Wat moet ik doen?

08-01-2021 20:51 293 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een onwijs lieve zoon van een net een jaar oud. Vanaf baby af aan was hij al een alerte baby.
Hij sliep vrij weinig. Ik ben de hele medische molen afgegaan, kwam niets uit.

Ik heb het boek van Gina Ford gekocht met het aanleren van structuur en ritme. Zoon wordt alsnog 4 a 5 keer wakker. Om 06:00 is hij klaarwakker. Ik kan het huilen niet negeren, want hij krijst en ik heb buren.

Ik ben radeloos. Wat moet ik doen?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 09-01-2021 01:31
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Eerst even vragen of een mod je topictitel kan aanpassen.

Dikke hug :hug: Lijkt me slopend. Er komt een moment dat het voorbij gaat. Je kind doet dit niet expres of om jou te pesten. Wissel de nachten af met je partner of vraag of iemand in je netwerk 1 nacht per week je kind kan opvangen, zodat jullie beide kunnen bijtanken.
Alle reacties Link kopieren
Voor de nacht; doen wat werkt. Is dat bij jou in bed nemen, flesje geven, speen geven. Doen. Boeien of dat ‘hoort’ of volgens de boekjes is. Als je zoon daardoor weer inslaapt; doen.

Voor de ochtend; accepteren en opstaan met de kind.

Ik heb helaas ervaring. Extreem alert kind, vanaf dag 1. Altijd superweinig geslapen, ook overdag niet. En uiteindelijk bleek het enige wat hielp accepteren. Ik kon zijn gedrag niet veranderen, alleen hoe ik ermee omging. En dat is moeilijk en zwaar. En vermoeiend. Dus vroeg naar bed ‘s avonds.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Heel lastig.
Alerte baby’s blijven altijd alert. Je kan op z’n minst checken of je op een dag veel rustmomenten in kan plannen.
Kinderen doen het super op rust en structuur.
Vaste dingen, vaste rituelen en telkens hetzelfde reageren op gehuil. Ook dus je eventuele partner, opa’s en oma’s enz.
Wakker is vaak wakker maar ik denk dat je reactie daarop ook erg belangrijk is.
Snap dat je buren niet blij worden van een krijsende baby maar met 1 jaar kan je hem al wel proberen duidelijk te maken dat hij niet zo hoef te krijsen. Dus niet METEEN erheen maar wacht 2 minuten langer en kom dan. Uitgestelde aandacht heet dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een consult bij een slaapcoach gedaan. Zij heeft het hele patroon geanalyseerd, gekeken naar wat we al geprobeerd hadden om de onrust op te lossen en advies gegeven.

Heb je een allergie ook uitgesloten? Mijn oudste was een huilbaby, om gek van te worden. Jongste begon ook die kant op te gaan maar bij hem zijn we er wel achtergekomen wat de oorzaak was.

Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Opstaan...

Meeveren levert (als je al serieus geprobeerd hebt het te veranderen) minder stress en frustratie dan blijven volhouden dat het anders zou moeten zijn. Mijn oudste heeft tot 2 jaar ons elke nacht meerdere keren wakker gemaakt. De jongste was elke ochtend voor 6h wakker, tegenwoordig (ze is bijna 7) 6:30, maar we hebben jaren gehad van 5:30. Je doet er niets aan. Jongste is een ochtendmens. Hoe bozer je je maakt hoe zwaarder het is. En het is al zwaar genoeg als je je niet boos maakt. Verder jezelf makkelijk maken. Oudste heeft tijden in een campingbedje bij ons op de kamer gestaan als ze weer veel wakker werd s nachts. Dan hoefden we niet ver te lopen en als ze bleef huilen kon ik mijn arm er in hangen en verder slapen. Sterkte 🍀
Het leven is niet eerlijk
Hoe laat ligt hij 's avonds in bed?
Alle reacties Link kopieren
Geef je in de nacht een voeding?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Lente19251003 schreef:
08-01-2021 20:54

Ik heb helaas ervaring. Extreem alert kind, vanaf dag 1. Altijd superweinig geslapen, ook overdag niet. En uiteindelijk bleek het enige wat hielp accepteren. Ik kon zijn gedrag niet veranderen, alleen hoe ik ermee omging. En dat is moeilijk en zwaar. En vermoeiend. Dus vroeg naar bed ‘s avonds.

Sterkte!
Ik was nog even aan het nadenken over een antwoord maar precies dat; misschien is er gewoon geen oplossing...
Die van mij was net zo en op een gegeven moment komen ze op een leeftijd dat je ze kunt uitleggen dat ze ‘’s nachts niet meer moeten krijsen en kun je met een slaaptrainer werken maar tot die tijd is het afzien ben ik bang...
Kind is inmiddels tien maar ik ga nog altijd vroeg naar bed...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
WholeLottaLove schreef:
08-01-2021 20:57
Snap dat je buren niet blij worden van een krijsende baby maar met 1 jaar kan je hem al wel proberen duidelijk te maken dat hij niet zo hoef te krijsen. Dus niet METEEN erheen maar wacht 2 minuten langer en kom dan. Uitgestelde aandacht heet dat.
Ik ben TO niet, maar dit vind ik zo'n debiel advies. Alsof een kind van 1 kan klokkijken. Het enige dat hij leert is dat als hij zich oncomfortabel voelt, dat hij dan genegeerd wordt. Lekker dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geprobeerd om zonder ochtend en middag slaapje te doen, dan valt hij in de box of op schoot in slaap halverwege de dag.
duchessmeganmarkle wijzigde dit bericht op 08-01-2021 21:00
7.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Slapen jullie al samen?
Hier ook. Helaas heeft hier niets geholpen. Slaaptraining, structuur bieden, papfles, allemaal hetzelfde drama. Uiteindelijk hebben de kinderen tot 3,5 jaar bij ons geslapen, daar ging het gelukkig wel goed en ineens was het over. Goede slapers nu.

Doe inderdaad wat werkt. Bij je leggen, in slaap wiegen/rijden/wandelen, alles om zelf maar niet gek te worden. Wij deden om en om twee nachten. In één nacht rustte we niet genoeg uit, en twee nachten was net lang genoeg voor de ander om vol te houden.
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
08-01-2021 20:59
Hoe laat ligt hij 's avonds in bed?
19:00
Samen slapen geprobeerd? Oh jeetje lees nu gina ford haar strategie. Verschrikkelijk zeg. Ik heb geen tips als dit is wat aansluit bij jullie visie. Geloof dat wij zo’n beetje het tegenovergestelde doen.
anoniem_401611 wijzigde dit bericht op 08-01-2021 21:03
79.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
DuchessMeganMarkle schreef:
08-01-2021 21:00
Ik heb geprobeerd om zonder ochtend en middag slaapje te doen, dan valt hij in de box of op schoot in slaap halverwege de dag.
Daar is hij echt te jong voor. En als mijn kinderen oververmoeid waren liepen ze nog slechter.
gatinmijnsok wijzigde dit bericht op 08-01-2021 21:23
0.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat je kan doen? Het boek van Gina Ford wegleggen/weggeven/verkopen. Je hebt het geprobeerd en het werkt niet voor jou.
Ik heb het ook geprobeerd, en voor mijn kind werkte het niet. Een alerte dame die de wereld wou ontdekken, voor slaap had ze geen tijd. Nu, bijna 3, is dat nogsteeds wel zo. Al heel jong gestopt met dutjes overdag en we staan nogsteeds regelmatig om 06:00 op. "Klaar slapen" zegt ze dan.

Ik heb het aangepakt zoals Lente beschrijft: accepteren en mee veren.
Ga zelf vroeg naar bed, en zeg tegen jezelf dat het ooit over gaat.
Alle reacties Link kopieren
Als ik hem bij mij in bed leg gaat hij spelen. Trekt aan mijn haren en lacht hij. Ik hou hem vast in de knuffel houding, daar wil hij dan uit.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
08-01-2021 21:00
Ik was nog even aan het nadenken over een antwoord maar precies dat; misschien is er gewoon geen oplossing...
Die van mij was net zo en op een gegeven moment komen ze op een leeftijd dat je ze kunt uitleggen dat ze ‘’s nachts niet meer moeten krijsen en kun je met een slaaptrainer werken maar tot die tijd is het afzien ben ik bang...
Kind is inmiddels tien maar ik ga nog altijd vroeg naar bed...
Precies. Kind hier is 11 maar nog altijd heel vroeg wakker. Nu tussen half 6 en half 7. Gelukkig is hij oud genoeg om te snappen dat hij tot half 7 in bed moet blijven en gaat hij daarna zelf naar beneden. Maar we hebben jaren gehad dat onze dag tussen 4 en 5 begon. Dat is best vroeg ;-)
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
08-01-2021 21:02
Daar is hij echt te jong voor. En als mijn kinderen oververmoeid was sliepen ze nog slechter.
Dat wordt hem inderdaad ook niet ben ik bang; als mijn dochter moe was werd het eigenlijk alleen maar erger - dat is eigenlijk nog steeds zo.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
DuchessMeganMarkle schreef:
08-01-2021 21:01
19:00
Ja, dan is hij om 6 uur 's ochtends uitgeslapen.

Kun je niet wat rekken en hem later in bed leggen?
En hij doet nu twee dutjes begrijp ik? Die eerste uitstellen en ervoor zorgen dat het één lange dut wordt.
Alle reacties Link kopieren
Idris schreef:
08-01-2021 21:00
Ik ben TO niet, maar dit vind ik zo'n debiel advies. Alsof een kind van 1 kan klokkijken. Het enige dat hij leert is dat als hij zich oncomfortabel voelt, dat hij dan genegeerd wordt. Lekker dan.
Ik zeg niet dat ze hem compleet moet negeren, maar een kind wat meteen begint te krijsen zodra hij zijn ogen opent in de ochtend, terwijl er niks aan de hand is, leert zo misschien iets aan wat makkelijk(er) en wellicht anders kan? Iedereen blij.
TO kan altijd een poging wagen in mijn ogen... en anders niet.
Alle reacties Link kopieren
VANTA schreef:
08-01-2021 21:05
Ja, dan is hij om 6 uur 's ochtends uitgeslapen.

Kun je niet wat rekken en hem later in bed leggen?
En hij doet nu twee dutjes begrijp ik? Die eerste uitstellen en ervoor zorgen dat het één lange dut wordt.
Dat werkte bij ons averechts; hoe later hij naar bed ging (en hoe moeier hij dus was), des te slechter de nacht.
Ohja, mijn kind van bijna 3 wordt ook nog zo vaak wakker 's nachts maar ze ligt bij ons in bed en dus kunnen we haar snel geruststellen.
Idris schreef:
08-01-2021 21:00
Ik ben TO niet, maar dit vind ik zo'n debiel advies. Alsof een kind van 1 kan klokkijken. Het enige dat hij leert is dat als hij zich oncomfortabel voelt, dat hij dan genegeerd wordt. Lekker dan.
Inderdaad. Vanaf 2,5-3 jaar begon dat hier pas een beetje te werken. Toen konden we ze vertellen dat ze ook naar ons toe konden komen ipv krijsen en onderhandelen over slapen (bijv in ons bed in slaap vallen en in eigen bed wakker worden), tot twee jaar dringt dat echt niet door

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven