Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
2019 schreef:
13-11-2019 14:47
Natuurlijk gaat je schoonmoeder dat niet leuk vinden.
Maar je eigen ouders mogen wel gezellig komen vieren.

Mijn schoonouders mogen ook gezellig komen vieren. Maar mijn schoonmoeder heeft jaren geleden bepaald dat ze het op hun manier zo doen en dat het bij hun elk jaar op de zondag voor pakjesavond is. Ze komen dus ook niet naar pakjesavond bij ons thuis.
Zou fijn zijn als ouders en schoonouders allebei zouden komen op pakjesavond, maar nogmaals, dat wil mijn schoonmoeder dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon tegen schoonouders zeggen dat het teveel is !
Skippen die handel, en anders iedereen bij jou uitnodigen (dus ouders + schoonouders) ben je in 1x van het gezanik af.

OH, ik zie nu dat schoonmoeder niet buigen wil.
Nou ja, dan gaan jullie daar niet heen.
Want jij wil het niet op die manier.
2019 schreef:
13-11-2019 14:50
Of ze viert sint alleen met man en kinderen scheelt ook een hoop gezeik met ouders/schoonouders etc.

Daar kunnen we inderdaad eens over nadenken en het eens met mijn man bespreken.
Ik sta daar zeker voor open in elk geval.
Summerdance schreef:
13-11-2019 14:53
Ja hoor zonder problemen.
En heel simpel, of alles op 1 dag ouders en schoonouders, of om en om het een jaar je ouders, het andere jaar schoonouders.

Wat ik overigens niet begrijp os waarom opa's en oma's erbij moeten zijn.
Wij waren thuis op 5 december als gezin.
Ouders, zusje en ik.
Ik vermoed omdat grootouders een belangrijke rol in het leven van kleinkinderen hebben. Langer vitaal zijn. En de gezinnen worden kleiner.
Met en groepje vieren is al snel leuker.

In ons geval:
Mijn man (toen verkering) vierde nog steeds elk jaar sinterklaas bij zijn ouders thuis, kwam ervoor van zijn studentenkamer. Ik mocht meevieren, dat deed ik met ouders al jaren niet meer.
En omdat zij die traditie al hadden, zijn onze kinderen daarin meegegroeid. En het is heel gezellig. Nu heb ik ook die ene leuke schoonmoeder, dat scheelt
Hier geen hyperactieve overspannen of slecht slapende kinderen. Ze zijn 4 en 7 en doen gewoon normaal. Vd week toen het journaal begon vroeg de oudste wel; de boot is nog niet vertrokken, en wat nou als die niet komt?
Nou schat, ieder jaar is er ellende en ieder jaar is het goedgekomen, dus dit jaar komt het ook goed.
Spanning opvoeren doe je als ouder echt zelf.
Quincy2 schreef:
13-11-2019 14:46
Ik zou er al niet eens aan begonnen zijn.

Bij het eerste kind heb ik al meegedeeld dat sinterklaas alleen met ons gezin ging.
En hoe zou je reageren als je het eerstvolgende bezoek bij je (schoon)ouders rond 5 december komt, vlak ervoor en of erna en het is ineens: Tadaaa, Sinterklaas is hier ook geweest om iets voor jullie (de kleinkinderen) te geven.
Lucifer2018 schreef:
Maar dat zeggen ze ook echt niet hoor.
Oh, dan snap ik het drama helemaal niet. Laat ze gewoon een schoen zetten wanneer jij dat oké vindt en stop er in wat jij wil.
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:54
Mijn schoonouders mogen ook gezellig komen vieren. Maar mijn schoonmoeder heeft jaren geleden bepaald dat ze het op hun manier zo doen en dat het bij hun elk jaar op de zondag voor pakjesavond is. Ze komen dus ook niet naar pakjesavond bij ons thuis.
Zou fijn zijn als ouders en schoonouders allebei zouden komen op pakjesavond, maar nogmaals, dat wil mijn schoonmoeder dus niet.
Wees als je schoonmoeder en bepaal je eigen leven
word je gelukkig van
Summerdance schreef:
13-11-2019 14:49
Hier kregen we soms een schoenkadootje, vouwblaadjes, kleurboekje of zo, en soms iets lekkers
Een chocoladeletter, een pakje chocolade sigaretten (die waren De hit bij mijn zusje en mij) of strooigoed met zo'n vieze kikker
(Eind jaren 70 trouwens, toen konden die sigaretjes nog)

Ja jammer dat die niet meer kunnen. Ik vond ze altijd wel lekker. Er zat zo'n heerlijke chocola met kartonsmaak aan :rofl:
Ik vind alles wat me geld kost niet leuk, dus dit ook niet.
Rosalind schreef:
13-11-2019 14:47
Jawel want je gaat naar de intocht, overweegt naar de viering op je mans werk te gaan en viert het twee keer met familie.
Dat hoeft dus allemaal niet he?

Ik ga helemaal niet naar een intocht. Waar lees je dat?
Toen ik kind was vond ik het wel leuk, maar vanaf puber vroeg ik m'n ouders of we voortaan met kerst kadootjes konden doen (ondanks dat ik dan ook jarig ben) Maar die kadootjes onder de boom vond ik toch een stuk sfeervoller dan surprises en gedichten maken. M'n moeder bleef wel altijd iets voor Sint in huis halen zoals chocoladeletters en banketstaaf, maar daar bleef het wel bij.
lilalinda schreef:
13-11-2019 14:56
Ik vermoed omdat grootouders een belangrijke rol in het leven van kleinkinderen hebben. Langer vitaal zijn. En de gezinnen worden kleiner.
Met en groepje vieren is al snel leuker.
Dat hoeft niet per se. Het kan ook juist veel drukker en chaotischer zijn (en dan niet per se leuke drukte) waar het in het eigen gezin juist heel rustig en sfeervol kan zijn.
NYC schreef:
En hoe zou je reageren als je het eerstvolgende bezoek bij je (schoon)ouders rond 5 december komt, vlak ervoor en of erna en het is ineens: Tadaaa, Sinterklaas is hier ook geweest om iets voor jullie (de kleinkinderen) te geven.
dat deden mijn ouders wel, vond ik nooit erg
Waren ze piet tegen gekomen in de binnenstad en die gaf hen een kadootje voor onze kinderen
redbulletje schreef:
13-11-2019 14:59
Toen ik kind was vond ik het wel leuk, maar vanaf puber vroeg ik m'n ouders of we voortaan met kerst kadootjes konden doen (ondanks dat ik dan ook jarig ben) Maar die kadootjes onder de boom vond ik toch een stuk sfeervoller dan surprises en gedichten maken. M'n moeder bleef wel altijd iets voor Sint in huis halen zoals chocoladeletters en banketstaaf, maar daar bleef het wel bij.

Wij hebben onze kinderen ook laten kiezen toen ze ouder werden en omdat ze allebei geen fan zijn van surprises en gedichten maken werden het cadeautjes onder de boom. :gift:
herfstappeltaart schreef:
13-11-2019 14:57
Ja jammer dat die niet meer kunnen. Ik vond ze altijd wel lekker. Er zat zo'n heerlijke chocola met kartonsmaak aan :rofl:
Ze zijn er gewoon nog. Ze heten alleen anders. Chocosticks ofzo.
NYC schreef:
13-11-2019 14:59
Dat hoeft niet per se. Het kan ook juist veel drukker en chaotischer zijn (en dan niet per se leuke drukte) waar het in het eigen gezin juist heel rustig en sfeervol kan zijn.
ohja, ik zeg ook niet, dat je het verplicht met opa&oma moet vieren
Ik vind zelf dingen al snel leuker in een grotere groep. O&N met het huis vol. Kerst aan lange tafel
Ook op vakantie met vrienden vind ik gezellig
Het is wel echt mode om te roepen dat iets een competitie is tussen ouders, hè? Dat wordt onderhand al gezegd over partijtjes, traktaties, wat je maakt voor het kerstdiner, en nu weer Sinterklaas. Ik heb werkelijk waar geen idee wat andere ouders van plan zijn te kopen voor Sinterklaas.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Mevrouw75 schreef:
Als ik zo naar mijn Engelse schoonfamilie kijk en Amerika, kan Kerst ook enorm opgeklopt worden.

Dat zwarte Piet over de daken loopt bestaat al langer dan 2001 en dat het eng is is een traditie van nog voor Zwarte Piet. Het leert kinderen ook gewoon met angst, spanning en stress om te gaan. Het is aan de ouder om dat niet helemaal weg te nemen, maar in goede banen te leiden.

Ik weet niet wat voor gezegend leven jij leidt maar er zijn genoeg andere, wél echte, spannende dingen in het leven waar ik mijn kinderen mee om moet leren gaan.

Het is niet zo dat ze die levenslessen mislopen omdat we ze als ouders weghouden van de overkill en spannende journaals over een sprookjesfiguur, dat moet gewoon léuk zijn imo.
anoniem_391831 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 15:03
0.75% gewijzigd
Wij hebben opa's en oma's vroeger vriendelijk verzocht geen taaipoppen en speculaaspoppen meer te kopen van die dure banketbakker.. Drie maanden later lagen ze nog in de kast.
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 14:49
Tja, dat heb ik met kerst, hoor je mij janken?
Hey, een mede Grinch! :D
LAgirl82 schreef:
13-11-2019 14:57
Ik ga helemaal niet naar een intocht. Waar lees je dat?
Sorry, dat las ik verkeerd. Jullie kijken de intocht op tv. Maar ook dat is niet verplicht.
NYC schreef:
Hebben ze gedaan 😃 maar omdat ze altijd al zakken vol spullen meenemen, is dat de kinderen absoluut niet opgevallen. Volgens mij een keertje erna en een keertje ervoor. De keer dat het ervoor was, heb ik de spullen bekeken en alleen de chocoladeletters in onze zak gedaan. De rest was zoals gewoonlijk rommel of gratis pennen of zo, dus daar zouden de kinderen toch niets aan gehad hebben.
lilalinda schreef:
13-11-2019 15:00
dat deden mijn ouders wel, vond ik nooit erg
Waren ze piet tegen gekomen in de binnenstad en die gaf hen een kadootje voor onze kinderen
Ik ga inderdaad proberen om deze los te laten. Ik vind het vooral erg overdreven.
Mevrouw75 schreef:
Als ik zo naar mijn Engelse schoonfamilie kijk en Amerika, kan Kerst ook enorm opgeklopt worden.

Dat zwarte Piet over de daken loopt bestaat al langer dan 2001 en dat het eng is is een traditie van nog voor Zwarte Piet. Het leert kinderen ook gewoon met angst, spanning en stress om te gaan. Het is aan de ouder om dat niet helemaal weg te nemen, maar in goede banen te leiden.
'Zwarte' Piet bestaat gelukkig ook niet meer. Net als de Roe. En ze nemen je niet meer mee en ze komen binnen door een geheime ring en niet meer door de schoorsteen. Tenminste dat is wat de kinderen nu 'leren'.

Pieten en Sint zijn vooral leuk en lief en niets om bang voor te zijn.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 13-11-2019 15:05
15.15% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven