Lijf & Lijn alle pijlers

De waarheid over diëtisten

21-10-2019 20:31 334 berichten
Straks in Radar een heel onderzoek van foodwatch naar diëtisten waaruit, onder andere, blijkt dat ze vaak samenwerken met de voedingsindustrie en zich ook laten sponsoren.
Wat mij betreft een must see voor ons vrouwen die zorgen hebben betreft lijf en lijn.

Radar Nederland 1 20.35 uur
PhiIae schreef:
21-10-2019 23:06
Je begreep de context dan verkeerd. Ik bedoelde met dat elk mens suiker nodig heeft, op welke manier ook. Suiker is suiker. De suiker in fruit is echt niet anders dan de gewone rietsuiker die je in je thee doet.
Dat beweer ik ook niet. Zie mijn eerdere post daarover.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
21-10-2019 23:06
Je begreep de context dan verkeerd. Ik bedoelde met dat elk mens suiker nodig heeft, op welke manier ook. Suiker is suiker. De suiker in fruit is echt niet anders dan de gewone rietsuiker die je in je thee doet.
:high5:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
PhiIae schreef:
21-10-2019 23:06
Je begreep de context dan verkeerd. Ik bedoelde met dat elk mens suiker nodig heeft, op welke manier ook. Suiker is suiker. De suiker in fruit is echt niet anders dan de gewone rietsuiker die je in je thee doet.
Dat is een misverstand. Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid koolhydraten nodig en daar zit het verschil in snelle en langzame koolhydraten en de snelle zijn niet goed voor de mens, geen enkel mens.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-10-2019 23:08
Dat is een misverstand. Ieder mens heeft een bepaalde hoeveelheid koolhydraten nodig en daar zit het verschil in snelle en langzame koolhydraten en de snelle zijn niet goed voor de mens, geen enkel mens.
Onzin.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
himalaya schreef:
21-10-2019 23:01
Het zou zo maar een artikel kunnen zijn van De Telegraaf...

In het geschreven stukje bij het artikel staat ‘Een campagne van de Belgische diëtistenvereniging zegt dat suiker een onderdeel is van een gezond eetpatroon.

Terwijl de kop van de betreffende advertentie het heeft over ‘suiker kan deel uit maken van een gezond eetpatroon’.

En dat laatste klopt toch? Je valt niet ter plekje dood neer als je suiker eet hoor.
Dat laatste beweer ik ook niet. Het helpt in een discussie als je andere mensen geen woorden in de mond legt.

En wat de rest betreft: als mijn huisarts zou zeggen dat ik best een glaasje wijn mag vind ik dat ok. Als de huisarts gesponsord wordt door Gall&Gall om dat te zeggen vind ik dat onzuiver.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
21-10-2019 23:11
Dat laatste beweer ik ook niet. Het helpt in een discussie als je andere mensen geen woorden in de mond legt.
Fijn als je dat zelf dan ook niet doet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-10-2019 23:11
Onzin.
Wat vind je ervan dat het diabetesfonds afraadt om je suiker uit frisdrank te halen?
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
21-10-2019 23:13
Wat vind je ervan dat het diabetesfonds afraadt om je suiker uit frisdrank te halen?
Het gaat om de balans.
Suiker uit frisdrank is geen vergif, maar als je elke dag 1,5e liter frisdrank wegklokt is dat weer wat anders.
Diabetesfonds raadt het niet af, maar geeft aan dat het een risico oplevert als je er teveel van binnen krijgt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-10-2019 23:11
Onzin.
Dat kan jij vast en zeker staven.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
21-10-2019 23:11
Dat laatste beweer ik ook niet. Het helpt in een discussie als je andere mensen geen woorden in de mond legt.

En het feit dat de tekst van het artikel iets anders beweert dan de advertentie waar het over gaat, heb je daar nog een mening over?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
21-10-2019 23:11
Onzin.
Snelle suikers laten je bloedsuikerspiegel snel hard stijgen en weer snel dalen. Langzame suikers geven geen pieken in je bloedsuikerspiegel. Google eens op 'effect wisselende bloedsuikerspiegels' of 'effect hoge bloedsuikerspiegel'
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen fan van radar, maar een door de suikerunie gesponsord congres voor diëtisten is ook niet helemaal zuivere koffie. Daarvoor heeft de suikerverwerkende industrie net een iets te lange onfrisse lobbygeschiedenis, zie bijvoorbeeld hier voor een al wat ouder verhaal https://www.trouw.nl/nieuws/frontale-aa ... o~bc4e4348
Volgens mij zeg ik niet dat suiker vergif is. Ik eet zelf ook graag chocola. Mijn punt is dat het vrij bizar is als diëtisten hun congressen en onderzoeken en voorlichtingsmterialen en cursussen laten betalen door coca cola, Nestlé etc.
Dat doet coca cola alleen als het effectief is.
Nogmaals, ik zou het net zo raar vinden als de huisarts mij een door Gall&Gall betaalde folder geeft waarin staat dat wijn best mag. Ook al vinden hij en ik dat een enkel glaasje wijn best kan als je de balans in de gaten houdt.
Jaahoor schreef:
21-10-2019 23:19
Snelle suikers laten je bloedsuikerspiegel snel hard stijgen en weer snel dalen. Langzame suikers geven geen pieken in je bloedsuikerspiegel. Google eens op 'effect wisselende bloedsuikerspiegels' of 'effect hoge bloedsuikerspiegel'
is voor een gezond mens geen enkel probleem
Jaahoor schreef:
21-10-2019 23:19
Snelle suikers laten je bloedsuikerspiegel snel hard stijgen en weer snel dalen. Langzame suikers geven geen pieken in je bloedsuikerspiegel. Google eens op 'effect wisselende bloedsuikerspiegels' of 'effect hoge bloedsuikerspiegel'
Dat gaat niet over de suikers zelf maar de snelheid waarmee het lichaam ze afbreekt. De suikers zijn van zichzelf niet snel of langzaam. Het zijn gewoon suikers. De een met chemisch gezien iets langere ketens dan de ander.
Fluithaas schreef:
21-10-2019 23:21
Volgens mij zeg ik niet dat suiker vergif is. Ik eet zelf ook graag chocola. Mijn punt is dat het vrij bizar is als diëtisten hun congressen en onderzoeken en voorlichtingsmterialen en cursussen laten betalen door coca cola, Nestlé etc.
Dat doet coca cola alleen als het effectief is.
Nogmaals, ik zou het net zo raar vinden als de huisarts mij een door Gall&Gall betaalde folder geeft waarin staat dat wijn best mag. Ook al vinden hij en ik dat een enkel glaasje wijn best kan als je de balans in de gaten houdt.
Ben je zelf naar het congres geweest? Nee? Nou dan weet je toch helemaal niet wat daar besproken is. Wie zegt dat ze cola promoten op dat congres? Mogelijk bespraken ze wel iets van suiker vervangers of iets dergelijks. Ook daar zijn voedingsmiddelen fabrikanten mee bezig. Onderzoek naar suikervervangers.
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 21-10-2019 23:25
9.71% gewijzigd
Antoinette was niet onderuit te halen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-10-2019 23:17
Dat kan jij vast en zeker staven.
Uiteraard: in fruit zitten snelle koolhydraten, want eenvoudige suikers.
Is toch gezond.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
PhiIae schreef:
21-10-2019 23:24
Ben je zelf naar het congres geweest? Nee? Nou dan weet je toch helemaal niet wat daar besproken is. Wie zegt dat ze cola promoten op dat congres? Mogelijk bespraken ze wel iets van suiker vervangers of iets dergelijks. Ook daar zijn voedingsmiddelen fabrikanten mee bezig. Onderzoek naar suikervervangers.
Nope, er circuleert een folder van Coca cola die hun drank wetenschappelijk als gezond verkoopt, op congressen.
himalaya schreef:
21-10-2019 23:19
En het feit dat de tekst van het artikel iets anders beweert dan de advertentie waar het over gaat, heb je daar nog een mening over?
Ik vind "suiker maakt deel uit van een gezond eetpatroon" en "suiker kan deel uitmaken van een gezond eetpatroon" weliswaar qua nuance verschillen, maar die nuance vind ik marginaal in de context dat diëtisten betaald worden door coca cola om dat te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-10-2019 23:25
Antoinette was niet onderuit te halen.
Ik heb dat programma over vasten van haar gezien en ik kan haar niet meer serieus nemen.
Ik denk dat ze zelf geen idee heeft over hoe wetenschap werkt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
21-10-2019 23:27
Uiteraard: in fruit zitten snelle koolhydraten, want eenvoudige suikers.
Is toch gezond.
In fruit zitten vele stoffen die ervoor zorgen dat je spiegel niet als een bezetenen omhoog schiet en dat is met bietensuiker en rietsuiker wel het geval. Ook met druivensuiker overigens omdat al die stoffen eruit zijn gefilterd.
Cateautje schreef:
21-10-2019 23:08
en de snelle zijn niet goed voor de mens, geen enkel mens.
Als mens dat aan duursport doet wil ik dit toch echt betwisten. Ik heb regelmatig snelle suikers nodig. Ik kan moeilijk een paar kilo's wortelen op zitten knagen tijdens het fietsen. En al kreeg ik dat weg dan nog kon mijn lijf dat niet snel genoeg omzetten in energie.
Snelle suikers hebben zo hun voordeel: ze geven je snel energie. Wat je bij bepaald inspanningen gewoon nodig hebt.
Solomio schreef:
21-10-2019 23:29
Ik heb dat programma over vasten van haar gezien en ik kan haar niet meer serieus nemen.
Ik denk dat ze zelf geen idee heeft over hoe wetenschap werkt.
Het ging over dat programma over vasten en ze is uitgedaagd door wetenschappers.
Jammer dat je niet gekeken hebt, dan had je iets kunnen leren. Om 12 uur is de herhaling...
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-10-2019 23:29
In fruit zitten vele stoffen die ervoor zorgen dat je spiegel niet als een bezetenen omhoog schiet en dat is met bietensuiker en rietsuiker wel het geval. Ook met druivensuiker overigens omdat al die stoffen eruit zijn gefilterd.
Maar dan is je uitspraak dat snelle koolhydraten voor iedereen slecht zijn dus onzin. Daar ging het om.

Verder, zoals Meds ook aangeeft, is voor een gezond mens die snelle bloedsuikerstijging geen enkel probleem.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven