Lijf & Lijn alle pijlers

Amber Albarda

25-09-2010 17:31 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand er al van gehoord? Is er misschien al een topic over wat ik heb gemist?

Ik las er deze week in de nieuwe grazia een artikel over.

Ben wat sceptisch omdat het vast weer een nieuwe sonja bakker is.

En er elk jaar een nieuwe dieetgoeroe opstaat....

Toch, ik sta wel achter haar gedachten gang. Hoewel volgens mij niet nieuw, maar wel duidelijk en back to basic.

Het boek heb ik nog niet gelezen. Ze beschrijft wel hoe ik de laatste tijd zelf aan mijn gewicht werk. Zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Toch gaat ze voorbij aan de eisen die het leven in 2010 aan je stelt; baan, hobby's, gezinnen en een druk sociaal leven; hoe maak je de tijd om de hele dag naar verse groenten te shoppen en sinds wanneer is zelfs brood bewerkt voedsel?

Wie kletst er mee? (www.amberalbarda.nl een nee dit is geen reclame, gewoon nieuwsgierigheid naar haar methode)
Aah, dank je wel, trotter! Ik ga het receptje opslaan .
Zo, wij zijn weer thuis en ik ben meteen weer aan de groenten, groenten, groenten ;) Voel me direct weer een stuk beter! Iemand vroeg trouwens laatst wanneer ik ga trouwen, is eind september (over zeven weken). Begint dus onderhand best dichtbij te komen.

@els vervelend dat je zoveel last had van chinees eten, ik eet het eigenlijk nooit meer. Vind dat je zo weinig slechte chinese restaurants in NL hebt, het is meestal echt troep. Maar fijn dat het nu weer beter gaat en je je lekkerder voelt!

@trotter lekker hoor, van die flinke stukken wandelen! En fijn dat die kuit niet enorm opspeelt. Ook goed om te zien dat je wel even wat meer nootjes op kunt, zonder dat dat meteen schadelijk is.

Ik vond het de afgelopen dagen best lastig zo buiten de deur, zeker omdat ik zo gewend was aan het alleen maar plantaardig voedsel eten. Vooral brood is voor mij dan een verleiding, als ik eenmaal begin met stukjes stokbrood dan blijf ik doorgaan.... kan ik dus eigenlijk beter niet doen. Ben nu weer allemaal lekkere dingen aan het koken voor straks en morgen, dius het ruikt heerlijk in huis!
Over 7 weken is zeker al snel, essssther. Spannend hoor.

Brood is ook iets wat beter niet voor mijn neus kan staan. Daar kan ik van blijven eten.

Fijn dat je je nu weer beter voelt.

Normaal kan ik wel beter tegen Chinees. Maar deze keer was het goed mis.

Mijn ouders hebben het vrijdag ook nog gegeten en zaterdagmorgen had mijn moeder erg last van haar darmen.

Dus het lag ook niet specifiek aan mij.

Net lekker gegeten: sla met een gekookt eitje en wat mosterdmayo en 4 kleine gehaktballetjes.

Als toet een Danone Gervita. Wel koemelk, maar goed. Ik heb ze meegenomen uit België. Hier in Nederland hebben ze ze (gelukkig) niet.
Pfff! Ik was vanaf 17 juli offline in verband met vakantie. Wat heb ik hier veel bijgelezen. Leuk. Avondvullend haast.

Ik ben 1,5 kilo aangekomen tijdens mijn vakantie en de drie dagen dat ik nu weer thuis ben is er nog 0,4 aangekomen. Vandaag heb ik de draad weer opgepakt.

O: volle bioyoghurt met zwarte bessen en groene thee

T: groene thee

L: roerei van 2 eieren, drie grote tomaten en een ui en groene thee

T: bakje meloen

D: roerbak biokip met 200 gram roerbakgroente, scheutje soyasaus en nog een hoeveelheid sla

T: schaaltje yoghurt met aalbessen

En ik heb twee liter water op. Daarmee heb ik best moeite.

Op vakantie steeds tussen de middag warm gegeten: vis, garnalen, avocaodo, omelet met garnalen. Ik koos vaak een voorgerecht. 's Morgens en 's avonds veel brood. Helaas. En ook zeker diverse dagen een cornetto. En dan kreeg ik 's avonds weer trek: dan nam ik toostjes met kaas. Oei!

Vandaag lekker gelopen, geen suiker en dat ga ik weer proberen vol te houden.

Welkom alle nieuwe mensen. Heel leuk. Ik kan niet op iedereen reageren. Het waren rond de 15 pagina's, maar hier even een pluim voor Essssther met haar sapdagen! Heb ik gemist hoeveel je afgevallen bent?
Hey maria, vroeg me inderdaad al af wanneer je ons weer zou komen versterken ;) Genoten van vakantie zo te horen, ik vind 1,5 kilo erbij niet enorm veel hoor! Zo te horen heb je verstandige keuzes gemaakt, erg knap!

En dank voor de pluim Voel me nog steeds erg goed, vandaag ook weer een dag met voornamelijk groenten en fruit en dat gaat eigenlijk heel goed. Aan het einde van de sapkuur was ik ongeveer 4 kilo lichter, denk dat er misschien nog wel een kilootje af is nu. Erg blij mee, want ik moet wel zeggen dat het idee dat je de hele dag in een jurk rondloopt, continu in de belangstelling staat en er veel foto's worden genomen ervoor zorgen dat ik wel heel kritisch naar mezelf aan het kijk was tijdens de eerste passessie!
Goed, zeg. Vier kilo.

Toch baalde ik dat ik zo snel door een ijsje meer trek in van alles en nog wat kreeg. En ik heb ook weinig bewogen. In het begin zwom ik nog wel wat.

Enfin, back to normal life!
Hallo allemaal, hier een berichtje vanuit de tent op een een regenachtige camping! Eerder wel heel zonnig gehad hoor, geen drama dus zo'n bui. Eten gaat wisselend, gisterochtend mijn laatste groentesapje voorlopig gedronken, twee zuurdesemboterhammetjes met amandelpasta en honing gegeten als ontbijt, en net voor vertrek een paar gekookte eieren, tomaten en komkommer gegeten. Tussendoor een banaan met kokosolie, en 's avonds patat met een kaassoufflee. Smaakte eigenlijk niet eens erg lekker maar ik had al 2 wijtjes open dan heb ik meer zin in vet eten. Wel een paprika meegesmokkeld de snackbar in en die heb ik ter plekke in stukken gescheurd en aan alle gezinsleden uitgedeeld. Vond ik al best hardcore. 's avonds nog 2 wijntjes en best wat danish blue op een stukje dr karg cracker.

Vandaag op mijn campinggasje voor het hele gezin havermoutpap gemaakt, helaas niet helemaal gaar, met appel en banaan. Morgen herkansing met voorweken. Vanmiddag vissoep gegeten in een restaurant en een deel van de uitsmijter met spek van mijn zoon. Tussendoor weer een banaan met kokosolie. Vanavond een lichte salade gemaakt van quinoa, cannelinibonen, feta, biokomkommer, olijven en rode paprika. Voor de kinderen zonder quinoa helaas. Toetje: plakjes banaan met geschaafde extra pure chocola. Nog een paar Blokjes chola om het af te leren. 1 glaasje wijn. En straks misschien nog iets. Blijft lastig omdat je zo weinig voorhanden hebt hier en er ook geen biowinkel in de buurt is (binnenkort eens een zoeken)

Vandaag wel julia kangs boek eindelijk gelezen, ik vond het heel interessant en praktisch ook. Beetje vieze recepten wel. En sommige dIngen gaan wel heel erg tegen AA in, dat gedoe over een schaal rozijnen eten bijv. Ook is zij heel positief over aardappels. Ik ben heel benieuwd in hoeverre ik binnenkort gifvrij eet!
Leuk campingrelaas. Je doet het goed! Dat van die paprika meesmokkelen vind ik hilarisch!

Welke recepten vind je dan vies uit het boek? Ik moet bekennen dat ik alleen het bananenbrood gemaakt hebt en dat vond ik best een succes. Ik zit nu eventjes zonder koolhydraten vanwege de afvalwens, dus de ooit gemaakte stukjes bananenbrood blijven nog even in de vriezer. Maar ik vond ze wel handig om ergens mee naar toe te nemen. Voedzaam.

Julia eet geloof ik 's avonds 500 gram aardappels. Toch? Wat zegt Amber ook alweer over aardappels? Goh, al die boeken. Ik zit nu met Julia, Amber en Mike (van het 17-dagendieet). Ik heb ze allemaal gelezen en doe vooral dit: zoveel mogelijk biologisch eten, vlees sowieso, anders vis of vega. Zo weinig mogelijk toevoegingen. Voldoende water. Meer salades als lunch of roerei met veel tomaat. En ik ben dol op de rijstwafels met amandelpasta (maar nu zijn die even 'verboden'). Uit elk boek haal ik wat me aanspreekt.
Hoi dames,

sorry dat ik alweer een tijdje niets van me heb laten horen. Ik kan me er niet echt toe zetten. Het gezond eten gaat met tijden goed, dan weer erg beroerd. Zit nu echt in een beroerde tijd denk ik. Weet zo even nietde knop om te zetten. Volgende week lekker vakantie en daarna weer een nieuwe start samen met mijn oude viva buddies van mijn oude topic. Ik zal me na de vakantie ook hier weer laten zien! ga dan ook maar weer even flink terug lezen want ik loop echt hopeloos achter!

groetjes adios
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Hallo Allemaal,

Ik zal mij even voorstellen: ik ben Chantal, 27 jaar oud en al een tijdje aan het stoeien met mijn gewicht.

Sinds een maand ben ik bezig met Amber Albarda. Ik heb al haar boeken, het eerste boek heb ik uit en ik ben nu bezig in het Amber beantwoord boek.

Ik ben al een tijdje aan het meelezen maar ik ben nog lang niet bij. Zit ergens rond pagina veertig geloof ik

Ik ben niet te zwaar maar ik wil graag gezonder/regelmatiger eten en eigenlijk stiekem toch wel een paar kilo kwijt.

Niet omdat het nodig is maar omdat ik dan beter in mijn vel zit.

Begin dit jaar ben ik gestopt met de pil. Ik slikte Diane35 die bekend staat om de hogere dosis hormonen. Ik raakte automatisch een paar kilo kwijt. Daarnaast pakte ik het hardlopen weer op, drie keer per week vijf kilometer.

Omdat mijn nieuwe lijf goed beviel een low carb dieet er aan vastgeplakt. Nog lichter geworden maar uiteindelijk gestagneerd, enorme behoefte aan zoetigheid en uiteindelijk kwam ik ondanks mijn strenge regime toch weer aan :(

Nu dus al een tijdje AA maar ik krijg mijn lichaam maar niet in het gareel. Sinds mijn stoppen met de pil, nu acht maanden geleden, is mijn menstruatie niet meer op gang gekomen.

Mijn hoofd zit onder de puisten en mijn haar is stug en broos geworden.

De afgelopen twee maanden ben ik alleen op mijn taille 7 cm aangekomen! Bovenbenen 4 cm per been.

Ik drink uitsluitend water en groene thee. Geen frisdrank of alcohol. Ik rook niet. Slik iedere dag mijn vitamines. Ik heb de groentesap kuur gedaan drie weken geleden.

Iedere morgen begin ik met vers groentesap en een glas water. Geen zuivel, nauwelijks brood (alleen spelt of zuurdesem), weinig pasta (spelt of boekweit), veel noten en zaden, groente en fruit. Ik maak recepten uit het boek en eet na 19:00 geen koolhydraten meer.

Vijf kleine maaltijden per dag.

Ik sport iedere dag, 45 min. Nog steeds drie keer hardlopen per week. Daarnaast één keer p.w. Pilates, één keer Nike training club, één keer Powerplate en één keer Daily work out. Iedere dag voor het slapen gaan zes sets van 50 buikspieroefeningen, 50 lunges en 50 squats.

Ik word inmiddels een beetje moedeloos en kan er met niemand over praten. Mensen vinden dat je jezelf moet accepteren en dat je niet mag klagen als je een normaal postuur hebt.

Maar...ik voel mij gefrustreerd dat mijn harde werken niet beloond word. Sterker nog: het lijkt wel of ik gestraft word.

Wat doe ik toch verkeerd?

Ik neig er steeds meer naar om weer low carb te gaan doen maar ik wil niet gaan jojoën.

Bovendien voel ik mij veel beter bij AA. Minder slaap nodig, energieker, geen last meer van mijn spastische darmen.

's Avonds na het eten heb ik enorme trek in chocola en koek. Ik slik chroom om dat te onderdrukken maar soms zwicht ik voor wat stukjes 85% chocola. Maar het lijkt mij sterk dat ik daar zo van aankom?

Ik weet niet of jullie mij kunnen helpen maar ik hoop dat ik met jullie mee mag kletsen op dit forum...
What doesn\'t kill you, makes you stronger...
Ha Maria555, leuk dat je er weer bent. Amber vindt zetmeelhoudende koolhydraten na 6 uur 's avonds geen goed idee.

Bananenbrood klinkt trouwens erg lekker.

Fijn dat het leuk is op de camping, pichegru. En het klinkt toch best goed wat je eet?

chan84, welkom hier. Leuk dat je meeleest en mee gaat schrijven.

Het klinkt goed, dat wat je eet. Je schrijft dat je veel noten en zaden eet. Ik weet niet hoeveel? Als je wil afvallen, moet je daar niet teveel van eten.

Wat eet je als avondeten? Amber zegt dat je zetmeelhoudende koolhydraten na 6 uur beter niet kunt eten.

En dat je deze beter kunt verplaatsen naar de lunch.

Verder zou ik het ook niet zo goed weten. Wellicht heeft iemand anders nog een goed idee?

Het plaatsen van een eetlijstje is dan misschien handig.

Ik ben vanmorgen begonnen met een glas water, 400ml groentensap (spinazie, biet en komkommer), daarna geitenyoghurt met verse aardbeien, gojibessen en zaden.
Welkom terug, vakantiegangers! En hoi chan, voor jou ook een welkom! Natuurlijk mag je meekletsen hier, het is alleen maar leuk dat er steeds meer mensen mee gaan schrijven.

Wat els zegt ben ik het niet helemaal mee eens. Natuurlijk zitten er veel calorieën in noten en zaden, maar de grap is nu juist dat je daar niet echt op hoeft te letten bij dit eetpatroon. Ik eet volop noten, zaden, avocado’s, kokos-, walnoot- en olijfolie, allemaal heel vet en dus erg calorierijk, en toch val ik af. Waar ik eerder aan denk is dat je spieren misschien groeien door het vele sporten, en dat je daardoor om omvang toeneemt? Je zou dan wel strakker moeten worden, merk je dat? Of zou het kunnen dat je juist te weinig eet, waardoor je lichaam in de spaarstand is gegaan? Een eetlijstje zou inderdaad wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

Dat je menstruatie nog niet op gang gekomen is, je haar en die pukkels lijken me hormonaal gestuurd. Het kan inderdaad lang duren nadat je met de pil gestopt bent, maar ik ben verder geen expert.

Verder heb ik dit weekend een hele interessante documentaire gezien (met dank aan StabiloBoss) over een wetenschappelijk onderzoek naar waarom sommige mensen schijnbaar alles kunnen eten zonder aan te komen. Een van de conclusies in die documentaire (naast dat er inderdaad mensen zijn die alles kunnen eten zonder heel veel aan te komen) was dat het lichaam zijn eigen ideale gewicht bepaalt. Je kunt (tot een bepaalde grens) nog zoveel afvallen of aankomen, je lichaam zal toch de neiging hebben steeds weer terug te gaan naar dat ideale gewicht. Ik weet niet of je nog heel veel te zwaar bent (medisch gezien), maar daar zou het ook mee te maken kunnen hebben? Dat je eigenlijk een gezond gewicht hebt, met een BMI tussen 20 en 25, maar dat je er zelf niet tevreden mee bent, terwijl het eigenlijk jouw ‘basisgewicht’ is?

Dat van die vreselijke trek in chocolade herken ik maar al te goed. Dat was waardoor voorgaande lijnpogingen nooit lukten; de craving naar koek, snoep, chips en (vooral!) chocolade was té erg. Nu heb ik daar echter totaal geen last van. Ik weet zelf ook niet waardoor dat komt, waarschijnlijk omdat ik helemaal geen suiker meer eet en ik dus geen last meer heb van extreme schommelingen van mijn bloedsuikerspiegel, waardoor ook die snaaibehoefte weg is.

Vanochtend ben ik begonnen met yoghurt met muesli, zonnebloempitten en gojibessen. Tussendoor wortel, komkommer en heel veel groene thee, en zojuist twee roggeboterhammen met rodebieten-mierikswortelspread (ik vind ‘m lekker!), een gekookt ei en een paar tomaatjes. Ik kwam er vanochtend achter dat zowel het beetje spelt als de gekookte bonen die nog in de koelkast lagen niet goed meer waren, vandaar dat ik weer eens een keer brood mee heb genomen naar mijn werk. Vanavond wordt ’t waarschijnlijk iets met sperziebonen, en een restje gebakken champignons met ui van gisteren.
Bedankt voor de tips!

Ik ben vrij lang voor een vrouw (1.83) en ik ben altijd een goede eter geweest. Ik probeer kleine porties te eten maar heb regelmatig honger.

Mijn BMI zit inderdaad netjes tussen de 20 en 25 en weeg al tien jaar ongeveer hetzelfde. Het kan zijn dat mijn lichaam dat als 'standaard'gewicht ziet, terwijl ik zelf liever slanker wil zijn.

Bij mij zijn het vooral mijn bovenbenen en dijen die in verhouding behoorlijk fors zijn. Ik heb zeker spieren aangemaakt maar die hebben mij alleen maar breder gemaakt. Ik wil het daarom iets rustiger aan gaan doen met sporten.

Mijn lijstje tot nu toe:

8:00 Glas lauw warm water en een glas groentesap (alleen groente, geen fruit)

8:30 Bakje magere yoghurt (soya yoghurt was op. Bovendien is Amber ook niet enthousiast over soya producten) met een handje noten/pitten/kokos

10:00 Appel

Half uur Zumba

13:00 Avocado, twee eieren en drie speltboterhammen met amandelpasta

De planning voor de rest van de dag is nog een tussendoortje straks, een salade vanavond en indien trek vanavond nog iets kleins.

Ik zal trouw mijn dagboek bij gaan houden, misschien dat jullie dat steuntje in de rug zijn dat ik zo hard nodig heb.

Hoe lang duurde het voordat jouw menstruatie terug kwam, Els? Ik begin mij na acht maanden een beetje zorgen te maken. Hormonen die niet op orde zijn staat gewichtsverlies misschien ook in de weg?
What doesn\'t kill you, makes you stronger...
Heb hier geloof ik al x eerder gepost, eet zoveel mogelijk biologisch en amber achtig, om te ontgiften..of beter in mijn vel.

Nu heb ik zuurkoolsap gedronken, was goed voor de spijsvertering...men wat vind ik dat vies

Verder had ik de tip gekregen zeven peperkorrels met lauw water doorslikken zeven ochtenden en dan weer zeven dag niet en dan weer wel... Ook om te ontgiften...doet me wat grootmoeders tip achtig aan

Verder ja de havermout, zuurdesembrood, geen zuivel enzo...
Chan, mijn menstruatie is niet weggeweest. Ik slik de pil.

In het verleden wel een jaar geen pil geslikt, maar ook toen kwam ie meteen op gang na het stoppen. Ik ben er toch weer mee begonnen vanwege de buikpijn. Die was zonder pil bijna ondraaglijk.

Vandaag weer in de lappenmand. Halverwege de ochtend aan de race gegaan en steeds zo'n buikpijn net boven mijn navel.

Vanmiddag de dokter gebeld omdat het geen krampen meer waren maar constant pijn.

Daar ben ik om half 5 geweest. Waarschijnlijk toch de maag, dus daar medicijnen voor gehad.

Verder moet ik morgen bloed laten prikken voor onderzoek naar gal en lever.

Wat heb ik na vanmorgen nog gegeten? Lunch: 2 speltboterhammetjes met beetje roomboter en plakje geitenkaas.

Vanavond 2 speltboterhammetjes: 1 met twee kleine gehaktballetjes en 1 met alleen een beetje roomboter.

Nu op de bank met telefoon en boekje.

Ik hoop dat ik me snel wat beter ga voelen.

Tips voor wat wel en wat niet te eten?
He bah els, wat vervelend! Ik zou geloof ik niet al te vet eten als je zo'n last hebt, maar ik denk dat je dat zelf misschien beter aanvoelt. Beterschap!

Chan, ik ben jaren geleden ook met de pil gestopt, na 'm zo'n vijftien jaar geslikt te hebben. Mijn eerste menstruatie kwam toen vrij snel, maar in de jaren daarna zaten er elke keer meerdere maanden tussen (afwisselend 3, 4, 8, en een keer zelfs tien maanden!). En nee, ik was niet zwanger. Dat was voor mij ook wel een teken dat de pil je hele hormoonhuishouding overhoop gooit. Nu menstrueer ik zo regelmatig als maar zijn kan, netjes om de 28 tot 31 dagen, zonder chemische troep in mijn lijf.

Vanavond hebben we een hele verzameling groenten gegeten: gekookte sperziebonen, gekookte zoete aardappel, een restje gebakken champignons met ui, en gebakken tempeh met taugé en tamari. Nog een handje hazelnoten en een vijg bij de thee, verder niets meer. We hebben zojuist nog even een halfuurtje door de buurt gewandeld, ik ga het zowaar nog leuk vinden.
Mogen zoete aardappelen (batatas) wel dan? Die zijn toch ook zetmeelhoudend?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat zoete ardappel/bataat/yam minder 'slecht' is dan gewone aardappel, maar ik kan het niet meer vinden...
Ik heb mijn avondeten altijd om vijf uur. Mag ik dan wel die aardappels?
Goeie vraag, maria555. Ik zou het eerlijk gezegd niet precies weten.

Misschien iemand anders?

Het gaat er volgens mij om dat 's avonds zetmeelhoudende koolhydraten veel minder snel worden afgebroken, omdat je lichaam aan het einde van de middag zich gaat voorbereiden op de nacht en dus op een rusttoestand.

Ik denk haast dat dat uurtje eerder dan niet zoveel verschil maakt, maar ik weet het ook niet precies.

Ik ga eens op internet kijken of ik iets kan vinden over batatas.
Amber zegt op haar site dat als je niet wilt afvallen je rustig zetmeelhoudende koolhydraten 's avonds kunt eten. Ze geeft het ook als advies aan iemand die wil aankomen (net als vette vis eten, avocado's en veel noten).

Over batatas kan ik weinig vinden wat betreft zetmeel. Over aardappelen: kruimige aardappelen bevatten meer zetmeel dan vastkokende.
Nou ja, het maakt ook niet zoveel uit. Ik heb deze week al lekker twee keer bataat gegeten ’s avonds (een keer uit de oven, en gisteren een klein beetje gekookt), en dat moet ook gewoon kunnen vind ik. In voorgaande weken heb ik zelfs een paar keer patat gegeten en was ik toch afgevallen, dus zo heel veel effect heeft het blijkbaar niet bij mij.

De sapjes heb ik deze week al een paar keer met peterselie, munt, komkommer en appel gemaakt, lekker! Ik zou wel wat meer moeten gaan afwisselen qua ontbijt. Ik neem nu elke dag yoghurt met muesli, maar ik wil eigenlijk wat vaker havermout gaan eten.

Voor de lunch heb ik een restje van gisteren bij me: sperziebonen, tempeh en taugé, een beetje extra opgeleukt met sesamzaadjes. Geen rauwe groenten dus, maar ik heb wortels, komkommer en tomaat bij me als tussendoortje, dus dat zit wel goed. Ik weet nog niet wat ik vanavond eet.

Overigens neem ik die tijden in het boek met een flinke korrel zout. Na zessen niet meer dit eten, na achten niet meer dat, zo laat naar bed… dat hangt er volgens mij ook helemaal van af hoe laat je opstaat, ontbijt, luncht etc. Natuurlijk is het beter om ’s avonds laat niet te eten, en om niet te laat naar bed te gaan, maar ik heb niet de illusie dat mijn lichaam daar tot op de minuut mee bezig is. Ik beschouw die tijden dus maar als richtlijnen, niet als harde deadlines.
Die zoete aardappel of iets anders eten na zes uur wat langzame koolhydraten bevat, is niet erg hoor . Als je maar niet over je totaalinname heen gaat op een dag, als je wens is om af te vallen .
Ik wil vandaag een groentesoep maken, maar niets meer kopen. Koken met wat ik heb. Ik heb groentebouillonpoeder zonder gist van Healthy Planet. Verder uien, twee paprika's en wortel en knoflook. Ik heb ook nog biologische tomatensaus. Doe ik er ook bij voor wat meer dichtheid en smaak. Moet kunnen toch? Eerst de groente even roerbakken, laten fruiten, voor meer smaak? Of alles zo in de pan met bouillon?
Ik zou de ui en knoflook even fruiten (vind ik lekkerder), de rest alleen koken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven