Vind jij Sinterklaas écht leuk?

13-11-2019 14:02 378 berichten
Oké, ik heb iets op te biechten. Ik heb een hekel aan Sinterklaas en heel de bombarie eromheen.
Ik kijk er echt niet naar uit. Wel naar 6 december, dat die oude Goedheiligman weer vertrekt richting Spanje.

En nee, dat is niet omdat ik zo'n cultuurbarbaar ben of niet van traditie's hou (integendeel!)
Het hele gebeuren en al die bombarie eromheen vind ik gewoon teveel van het goede.
Als het gewoon de intocht was, een paar keer de schoen zetten en pakjesavond vond ik het nog wel prima, maar het hele sinterklaasfeest is zo enorm opgeklopt anno 2019 dat het voor mij (en veel ouders) niet meer leuk is.

Sinds 2001 is daar het sinterklaasjournaal met Dieuwertje Blok. Elk jaar wordt de spanning voor de kinderen flink opgebouwd en gebeurt er wel iets waardoor het hele sinterklaasgebeuren wel eens niet door kan gaan. Dan is de stoomboot weg, dan zijn de pakjes zoek ect. Voor kleine kinderen is het vaak veel te spannend en duurt het gewoon veel te lang. Van de week voor de intocht tot pakjesavond is gewoon heel erg lang voor jonge kinderen.
En elk jaar transformeren mijn kinderen door dit traditionele volksvermaak in hyperactieve en slapeloze gestreste kinderen. Vooral de jongste dan, maar de middelste ook nog.
De kinderen zijn gespannen en dromen er zelfs van. En dan al die talloze door het sinterklaas journaal bepaalde schoen zet momenten, want ja, "op het sinterklaasjournaal hebben ze gezegd dat ik mijn schoen mocht zetten en dat er ook een cadeautje in komt als ik een tekening maak." Wat zeg je daar van?
En wat doe je in de schoen van je kind? Het lijkt rond sinterklaas wel een heuse competitie op het schoolplein. En je wil natuurlijk niet dat jouw kind het moet doen met een mandarijntje en de ander al dure cadeau's in zijn schoen krijgt telkens keer.
En dan nog op school de lootjes trekken en die verdomde surprises knutselen.
Voeg daarbij de onnozele zwarte pietendiscussie en ik kan niet wachten tot het pakjesavond is en pakjesboot 12 weer richting Spanje vaart...

Nu heb ik nooit iets gehad met het hele sinterklaasfeest en heb ik Kerst altijd veel leuker en gezelliger gevonden. Maar de laatste jaren vind ik het sinterklaasfeest gewoon helemaal niks meer. Leuk ja, die hysterische overspannen kinderen die s'nachts niet slapen en daardoor overdag hartstikke moe zijn en een driftbui krijgen...

En nu kan je wel zeggen doe er dan niet zo aan mee, maar er valt niet aan te ontsnappen.
Mijn oudste doet aan lootjes trekken en surprises maken, wat blijkbaar ook een competitie is tussen ouders, en onze jongste is een tijdje geleden 4 jaar geworden en zit nu ook op de kleuterschool. En ja, op school in de klas wordt er naar het sinterklaasjournaal gekeken, ook bij de jongste in de kleuterklas. En onze jongste vind het gewoon veel te spannend en vind nog veel dingen eng en denkt er veel te lang over na.
Maar alle kinderen op school hebben het over het sinterklaasjournaal. Ook klassikaal dus.
De juf had verteld dat Piet s'nachts over het dak loopt en ze vind dat heel erg eng, ook dat iemand s'nachts in ons huis zou kunnen komen.
En ja, de oudste trekt lootjes en je kan het natuurlijk echt niet maken om niet mee te doen met het hele gedoe.

Waarom is het hele sinterklaasfeest zo'n opgeklopte bedoening geworden? Waarom worden kinderen zo opgefokt tot en met?
Waarom moeten er ook al cadeau's in de schoen liggen en niet alleen op pakjesavond? Waarom is het zo'n competitie geworden tussen ouders?
De hele sinterklaastraditie is naar mijn mening weg gegaan toen het sinterklaasjournaal er kwam in 2001. Zo’n landelijk verzonnen, politiek correct verhaal waar iedereen maar in mee moet gaan.
Waarom kunnen we niet weer terug naar gewoon één intocht van Sinterklaas met Pieten, 3 keer je schoen zetten en gewoon één keer pakjesavond met heel veel snoep. Gewoon simpel, zonder hysterisch gedoe. Gewoon één keer zonder dat Sinterklaas overal komt en je overal naar toe moet. (school, werk, sporclub ect.)
Gewoon weer zoals vroeger, we willen toch juist traditie? Zullen we het niet gewoon weer simpel houden? Ik denk dat dat voor veel ouders een zucht van verlichting is en wat meer slaap s'nachts.

Oké, ik moest het gewoon even kwijt en even van me afschrijven. Adem in, adem uit...adem in, adem uit...
Wat vind jij ervan? Wat zijn jouw ervaringen hierover? Deel ze aub.
En wat vind jij leuker? Sinterklaas of Kerst?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 13-11-2019 14:08
1.68% gewijzigd
@To: zeg gewoon tegen je schoonouders dat het te veel wordt voor de kinderen. Dat ze of dag × bij jullie kunnen komen of jullie met kerst bij hun en dan de cadeautjes doen. Of als ze beide niet willen is niks prima of de cadeautjes in de zak stoppen voor dag × thuis als ze er niet zijn ook goed is.

En op werk hoeft niet toch, die van mij vinden elke sint activiteit er bij alleen maar leuk maar als je kind het te veel wordt lekker laten zitten. Zeg je gewoon dat sinterklaas het te druk heeft om ook nog daar te komen dus dat hij dit jaar alleen langs scholen gaat en langs huizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Sinterklaas wél echt leuk en ben ook echt van plan om uit te pakken dit jaar nu de oudste bijna 3 is en het begrijpt. Vrijdagavond ga ik het huis versieren en ik heb al een schatkaart getekend voor zaterdag, waarmee hij een pietenpakje vindt met een brief van Sinterklaas die om zijn hulp vraagt om pepernoten te bakken. Gaan we samen pepernoten bakken terwijl de intocht op tv aan staat.

Schoen zetten mag hier iedere dag (mocht ik vroeger ook), maar die vul ik wel met kleinigheidjes ipv snoep. En wij vieren het ook met de hele (schoon)familie en dan komt de sint ook op huisbezoek. Verheug me er nu al op!
Ik vind Sinterklaas echt het leukste feest van het jaar. En gelukkig hebben mijn kinderen het overgenomen en kijken we nog steeds elke keer het sinterklaasjournaal. En surprises op 5 december.

Met Kerst heb ik helemaal niets, muv de kerstboom die ik wel weer leuk vind. Wij slaan dat feest gelukkig nu grotendeels over en gaan lekker naar het strand en eten pannenkoeken.

Oud en nieuw vindt ik ook leuk. Zelf appelflappen bakken, een verjaardag in de middag en 's avonds gewoon gezellig met de familie op de bank tv kijken, een puzzel maken of een spelletje en dan om 12 uur beperkt siervuurwerk.

Overigens een tip om het voor kinderen niet teveel laten worden is het beperken van het aantal cadeautjes. Wij hebben er 3 per kind en sindsdien is er veel meer rust in de tent. Een in hun ogen onbeperkte voorraad cadeautjes al was dat dan in bedrag soms later gaf erg veel stress.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-11-2019 20:18
Reden: pietendiscussie niet toegestaan
97.51% gewijzigd
Tinkerbell1988 schreef:
13-11-2019 16:13
maar sinterklaas is toch niet echt iets gelovig niet? dat is meer commerce een extra feestdag van winkels om hun speelgoed kwijt te kunnen.
Verdiep je er eens in, zou ik zo zeggen.
Tinkerbell1988 schreef:
13-11-2019 18:17
[...]
De ‘originele’ versie was ook een verneukte versie van de ‘originele’ versie daarvoor. Dat weet je, toch?
Mevrouw75 schreef:
13-11-2019 18:22
De ‘originele’ versie was ook een verneukte versie van de ‘originele’ versie daarvoor. Dat weet je, toch?
nee wat was de versie daarvoor dan? ben van de jaren 90 dusja..
Tinkerbell1988 schreef:
13-11-2019 18:25
nee wat was de versie daarvoor dan? ben van de jaren 90 dusja..
Vraag het aan een Belg van een oudere generatie. Ik heb geen idee. Wel weet ik dat onderdeel van de Sinterklaastraditie is dat alles verandert.
Rodekrullen schreef:
13-11-2019 16:25
Serieus ?
Hier kijken ze op de scholen het jeugdjournaal, en ja ook het sinterklaasjournaal.
Ze werken met digiborden én op een tablet.

Ja, serieus. Wat voegt het toe? Ik heb op scholen nooit een inhoudelijk argument, behalve ‘’met de tijd meegaan’ en ‘ouders vinden het belangrijk’. Nou, wij niet. Tv kijken doen ze thuis maar.

Ik hou van een doordachte visie over wat in het belang is van het kind en waarom. Kinderen van 4-5 gedwongen (!) naar het sinterklaasjournaal laten kijken op school heeft echt niets met het belang van het kind te maken. Gewoon lekker makkelijk voor de juf.
handigmetgeld schreef:
13-11-2019 14:18
Sinterklaas, met die mijter en die pieten en die stoomboot, die hebben me nooit echt kunnen boeien. Als kind niet, als volwassene ook niet.

Maar Sinterklaas vieren, met lootjes trekken, surprises, gedichten, cadeautjes, elkaar een beetje goedmoedig pesten, geheimzinnigheid vooraf, chocoladeletters, speculaas, marsepein, count me in! Fantastisch, als kind, en nu nog steeds!

Ja dit!
Ik vond het altijd geweldig om surprises en gedichten te maken. :heart: Ik leefde me altijd helemaal uit. De cadeautjes zelf waren niet echt belangrijk en ook niet duur.

Ik had als kind ook geen last van spanning volgens mij. Ja alleen leuke spanning. (En toen werd er nog gedreigd met de roe, zakjes zout, en mee in de zak naar Spanje als je stout was geweest. :whip: )

Met Kerst vind ik alleen het optuigen van de kerstboom leuk. Ik hou niet zo van die uitgebreide kerstdiners en (duurdere) cadeaus onder de kerstboom.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Lucifer2018 schreef:
13-11-2019 14:07
Ja. Het leukste feest van het jaar. Ik heb niks met Kerst, Pasen, verjaardagen, Valentijnsdag en alle andere dingen die ze bedenken.

Met de nieuwe mooie roetveegpiet en soms gedichten en kadootjes en Sinterklaasjournaal. De surprises op school bij de oudste. Allemaal heerlijk.

Maar wij vieren het zoals wij willen en laten ons niet opjutten door de buitenwereld. Nu niet en vroeger ook al niet/

Ik hou de vervelende volwassenen met hun mening over de de traditie en het niet willen veranderen van de een verzonnen verhaaltje heel ver van mij en mijn gezin. Daar baal ik wel al decennia van. Laatste 5 jaar helemaal. Maar ik negeer het tegenwoordig gewoon, het veranderd vanzelf. elk jaar een beetje meer.

En als de jongste straks ook niet meer gelooft dan komen de ( \scherpere) gedichten nog wat meer naar voren.

Daar heb ik zin in. :-D
Wij zullen nooit Kerst en Pasen groots vieren. Geef mij maar de Sint. :heart:
Ik was het eens met to en toen las ik dit, dacht aan alle gezelligheid en ik heb er weer helemaal zin in!
Alleen dat mijn jongste zo nerveus is vind ik zielig en dat verhaal van die pieten op het dak hebben wij ondervangen door te melden dat piet een sleutel heeft en alleen wat in de schoen legt.
Maar misschien halen we hem wel uit het geloof, de stress is zo groot.
Maar bedankt voor deze post lucifer!!!
Ik deel je gevoel.
Vind het een leuk feest en ben blij dat de kinderen er plezier aan beleven.
Maar al weken van tevoren worden ze overal opgehitst met sinterklaas (school, tv etc) en als je dan een kind hebt die daar weken stikzenuwachtig door is dan is het niet altijd even grappig.
NYC schreef:
13-11-2019 14:37
Ik vind juist de roetveegpietjes leuker dan regenboogpietjes. Regenboogpieten hebben ze jaren terug al eens geprobeerd en dat vond ik teveel carnaval. Ik vind de pieten leuk zoals ze nu zijn.

Ik vind de roetveegpietjes ook leuk maar ik vind het wel jammer dat ze zo herkenbaar zijn " kijk mam, dat is ome Kees"
herfstappeltaart schreef:
13-11-2019 18:51
Ik vind de roetveegpietjes ook leuk maar ik vind het wel jammer dat ze zo herkenbaar zijn " kijk mam, dat is ome Kees"
Maar dat gebeurt met Sinterklaas dan weer nooit. Dat is toch gek.
Betty_Slocombe schreef:
13-11-2019 19:00
Maar dat gebeurt met Sinterklaas dan weer nooit. Dat is toch gek.

Maar die heeft toch gezichtsbedekking door die enorme baard en snor?
Je ziet eigenlijk alleen de ogen.
Sinterklaas vond ik als kind geweldig. Als puber vond ik het leuk om gewoon kneuterig op de bank te hangen met marsepein en warme chocomelk. En gewoon grappige cadeautjes uitwisselen en korte gedichten. Mijn vader was er een kei in om in vier zinnen zijn ergernissen van een heel jaar in rijm te vatten.

Ik heb en had een bloedhekel aan lootjes trekken en ellenlange zittingen zoals bij mijn schoonouders. Dobbelen voor ieder cadeautje (en dan zakken vol). Afschuwelijke gedichten die maar blijven aanslepen en meer op een opsomming van grieven lijken. Maar ik ging braaf ieder jaar omdat mijn schoonouders zoveel moeite, tijd en geld erin staken om het echt gezellig te maken. Jammer dat het merendeel van hun nazaten liever zaten te mokken (wegens te weinig complimenten over literaire hoogstandjes, hun kinderen kregen ‘minder’ dan de kinderen van broer/zus, oude familievetes die weer in een gedicht terug moesten komen met de standaardreacties).
NYC schreef:
13-11-2019 14:34
Schoen zetten met kadootjes ipv alleen mandarijnen en snoepgoed, is dat trouwens iets van de laatste jaren of kennen mensen het hier uit hun eigen jeugd?

Ik kreeg in de jaren 80 alleen wat eetbaars maar ik heb nooit aan anderen gevraagd wat zij kregen. Wat kregen jullie vroeger?
Jaren 80. Ik zette alleen op 5 dec schoen voor cadeaus.
Nooit had ik gehoord van pakjesavond of meer dan 1 keer schoen zetten!
13-11-2019 18:51
tegen de tijd, dat ze dat haar zien, worden ze er te oud voor
dan is de magische wereld weg
Het is fantastisch voor die kinderen. Mijn moeder vond er ook niet veel aan. Dan stond ze te zeuren tegen de buurvrouw: ik zou blij zijn als het voorbij was! En dat vond ik nogal plezierbedervend en gelukkig kwam sinterklaas tóch wel met zijn cadeautjes wat mijn moeder er ook van vond. ;-)

Ik zou anderen aanraden niet te zeuren als de kinderen het kunnen horen. Schrijf het op in je dagboek en bewaar het tot ze twintig zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
lilalinda schreef:
13-11-2019 19:24
tegen de tijd, dat ze dat haar zien, worden ze er te oud voor
dan is de magische wereld weg
Zou je denken? Als dat zo is. zijn de roetveegjes helemaal prima maar ik vind ze soms wel errug herkenbaar. Vooral als het een echt goede bekende is.
13-11-2019 19:27
Zou je denken? Als dat zo is. zijn de roetveegjes helemaal prima maar ik vind ze soms wel errug herkenbaar. Vooral als het een echt goede bekende is.
ik kan het filmpje niet vinden, maar er is een geweldig item (volgens mij ooit uit de Ooievaarshow) waarin de kleuterjuf gewoon als juf voor de kleuters zit
Dan Zich om gaat kleden tot sinterklaas: Tabberd, Mijter etc. Waar de kleuters bij zijn, en ineens... zien ze alleen nog Sinterklaas
Als je vraagt: waar is juf?
Hebben ze geen idee!
Zo magisch denken ze nog
lilalinda schreef:
13-11-2019 19:39
ik kan het filmpje niet vinden, maar er is een geweldig item (volgens mij ooit uit de Ooievaarshow) waarin de kleuterjuf gewoon als juf voor de kleuters zit
Dan Zich om gaat kleden tot sinterklaas: Tabberd, Mijter etc. Waar de kleuters bij zijn, en ineens... zien ze alleen nog Sinterklaas
Als je vraagt: waar is juf?
Hebben ze geen idee!
Zo magisch denken ze nog

Ja dat klopt! Heb ik inderdaad ook gezien. :)
Nou misschien is de herkenbaarheid dan inderdaad helemaal geen punt. Prima, opgelost dan.
Je kunt het sinterklaasfeest zo gek maken als jezelf wil. Daar heb jezelf echt heel veel invloed op.
Je kunt zelf bepalen hoevaak je Sinterklaas viert en wanneer de kinderen hun schoen mogen zitten. Bij het Sinterklaasjournaal zeggen ze nooit dat er perse wat in komt als je je schoen zet. Volgens mij wordt er dan altijd benoemd dat je dit met je ouders moet overleggen.
Daarbij kun je ook kiezen voor een mandarijntje of pepernoten.
Dit was vroeger echt niet anders hoor. Ik had ook kinderen in de klas die vaker per week een cadeautje kregen terwijl ik 1x per week op zaterdag een cadeautje in de schoen kreeg en 1x per week op woensdag een handje pepernoten. Dit was gewoon zo en heb ik nooit vragen over gesteld.
Hoe gespannen of geforceerd je er zelf mee om gaat hoe meer dit de kinderen dit overnemen.
En ik geloof echt niet dat de leerkracht de kinderen opjut met het Sinterklaasjournaal.
Kijk het anders gewoon ‘s avonds zelf met je kinderen en praat hier luchtig over als ze vragen stellen. Je hebt dan zelf invloed op wat je zegt.
Kortom; maak het gewoon niet te moeilijk. Niemand verplicht jou om overal Sinterklaas te vieren, de mooiste surprises te maken of bergen met (dure) cadeaus te kopen. Dat leg je jezelf alleen maar op.

Ik ben gek op het Sinterklaas feest. Heel gezellig allemaal.
NYC schreef:
13-11-2019 14:34
Schoen zetten met kadootjes ipv alleen mandarijnen en snoepgoed, is dat trouwens iets van de laatste jaren of kennen mensen het hier uit hun eigen jeugd?

Ik kreeg in de jaren 80 alleen wat eetbaars maar ik heb nooit aan anderen gevraagd wat zij kregen. Wat kregen jullie vroeger?
Ik ben van de jaren 70 en toen was dat toch echt heel normaal hoor. Kleine cadeautjes en wat pepernoten of een mandarijn. Chocoladeletter en snoepgoed kreeg je pas op 5 december, zodat het niet één groot snoepfestijn werd.
Carry_lm schreef:
13-11-2019 20:28
Ik ben van de jaren 70 en toen was dat toch echt heel normaal hoor. Kleine cadeautjes en wat pepernoten of een mandarijn. Chocoladeletter en snoepgoed kreeg je pas op 5 december, zodat het niet één groot snoepfestijn werd.
dito (jaren 70)
klein cadeautje: setje van een liniaal, gum, schriftje etc
Klein doosje playmobile

en er om heen lagen pepernoten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven