Zakgeld 15 jaar

woensdag 20 november 2019 om 10:27
Hoeveel zakgeld krijgen jullie 15-jarigen? Mijn bijna 15-jarige krijgt nu 12 euro per maand, maar dat blijkt in de praktijk onvoldoende. Voorheen kreeg ze 6 euro, maar daar deed ze eigenlijk niet zoveel mee. Sinds een tijdje heeft ze vaker activiteiten met vriendinnen, iets eten of drinken, of naar het zwembad. Mijn oudste kreeg vanaf haar 12e € 62,50 zak- en kleedgeld en kwam daar prima mee rond. Daarbij kreeg ze dan ook wel vaak geld of kleding van opa en oma, dus wellicht is mijn beeld wat vertekend. Jongste wil nog geen kleedgeld, dus haar zakgeld is alleen voor activiteiten, cadeautjes voor jarigen, etc.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.

zondag 24 november 2019 om 18:34
Het is toch ook niet erg om weinig te verdienen? Ik heb werkelijk alle kutbaantjes gehad vanaf mijn 13e tot mijn 20e, van lelies koppen tot schoonmaken, oppassen, order pikken en lopende band werk. Hele zomervakanties plastic zakjes met schroefjes zitten vullen, voor een bedrag waar ik nú inderdaad mijn bed niet voor uitkom. En toen mijn ouders waarschijnlijk ook niet. Maar je leert dan meteen dat sommige banen gewoon kut zijn en als je niks kunt en wel wat wilt je weinig keus hebt. Ik vond weinig zo leerzaam als op mijn 17e een vakantie aan de lopende band staan met mensen van ietsje ouder dan mijn eigen leeftijd voor wie dat hun werk was. Die gingen al niet meer naar school. Dat maakte toch dat ik een tandje bijzette op school want het vooruitzicht dat de komende 30 jaar te moeten doen trok niet echt. Orders aannemen van mensen die niet bijster vakkundig, intelligent en vriendelijk of eerlijk waren vond ik ook een interessante leerschool.
En dat je dan met de bus naar Spanje kon was mooi meegenomen

zondag 24 november 2019 om 18:48
Malinois schreef: ↑24-11-2019 18:34Het is toch ook niet erg om weinig te verdienen? Ik heb werkelijk alle kutbaantjes gehad vanaf mijn 13e tot mijn 20e, van lelies koppen tot schoonmaken, oppassen, order pikken en lopende band werk. Hele zomervakanties plastic zakjes met schroefjes zitten vullen, voor een bedrag waar ik nú inderdaad mijn bed niet voor uitkom. En toen mijn ouders waarschijnlijk ook niet. Maar je leert dan meteen dat sommige banen gewoon kut zijn en als je niks kunt en wel wat wilt je weinig keus hebt. Ik vond weinig zo leerzaam als op mijn 17e een vakantie aan de lopende band staan met mensen van ietsje ouder dan mijn eigen leeftijd voor wie dat hun werk was. Die gingen al niet meer naar school. Dat maakte toch dat ik een tandje bijzette op school want het vooruitzicht dat de komende 30 jaar te moeten doen trok niet echt. Orders aannemen van mensen die niet bijster vakkundig, intelligent en vriendelijk of eerlijk waren vond ik ook een interessante leerschool.
Dit inderdaad ook.
Toen oudste hier meer wensen kreeg dan haar zakgeld kon financieren hebben wij voorgesteld dat ze folders zou gaan bezorgen. Dat vond ze zo vervelend dat ze zodra dat kon ergens achter de kassa zat. Dat vond ze ook niet geweldig maar was droog en binnen. Vanuit daar weer verder zoeken. Verder en verder, nu fulltime aan de slag in iets dat ze wel heel leuk vindt.

zondag 24 november 2019 om 18:55
Jeetje zeg, lichtend voorbeeld!Moemoe64 schreef: ↑24-11-2019 16:43Ik heb alle reacties hier gelezen. Maar................wat armoedig dat zakgeld! Sorry hoor.
Ik kreeg 40j geleden omgerekend al 12,5 euro per week.
Mijn (volwassen) kinderen kregen toen ze 15 waren 25 euro/ week.
EN neen, geen van mijn kinderen heeft een 'bijbaantje' gehad. En ze hebben nooit van hun zakgeld cadeautjes moeten kopen. Dat begrijp ik ook niet, dat die kinderen van hun karig zakgeld nog cadeau's moeten kopen voor heel het gezin!
Ook erg dat ik lees dat 15-jarigen een bijbaantje MOETEN hebben.
En owww ja; mijn kleinkinderen krijgen elk 10 euro/ week van mij. Zomaar.
Ik kan zoveel zakgeld niet eens betalen, ook al zou ik het willen.
Van mij hoeft hij zeker geen bijbaantje, maar aangezien hij hele dure kleding wil en ik dat niet financieer zal hij wel moeten

4 uur per week werken gaat natuurlijk nergens over, omdat je dan nog nauwelijks wat vediend.

zondag 24 november 2019 om 19:02
Ik vind het wel gek dat 15-jarigen niet meer achter de kassa mogen. Wat is daar nu gevaarlijk aan? Ik ben als 15-jarige wel begonnen achter de kassa, ruim voor het scantijdperk. Daar ben ik wel mee gestopt omdat ik er te nerveus van werd. Op zaterdag gewoon rijen van 15 man. Dat zie je tegenwoordig niet meer (bij normale supers).
zondag 24 november 2019 om 19:05
Dat mag idd niet. Zal wel met de verantwoordeljjkheid te maken hebben. Ze mogen ook geen vracht lossen bv.MinkeDeWit schreef: ↑24-11-2019 19:02Ik vind het wel gek dat 15-jarigen niet meer achter de kassa mogen. Wat is daar nu gevaarlijk aan? Ik ben als 15-jarige wel begonnen achter de kassa, ruim voor het scantijdperk. Daar ben ik wel mee gestopt omdat ik er te nerveus van werd. Op zaterdag gewoon rijen van 15 man. Dat zie je tegenwoordig niet meer (bij normale supers).

zondag 24 november 2019 om 19:07
Dat zou ik dus waarschijnlijk te lang vinden. Maar het kan best zijn dat mijn kinderen er geen probleem mee hebben en het graag doen.

zondag 24 november 2019 om 19:08
Het is op een bepaald moment verboden, of ik deed het illegaal. Vanaf 16 ging ik op deli/kaas/brood, werken met vlijmscherpe vleessnijmachines, mag nu vast ook niet meer.Subnautica schreef: ↑24-11-2019 19:05Dat mag idd niet. Zal wel met de verantwoordeljjkheid te maken hebben. Ze mogen ook geen vracht lossen bv.

zondag 24 november 2019 om 19:18
Ik mag het niet hopen nee. Kinderen van 15 hebben doorgaans nog niet veel op met hygiëne, iets waar de klant toch wel prijs op stelt. Daarnaast zijn de risico's gewoon te groot, of zou jij het niet erg vinden als jouw kind met een halve vinger thuis kwam?MinkeDeWit schreef: ↑24-11-2019 19:08Het is op een bepaald moment verboden, of ik deed het illegaal. Vanaf 16 ging ik op deli/kaas/brood, werken met vlijmscherpe vleessnijmachines, mag nu vast ook niet meer.

zondag 24 november 2019 om 19:19
18, na een cursus.MinkeDeWit schreef: ↑24-11-2019 19:08Het is op een bepaald moment verboden, of ik deed het illegaal. Vanaf 16 ging ik op deli/kaas/brood, werken met vlijmscherpe vleessnijmachines, mag nu vast ook niet meer.

zondag 24 november 2019 om 19:21
Dat vind ik wel logisch hoor. Er heeft idd wel eens een collega zijn vingertop afgehakt met het kaasmes. Maar de kassa lijkt me weinig risicovol.GinnyJones schreef: ↑24-11-2019 19:18Ik mag het niet hopen nee. Kinderen van 15 hebben doorgaans nog niet veel op met hygiëne, iets waar de klant toch wel prijs op stelt. Daarnaast zijn de risico's gewoon te groot, of zou jij het niet erg vinden als jouw kind met een halve vinger thuis kwam?

zondag 24 november 2019 om 19:24
Dat is totaal niet relevant in deze discussie. Ik lees het trouwens anders. Mensen met een hoog inkomen zijn vaak hoogopgeleid. Mensen met een lager inkomen niet. En dan is de conclusie al snel weer dat lageropgeleide mensen lui zijn en hun kinderen dus ook. Dat lees ik de laatste jaren steeds vaker overal en ik vind het nogal misplaatst. Kan zijn dat degene op wie je reageerde het niet zo bedoelde hoor, maar het is wel wat ik eruit opmaak.NYC schreef: ↑24-11-2019 16:49Waarom is dat relevant? Ik lees dit argument vaker (ook dat bijv kinderen van arme ouders vaak meer zakgeld krijgen dan kinderen van rijke ouders) maar het kan zomaar zijn dat de kinderen van rijkere ouders bijv wel op een duurdere/luxere vakantie gaan of dat de rijkere kinderen later een grotere erfenis krijgen. Op een bepaald moment kan het best zijn dat die kwantitatief en/of kwalitatief veel meer of vaker geld gaan uitgeven.

zondag 24 november 2019 om 19:24
Risico op fouten en verantwoordelijkheidsgevoel? 15 is piepjong. Dan moet je nog niet de verantwoordelijkheid voor grote bedragen hebbenMinkeDeWit schreef: ↑24-11-2019 19:21Dat vind ik wel logisch hoor. Er heeft idd wel eens een collega zijn vingertop afgehakt met het kaasmes. Maar de kassa lijkt me weinig risicovol.

zondag 24 november 2019 om 19:26
MinkeDeWit schreef: ↑24-11-2019 19:21Dat vind ik wel logisch hoor. Er heeft idd wel eens een collega zijn vingertop afgehakt met het kaasmes. Maar de kassa lijkt me weinig risicovol.
Overvallen?
En verder de verkoop van alcohol, kassamedewerkers moeten 16 zijn om alcohol te mogen verkopen. Dat moeten ze ook een cursusje voor doen en bij een overtreding moeten ze dat opnieuw doen. Bij een volgende overtreding mogen ze geen alcohol meer verkopen. En kunnen ze dus niet meer achter de kassa.

zondag 24 november 2019 om 20:13
Ik ook hoor. En ik maak er ook uit op: mensen die lageropgeleid zijn/een lager inkomen hebben maken dommere keuzes (o.a. door een kind veel zakgeld te geven).GinnyJones schreef: ↑24-11-2019 19:24Dat is totaal niet relevant in deze discussie. Ik lees het trouwens anders. Mensen met een hoog inkomen zijn vaak hoogopgeleid. Mensen met een lager inkomen niet. En dan is de conclusie al snel weer dat lageropgeleide mensen lui zijn en hun kinderen dus ook. Dat lees ik de laatste jaren steeds vaker overal en ik vind het nogal misplaatst. Kan zijn dat degene op wie je reageerde het niet zo bedoelde hoor, maar het is wel wat ik eruit opmaak.

zondag 24 november 2019 om 20:22
Of het dommer is weet ik helemaal niet.
Ik begrijp de keuze vanuit de ouders zelfs soms ook nog wel. Ik snap alleen een aantal van die jongeren niet. Wel klagen over te weinig geld, maar niet voor 3,50 willen vakken vullen want te weinig. Terwijl 0 euro verdienen natuurlijk nog minder dan weinig is.

zondag 24 november 2019 om 20:29
Dat ben ik met je eens hoor.Andersom schreef: ↑24-11-2019 20:22Of het dommer is weet ik helemaal niet.
Ik begrijp de keuze vanuit de ouders zelfs soms ook nog wel. Ik snap alleen een aantal van die jongeren niet. Wel klagen over te weinig geld, maar niet voor 3,50 willen vakken vullen want te weinig. Terwijl 0 euro verdienen natuurlijk nog minder dan weinig is.
Ik weet overigens ook niet of het voor een welgesteld gezin per se verstandiger is om het kind weinig zakgeld te geven. Zeker als je dat dan afzet tegen andere keuzes die binnen het gezin worden gemaakt... of waarvan het kind ziet/merkt dat de ouders die keuzes maken.
Bovendien denk ik nog steeds dat weinig geld kan doen verlangen naar meer geld al is dat wellicht ook weer heel persoonlijk.

zondag 24 november 2019 om 20:32
Ik zie het zo: een bijbaantje kan je veel dingen leren over bv de waarde van geld, keuzes maken ( waar je dus je geld aan uit wil geven), verantwoordelijkheid, omgang met anderen (baas, collega's, klanten), grenzen stellen (baas wil dat je een keer extra komt werken, hoe weiger je dit netjes), arbeidsrecht, belastingen etc.
Deze dingen kun je uiteraard ook leren zonder bijbaan, maar het is wel een fijn middel, vind ik.
Kind hier was altijd nogal laks met afspraken, vergat regelmatig dat hij naar de orthodontist moest. Dat is met zijn baan wel over. Vergeten dat je moest werken, doe je maar 1 keer namelijk. De druk vanuit een werkgever telt blijkbaar zwaarder dan druk vanuit ons.
Verder werkt hij in een sector waar hij ook een opleiding voor volgt, dus hij leert sws al veel over het vak. Handig voor stage straks.
Ik zie alleen maar voordelen eerlijk gezegd. Maar als een ander dat niet voor haar kind ziet, ook prima.
Deze dingen kun je uiteraard ook leren zonder bijbaan, maar het is wel een fijn middel, vind ik.
Kind hier was altijd nogal laks met afspraken, vergat regelmatig dat hij naar de orthodontist moest. Dat is met zijn baan wel over. Vergeten dat je moest werken, doe je maar 1 keer namelijk. De druk vanuit een werkgever telt blijkbaar zwaarder dan druk vanuit ons.
Verder werkt hij in een sector waar hij ook een opleiding voor volgt, dus hij leert sws al veel over het vak. Handig voor stage straks.
Ik zie alleen maar voordelen eerlijk gezegd. Maar als een ander dat niet voor haar kind ziet, ook prima.
zondag 24 november 2019 om 20:33
Toen onze zoon 15 was.Had die zijn diploma op zak.En hebben hem gestimuleerd om een bijbaan te nemen idd 3,50 per uur toen.Ik zag hem in gedachte al uren achter de tv en xbox zitten namelijk.Maar aan het einde van de zomer heeft die wel zijn switch kunnen kopen.En buiten het geld hij werkt er nu nog steeds en heeft nu echt een stuk verantwoordelijkheid erbij gekregen en daar is die maar wat trots op.Hij is nu 17 en krijgt 40 euro per maand.Kleding koop ik voor hem.Hij heeft afgelopen zomer keihard gewerkt en heeft nu 5 dagen stage en 1 dag werken wil die zelf heel graag.En dankzij dat harde werken heeft die eergisteren zijn droom computer kunnen kopen.En die trots en blijdschap vind ik mooi om te zien.

zondag 24 november 2019 om 20:39
In deze argumenten kan ik me wel goed vinden. Bovendien kan iemand wellicht al steviger in zijn/haar schoenen staan als ze al het een en ander gewend zijn dan wanneer ze pas met 18 jaar of nu hun studie beginnen met werken.-Darkside- schreef: ↑24-11-2019 20:32Ik zie het zo: een bijbaantje kan je veel dingen leren over bv de waarde van geld, keuzes maken ( waar je dus je geld aan uit wil geven), verantwoordelijkheid, omgang met anderen (baas, collega's, klanten), grenzen stellen (baas wil dat je een keer extra komt werken, hoe weiger je dit netjes), arbeidsrecht, belastingen etc.
zondag 24 november 2019 om 20:57
Ik zie het anders. Hier een hoog inkomen. Als we willen kunnen onze kinderen alles merk dragen, kunnen we veel meer zakgeld geven en hoeven ze niet te werken.NYC schreef: ↑24-11-2019 20:29Dat ben ik met je eens hoor.
Ik weet overigens ook niet of het voor een welgesteld gezin per se verstandiger is om het kind weinig zakgeld te geven. Zeker als je dat dan afzet tegen andere keuzes die binnen het gezin worden gemaakt... of waarvan het kind ziet/merkt dat de ouders die keuzes maken.
Bovendien denk ik nog steeds dat weinig geld kan doen verlangen naar meer geld al is dat wellicht ook weer heel persoonlijk.
Maar hoe gaat dat dan als ze straks op eigen benen staan? Dan kunnen ze ineens die standaard niet meer aanhouden. Net aan het werk, op hun eigen wonen, kinderen. Je weet zelf dat het in het begin vaak financieel niet breed is. Ik wil dat mijn kinderen niet gewend raken aan dure schoenen, altijd het nieuwste mobieltje, het normaal vinden om naar de mac/starbucks of wat dan ook te gaan zodra ze in de stad komen.
En nee, spartaans opvoeden hoeft ook niet maar een beetje normaal kan ook wel.