Licht jij je buren in als je gaat klussen?

08-03-2024 13:30 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het overlast gaat geven natuurlijk ;)

Licht jij je buren in als je gaat klussen?

Totaal aantal stemmen: 202

Ja (64%)
Nee (26%)
Anders (10%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, bij grotere klussen wel - niet bij twee minuten boren. Andersom kondigen de buren het ook aan als er geklust gaat worden.
You want me. You need me. You can't live without me. And you know it. You just don't know you know it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jazeker.
En anders hou ik rekening mee wat en wanneer.

Ik woon nu eenmaal niet alleen in de straat.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik woon in een flat waar klussen echt overlast geeft. Op dit moment verbouwen wij de badkamer en ik heb de planning via de VvE aan alle buren gestuurd. Zo kunnen ze anticiperen op 'ernstige lawaai-dagen' en eventueel een andere werkplek opzoeken of een baby naar oma brengen of zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO trapt af:
Ja. Ik vind het namelijk ook fijn als ze het even aan mij laten weten, dan kan ik mijn planning er op aanpassen of even overleggen of het mogelijk is het ergste lawaai tussen bepaalde tijdstippen te mijden.

Ik zit me nu een beetje op te vreten omdat de buurman leidingen in de gezamenlijke muur begint te frezen als ik net mijn dochter in slaap heb :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ligt er een beetje aan wat je bedoelt met klussen.

Een dagje wat klusjes in huis dan niet.

Maar een flinke klus met werklui die dagen in en uit lopen, veel boren, zagen timmeren dan licht ik de buren wel in.

Tijdens een grotere verbouwing twee jaar geleden hielden we onze buren up to date van de vorderingen en hebben we toen het klaar was een lief kaartje in de bus gedaan om ze te bedanken voor het geduld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook best benieuwd naar de mensen die het niet doen en waarom dan niet. Als man nu thuis had gewerkt had hij gewoon niks kunnen doen (hij belt enorm veel). Het is toch niet zo moeilijk om eventjes aan te bellen of een appje te sturen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga ik niet meer doen, omdat het andersom ook niet gedaan wordt. Moet wel van 2 kanten komen.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik alleen een paar gaten ga boren niet nee, maar bij grotere klussen die vooraf gepland worden wel. Buren verderop in de straat appen elke keer als ze de boormachine oppakken en dat vind ik juist irritant.

TO, in herken je frustratie van luide klussen en slapende babies, maar een aankondiging van de buurman had hier toch niks aan veranderd…?
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 08-03-2024 13:44
1.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
moonenz schreef:
08-03-2024 13:39
Ga ik niet meer doen, omdat het andersom ook niet gedaan wordt. Moet wel van 2 kanten komen.
Waarom zou jij je verlagen tot hun niveau?
Stay classy!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
08-03-2024 13:36
Ik zit me nu een beetje op te vreten omdat de buurman leidingen in de gezamenlijke muur begint te frezen als ik net mijn dochter in slaap heb :)
Ja dat is ook echt vervelend!

Maar als je weet wat de buurman precies aan het doen is en waar, dan heeft hij het toch verteld? Of heeft hij gewoon niet gezegd wanneer precies het werk gedaan ging worden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
08-03-2024 13:35
Ik woon nou eenmaal niet alleen in de straat.
Klopt, maar die kan je ook andersom bekijken: daardoor zit je soms in het kluslawaai van je buren.

In coronatijd toen bijna iedereen thuiswerkte probeerden wij er qua timing wel rekening mee te houden. Maar dan konden we doordeweeks bijna niks doen, alleen rond etenstijd haha. Want voor etenstijd: werkende mensen, en na etenstijd: slapende kinderen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee. Mijn buren hebben recent best flinke klussen gedaan en niks laten horen. Dan doet deze gekke henkie het ook niet.

alleen toen we de dakkappel gingen plaatsen hebben we het aangegeven, want toen kwam er ook een kraan en was er flinke overlast.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
ollie-ollie schreef:
08-03-2024 13:40
Als ik alleen een paar gaten ga boren niet nee, maar bij grotere klussen die vooraf gepland worden wel. Buren in de straat appen elke keer als ze de boormachine oppakken en dat vind ik juist irritant.

TO, in herken je frustratie van luide klussen en slapende babies, maar een aankondiging van de buurman had hier toch niks aan veranderd…?
Jawel hoor. Andere buurman heeft een tijdje terug dus een best flinke verbouwing gedaan, dat duurde weken Daar was prima mee te overleggen; het ergste lawaai werd beperkt als dochter een dutje deed, dan gingen ze gewoon lunchen en iets anders doen. En op de dagen dat er echt veel kabaal was ging ik met dochter bij familie bivakkeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
ja, maar alleen directe buren
Niet de halve straat
en alleen bij langere klussen, niet bij het ophangen van drie lijstjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Skellar schreef:
08-03-2024 13:42
Ja dat is ook echt vervelend!

Maar als je weet wat de buurman precies aan het doen is en waar, dan heeft hij het toch verteld? Of heeft hij gewoon niet gezegd wanneer precies het werk gedaan ging worden?
Hij heeft niks gezegd, ik ben er zelf om gaan vragen net
Alle reacties Link kopieren Quote
moonenz schreef:
08-03-2024 13:39
Ga ik niet meer doen, omdat het andersom ook niet gedaan wordt. Moet wel van 2 kanten komen.
Nou dit.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het zal ook wel meespelen dat het sowieso niet het meest sociale type is. We kwamen erachter dat de nieuwe buurman was ingetrokken toen we tijdens de kerst een hoop kluslawaai hoorden, toen zijn we na oud en nieuw zelf maar eens langsgegaan om ons voor te stellen. :roll:
Alle reacties Link kopieren Quote
GreenLadyFern schreef:
08-03-2024 13:44
Jawel hoor. Andere buurman heeft een tijdje terug dus een best flinke verbouwing gedaan, dat duurde weken Daar was prima mee te overleggen; het ergste lawaai werd beperkt als dochter een dutje deed, dan gingen ze gewoon lunchen en iets anders doen. En op de dagen dat er echt veel kabaal was ging ik met dochter bij familie bivakkeren.
Ah ja, dat soort overleg snap ik als er een grotere klus/verbouwing gaande is. Dat doen wij hier onderling ook idd en vind ik wel zo sociaal. Misschien kan je als nog vragen of je ingelicht kunt worden als ze vooraf weten dat er veel lawaai komt?

Ik zag een appje voor me als: “Ik moet nu even een leiding frezen, sorry voor de herrie.” Want dat gebeurt hier regelmatig over de straatapp bij alledaagse klusjes en dat vind ik overdreven/onnodig. Ik ga dan iig niet zeggen: wacht je even een uur tot m’n baby wakker is? Want ja, daarna geeft Anja een call en daarna komt de halfdove oma van Kees op bezoek. Zo kan je bezig blijven terwijl het vaak om een klus van max 30 min gaat. Incidenteel even herrie maken voor een klus moet kunnen vind ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ondanks dat mijn buren mij niet getipt hebben dat hun 8-maanden durende verbouwing (......) van start ging of überhaupt zou plaatsvinden, licht ik hen wel altijd in.

Want a) het zijn studenten die 1) de verbouwing niet zelf gepland hadden en 2) allemaal ergens anders woonden ten tijde van de verbouwing. En b) het is fatsoenlijk om te doen.

Ik doe het soms wel aan de late kant. Maar dan laat ik wel gelijk weten hoe lang het duurt en hoe lang het ergste lawaai zal aanhouden.

En ik heb ook nog een krat bier langs gebracht toen alles klaar was.
Alle reacties Link kopieren Quote
In ons huidige huis niet, tenzij er op straat overlast van is. We wonen vrijstaand en de buren zullen heel weinig horen van geklus bij ons. We hebben wel heel veel en grootschalig verbouwd en ook wel eens gehad dat er een betonwagen een paar uur voor de deur stond, of een hijskraan, of een enorme vrachtauto die materialen kwam afleveren. Dan laat ik het wel even vooraf weten. Maar meestal staan werklui met hun bussen gewoon op onze oprit, materiaal ligt op ons eigen terrein, en de huizen staan zo ver uit elkaar dat je weinig last hebt van elkaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
ollie-ollie schreef:
08-03-2024 13:54
Ah ja, dat soort overleg snap ik als er een grotere klus/verbouwing gaande is. Dat doen wij hier onderling ook idd en vind ik wel zo sociaal. Misschien kan je als nog vragen of je ingelicht kunt worden als ze vooraf weten dat er veel lawaai komt?

Ik zag een appje voor me als: “Ik moet nu even een leiding frezen, sorry voor de herrie.” Want dat gebeurt hier regelmatig over de straatapp bij alledaagse klusjes en dat vind ik overdreven/onnodig. Ik ga dan iig niet zeggen: wacht je even een uur tot m’n baby wakker is? Want ja, daarna geeft Anja een call en daarna komt de halfdove oma van Kees op bezoek. Zo kan je bezig blijven terwijl het vaak om een klus van max 30 min gaat. Incidenteel even herrie maken voor een klus moet kunnen vind ik.
Nee zo'n appje heb je inderdaad weinig aan. Buren van de andere kant vragen nu elke keer even joh, wanneer slaapt je dochter? Alleen nodig als het gaat om werken met de klopboor of frezen ofzo, de rest slaapt ze wel doorheen. Is een kleine moeite. Andersom vragen wij het ook, dat we niet net een half uurtje boren als buurman in een meeting zit.
En als het niet te plannen is kan ik er zelf voor kiezen om ergens anders heen te gaan :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij kleine klusjes niet, wanneer we de uitbouw, nieuwe keuken en nieuwe vloer gaan plaatsen wel.

Wij hebben geen jonge kinderen naast ons wonen, maar eerlijk gezegd zou ik niet aanpassen op de slaapjes. Sommige kinderen slapen 3 uur. Dan zou je iedere dag 3 uur moeten aanpassen. Bij buren van schoonzus wordt ook geklust en bij dagen met ergste kabaal wordt hij gewoon bij opa en oma in bed gelegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier in de buurt is het gebruikelijk het wel aan te kondigen als er bv wat meer/langer lawaai wordt gemaakt, of een uitgebreide verbouwing.
Wij hebben zelf een aantal jaar geleden verbouwd, dit van tevoren bij de directe buren en twee huizen verder aangekondigd.
Als je een aannemer hebt kun je natuurlijk niet zeggen: oh ja van 12-15 uur kunnen jullie niet werken want dan slaapt de buurbaby… Onze eigen jongste was toen 1 jaar en sliep trouwens overal doorheen 😅
Ik voelde me wel vaak vervelend als ze weer eens om 7.30 uur begonnen met tegels afbikken, maar verder waren de werktijden altijd acceptabel. Gelukkig ook geen gedoe gehad met de buren.
Er is hier in de straat heel wat verbouwd maar ik heb er eigenlijk zelf ook nooit echt last van, als je het van tevoren weet is het prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
VivaRosa24 schreef:
08-03-2024 14:14
Hier in de buurt is het gebruikelijk het wel aan te kondigen als er bv wat meer/langer lawaai wordt gemaakt, of een uitgebreide verbouwing.
Wij hebben zelf een aantal jaar geleden verbouwd, dit van tevoren bij de directe buren en twee huizen verder aangekondigd.
Als je een aannemer hebt kun je natuurlijk niet zeggen: oh ja van 12-15 uur kunnen jullie niet werken want dan slaapt de buurbaby… Onze eigen jongste was toen 1 jaar en sliep trouwens overal doorheen 😅
Ik voelde me wel vaak vervelend als ze weer eens om 7.30 uur begonnen met tegels afbikken, maar verder waren de werktijden altijd acceptabel. Gelukkig ook geen gedoe gehad met de buren.
Er is hier in de straat heel wat verbouwd maar ik heb er eigenlijk zelf ook nooit echt last van, als je het van tevoren weet is het prima.

Haha zo erg was het niet hoor. De aannemer kon prima werken zonder dochter wakker te maken, want met wat goede whitenoise slaapt ze inderdaad door veel heen. We vroegen om een uurtje zonder klopboor, als ze dan wakker werd daarna had ze in iedet geval een uurtje. en op de echte sloop en frees dagen zijn we gewoon weggegaan.
Zo dacht iedereen met elkaar mee.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven