Vind jij Sinterklaas écht leuk?

woensdag 13 november 2019 om 14:02
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.
En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.
Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...
Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...
En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.
Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.
Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.
En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.
Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...
Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...
En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.
Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.
Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
woensdag 13 november 2019 om 15:31
qua ouders / schoonouders.
Mijn ouders kwamen altijd bij ons sint vieren, mijn schoonouders waren ook welkom maar wilden nooit (want vierden geen sint).
Ik ging met Sint niet op sjouw met die kinderen .. lekker thuis.. Dan komen ze maar niet
Ik zou dus niet naar je schoonouders gaan, zeker als je kinderen zoveel stress ervaren met sint. Kiezen of delen.. Niet miepen maak een keus.
Mijn ouders kwamen altijd bij ons sint vieren, mijn schoonouders waren ook welkom maar wilden nooit (want vierden geen sint).
Ik ging met Sint niet op sjouw met die kinderen .. lekker thuis.. Dan komen ze maar niet
Ik zou dus niet naar je schoonouders gaan, zeker als je kinderen zoveel stress ervaren met sint. Kiezen of delen.. Niet miepen maak een keus.

woensdag 13 november 2019 om 15:32
Ik vond het altijd een geweldig feest toen onze zoon nog klein was. En ja , het was vaak wel wat veel wat hij kreeg. Hij was ook aan beiden kanten het eerste kleinkind in de familie en werd zowel van mijn mans kant van de familie als aan mijn kant verwent. Dan kreeg hij ook nog een cadeau bij mijn man zijn werk, bij de voetbal en op school. Toen hij niet meer geloofde hebben we nog een tijdje surprises gedaan maar daar hadden we eigenlijk allemaal niet zo'n zin in.
Dit jaar speel ik Zwarte Piet bij de sinterklaasmiddag van de voetbalvereniging. Ik was er een aantal jaren mee gestopt maar heb me toch weer over laten halen. Daarna eten bij de voetbalvereniging en dan met zijn allen de kroeg in. Heb er zin in
Dit jaar speel ik Zwarte Piet bij de sinterklaasmiddag van de voetbalvereniging. Ik was er een aantal jaren mee gestopt maar heb me toch weer over laten halen. Daarna eten bij de voetbalvereniging en dan met zijn allen de kroeg in. Heb er zin in

woensdag 13 november 2019 om 15:32
Verbieden misschien niet, maar ik ben op een gegeven moment wel steeds bottere hints gaan geven als ze bij tussendoorbezoeken met teveel zooi aan kwamen. Tot aan ronduit weigeren.NYC schreef: ↑13-11-2019 15:27Jij schreef eens zo mooi dat jouw kinderen ook pyjamaatjes kregen met sinterklaas enzo. En dat is de manier zoals ik het het liefst zou zien. Sinterklaas die kadootjes geeft die vooral warmte brengen: kleding, voedselwaar of dranken, kaarsen. En voor de kinderen 1 van hun lievelingskado's. En niet het halve lijstje, en ook niet op vier gelegenheden. Maar mijn idee wijkt wel heel sterk af van die van mijn vrouw en ik kan grootouders uiteraard ook niet "verbieden" dat zij bij (beide) gelegenheden grote en dure kado's willen gaan overhandigen. Maar mijn idee van hoe ik het liefst zou zien, hmmm, dat is denk ik toch een héél ver ander uiterste...
woensdag 13 november 2019 om 15:36
Ik zou daar toch het gesprek over aangaan.. Ik hou ook niet van overdaad en met sint kregen ze dus 1 ding van lijstje wat binnen budget viel en de rest idd mooie pyama etc.. Ze krijgen genoeg tijdens die periode.. schoenkado (van die kleine prutsels), snoep en op school ook nog kado, kado op werk van ouders, oma en opa.. kortom.. wat wij gaven was iets wat ze graag wilden hebben..NYC schreef: ↑13-11-2019 15:27Jij schreef eens zo mooi dat jouw kinderen ook pyjamaatjes kregen met sinterklaas enzo. En dat is de manier zoals ik het het liefst zou zien. Sinterklaas die kadootjes geeft die vooral warmte brengen: kleding, voedselwaar of dranken, kaarsen. En voor de kinderen 1 van hun lievelingskado's. En niet het halve lijstje, en ook niet op vier gelegenheden. Maar mijn idee wijkt wel heel sterk af van die van mijn vrouw en ik kan grootouders uiteraard ook niet "verbieden" dat zij bij (beide) gelegenheden grote en dure kado's willen gaan overhandigen. Maar mijn idee van hoe ik het liefst zou zien, hmmm, dat is denk ik toch een héél ver ander uiterste...

woensdag 13 november 2019 om 15:39
Ik weet dat ik het gesprek aan moet gaan, maar praten hè... praten...poldervrouw schreef: ↑13-11-2019 15:36Ik zou daar toch het gesprek over aangaan.. Ik hou ook niet van overdaad en met sint kregen ze dus 1 ding van lijstje wat binnen budget viel en de rest idd mooie pyama etc.. Ze krijgen genoeg tijdens die periode.. schoenkado (van die kleine prutsels), snoep en op school ook nog kado, kado op werk van ouders, oma en opa.. kortom.. wat wij gaven was iets wat ze graag wilden hebben..
de kritiek krijgt ze niet op haar sinterklaasstandpunt, maar op haar stampvoetenherfstappeltaart schreef: ↑13-11-2019 15:15Waarom mag TO het niet ervaren zoals ze het ervaart? Waarom die harde kritiek?
Ik snap haar best hoor.
Er is veel aan haar situatie te veranderen, maar TO wil niet, Daarom Niet.
Maar het zijn geen echte pakjes sigaretten meerLucifer2018 schreef: ↑13-11-2019 15:07Tja, sommige volwassenen zijn zo inflexibel.
Smaak is hetzelfde. Papiertje is ook zelfde vloeiplakding.
Ik vond het juist leuk, dat ik Ook een pakje Marlboro had
Nu zijn het gewoon pakjes met mooie plaatjes

woensdag 13 november 2019 om 15:54
Betty_Slocombe schreef: ↑13-11-2019 15:50Nou ja, er is toch al meerdere keren gezegd dat je het zelf ook kleiner kunt maken, maar daar ga je niet op in.
Zoals ik al zei, ik ga het zeker met mijn man bespreken en zie wat we kunnen doen.

woensdag 13 november 2019 om 15:55
Wat andere mensen doen kan me niet zoveel schelen. Als zoon daar al over zou beginnen dan zou ik zoiets zeggen van: sinterklaas weet hoe de ouders denken over dure cadeaus en weet dus dat wij het niet nodig vinden dat jij heel dure / heel veel dingen krijgt.
Het zou super zijn als het anders was en iedereeen er gewoon ongeveer hetzelfde in zou staan, maar dat gaat toch niet gebeuren.
Wat ik wél super zat ben is die pieten discussie. Vooral aangezien degenen die zich hier gek genoeg het drukste over lijken te maken in mijn omgeving degenen zijn die zelf niet eens gelovige kinderen (meer) hebben.
Het zou super zijn als het anders was en iedereeen er gewoon ongeveer hetzelfde in zou staan, maar dat gaat toch niet gebeuren.
Wat ik wél super zat ben is die pieten discussie. Vooral aangezien degenen die zich hier gek genoeg het drukste over lijken te maken in mijn omgeving degenen zijn die zelf niet eens gelovige kinderen (meer) hebben.
woensdag 13 november 2019 om 16:05
Bij ons kwam Krampus, dáár werd je pas overspannen van. Met ijzeren kettingen, kruipend over de grond.
Echt, heb daar nog een klein trauma van.
Mispoes!

woensdag 13 november 2019 om 16:12
Na mijn (gelovige) kindertijd heb ik het nooit meer heel leuk gevonden, maar heb ik er vooral nooit meer echt veel aan gedaan.
Ik voel rondom Sinterklaas altijd een beetje iets dwingends. Het hoort erbij, het is iets van ons Nederlanders, (zeker nu met die ZP-discussies is het in die zin een beetje 'gekaapt' door fanatieke tokkies) geweldig kinderfeest blabla, en dan ook nog al die bergen snoep die in de winkel liggen. Net als Het Sinterklaasjournaal trouwens, dat kwam ook net na mijn tijd en dat heeft alles ook zo extra opgeblazen.
Ik voel rondom Sinterklaas altijd een beetje iets dwingends. Het hoort erbij, het is iets van ons Nederlanders, (zeker nu met die ZP-discussies is het in die zin een beetje 'gekaapt' door fanatieke tokkies) geweldig kinderfeest blabla, en dan ook nog al die bergen snoep die in de winkel liggen. Net als Het Sinterklaasjournaal trouwens, dat kwam ook net na mijn tijd en dat heeft alles ook zo extra opgeblazen.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 16:14
10.45% gewijzigd
woensdag 13 november 2019 om 16:15
doe ff normaal
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-11-2019 16:20
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
70.75% gewijzigd

woensdag 13 november 2019 om 16:17
RégineFilange schreef: ↑13-11-2019 16:12Na mijn (gelovige) kindertijd heb ik het nooit meer heel leuk gevonden, maar heb ik er vooral nooit meer echt veel aan gedaan.
Dat dwingende voel ik de hele maand december, bij alle feesten. Ik probeer mezelf er voor af te sluiten en alleen de vrolijke, gezellige, knusse kant te ervaren.
Geen reclame in de brievenbus helpt al.

woensdag 13 november 2019 om 16:20
Ik eerlijk gezegd niet zo. Het is geen verrassing dat Sinterklaas eraan komt toch? Sommige mensen kunnen er geen geld voor opzij zetten, maar over het algemeen zou het toch geen faillisement hoeven te betekenen als je gewoon op tijd begint met cadeautjes kopen of geld opzij zetten.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-11-2019 18:34
Reden: quote verwijderd ivm pietendiscussie
Reden: quote verwijderd ivm pietendiscussie
39.61% gewijzigd
woensdag 13 november 2019 om 16:25
Serieus ?Fitcross schreef: ↑13-11-2019 14:48Een school die de jongste kleuters op school naar het sinterklaasjournaal laat kijken, zou mijn school niet zijn.
Poeh, dat getuigt echt van érg weinig pedagogisch inzicht.
Onze school doet dat niet, we hebben zorgvuldig een school uitgekozen die geen tv kijkt met kinderen, ik vind dat zoiets raar. En thuis zetten we het skjournaal ook niet aan dus je kan er best aan ontsnappen ala ze heel klein zijn en als ze wat groter zijn dan kan je zeggen dat het nep is.
Hier kijken ze op de scholen het jeugdjournaal, en ja ook het sinterklaasjournaal.
Ze werken met digiborden én op een tablet.
Niet iedereen heeft een briljant motto

woensdag 13 november 2019 om 17:49
En een lijstje geven zodat ze voor hun gevoel kunnen uitpakken, maar jij redelijk veel invloed hebt oo de soort cadeaus? Een van de grote wensen dit jaar bij die van mij (van 4) is een bepaald dekbedovertrek. Zo'n zachte van flanel met precies het plaatje dat hij wil.
Dan vul je het lijstje met 1 speelgoed ding, lekker warme sloffen, een trui met dat leuke plaatje/die omkeer pailletten, een foute kersttrui, een dekbedovertrek, een gave en normaal iets te dure pyjama. Als ze wat ouder zijn dan die van mij bv een nieuw etui, nieuwe broodtrommel of rugzak. Gewoon net wat eigenlijk een beetje aan vervanging toe is.
Perk je het qua geld iets in, qua cadeautjes wat meer richting het nuttige en dan bij jullie op dag × zodat het ook in 1 keer klaar is. Is dat een optie? Misschien dat dat makkelijker te bespreken is?