Schroef met rond gat verwijderen

08-09-2019 16:27 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik lees al jaren mee, maar heb nog nooit iets gepost. Nu heb ik jullie hulp nodig bij een klusprobleempje. Ik ben een oud schoolstoeltje aan het opknappen en dat gaat het makkelijkst als de zitting en rugleuning van het metalen onderstel geschroefd kunnen worden. Nu zitten er schroeven met een rond gat in waarvan ik geen idee heb hoe ik die eruit krijg. Iemand tips? Foto in link hieronder. Bedankt alvast!

https://imgur.com/gallery/f1RzQ6Y
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
08-09-2019 18:23
Misschien was het je nog niet duidelijk, maar Ikea werkt ook met inbussleutels.
Wie strikt jouw schoenveters ‘s ochtends?
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor mijn late reactie. Een precies passende inbussleutel had ik al geprobeerd, maar er was geen beweging in te krijgen. De filmpjes en uitleg voor het verwijderen van zo'n popnagel hebben me doen besluiten om de stoel in elkaar te laten. Ik ben dus maar direct aan de slag gegaan met afplakken en verven. Morgen weer verder. Bedankt voor alle reacties!
GlitterCupcake schreef:
08-09-2019 18:34
Ik blijf het verwonderlijk vinden hoe mannen dan vinden dat vrouwen zo veel namen hebben voor make-up spullen en kwasten en zij doodleuk voor 1 bit tig namen bedenken. Ik moest dus googelen op xzn maar dat is dus een spline of zoals de oudjes het noemen een veeltand.

Ik ben een vrouw, maar het lijkt mij het beste dat TO of een foto in een hoge resolutie plaatst of met stoel en al naar de bouwmarkt gaat om advies in te winnen.
jakkiebah schreef:
08-09-2019 18:41
Sorry voor mijn late reactie. Een precies passende inbussleutel had ik al geprobeerd, maar er was geen beweging in te krijgen. De filmpjes en uitleg voor het verwijderen van zo'n popnagel hebben me doen besluiten om de stoel in elkaar te laten. Ik ben dus maar direct aan de slag gegaan met afplakken en verven. Morgen weer verder. Bedankt voor alle reacties!
Schuur in de omgeving van vaste dingen zoals een klinknagel met de nerf van het hout mee. Dat wordt het mooist. Dus niet een beetje scheef er omheen schuren.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
08-09-2019 18:44
Schuur in de omgeving van vaste dingen zoals een klinknagel met de nerf van het hout mee. Dat wordt het mooist. Dus niet een beetje scheef er omheen schuren.
Bedankt voor de tip!
PattyJupiter schreef:
08-09-2019 18:43
Ik ben een vrouw, maar het lijkt mij het beste dat TO of een foto in een hoge resolutie plaatst of met stoel en al naar de bouwmarkt gaat om advies in te winnen.

Voor advies is de bouwmarkt niet altijd de juiste plaats natuurlijk. Zeker niet in de avond of het weekend.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
08-09-2019 18:32
Maar hoe grijpt ie vast?
.
Die vreet zichzelf vast in de schroef tijdens het losdraaien.
Niet geschoten is altijd mis
Zo te zien was je niet de eerste die het hout wilde verwijderen. Iemand heeft al flink zitten vijlen op dat ding. Met diepe krassen in metaal en hout, en vijlsel in de nerf als gevolg. Jammer.
GlitterCupcake schreef:
08-09-2019 17:45
Eh ja. Ik renoveer momenteel een huis, heb net mijn bedrijf in renovatie en restauratie verkocht en onderhou zelf mijn oldtimers.
Heb je daar nooit een ronde sleutel bij nodig dan? Toch maar eens op je verlanglijstje voor je verjaardag of Sint zetten. Blijkbaar is je gereedschapskoffer niet zo compleet als je dacht! ;-)
Bitje93 schreef:
08-09-2019 19:18
.
Die vreet zichzelf vast in de schroef tijdens het losdraaien.


Oh op die fiets tappen.

TO als je nog wil kan ik dit ding tappen. Ik woon in het noorden van Brabant. Ik denk niet dat het nut heeft.
ShaunTheSheep schreef:
08-09-2019 20:06
Heb je daar nooit een ronde sleutel bij nodig dan? Toch maar eens op je verlanglijstje voor je verjaardag of Sint zetten. Blijkbaar is je gereedschapskoffer niet zo compleet als je dacht! ;-)

Bite me :-P)
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
08-09-2019 20:09
Oh op die fiets tappen.

TO als je nog wil kan ik dit ding tappen. Ik woon in het noorden van Brabant. Ik denk niet dat het nut heeft.
.
Niet met een normale (rechtse) tap maar met een linkse tap. Deze lopen zelf ook taps, van onder dun, bovenaan dik, en deze vreet zich vast in het gat waarna je de schroef (als het tenminste een schroef is) er zo uitdraait.

Wordt ook gebruikt wanneer een bout afbreekt. Dan wordt er een gaatje in de bout geboord en daarna wordt hij er met een linkse tap uitgedraaid.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
08-09-2019 20:17
.
Niet met een normale (rechtse) tap maar met een linkse tap. Deze lopen zelf ook taps, van onder dun, bovenaan dik, en deze vreet zich vast in het gat waarna je de schroef (als het tenminste een schroef is) er zo uitdraait.

Wordt ook gebruikt wanneer een bout afbreekt. Dan wordt er een gaatje in de bout geboord en daarna wordt hij er met een linkse tap uitgedraaid.


Weet ik :) ik heb zo’n setje liggen. Ik heb ook een setje waarmee ik schroefdraad kan tappen in dingen. Erfenis.

Alleen denk ik niet dat dit een schroefdraad had, dus dat hij er niet uit draait.
Alle reacties Link kopieren
GlitterCupcake schreef:
08-09-2019 20:09
Oh op die fiets tappen.

TO als je nog wil kan ik dit ding tappen. Ik woon in het noorden van Brabant. Ik denk niet dat het nut heeft.
Bedankt voor het aanbod, maar ik woon in het noorden van het land. Het is maar een simpel stoeltje en ik heb er vertrouwen in dat het ook zonder hem uit elkaar te halen weer een leuk ding kan worden 😊
Alle reacties Link kopieren
helena2 schreef:
08-09-2019 16:32
Dit is volgens mij een popnagel.
Als je daarop googled, zie je vast ook hoe je die moet verwijderen. Is een lastig klusje denk ik.
Voor een popnagel is de boven kant toch te vlak? Die zijn toch boller? Het lijkt eerder een mishandelde inbusschroef.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
08-09-2019 21:56
Voor een popnagel is de boven kant toch te vlak? Die zijn toch boller? Het lijkt eerder een mishandelde inbusschroef.
Nee hoor, gewoon een popnagel. Die heb je in allerlei vormen. Vermoedelijk is hij iets verzonken. Ik vind het er ook gewoon echt als een popnagel uit zien, kan niet begrijpen dat mensen hier een schroef in zien. In elk geval zal ronddraaien geen nut hebben, een popnagel draait gewoon los. Netjes uitboren of wegslijpen en nieuwe popnagel erin na afloop.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Al die ouwe schoolstoeltjes met een houten zitting/rug op een metalen frame zijn met popnagels vastgezet.


Afbeelding


Ik snap ook niet hoe mensen een rond gat (dus per definitie zonder grip) kunnen koppelen aan iets wat draaien bevestigd moet worden.

Ofwel uitboren of lekker laten zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven