Zakgeld 15 jaar

20-11-2019 10:27 238 berichten
Hoeveel zakgeld krijgen jullie 15-jarigen? Mijn bijna 15-jarige krijgt nu 12 euro per maand, maar dat blijkt in de praktijk onvoldoende. Voorheen kreeg ze 6 euro, maar daar deed ze eigenlijk niet zoveel mee. Sinds een tijdje heeft ze vaker activiteiten met vriendinnen, iets eten of drinken, of naar het zwembad. Mijn oudste kreeg vanaf haar 12e € 62,50 zak- en kleedgeld en kwam daar prima mee rond. Daarbij kreeg ze dan ook wel vaak geld of kleding van opa en oma, dus wellicht is mijn beeld wat vertekend. Jongste wil nog geen kleedgeld, dus haar zakgeld is alleen voor activiteiten, cadeautjes voor jarigen, etc.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.
-Darkside- schreef:
24-11-2019 21:21
Hoezo verplicht? Het is vrije keuze hoor.
Maar jij of je ouders worden er dus duidelijk wel op aangesproken / aangekeken als je geen bijbaantje hebt.
Moemoe64 schreef:
24-11-2019 21:19
Waar ik het moeilijk mee heb is dat kinderen/ pubers in Nl zowat verplicht worden om een 'bijbaantje' te nemen. En dan nog onderbetaald ook.
Waarom?
Echt, ik begrijp het niet.

Kinderen in Nederland hebben verplicht een baantje? Verplicht door wie dan? Uit mijn zoons klas van vorig jaar heeft nog niet de helft een baantje.
Marnamai schreef:
24-11-2019 21:22
Maar jij of je ouders worden er dus duidelijk wel op aangesproken / aangekeken als je geen bijbaantje hebt.
Is dat zo? Door wie dan?
-Darkside- schreef:
24-11-2019 21:24
Is dat zo? Door wie dan?
Door mensen zoals Andersom bijvoorbeeld.

Die dus in meerdere berichten hier laat weten dat ze 't vreemd vindt dat zo weinig klasgenoten van haar kinderen een baan hebben.

Geen aanval naar Andersom, want er zijn er nog anderen ook.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 24-11-2019 21:25
10.20% gewijzigd
Marnamai schreef:
24-11-2019 21:22

Door wie dan?

Ik ben voor vrije keuze, maar tegen zeuren en klagen over te weinig geld/te lage salarissen.
Marnamai schreef:
24-11-2019 21:25

Die dus in meerdere berichten hier laat weten dat ze 't vreemd vindt dat zo weinig klasgenoten van haar kinderen een baan hebben.

Nou, ik of mijn kinderen merken daar niks van. En als mensen wel hun mening daarover uiten dan nemen we dat aan en doen vervolgens toch wat wij willen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:

Ik lees juist ook andere meningen. Over dat het flauwekul is om zo jong al te werken en dat pubers vooral moeten kunnen lummelen en uitslapen.

Ben het dus niet met je eens.
Marnamai schreef:

Het gekke is dat ik de jongeren persoonlijk niet veroordeel, mijn kinderen ook niet. Andersom worden door anderen hun meningen over het hebben van 'slecht' betaalde banen altijd wel hardop geventileerd.
Andersom schreef:
Door wie dan?

Ik ben voor vrije keuze, maar tegen zeuren en klagen over te weinig geld/te lage salarissen.
Ja precies, ik vind het ook raar als mensen (18- of 18+) wel zeiken over weinig geld, maar er niks aan willen doen.

Ik kreeg vroeger ook weinig zakgeld omdat die middelen er eenvoudigweg niet waren. Maar ik wilde wel stappen, kleding kopen
op vakantie etc. Toen ben ik ook gaan werken. Simpel toch.
Ik hoefde dat van niemand maar wilde dat gewoon zelf.

Maar als iemand niet werkt en ook niet zeikt, prima.
-Darkside- schreef:
24-11-2019 21:21
Hoezo verplicht? Het is vrije keuze hoor.
Ik lees hier nochtans vaak dat het van 15-jarigen 'verwacht' wordt dat ze een bijbaantje nemen.
Geen vrije keuze me dunkt van die pubers.
Ik had bv een schoolvriendin die niet werkte. En die had dus ook nooit veel geld.
En maar klagen dat ze nooit meekon naar de bios of een concert. Tja.
Je kan natuurlijk ook gewoon leven naar wat je hebt :-).

Ik kwam meestal pas om 4 à 5 uur thuis uit school.
Dan nog studeren, taken maken, eten, ... echt niet dat ik door de week tijd had om 's avonds nog te werken.

Op zondag zat ik op scouting.

Veel schoot er dus sowieso niet over.
Ik had echt geen zin gehad om ook nog es heel de zaterdag te besteden aan werken (naast dat ik op zaterdag ook gewoon studeerde). Die 3 à 4 uur 's avonds babysitten was genoeg.

Maar ik ging dus voor mijn 18de ook nauwelijks uit.
Mocht ik ook niet.
En alleen op reis al helemaal niet :-D.
(Mijn vader schreeuwde nu al moord en brand toen zijn dochter op haar 18de met scouting op buitenlands kamp - 14 dagen rondtrekken door Noord-Italië - ging :D. Te gevaarlijk wat hem betrof.)
-Darkside- schreef:
24-11-2019 21:36
Ik had bv een schoolvriendin die niet werkte. En die had dus ook nooit veel geld.
De bios had ik dus zakgeld voor.
(Ik moest niet elke week gaan, maar af en toe ...)
Concerten interesseerden me geen moer en raakte ik vanuit een petieterig dorpje toch niet met openbaar vervoer.
Laat staan dat ik 's avonds of 's nachts thuis raakte.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 24-11-2019 21:39
6.10% gewijzigd
Mijn jongere puber krijgt ook € 12, alleen niet per maand, maar per week. Doelen zijn hetzelfde als jij noemt, dus cadeautjes, activiteiten en schoollunch. Dat laatste is optioneel, want thuis een broodje smeren kan ook.
-Darkside- schreef:

Dat dus. En als mijn zoon dan een week later niet mee kan omdat hij moet werken 'lachen' ze hem uit omdat hij werkt voor zo'n schijtloontje.
Moemoe64 schreef:
Ik lees hier nochtans vaak dat het van 15-jarigen 'verwacht' wordt dat ze een bijbaantje nemen.
Heb ik niet gezegd.

Waarom trek je het jezelf zo aan eigenlijk? Jij wil niet dat je kinderen werken want jij betaalt alles. Nou, dan niet toch?
Anderen zien het anders voor hun kinderen.
Ik verwacht in principe van mijn kinderen ook dat ze gaan werken, maar ik push het verder niet actief.
Een heeft dus een baantje gezocht uit zichzelf.
De ander wil dat wel, maar kan niet vanwege zijn beperking. Dat is jammer, maar meer ook nier. Geen teleurstelling hier. Hij doet zijn best op stage (over onderbetaald gesproken), en dat is ook goed.
Andersom schreef:
24-11-2019 21:39
Dat dus. En als mijn zoon dan een week later niet mee kan omdat hij moet werken 'lachen' ze hem uit omdat hij werkt voor zo'n schijtloontje.
Maar blijkbaar hebben ze dus wel geld om te gaan.
Alleen niet op 't moment dat je zoon wil gaan.
Marnamai schreef:
24-11-2019 21:41
Maar blijkbaar hebben ze dus wel geld om te gaan.
Alleen niet op 't moment dat je zoon wil gaan.

Ja, nadat het zakgeld weer is betaald hebben ze even geld. Daarna houden ze nog een stukje maand over. Zoon heeft altijd geld, maar iets minder tijd.
Subnautica schreef:
24-11-2019 20:57
Ik zie het anders. Hier een hoog inkomen. Als we willen kunnen onze kinderen alles merk dragen, kunnen we veel meer zakgeld geven en hoeven ze niet te werken.

Maar hoe gaat dat dan als ze straks op eigen benen staan? Dan kunnen ze ineens die standaard niet meer aanhouden. Net aan het werk, op hun eigen wonen, kinderen. Je weet zelf dat het in het begin vaak financieel niet breed is. Ik wil dat mijn kinderen niet gewend raken aan dure schoenen, altijd het nieuwste mobieltje, het normaal vinden om naar de mac/starbucks of wat dan ook te gaan zodra ze in de stad komen.

En nee, spartaans opvoeden hoeft ook niet maar een beetje normaal kan ook wel.
Maar dat hoeft toch ook helemaal niet het geval te zijn?

Ik denk zelfs - maar nogmaals, ik kan daar én naast zitten én het hangt misschien meer af van de persoonlijkheid, maar ik denk dat jongeren die het geld er óf niet voor krijgen (principieel) óf niet hebben (ouders hebben het geld niet of bijbaan verdient niet genoeg) zich véél bewuster worden van dat wat dan nog buiten hun bereik ligt.
NYC schreef:
24-11-2019 21:57

Ik denk zelfs - maar nogmaals, ik kab daar én naast zitten én het hangt misschien meer af van de persoonlijkheid, maar ik denk dat jongeren die het geld er óf niet voor krijgen (principieel) óf niet hebben (ouders hebben het geld niet of bijbaan verdient niet genoeg) zich véél bewuster worden van dat wat dan nog buiten hun bereik ligt.
Ik denk dat dat erg persoonlijk is inderdaad.

Wij hadden het vroeger niet breed thuis en kregen dus nooit ijsjes en patatjes onderweg. Souverniertjes bij een dagje uit kregen we ook nooit. Als er kermis was, mochten we 1 attractie uitkiezen en dat was dat. Kleding werd doorgegeven, schoenen kregen we alleen als de kinderbijslag er was en dan moest het goedkoop. Etc
Terugkijkend leed ik er nauwelijks onder en was niet echt jaloers op anderen.
Het enige dat ik er nu nog aan over heb gehouden is dat ik prijsbewust ben en heel goed behoeftes kan uitstellen tot de uitverkoop.

Maar ik ken ook mensen met een arme jeugd die nu geld als water uitgeven.
Of rijke mensen die heel sober leven of juist niet. En alles er tussenin.
Moemoe64 schreef:
Ik ga er idd vanuit dat als mijn straks 15 jarige wat wil, ze ervoor gaat werken. Uiteraard gaat school voor en sport ook, maar ik ga niet onbeperkt zakgeld sponsoren. Dus als ze meer willen dan ik geef is werken de oplossing.
NYC schreef:
24-11-2019 20:13
Ik ook hoor. En ik maak er ook uit op: mensen die lageropgeleid zijn/een lager inkomen hebben maken dommere keuzes (o.a. door een kind veel zakgeld te geven).
Doorgaans maken lager opgeleiden ook dommere keuzes. Dat is toch geen nieuws?
Het blijft denk ik altijd een beetje gissen en afwachten hoe je kinderen er mee om zullen gaan. En ook hoe ze dat als volwassenen zullen doen.
Malinois schreef:
24-11-2019 22:16
Doorgaans maken lager opgeleiden ook dommere keuzes. Dat is toch geen nieuws?
Nee, zeker niet.
NYC schreef:
24-11-2019 21:57

Ik denk zelfs - maar nogmaals, ik kan daar én naast zitten én het hangt misschien meer af van de persoonlijkheid, maar ik denk dat jongeren die het geld er óf niet voor krijgen (principieel) óf niet hebben (ouders hebben het geld niet of bijbaan verdient niet genoeg) zich véél bewuster worden van dat wat dan nog buiten hun bereik ligt.
Pubers zijn zich doorgaans altijd bewust van dat wat ze net niet kunnen hebben. Zo werkt dat. Zeker met social media.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven