Zakgeld 15 jaar

woensdag 20 november 2019 om 10:27
Hoeveel zakgeld krijgen jullie 15-jarigen? Mijn bijna 15-jarige krijgt nu 12 euro per maand, maar dat blijkt in de praktijk onvoldoende. Voorheen kreeg ze 6 euro, maar daar deed ze eigenlijk niet zoveel mee. Sinds een tijdje heeft ze vaker activiteiten met vriendinnen, iets eten of drinken, of naar het zwembad. Mijn oudste kreeg vanaf haar 12e € 62,50 zak- en kleedgeld en kwam daar prima mee rond. Daarbij kreeg ze dan ook wel vaak geld of kleding van opa en oma, dus wellicht is mijn beeld wat vertekend. Jongste wil nog geen kleedgeld, dus haar zakgeld is alleen voor activiteiten, cadeautjes voor jarigen, etc.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.
Ik zie wel in dat 12 euro aan de lage kant is, maar ben er nog niet uit wat dan wel. Telefoontegoed en buskaart krijgt ze van haar vader, dus dat hoeft er niet van.

zondag 24 november 2019 om 15:34
Dat vind ik persoonlijk te veel. Ik zou zeggen, op zaterdag of zondag maximaal 4 uur.Subnautica schreef: ↑24-11-2019 15:28Weet niet hoe je daar bij komt hoor. Woon in een heel kinderrijk dorp grenzend aan een stad. De supermarkt in het dorp heeft het hele jaar moeite om vakkenvullers te vinden.
En bijna elke week zit er wel een smeekbriefje bij de reclame voor folderbezorgers.
De mac, de action en de subways in de stad hebben permanente vacatures open staan.
Gemiddeld werkt mijn zoon van 15, 10 uur per week tijdens schoolweken. Een keer 2 uurtjes door de week (soms nog een keer 2 uurtjes als ze krap zitten). en op zaterdag 7.30 uur. In vakantieweken zijn het meer uren.
Niks mis mee.
zondag 24 november 2019 om 16:19
Jij vind er niks mis mee, maar ik zou het nooit goed vinden. Werken kan je hele leven nog, als je nog maar 15 bent is een dagdeel / avond per week meer dan genoeg. (als je al een baantje wilt, hoeft niet)Subnautica schreef: ↑24-11-2019 15:28Weet niet hoe je daar bij komt hoor. Woon in een heel kinderrijk dorp grenzend aan een stad. De supermarkt in het dorp heeft het hele jaar moeite om vakkenvullers te vinden.
En bijna elke week zit er wel een smeekbriefje bij de reclame voor folderbezorgers.
De mac, de action en de subways in de stad hebben permanente vacatures open staan.
Gemiddeld werkt mijn zoon van 15, 10 uur per week tijdens schoolweken. Een keer 2 uurtjes door de week (soms nog een keer 2 uurtjes als ze krap zitten). en op zaterdag 7.30 uur. In vakantieweken zijn het meer uren.
Niks mis mee.
Mijn dochter geeft zes uur bijles aan eerstejaars, meer dan genoeg naast school, sport en een druk sociaal leven. Ik wens haar vooral heel veel tijd om te luieren en uit te slapen enzo.

zondag 24 november 2019 om 16:43
Ik heb alle reacties hier gelezen. Maar................wat armoedig dat zakgeld! Sorry hoor.
Ik kreeg 40j geleden omgerekend al 12,5 euro per week.
Mijn (volwassen) kinderen kregen toen ze 15 waren 25 euro/ week.
EN neen, geen van mijn kinderen heeft een 'bijbaantje' gehad. En ze hebben nooit van hun zakgeld cadeautjes moeten kopen. Dat begrijp ik ook niet, dat die kinderen van hun karig zakgeld nog cadeau's moeten kopen voor heel het gezin!
Ook erg dat ik lees dat 15-jarigen een bijbaantje MOETEN hebben.
En owww ja; mijn kleinkinderen krijgen elk 10 euro/ week van mij. Zomaar.
Ik kreeg 40j geleden omgerekend al 12,5 euro per week.
Mijn (volwassen) kinderen kregen toen ze 15 waren 25 euro/ week.
EN neen, geen van mijn kinderen heeft een 'bijbaantje' gehad. En ze hebben nooit van hun zakgeld cadeautjes moeten kopen. Dat begrijp ik ook niet, dat die kinderen van hun karig zakgeld nog cadeau's moeten kopen voor heel het gezin!
Ook erg dat ik lees dat 15-jarigen een bijbaantje MOETEN hebben.
En owww ja; mijn kleinkinderen krijgen elk 10 euro/ week van mij. Zomaar.

zondag 24 november 2019 om 16:44

zondag 24 november 2019 om 16:49
Waarom is dat relevant? Ik lees dit argument vaker (ook dat bijv kinderen van arme ouders vaak meer zakgeld krijgen dan kinderen van rijke ouders) maar het kan zomaar zijn dat de kinderen van rijkere ouders bijv wel op een duurdere/luxere vakantie gaan of dat de rijkere kinderen later een grotere erfenis krijgen. Op een bepaald moment kan het best zijn dat die kwantitatief en/of kwalitatief veel meer of vaker geld gaan uitgeven.

zondag 24 november 2019 om 16:53
Hangt af van de job en hoeveel uren ik draai.
Ik heb jaren gebabysit - met wakkere kinderen - voor minder dan dit tarief.
Maar ik deed het graag en het was een veredelde hobby.
Ik heb ook jaren van mijn vader mogen horen dat ik er hoogdringend mee moest stoppen want dat het onzin was en dat mijn school stukken belangrijker was. En dat ik mijn tijd verspilde.
Hij was niet echt pro bijbaantjes, of ik nu zou babysitten of zou vakken vullen.

zondag 24 november 2019 om 16:56
Tja, dat jij dat gedaan hebt betekent niet dat ik (vroeger) mijn kinderen zou laten uitbuiten hebben.

zondag 24 november 2019 om 17:03
Mijn brugpieper krijgt 20,- per maand. Daar betaalt hij zijn telefoon van, iets lekkers op school, cadeautjes voor gezin, hobby, etc. Daarnaast krijgt hij maandelijks 10,- direct op de spaarrekening. Hij heeft een bijbaantje waar hij 2/3 van spaart en 1/3 Gebruikt voor onvoorziene uitgaven of spaart voor grotere uitgaven.
zondag 24 november 2019 om 17:10
Persoonlijk ben ik ook niet voor werken op jonge leeftijd.
Belangrijker vind ik school, huiswerk en sport.
De enige dag dat mijn zoons geen verplichtingen hebben is op zaterdag als ze dan ook nog moeten werken zou ik dat sneu vinden.
Zolang ze mijn aanbod van kleding en zakgeld voldoende vinden hoeven ze van mij nog niet een bijbaantje te nemen.
Als ze bv met vrienden op vakantie willen dan vind ik dat ik dat niet volledig hoef te sponsoren, ook geen trui of schoenen van 200 euro.
Zolang ze hun best doen op school en lekker fanatiek sporten ben ik tevreden.
Luie pubers die niets anders doen dan op de bank hangen en slapen moet ik niks van hebben die zet ik zo af bij de Jumbo voor 3 euro per uur.
Enige verplichting die ze hebben is hier inderdaad ook een klein kadootje kopen voor een jarig gezinslid. Het is maar iets van 5 euro ofzo maakt niet uit, maar ik vind het gek om geld uit mijn eigen knip te trekken zodat ze iets voor mij kunnen kopen.
Ik vind de verrassing het schattigst vaak is het een roos met een lief kaartje en dat vind ik helemaal prima❤
Belangrijker vind ik school, huiswerk en sport.
De enige dag dat mijn zoons geen verplichtingen hebben is op zaterdag als ze dan ook nog moeten werken zou ik dat sneu vinden.
Zolang ze mijn aanbod van kleding en zakgeld voldoende vinden hoeven ze van mij nog niet een bijbaantje te nemen.
Als ze bv met vrienden op vakantie willen dan vind ik dat ik dat niet volledig hoef te sponsoren, ook geen trui of schoenen van 200 euro.
Zolang ze hun best doen op school en lekker fanatiek sporten ben ik tevreden.
Luie pubers die niets anders doen dan op de bank hangen en slapen moet ik niks van hebben die zet ik zo af bij de Jumbo voor 3 euro per uur.
Enige verplichting die ze hebben is hier inderdaad ook een klein kadootje kopen voor een jarig gezinslid. Het is maar iets van 5 euro ofzo maakt niet uit, maar ik vind het gek om geld uit mijn eigen knip te trekken zodat ze iets voor mij kunnen kopen.
Ik vind de verrassing het schattigst vaak is het een roos met een lief kaartje en dat vind ik helemaal prima❤

zondag 24 november 2019 om 17:11
Ja, als de keuze is 3,50 of niks is 3,50 echt niet gek. Als ik sommige vrienden van zoon hoor, die voor 3,50 ook hun bed niet uit wensen te komen, dan is het vooral gamen/luieren wat ze in die overgebleven tijd doen en vervolgens hebben ze nergens geld voor. Wel een duur telefoon abonnement, geen sim-only, maar geen geld voor de bios en/of de freerunhal. (Wat ze hier graag af en toe doen).
Door de baantjes hebben mijn kinderen meer leuke sociale contacten en geld om die contacten te onderhouden.

zondag 24 november 2019 om 17:20
Nee, nog lang niet.Subnautica schreef: ↑24-11-2019 17:14Dan wens ik je veel succes met zoeken. Maar volgens mij zijn jouw kinderen nog niet zo ver toch

zondag 24 november 2019 om 17:23
NYC schreef: ↑24-11-2019 16:49Waarom is dat relevant? Ik lees dit argument vaker (ook dat bijv kinderen van arme ouders vaak meer zakgeld krijgen dan kinderen van rijke ouders) maar het kan zomaar zijn dat de kinderen van rijkere ouders bijv wel op een duurdere/luxere vakantie gaan of dat de rijkere kinderen later een grotere erfenis krijgen. Op een bepaald moment kan het best zijn dat die kwantitatief en/of kwalitatief veel meer of vaker geld gaan uitgeven.
Ik zie dat verschil ook wel, maar zie ook kinderen van welgestelde ouders die alles krijgen. Geen idee waar dat verschil vandaan komt. Misschien een ambitieuzere inslag? Of een ander (voor)beeld wat betreft werk en inkomen.
Onze kinderen zijn in de vierde ook allemaal op luxe studiereis geweest. 100 euro zelf betaald. (+ 1/5 deel) Dan hoor ik ook van ouders dat ze dat hun kind zo gunnen dat ze daar dan zelf wel extra voor gaan werken en dan mogen die kinderen ook nog uit alle reizen kiezen. Terwijl wij hadden bepaald dat de duurste reis, waar je ook nog een paspoort voor nodig had, geen optie was. Tenzij ze zelf 200 hadden willen bijdragen.
Ik zou heel benieuwd zijn of hier wel eens onderzoek naar gedaan is en wat de uitkomsten daarvan zijn.

zondag 24 november 2019 om 17:33
Het zou inderdaad best met het willen aanleren van een sterk arbeidsethos of een sterker zakelijk karakter (beginsell te maken kunnen hebben. Door van vervelendere baantjes naar betere baantjes te groeien misschien?Andersom schreef: ↑24-11-2019 17:23Ik zie dat verschil ook wel, maar zie ook kinderen van welgestelde ouders die alles krijgen. Geen idee waar dat verschil vandaan komt. Misschien een ambitieuzere inslag? Of een ander (voor)beeld wat betreft werk en inkomen.
Onze kinderen zijn in de vierde ook allemaal op luxe studiereis geweest. 100 euro zelf betaald. (+ 1/5 deel) Dan hoor ik ook van ouders dat ze dat hun kind zo gunnen dat ze daar dan zelf wel extra voor gaan werken en dan mogen die kinderen ook nog uit alle reizen kiezen. Terwijl wij hadden bepaald dat de duurste reis, waar je ook nog een paspoort voor nodig had, geen optie was. Tenzij ze zelf 200 hadden willen bijdragen.
Ik zou heel benieuwd zijn of hier wel eens onderzoek naar gedaan is en wat de uitkomsten daarvan zijn.
Maar érgens denk ik dat het er (uitzonderingen daargelaten) toch op een bepaald moment vaak wel "uitkomt". Is het niet op tienerleeftijd, dan misschien in de studententijd of op volwassen leeftijd.
Al is het maar in de keuze voor de aankoop van een woning. Ergens wordt op bepaald gebied het financiële verschil zichtbaar.

zondag 24 november 2019 om 17:50
Waar ik woon mogen 15-jarigen slecht een beperkt aantal dagen / jaar werken. Ook geen avond- of nachtwerk trouwens.Andersom schreef: ↑24-11-2019 17:11Ja, als de keuze is 3,50 of niks is 3,50 echt niet gek. Als ik sommige vrienden van zoon hoor, die voor 3,50 ook hun bed niet uit wensen te komen, dan is het vooral gamen/luieren wat ze in die overgebleven tijd doen en vervolgens hebben ze nergens geld voor. Wel een duur telefoon abonnement, geen sim-only, maar geen geld voor de bios en/of de freerunhal. (Wat ze hier graag af en toe doen).
Door de baantjes hebben mijn kinderen meer leuke sociale contacten en geld om die contacten te onderhouden.
En ook dit: zij worden volwaardig betaald , dus zeker niet dat ze slechts 3,5 euro/ uur verdienen.
In een supermarkt bv verdienen ze ongeveer 11 euro bruto per uur .
No way dat een jongere van 15-16j moet werken voor een schamele 3,5 euro per uur.

zondag 24 november 2019 om 17:56
Moemoe64 schreef: ↑24-11-2019 17:50Waar ik woon mogen 15-jarigen slecht een beperkt aantal dagen / jaar werken. Ook geen avond- of nachtwerk trouwens.
En ook dit: zij worden volwaardig betaald , dus zeker niet dat ze slechts 3,5 euro/ uur verdienen.
In een supermarkt bv verdienen ze ongeveer 11 euro bruto per uur .
No way dat een jongere van 15-16j moet werken voor een schamele 3,5 euro per uur.
Worden de boodschappen zo niet drie keer zo duur als hier?
Hier betalen jongeren door de heffingskorting bijna geen belasting. Dus bruto is netto.

zondag 24 november 2019 om 18:04
Minimumjeugdloon ligt lager dan 3,50 voor vijftienjarigen. Dus er zullen baantjes zijn waar je dat verdient. Hoewel personeel werven dan wel lastig wordt.

zondag 24 november 2019 om 18:08
Is waarschijnlijk all-im loon
zondag 24 november 2019 om 18:08
Daar zijn allemaal regels voor. Had ze ergens in dit topic al eens vermeld. Over het algemeen krijg je een 2-12 uur contract. 15 Jarigen mogen in een gewone schoolweek max 12 uur werken. Ze mogen tot max 19.00 werken en maar 1 van de twee weekenddagen.
Supermarkten vragen meestal 2 avonden per week wat dan in de praktijk vaak neerkomt op werken van 17.00 tot 19.00.
In vakantieweken mag er 40 uur gewerkt worden en tot max 21.00 uur. Er moeten een aantal vakantieweken per jaar als schoolweken ingeroosterd zijn. Ik meen de helft. In de praktijk mag je dus van de 12 vakantieweken per jaar er 6 meer dan 12 uur per week werken.
Mijn zoon heeft meer dan genoeg vrije tijd. Hij vindt het vakkenvullen leuk en gezellig want het zijn veel vullers van dezelfde leeftijd. Hij leert er veel van. En hij vindt het geld natuurlijk fijn.
Wanneer hij er niks meer aan vindt mag hij natuurlijk ook stoppen. Het is geen moeten. We hebben hem wel gestuurd om te solliciteren omdat hij totaal niet meer gemotiveerd was voor school. We dachten, ipv alleen maar op je telefoon te zitten ga je maar eens kijken hoe het is om te werken. Misschien kom je dan eens op wat andere gedachten, leer je wat andere mensen kennen enz.
Hij bleek het leuk te vinden.

zondag 24 november 2019 om 18:23
Ik vind het echt basis om een bijbaan te hebben. Naast een uurtje huiswerk per dag kun je prima een zaterdag werken of 2 keer een paar uurtjes in de middag/avond.GinnyJones schreef: ↑24-11-2019 15:10Dat vind ik heel erg knap, dat hij dat allemaal kan voor 7.50. Ik vind het ook lastig te geloven dat hij dat allemaal doet van enkel die 7.50 en niet ook van zijn geld van het bijbaantje.
Ik vind trouwens oprecht niet dat jonge kinderen een bijbaantje horen te hebben. Kind in de OP is 15, dan is het sowieso al moeilijk om een bijbaan te vinden. Vakkenvullen mag net maar de pubers staan er voor in de rij. en krantenwijk is nauwelijks nog te vinden. Daarnaast vind ik een schoolweek inclusief huiswerk al belastend genoeg voor een kind. Zeker wanneer je een kind hebt dat gemiddeld is, dan moeten ze toch echt veel tijd en aandacht besteden aan het behalen van goede cijfers. Ook nog een bijbaan vind ik dan te gek, met hard werken is niets mis maar ze hebben later nog tijd genoeg om 60/70-urige werkweken te maken.

zondag 24 november 2019 om 18:25