Verjaardag met kinderen
donderdag 14 november 2019 om 11:51
Hi allemaal,
Een gekke vraag misschien, maar mijn man is binnenkort jarig (in de winter dus) en we willen zijn verjaardag overdag vieren.
Veel vrienden van ons hebben inmiddels kinderen (wijzelf ook) waar er eerst een parkeerprobleem was voor de kinderwagen zijn de kinderen inmiddels ouder. (meeste tussen de 2 en 7 jaar nu). Maar dat betekent dat je al heel snel een vol huis hebt. Als ieder stel met 1 of 2 (soms 3) kinderen komt. Het lijkt mij gewoon heel gezellig, maar de man hier thuis ziet het als onmogelijk en inmiddels begin ik ook in te zien dat het erg druk wordt en wellicht gevaarlijk, met kinderen die met sokken aan de trap op rennen en gewoon erg vol ouzo.
Ik vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is, en hoe jullie dit aanpakken. Alle tips zijn welkom.
Een gekke vraag misschien, maar mijn man is binnenkort jarig (in de winter dus) en we willen zijn verjaardag overdag vieren.
Veel vrienden van ons hebben inmiddels kinderen (wijzelf ook) waar er eerst een parkeerprobleem was voor de kinderwagen zijn de kinderen inmiddels ouder. (meeste tussen de 2 en 7 jaar nu). Maar dat betekent dat je al heel snel een vol huis hebt. Als ieder stel met 1 of 2 (soms 3) kinderen komt. Het lijkt mij gewoon heel gezellig, maar de man hier thuis ziet het als onmogelijk en inmiddels begin ik ook in te zien dat het erg druk wordt en wellicht gevaarlijk, met kinderen die met sokken aan de trap op rennen en gewoon erg vol ouzo.
Ik vroeg me af wat jullie ervaring hiermee is, en hoe jullie dit aanpakken. Alle tips zijn welkom.

donderdag 14 november 2019 om 16:14
Ja het is normaal dat kinderen zich een beetje fatsoenlijk gedragen en ook dat ouders opletten en zo nodig ingrijpen.
Maar kinderen zijn kinderen. En zeker kinderen bij elkaar. Dan gebeurt er wel eens wat. Dan valt of breekt er wel eens wat en kan er inderdaad wel eens iets vies worden. Kinderen kunnen vallen, of huilen of een driftbui krijgen, of hyper worden van de suiker. Ze kunnen wel eens stiekem chips mee smokkelen of andere dingen uitvreten.
Soms heb je 8 paar ogen nodig, zeker met 3 kinderen.
En ja, ik dacht vroeger ook "Dat overkomt mij niet, ik ga ze goed opvoeden"
Hoe dan ook ben je natuurlijk verantwoordelijk en hou je je kinderen in de gaten. Maar je kan ze niet aan je vastbinden he.
Maar kinderen zijn kinderen. En zeker kinderen bij elkaar. Dan gebeurt er wel eens wat. Dan valt of breekt er wel eens wat en kan er inderdaad wel eens iets vies worden. Kinderen kunnen vallen, of huilen of een driftbui krijgen, of hyper worden van de suiker. Ze kunnen wel eens stiekem chips mee smokkelen of andere dingen uitvreten.

Hoe dan ook ben je natuurlijk verantwoordelijk en hou je je kinderen in de gaten. Maar je kan ze niet aan je vastbinden he.
donderdag 14 november 2019 om 16:22
Ik heb hele leuke vriendinnen, met hele leuke kinderen.
Prima opgevoed etc.
En toch, vind ik mijn vriendinnen leuker zonder hun kinderen (en zij mij vast ook)
En natuurlijk ruimen ze zelf op, als er iets omgaat, maar 15x "heb je een doekje", is echt minder relaxed
En natuurlijk verbieden ze hun kind achter de kat aan te rennen
En vinden ze ook niet, dat snot in de gordijnen hoort
Maar mijn huis (absoluut geen paleis) is niet meer erg kindvriendelijk.En daar kom je pas achter, als er weer eens kleintjes over de vloer zijn.
- Ohja, glazen hoog wegzetten
- Ohja, wijnrek is slecht speelgoed
etc
en ook de gesprekken zijn leuker zoder onderbrekingen: ëven wachte Lisa, mama is even aan het praten".
(en ja, mijn kinderen zijn ook klein geweest en ik liet ze met liefde bij de oppas).
donderdag 14 november 2019 om 16:23
Haha oké over 8 jaar ofzo praat ik weer verderLAgirl82 schreef: ↑14-11-2019 16:14Ja het is normaal dat kinderen zich een beetje fatsoenlijk gedragen en ook dat ouders opletten en zo nodig ingrijpen.
![]()

donderdag 14 november 2019 om 16:26
lilalinda schreef: ↑14-11-2019 16:22Ik heb hele leuke vriendinnen, met hele leuke kinderen.
Prima opgevoed etc.
En toch, vind ik mijn vriendinnen leuker zonder hun kinderen (en zij mij vast ook)
En natuurlijk ruimen ze zelf op, als er iets omgaat, maar 15x "heb je een doekje", is echt minder relaxed
En natuurlijk verbieden ze hun kind achter de kat aan te rennen
En vinden ze ook niet, dat snot in de gordijnen hoort
Maar mijn huis (absoluut geen paleis) is niet meer erg kindvriendelijk.En daar kom je pas achter, als er weer eens kleintjes over de vloer zijn.
- Ohja, glazen hoog wegzetten
- Ohja, wijnrek is slecht speelgoed
etc
en ook de gesprekken zijn leuker zoder onderbrekingen: ëven wachte Lisa, mama is even aan het praten".
(en ja, mijn kinderen zijn ook klein geweest en ik liet ze met liefde bij de oppas).
Inderdaad. Helemaal mee eens.
Al is mijn huis wel nog kindvriendelijk en hebben we een speelkamer, maar dan nog.

donderdag 14 november 2019 om 17:05
Natuurlijk hou ik mijn kinderen in de gaten op een feestje. Echter dan kan ik dus niet echt mee feesten of veel aandacht hebben voor de andere gasten en de gesprekken. Dat is voor mij niet echt leuk maar ook voor de andere feestgangers niet. Ik ga dus liever alleen tenzij het echt in een super kindvriendelijke omgeving is of er sowieso heel veel kinderen komen dus dat het heel kindgericht is. Ik zoek liever een oppas en ga gewoon alleen. Uit ervaring weet ik dat als ze iets ouder zijn het al weer een stuk makkelijker is en ze inderdaad zich prima zelf kunnen vermaken op een rustige manier. Maar deze leeftijd (3 en 1) is gewoon lastig.

vrijdag 15 november 2019 om 09:16
Oh echt? Vinden die het zelf dan niet veel prettiger om zonder kinderen te komen?
Ik herinner me nog toen ik trouwde, diverse mensen in onze omgeving hadden kinderen en die waren welkom, maar zeiden eigenlijk allemaal: ik wil zelf ook nog een beetje een leuke middag hebben...
En tijdje terug was ik uitgenodigd op een babyshower van een vriendin van mij/ons en op de kaart stond 'partners welkom!' Wij dus die dag oppas geregeld voor de kinderen (was een eindje rijden) en toen bleek dat kinderen eigenlijk ook welkom waren geweest, maar ik vond het veel gezelliger zonder de kinderen erbij (los van de 400 km die we die dag aflegden).
zaterdag 16 november 2019 om 10:47
Ik heb een heel erg goed opgevoed engeltje, maar fantasie bleek regelmatig sterker dan mama´s wil & wetten. In het vuur van het spel werd er een kastje gesloopt omdat ze iets nodig hadden, dat als vlot moest dienen voor de verdrinkende barbies in het zwembad. Deurtje werd daarna drijvende bar. Ik was daar overigens niet bij, ze was elders aan het spelen. Ze weet echt heel goed dat je kastjes niet dient te slopen. Haar vriendinnetje wist dat ook heus wel. Maar oud kastje in de garage (dat antiek bleek te zijn...)
Mijn schoenen werden gebruikt tijdens de modeshow, want die kleur paste zo goed bij het truitje. Tot mijn stomme verbazing liep ze er zo op weg (8 cm hakken). Blij toe dat haar voeten vanaf haar 12de groter waren dan de mijne, er zou anders geen schoen meer veilig zijn. Maar oh, ze zijn wel lief aan het spelen he, met z´n achten... Schoenen hebben het overleefd, maar dat ze eigenlijk niet eens op onze slaapkamer mag komen zonder toestemming, daar had ze dan weer even niet over nagedacht.
Dus al met al: mijn dochter is echt heel goed opgevoed. Is beleefd en vriendelijk (bij anderen thuis dan toch
), mensen vinden haar een topmeid en heel eerlijk hebben we gewoon echt niets te klagen. Maar dit soort dingen gebeuren nou eenmaal.
Mijn schoenen werden gebruikt tijdens de modeshow, want die kleur paste zo goed bij het truitje. Tot mijn stomme verbazing liep ze er zo op weg (8 cm hakken). Blij toe dat haar voeten vanaf haar 12de groter waren dan de mijne, er zou anders geen schoen meer veilig zijn. Maar oh, ze zijn wel lief aan het spelen he, met z´n achten... Schoenen hebben het overleefd, maar dat ze eigenlijk niet eens op onze slaapkamer mag komen zonder toestemming, daar had ze dan weer even niet over nagedacht.
Dus al met al: mijn dochter is echt heel goed opgevoed. Is beleefd en vriendelijk (bij anderen thuis dan toch

De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
zaterdag 16 november 2019 om 10:58
Ik ben ook geen kleintjes meer gewend en wil ze eigenlijk ook niet meer in huis hebben. Laatst bleven vrienden eten en hun jongste liep zo met een bek vol spaghetti door mijn huis te rennen. Met harde autootjes over mijn vloer en tafel te raggen en te gooien met spullen. Daar word ik niet heel blij meer van. Mijn schoonzus viert de verjaardag van hun zoon die 9 wordt dus ook niet meer thuis maar in een afgehuurde ruimte. Die kinderen breken je hele hut af...
donderdag 28 november 2019 om 16:23
Hi allemaal,
Even voor de duidelijkheid man stelde zelf voor het gezellig op de middag te doen. Hij is 1 Jan jarig en leek hem gezellig om een nieuwjaarsborrel/ verjaardag te doen. Iedereen welkom, en ook kinderen juist gezellig vindt hij dat. Beetje chaos vinden we juist leuk. Maar later begon hij te tellen en visualiseren en zag hij allerlei beren op de weg.
Zelf leek het mij niet zo uitzonderlijk exotisch plan om een iedereen welkom overdag verjaardagsfeestje te houden. Zo ging het vroeger toen ik klein was toch ook ongeveer? Maar ik begreep zijn mitsen en maren ook en vroeg me daarom af hoe doen jullie dat? En is het inderdaad uitdagend of maken we ons druk om niets. We hebben gelukkig een woonkamer die groter is dan gemiddeld maar dan nog.
Conclusie is dat de kinderen thuis mogen blijven. Belangrijkste argument is eigenlijk (werd door jullie vaak aangedragen) dat het voor volwassenen een veel leuker feestje is wanneer ze zich niet heel de tijd druk hoeven te maken om de kinderen. Had het er met mijn man over, en hoewel een oppas zoeken soms gedoe is, en we het wel eens jammer vinden dat kinderen niet welkom zijn hebben we eigenlijk meestal een leuker en zorgelozer feestje wanneer de kinderen niet uitgenodigd zijn. Ook leukere gesprekken met meer diepgang met andere volwassenen. (Vaak wel over kinderen
Even voor de duidelijkheid man stelde zelf voor het gezellig op de middag te doen. Hij is 1 Jan jarig en leek hem gezellig om een nieuwjaarsborrel/ verjaardag te doen. Iedereen welkom, en ook kinderen juist gezellig vindt hij dat. Beetje chaos vinden we juist leuk. Maar later begon hij te tellen en visualiseren en zag hij allerlei beren op de weg.
Zelf leek het mij niet zo uitzonderlijk exotisch plan om een iedereen welkom overdag verjaardagsfeestje te houden. Zo ging het vroeger toen ik klein was toch ook ongeveer? Maar ik begreep zijn mitsen en maren ook en vroeg me daarom af hoe doen jullie dat? En is het inderdaad uitdagend of maken we ons druk om niets. We hebben gelukkig een woonkamer die groter is dan gemiddeld maar dan nog.
Conclusie is dat de kinderen thuis mogen blijven. Belangrijkste argument is eigenlijk (werd door jullie vaak aangedragen) dat het voor volwassenen een veel leuker feestje is wanneer ze zich niet heel de tijd druk hoeven te maken om de kinderen. Had het er met mijn man over, en hoewel een oppas zoeken soms gedoe is, en we het wel eens jammer vinden dat kinderen niet welkom zijn hebben we eigenlijk meestal een leuker en zorgelozer feestje wanneer de kinderen niet uitgenodigd zijn. Ook leukere gesprekken met meer diepgang met andere volwassenen. (Vaak wel over kinderen

donderdag 28 november 2019 om 16:31
Moet op 1 januari niet iedereen naar (schoon) familie om gelukkig nieuwjaar te wensen ? Lijkt me een lastige dag om oppas te vinden in ieder geval.
Mijn leuke jeugdherinneringen bestaan juist aan verjaardagen met talloze neefjes en nichtjes. Vonden mijn eigen kinderen ook altijd geweldig.
Mijn leuke jeugdherinneringen bestaan juist aan verjaardagen met talloze neefjes en nichtjes. Vonden mijn eigen kinderen ook altijd geweldig.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 28 november 2019 om 16:36
donderdag 28 november 2019 om 16:40
Misschien vieren ze het niet op 1 januari maar de zaterdag erna ofzo?blijfgewoonbianca schreef: ↑28-11-2019 16:31Moet op 1 januari niet iedereen naar (schoon) familie om gelukkig nieuwjaar te wensen ? Lijkt me een lastige dag om oppas te vinden in ieder geval.

donderdag 28 november 2019 om 19:50
Of doet niet iedereen dat verplicht naar oma/ouders/buren/andere familie.Maartje2016 schreef: ↑28-11-2019 16:40Misschien vieren ze het niet op 1 januari maar de zaterdag erna ofzo?
Ik ben blij dat ik dat nooit 'moet'. Maar dat vind ik ook van een kinderverjaardag op 1 januari.