Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
2019 schreef:
13-11-2019 14:54
Maar even serieus, sinterklaas vieren met je eigen ouders is prima maar met schoonouders een paar dagen eerder gaan we dan maar skippen want dát is iets te veel.

2019, kan je stoppen met steeds zo negatief te reageren op mijn aub? Ik heb je niks misdaan en het is prima dat je het niet eens bent met mij, maar dat kan ook gewoon normaal zonder steken. Dank je.
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 15:01
Ze zijn er gewoon nog. Ze heten alleen anders. Chocosticks ofzo.

Da's niet leuk. Het moeten dan wel sigaretjes zijn ;) . Net als de chocolademunten in die mooie gouden en zilveren papiertjes. The real thing.
Alle reacties Link kopieren
Het feest zelf en de periode er naartoe vind ik altijd wel gezellig, het geloof in Sinterklaas alleen als het vanzelf gaat, niet als ouders het met allerlei vergezochte verhalen in stand gaan houden. Surprises maken vind ik wel een gedoe maar niet onoverkomelijk. Ik vind Kerst leuker, maar ik heb zeker geen hekel aan Sinterklaas - en ik sta er eigenlijk gewoon niet zo erg veel bij stil.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
lilalinda schreef:
13-11-2019 15:01
ohja, ik zeg ook niet, dat je het verplicht met opa&oma moet vieren
Ik vind zelf dingen al snel leuker in een grotere groep. O&N met het huis vol. Kerst aan lange tafel
Ook op vakantie met vrienden vind ik gezellig
Grappig, ik heb dat precies andersom. Liefst zo klein en intiem mogelijk, alle feestdagen en vakanties alleen met ons vieren. En omdat ik de momentjes met ons vieren (kerst, sinterklaas, pasen, vakanties, verjaardag) niet wil opgeven, krijgen de kinderen het dus allemaal dubbel te vieren. Een keer met ons in alle rust en een keer in drukte met familieleden erbij.
lilalinda schreef:
13-11-2019 14:51
het is ook een raar feest
Net zo bizar als een haas die eieren brengt
of een boom in je woonkamer (in mijn geval diverse bomen...)
Ja maar van de paashaas en de kerstboom zie ik de heidense oorsprong en dat vind ik mooi. Maar van Sinterklaas zie ik dat niet.
herfstappeltaart schreef:
13-11-2019 15:04
Da's niet leuk. Het moeten dan wel sigaretjes zijn ;) . Net als de chocolademunten in die mooie gouden en zilveren papiertjes. The real thing.
Tja, sommige volwassenen zijn zo inflexibel.

Smaak is hetzelfde. Papiertje is ook zelfde vloeiplakding.
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 15:07
Tja, sommige volwassenen zijn zo inflexibel.

Smaak is hetzelfde. Papiertje is ook zelfde vloeiplakding.

Grumpy.
NYC schreef:
13-11-2019 15:03
Ik ga inderdaad proberen om deze los te laten. Ik vind het vooral erg overdreven.
Het is lastig, ik weet het. Ik vond het vooral irritant, dat ik had vermeden dat ze op de avond zelf met al hun zooi aanwezig waren, en ze dan alsnog via de achterdeur hun spul kwamen dumpen zeg maar.

Er was een reden waarom ik ze er niet bij wilde.
2019 heeft wel een punt.
Je wilt jou ouders wel maar je schoonouders niet.
Niet echt eerlijk tegenover je schoonouders
Het zijn tenslotte ook hun kleinkinderen
Dan zou ik een avond of middag plannen met alle opa's en oma's, ben je in 1x klaar
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
mama-inge schreef:
13-11-2019 15:11
2019 heeft wel een punt.
Ik zou het mijn familie vieren ook prima hebben gevonden. Daar zitten ook kinderen bij.
Maar met mijn schoonfamilie dus echt niet.

Vervelend dat je dan gelijk moet trekken, terwijl het gewoon geen even leuke mensen zijn of de samenstelling van het gezelschap gelijk is.
mama-inge schreef:
13-11-2019 15:11
2019 heeft wel een punt.

Dat slaat helemaal nergens op. En je leest blijkbaar niet.
Ik maak geen onderscheid tussen ouders en schoonouders, zeker niet aangaande onze kinderen!
Maar ik kan mijn schoonouders moeilijk dwingen om naar ons te komen op pakjesavond, toch?
Maar goed, afgeven op mij is leuker zeker? :roll:
en nu zit ik met die Snieklaasconférence van Toon Hermans in mijn hoofd.... ;-D

ps: hier krijgen alleen de kinderen cadeaus van de sint.
Zo'n pakjesavond met gedichten/surprises etc zou ik wél leuk vinden. Denk ik.
not all who wander are lost
Fitcross schreef:
13-11-2019 15:02
Ik weet niet wat voor gezegend leven jij leidt maar er zijn genoeg andere, wél echte, spannende dingen in het leven waar ik mijn kinderen mee om moet leren gaan.

Het is niet zo dat ze die levenslessen mislopen omdat we ze als ouders weghouden van de overkill en spannende journaals over een sprookjesfiguur, dat moet gewoon léuk zijn imo.
Dat is een hele moderne opvatting hoor, dat Sinterklaas leuk moet zijn. Dat heeft niks met mijn gezegend leven te maken.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 15:16
4.77% gewijzigd
Waarom mag TO het niet ervaren zoals ze het ervaart? Waarom die harde kritiek?
Ik snap haar best hoor.
Ik heb hele goede herinneringen aan de periode dat we surprises en gedichten maakten en het met opa’s en oma’s vierden. Mijn broer en ik maakten allemaal voor iedereen een surprise en gedicht en stopten er veel werk in. Dat vond ik echt super leuk.

Mijn zoon is nu 6 en hij kijkt nu voor het eerst naar het Sinterklaasjournaal. Hij wil nu ook naar de intocht.

Helaas is mijn man niet Nederlands en heeft dus niets ermee. Dat betekent hier helaas dat het werk rond Sinterklaas (tot nu toe gedichten schrijven, cadeautjes verzinnen) vooral op mij neer komt. Dat vind ik minder leuk. Hij heeft helaas zelf geen herinneringen eraan en dus ook geen/weinig drive om er iets van te maken. Dat maakt het feest toch minder leuk.
knolselder schreef:
13-11-2019 15:15

O ja! Toon Hermans, die conference is nog steeds leuk. :)
knolselder schreef:
13-11-2019 15:15

:proud:
Quincy2 schreef:
13-11-2019 15:09
Het is lastig, ik weet het. Ik vond het vooral irritant, dat ik had vermeden dat ze op de avond zelf met al hun zooi aanwezig waren, en ze dan alsnog via de achterdeur hun spul kwamen dumpen zeg maar.

Er was een reden waarom ik ze er niet bij wilde.
Ik herken het... Nu moet ik wel toegeven: de kinderen krijgen geen zooi. Ze krijgen echt mooi, goede spullen. Dit jaar zelfs specifiek van hun eigen verlanglijstje dus we komen niet met prul te zitten. Maar het is allemaal wel veel en duur. En zo kort op elkaar. 1 december met familie sinterklaas, 5 december pakjesavond thuis, 24 december kerstochtend thuis, 25 december kerstmiddag/avond met familie. En allemaal met niet de minste kado's. En ze zijn er blij mee en er wordt wat mee gedaan, maar toch, het voelt een beetje ongemakkelijk ofzo. Alsof de sfeer van (vooral) het sinterklaasfeest daar niet over gaat.
forsyth schreef:
13-11-2019 15:06
Ja maar van de paashaas en de kerstboom zie ik de heidense oorsprong en dat vind ik mooi. Maar van Sinterklaas zie ik dat niet.
Er zitten wel heidense riten in het Sinterklaasfeest.
NYC schreef:
13-11-2019 15:20
Ik herken het... Nu moet ik wel toegeven: de kinderen krijgen geen zooi. Ze krijgen echt mooi, goede spullen. Dit jaar zelfs specifiek van hun eigen verlanglijstje dus we komen niet met prul te zitten. Maar het is allemaal wel veel en duur. En zo kort op elkaar. 1 december met familie sinterklaas, 5 december pakjesavond thuis, 24 december kerstochtend thuis, 25 december kerstmiddag/avond met familie. En allemaal met niet de minste kado's. En ze zijn er blij mee en er wordt wat mee gedaan, maar toch, het voelt een beetje ongemakkelijk ofzo. Alsof de sfeer van (vooral) het sinterklaasfeest daar niet over gaat.

Daar zou het ook niet om moeten gaan vind ik.
TO: je kunt het feest toch gewoon iets minder groot maken?
toen de kinderen nog klein waren en nog volop geloofden vond ik het erg leuk, nu zijn ze pubers en vinden ze surprises etc niets aan.. dus geen sint meer hier.

Als ik kind heb ik er niet echt leuke herinneringen aan. Was/ben enig kind, mijn ouders waren niet zo creatief en sint was ook geen hoogtepunt. Er werd weinig moeite gedaan en ik kan me ook echt geen bijzonder kado herinneren .

Ik denk dat ik niets bijzonders heb gekregen. (niet zozeer iets duurs maar gewoon iets van mijn lijstje.. ik was erg gek van lego), kan me niet herinneren dat ik iets van lego heb gehad met Sint. Wel kleurpotloden en een keer iets van glasverf.. leuk.. maar ik totaal niet creatief ;-)

Mijn eerste herinneringen zijn sint op het werk van mijn vader waar ik een Cindy barbie kreeg. Maar thuis ?

Maar mijn ouders waren sowieso sober , ook met verjaardagen (ik ben vlak na de feestdagen jarig) trokken ze ook niet alles uit de kast.

Daar komt denk ik mijn hekel aan verjaardagen vieren vandaan ..

Ik luisterde altijd jaloers naar de verhalen van klasgenootjes die echt zulke leuke pakjes avonden hadden qua sfeer. Met veel mensen, spelletjes etc..

DUs ik trok wel alles uit de kast toen die van mij klein waren :-) speurtocht in de tuin, sint aan huis.. ja!
Ik ben het wel met TO eens dat het enorm opgeklopt wordt. Hij is inderdaad overal. Om nog maar te zwijgen van Sinterklaasshows waar hier op het forum reclame voor wordt gemaakt. Wat mij betreft blijft het een familiefeest en -vooruit- op school is hij welkom. En daar houdt het voor mij op. De rest negeer ik.
herfstappeltaart schreef:
13-11-2019 15:21
Daar zou het ook niet om moeten gaan vind ik.
Jij schreef eens zo mooi dat jouw kinderen ook pyjamaatjes kregen met sinterklaas enzo. En dat is de manier zoals ik het het liefst zou zien. Sinterklaas die kadootjes geeft die vooral warmte brengen: kleding, voedselwaar of dranken, kaarsen. En voor de kinderen 1 van hun lievelingskado's. En niet het halve lijstje, en ook niet op vier gelegenheden. Maar mijn idee wijkt wel heel sterk af van die van mijn vrouw en ik kan grootouders uiteraard ook niet "verbieden" dat zij bij (beide) gelegenheden grote en dure kado's willen gaan overhandigen. Maar mijn idee van hoe ik het liefst zou zien, hmmm, dat is denk ik toch een héél ver ander uiterste...
NYC schreef:
13-11-2019 15:27
Jij schreef eens zo mooi dat jouw kinderen ook pyjamaatjes kregen met sinterklaas enzo. En dat is de manier zoals ik het het liefst zou zien. Sinterklaas die kadootjes geeft die vooral warmte brengen: kleding, voedselwaar of dranken, kaarsen. En voor de kinderen 1 van hun lievelingskado's. En niet het halve lijstje, en ook niet op vier gelegenheden. Maar mijn idee wijkt wel heel sterk af van die van mijn vrouw en ik kan grootouders uiteraard ook niet "verbieden" dat zij bij (beide) gelegenheden grote en dure kado's willen gaan overhandigen. Maar mijn idee van hoe ik het liefst zou zien, hmmm, dat is denk ik toch een héél ver ander uiterste...

Dat klopt inderdaad. Dat je dat nog weet :)
Jammer ja dat jullie ideeen hier over uiteenlopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven