen gedouched hebben tegen de tijd dat hij terugkomt?

En 7 uur op en om 8 uur moeten sporten vind ik niet ‘relaxed de dag beginnen’ :rofl:
lux- schreef:
25-01-2021 15:14
Ik wou al reageren met ‘wat een strafkamp bij jullie in het weekend’, maar :idee:
In retrospect had ik bij het hardlopen het al moeten zien, natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Als kinderen nog heel jong zijn is me-time niet zo'n optie. Als je man zoveel werkt, studeert èn piepjonge kinderen heeft, dan is de meest redelijke optie om te leren accepteren dat dit het gewoon is, de komende vijf jaar. Tanden op elkaar. Hij kan ook besluiten om een dag minder te gaan werken, dat zal hem net wat meer lucht geven. En de minst acceptabele optie is dat hij besluit dat hij wèl me-time neemt, en dan heb jij, TO, ofwel binnenkort een burn-out, of je hebt je arbeidscontract teruggebracht tot 2 dagen per week. In die minst acceptabele optie gaat zijn me-time ten koste van jou.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben afgesproken dat we allebei twee doordeweekse avonden vrij zijn, de ander past dan op de kinderen. Die twee avonden ga ik meestal weg (nu natuurlijk even niet) en naar bijvoorbeeld een vriendin, ergens wat drinken/eten, bioscoop, bowlen met een goede vriend, naar een lezing, naar een activiteit in de kerk... Mijn man is wat vaker thuis op 'zijn' avonden maar hij werkt dan veel in de tuin of is aan het tekenen of lezen.

Een avond per week proberen we oppas te regelen en gaan we samen wat doen, soms met gezamenlijke vrienden.

Weekend verschilt wat. Mijn man houdt erg van zeilen en gaat dus regelmatig een dag zeilen en dan pas ik dus op. Andere dag ik dan misschien wat doen met een vriendin of met de oudste kinderen terwijl de jongste kinderen bij hem blijven. Andere weekenden gaan we gezamenlijke een dagje weg of hebben we een verjaardag of zo.

De twee oudste kinderen zijn uit mijn eerste huwelijk en ik probeer ook bewust om regelmatig iets met alleen hun te doen, dat vind ik ook belangrijk. Sowieso is het voor hun ook fijn om niet altijd met de kleine kinderen (peuters) er bij te zitten. Dus dan gaan we samen naar de bioscoop, ergens wat eten of paardrijden bijvoorbeeld.

Dus we wisselen wel af, mijn man heeft iets meer me time dan ik omdat ik vaker bewust iets alleen met de oudsten doe maar ik ga dan weer vaker doordeweeks iets met vriendinnen doen.

Ik vind het trouwens heel gezellig om als gezin samen wat te ondernemen maar ik vind het ook heel leuk om alleen met 1 van de kinderen iets te doen of alleen met man. Daar probeer ik dus ook bewust tijd voor vrij te maken. Dat is ook vaak relaxter. Vanwege het leeftijdsverschil tussen de kinderen is splitsen sowieso handiger, de jongste slaapt ook nog 's middags dus dan is een hele dag met elkaar op pad vaak ook niet handig.

Als we allebei overdag thuis zijn (zoals nu veel) dan wisselen we wel af wie verantwoordelijk is voor de kinderen, de ander kan dan even een paar uur iets voor zichzelf doen. En nu de kinderopvang gesloten is zitten we natuurlijk in een hele andere situatie en wisselen we elkaar af qua oppas zodat de ander even kan werken, weinig echte me time dus.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
25-01-2021 11:32
Wat fijn dat je weer zwanger bent! Gefeliciteerd!
Dank je wel!

Even off topic: het begint nu op te schieten. hoe is het met jou en de kleine? Ook al weer drie maanden?! Waar blijft de tijd :O
nerdopviva schreef:
25-01-2021 15:26
Als je goed kijkt zie je ook dat hier en daar wat knelpuntjes zitten. Zo is het met kleine kinderen best lastig om ze gedoucht te krijgen én zelf te douchen. Dat moet dan in dat halfuurtje tussen 10 en 10.30 (en dan moet man ook nog douchen). Verder vind ik een uur om te koken én te eten met kleine kinderen erg enthousiast. Ik haal het met twee volwassenen al niet eens, laat staan met kinderen die veel langzamer eten. En blijkbaar doen kleine kinderen bij haar geen middagslaapjes, hebben ze altijd zin in kinderboerderij of een ander uitstapje en gaan ze lief helemaal zelfstandig knutselen.
Bad/ douche doen wij altijd 's avonds met de kinderen.

Een half uur eten maken + een half uur eten is toch goed te doen?

Onze kinderen doen geen slaapjes meer, dat klopt.
Thordïs schreef:
25-01-2021 15:42
Nou dat. En thuiskomen na een uur sporten en man is weg en toch zelf en de kinderen gedouched hebben tegen de tijd dat hij terugkomt?

En 7 uur op en om 8 uur moeten sporten vind ik niet ‘relaxed de dag beginnen’ :rofl:
Ik vind sporten ontspannend, dat is echt een moment voor mezelf. Het is niet iets wat 'moet' dus dat scheelt.

Ik vind het een heerlijke manier om de dag te beginnen, zonsopgang in het bos, een stuk over het strand, dan kom ik helemaal opgeladen thuis.
Alle reacties Link kopieren
Maisnon3 schreef:
25-01-2021 16:40
Dank je wel!

Even off topic: het begint nu op te schieten. hoe is het met jou en de kleine? Ook al weer drie maanden?! Waar blijft de tijd :O
Ja klopt! Die doet het prima. Goedlachs en heel contactgericht. Heel schattig :heart:

Jij succes nog even :)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Valia_1 schreef:
25-01-2021 16:09
Wij hebben afgesproken dat we allebei twee doordeweekse avonden vrij zijn, de ander past dan op de kinderen. Die twee avonden ga ik meestal weg (nu natuurlijk even niet) en naar bijvoorbeeld een vriendin, ergens wat drinken/eten, bioscoop, bowlen met een goede vriend, naar een lezing, naar een activiteit in de kerk... Mijn man is wat vaker thuis op 'zijn' avonden maar hij werkt dan veel in de tuin of is aan het tekenen of lezen.

Een avond per week proberen we oppas te regelen en gaan we samen wat doen, soms met gezamenlijke vrienden.

Weekend verschilt wat. Mijn man houdt erg van zeilen en gaat dus regelmatig een dag zeilen en dan pas ik dus op. Andere dag ik dan misschien wat doen met een vriendin of met de oudste kinderen terwijl de jongste kinderen bij hem blijven. Andere weekenden gaan we gezamenlijke een dagje weg of hebben we een verjaardag of zo.

De twee oudste kinderen zijn uit mijn eerste huwelijk en ik probeer ook bewust om regelmatig iets met alleen hun te doen, dat vind ik ook belangrijk. Sowieso is het voor hun ook fijn om niet altijd met de kleine kinderen (peuters) er bij te zitten. Dus dan gaan we samen naar de bioscoop, ergens wat eten of paardrijden bijvoorbeeld.

Dus we wisselen wel af, mijn man heeft iets meer me time dan ik omdat ik vaker bewust iets alleen met de oudsten doe maar ik ga dan weer vaker doordeweeks iets met vriendinnen doen.

Ik vind het trouwens heel gezellig om als gezin samen wat te ondernemen maar ik vind het ook heel leuk om alleen met 1 van de kinderen iets te doen of alleen met man. Daar probeer ik dus ook bewust tijd voor vrij te maken. Dat is ook vaak relaxter. Vanwege het leeftijdsverschil tussen de kinderen is splitsen sowieso handiger, de jongste slaapt ook nog 's middags dus dan is een hele dag met elkaar op pad vaak ook niet handig.

Als we allebei overdag thuis zijn (zoals nu veel) dan wisselen we wel af wie verantwoordelijk is voor de kinderen, de ander kan dan even een paar uur iets voor zichzelf doen. En nu de kinderopvang gesloten is zitten we natuurlijk in een hele andere situatie en wisselen we elkaar af qua oppas zodat de ander even kan werken, weinig echte me time dus.
Leuk om te lezen! Dit is hoe wij het ook doen. We hebben een date night samen elke week, dan komt onze vaste oppas en gaan wij uit eten, of ondernemen we iets anders samen.

Twee avonden per week kan ik doen wat ik wil en hij ook twee avonden. Normaal ga je dan naar vrienden of sporten, of naar een voorstelling, of een interessante cursus, of lezingenreeks.

Ik kijk er echt naar uit dat dit weer kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven