Zoon (6) kwakkelt

07-10-2011 17:54 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Moest even een 'drempel' over om een topic te openen, omdat ik ergens bang dat dit allemaal te 'zwaar' gaat worden, terwijl er wellicht/waarschijnlijk/misschien helemaal niets bijzonders aan de hand is.

Maar toch ben ik benieuwd naar jullie mening wat hopelijk wat relativeert, want maak me op dit moment toch wel zorgen.

Het gaat om onze zoon van 6. Hij zit sinds dit schooljaar in groep 3. Het is met alles (lichamelijk en qua ontwikkeling) altijd gemiddeld geweest. Wel is het een hele gevoelige jongen, lief, veel inlevend vermogen en een allemansvriend.

In de zomervakantie is onze dochter, dus zijn zusje geboren, hij heeft zijn elleboog gebroken in het laatste weekend voor de start van het nieuwe schooljaar, hij is begonnen met schoolzwemmen en sinds 2 weken gaat ie naar voetbaltraining (dus best veel in korte tijd).

Hij is vanochtend wéér ziek uit school gekomen. In de afgelopen maand heeft hij al 6 dagen (niet achtereenvolgens) thuis gezeten met koorts, hoofdpijn, dan weer verkouden, buikpijn, noem het maar op.

Vanmiddag dus weer.

Hij is vaak heel moe (ook niet zo gek net in groep 3), maar zegt zo veel dingen door elkaar over school, dat ik twijfel of er niet meer aan de hand is.

Bijvoorbeeld; zwemjuf doet boos (zei dat hij niet hard genoeg zwom?), wordt gepest op de overblijf (hij gaat 1x per week), het is er warm, ik moet mn brood per se opeten (terwijl er zo duidelijk wordt gezegd dat kinderen nergens toe worden gedwongen), en zo volgen er regelmatig nog meer terloopse opmerkingen.

Ik weet gewoon niet meer wat ik serieus moet nemen.

Of het gewoon tijdelijk een wat lagere weerstand is, of hij te zwaar trekt aan groep 3 (hij is extreem perfectionistisch en leergierig), of er echt vervelende dingen op school gebeuren buiten de klas.

Ik ben dus bang om hem straks nog iets aan te praten, terwijl het misschien nu alleen wat vervelende verkoudheidjes oid zijn waardoor hij even wat minder lekker in zn vel zit.

Wil voordat we evt met zijn juf(fen) gaan praten eerst voor mezelf nagaan of er iets concreets is waar we iets mee kunnen.

Maar in de klas draait hij dus verder lekker mee, heeft vriendjes, vindt zn juffen lief...

Heb nu gewoon even een 'help!' gevoel...
Ik zou zijn workload tijdelijk op een wat lager pitje zetten door iets te schrappen en ik zou hem een week thuis laten uitzieken. Het klinkt alsof het allemaal een beetje teveel voor hem is, een weekje bijkomen is misschien wel prettig. Verder zou ik hem wel meenemen naar de huisarts voor een bloedprik-verwijzing. Ik hoop dat het snel weer beter gaat
quote:Star schreef op 07 oktober 2011 @ 18:42:

Banba, hooggevoeligheid gaat hoogstwaarschijnlijk in de DSM V opgenomen worden als karaktertrek, dus zo raar is het niet Serieus? Ik dacht dat het zo'n beetje gelijk stond aan de nieuwetijdskinderen, of word dat binnenkort ook opgenomen?
The time is now
quote:Banba schreef op 07 oktober 2011 @ 20:23:

[...]

Serieus? Ik dacht dat het zo'n beetje gelijk stond aan de nieuwetijdskinderen, of word dat binnenkort ook opgenomen? Nee dat denk ik dan weer niet
quote:Banba schreef op 07 oktober 2011 @ 20:23:

[...]

Serieus? Ik dacht dat het zo'n beetje gelijk stond aan de nieuwetijdskinderen, of word dat binnenkort ook opgenomen? Onder de wetenschappelijke term 'indigo kinderen'.
Kind lekker wat rustiger aan laten doen. Wat minder naschoolse activiteiten, wellicht eens een dagje thuishouden en verder lekker vertroetelen. Veel kinderen die net in groep 3 zitten zijn moe en jouw zoon heeft ook nog zojuist het één en ander achter de rug. De overgang van groep 2 naar 3 is echt erg groot. Gun hem lekker wat rust en kijk het even aan. Misschien een vitaminesupplement voor kinderen om hem wat aan te laten sterken als hulpmiddel?
quote:scarpetta schreef op 07 oktober 2011 @ 19:49:

[...]

Vind ik ook. Alleen kun je alleen aan het laatste punt zelf wat veranderen. Is het geen optie om het voetbal even te laten voor wat het is?

Ben ik helemaal met jullie eens (wat er óók nog eens bij kwam; hij zat met links in het gips en laat hem nu ook nog linkshandig zijn. Dus wat krijg je dan: leren schrijven met je verkeerde hand )

De voetbal op woensdagmiddag is wel zn enige naschoolse activiteit, maar vind het de moeite waard om het even on hold te zetten. Het waren nog maar proeflessen dus nog niets definitiefs.

Gelukkig nog een week en dan herfstvakantie.

Vond het wel fijn om van de ervaren groep 3 juf hier te horen dat het verder wel 'normaal' is dat het de eerste maanden voor veel kinderen zo zwaar is! En als ik het rijtje van m'n zoon zo is hoef ik me dus waarschijnlijk niet zoveel zorgen te maken.

Kijken het nog even aan wat de ups en downs van zn lichamelijke gezondheid betreft en houden vinger aan de pols op school.

Vindt toch een gesprekje met de juf wel een goed idee. Kan nooit kwaad.
Mom-Mar, altijd met zorgen naar een leerkracht toe gaan, dat is niet voor jezelf, maar ook voor een leerkracht fijn. Dan hou je ook van beide kanten de vinger aan de pols.
Schoolzwemmen al in groep 3? Dat vind ik wel heftig! Dat is hier niet gebruikelijk, dat gaat pas in groep 5,6 en 7.

Zwemmen is voor die kleintjes heel erg zwaar en het zou jammer zijn als hij voetbal daarvoor op moet geven wat hij juist graag wil.
Ja, ik vind groep 3 ook wel vroeg voor schoolzwemmen, bij ons begint het in groep 4, zijn die kinders ook fysiek er meer aan toe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven