Lijf & Lijn alle pijlers

Dry January

28-12-2019 09:23 371 berichten
Ik wilde hier komend jaar aan meedoen.
Waarom? Tsja, om een soort vastenmaand in te lassen na de overdadige feestdagen, omdat overmatig alcoholgebruik er te snel insluipt, om hopelijk wat extra af te vallen etc
Maar wat je reden ook is, schrijf gerust mee als je daar de behoefte toe voelt.
Er is ook een website ikpas.nl waar je je op in kunt schrijven. Voor motiverende teksten, een dagboek of badges.

Ik hoop dat we hier gezellig kunnen kletsen en tips uitwisselen.
Alle reacties Link kopieren
Dolfje snap ik. Het voelt voor mij ook als een rustperiode, en daar passen wilde uitjes niet goed bij. Ik slaap als een is en ga ontzettend vroeg naar bed. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Ik wordben natuurlijk ook al een oud saai wijf tegenwoordig maar laat mij maar nu lekker thuis een beetje cocoonen. Als het nu zomer was geweest was het wat anders. Heb natuurlijk ook net een week vakantie gehad met alcohol dus moet gewoon even rustig aan.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 11-07-2020 20:38
Reden: privacy
99.30% gewijzigd
Laatste weekend zonder alcohol mensen! Volgend weekend is het februari :D al ga ik zaterdag nog niet drinken, ivm een activiteit op zondag waar ik graag helder voor wil zijn. Hoe gaat het met jullie, is het aftellen nu?
Ik realiseerde me nu pas dat het al bijna over is :hihi:

Ik denk dat ik zaterdag wel een glaasje neem want manlief is jarig. Verder blijf ik bij mijn voornemen dat ik sowieso doordeweeks niet meer drink en verder alleen in het weekend een glaasje en bij speciale gelegenheden.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 11-07-2020 20:48
Reden: privacy
99.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik “tel af” tot 21 februari. Maar meer omdat we dan het weekend weg gaan samen dan omdat dan voor ons de datum is dat we weer “ mogen” drinken.
Daarna willen we het dus ook volhouden alleen met gelegenheden en niet elk weekend gewoon thuis.
Alle reacties Link kopieren
Hier een niet echte deelnemer van Dry January. Ik dronk op 18 januari een speciaalbiertje. Daarna op 23 januari nog eentje. En daar zit dus maar vijf dagen tussen. Hoewel ik op dit moment wel af ben van het vrijwel dagelijks drinken (ik schat dat het vijf à zes dagen in de week was) weet ik niet zo goed hoe ik verder wil. Als ik eens in de vijf dagen een lekker biertje zou drinken, dan zou ik dat helemaal prima vinden. Maar ik ken mezelf. Dat wordt algauw eens in de drie dagen. En voor een keertje kan het ook best twee dagen achter elkaar.

Ik wil wel alcohol blijven drinken, maar met roken vond ik het makkelijker. Dat was gewoon nooit meer.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 11-07-2020 20:48
Reden: privacy
99.86% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Danjewel @Tessaa, dat klinkt als een werkbare methode!
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Wat goed zeg, dat zoveel van ons na deze maand doorzetten of iig het voornemen hebben om (veel) minder te drinken. Doet toch wat met je blijkbaar, een maand je gewoonten aanpassen.

Avena, goeie tips inderdaad van Tessaaa. Nooit meer klinkt als vreselijk lang, vandaag niet is veel behapbaarder.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
26-01-2020 20:33
Avena, goeie tips inderdaad van Tessaaa. Nooit meer klinkt als vreselijk lang, vandaag niet is veel behapbaarder.
Ja dat, maar ook het idee dat je met jezelf afspreekt dat je na elke dag met alcohol sowieso X dagen zonder alcohol inlast vind ik een hele goede. Klinkt zo logisch eigenlijk.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Ik ga ook in februari nog door. Het gaat nog steeds goed. Ik bekijk het inderdaad ook van dag op dag. De drang is er zeker nog wel. Vooral als ik me rot voel. Maar omdat ik steeds meer leer om die gevoelens te herkennen en er mee om te gaan, wordt alcohol steeds minder een afleiding voor me en zoek ik afleiding in andere dingen.
Het bevalt mij best prima. Komend weekend gaan we een weekendje weg en dan ga ik toch wel een drankje nemen. Maar als break met als voornemen daarna door de weeks sowieso alcoholvrij is het me (wederom) goed bevallen.
Alle reacties Link kopieren
Ook al heb ik niet officieel meegedaan, Dry January heeft er bij mij toch voor gezorgd dat ik een reset heb gehad qua alcoholconsumptie. Het is nu weer de uitzondering in plaats van de regel. En daar wil ik gewoon mee doorgaan.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
En ik ben in 4 weken tijd 2,7 kilo afgevallen. Dat komt bij mij vooral omdat ik overgewicht heb en nu al 4 weken de chips, chocola en zo laat staan. Maar (bijna) geen alcohol helpt zeker ook. Plus dat blokje kaas dat er niet meer bij hoeft te worden afgesneden.
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Wow Avena wat goed!
Ik merk qua gewicht dus totaal geen verschil en heb vorige week nog wel zelfs 4 keer gesport. Nu moet ik nog van de snaaidrang , vooral in het weekend, af.
Voor mij is het aftellen nog niet begonnen, ik ben immers later gestart.
Komend weekend hebben we voor het eerst een echte verleiding, een bezoekje buitenshuis. Aan gezien onze maand nog niet om is, wordt er niet gedronken.
Het weekend daarna zijn er meerdere feestjes waar we verwacht worden. Man heeft uitgesproken dat hij dan ook niet gaat drinken (!). Zelf denk ik dat ik er gewoon nog een hele maand aan plak, dus een dry februari.
Misschien dat op termijn de regel kan zijn Alleen buitenshuis drinken. Maar die vuistregel van minimaal 5 dagen pauze vind ik ook heel werkbaar klinken.
De laatste -officiele- dag lieve mensen.
Mag ik iedereen alvast hartelijk feliciteren met de behaalde resultaten?
Of je nou wat later bent begonnen, tussendoor een keer gesmokkeld hebt of wat dan ook, ik vind jullie toppers!

Mijn eigen resultaten:
- goed slapen
- levendige dromen
- fris opstaan
- gewichtsverlies. 3 kilo maar liefst!!

En dat is wat ik zelf merk. Volgens de nieuwsbrieven heeft het ook voordelen voor mijn hart, lever, alvleesklier, hersenen etc gehad. Nou, ik ben er blij mee.
Morgen ben ik ook nog alcoholvrij, hoewel de pasmaand vandaag al eindigt, en zaterdag neem ik één whiskey voor manliefs verjaardag.
Daarna weer 5 dagen niet. Dat lijkt me een prima uitgangspunt.
Alle reacties Link kopieren
Zojuist een dagboekbericht gedeeld op IkPas.nl. Ik kopieer het ook even hiernaartoe:

December was traditioneel een maand van meer eten en meer drinken dan gebruikelijk. Juist die overdaad was voor mij de voornaamste reden om mee te doen met IkPas.
Daarnaast speelt alcohol helaas in mijn leven een vervelende rol; twee naaste familieleden zijn alcoholist. De één al jaren afgekickt (gelukkig!), de ander maakte juist in 2019 zijn absolute dieptepunt mee. Confronterend en stof tot nadenken; ik houd van een glas wijn, maar hoe vast zit ik in mijn gewoonten en mechanismen?
Tenslotte hield de organisatie achter IkPas hield mij diverse fysieke voordelen voor: ik zou beter slapen, fitter zijn en gewicht verliezen. En oh ja, ik zou ook nog tijd overhouden!

Wat bracht IkPas mij niet?
Laat ik beginnen met die fysieke voordelen. Die heb ik niet ervaren. Nou ja, de anderhalve kilo die ik in december aankwam, zijn er weer af. Maar dat heeft wellicht ook te maken met het niet meer eten van pepernoten en chocoladekransjes. Ik slaap net zo goed als voorheen, ben net zo fit. En die tijdwinst…? Nou ja, thee drinken kost net zo veel tijd als wijn drinken, dus die zie ik niet zo. ;-)

Wat dan wel?
Bovenal: geruststelling. Ik kan prima een maand zonder. Ik ervaar geen fysieke of mentale afhankelijkheid. Nu drink ik sowieso niet dagelijks; meestal drink ik twee avonden per week (in het weekend) een paar glaasjes wijn. Tijdens een etentje, samen met mijn man op de bank of met vriend(inn)en als we wat bijkletsen. Dat brengt me bij het volgende inzicht: de associatie van drank met gezelligheid. Ik ben me vooral bewust geworden van de gewoonte een wijntje te drinken, tijdens een sociale gelegenheid. Nu dronk ik deze maand water of een ander alternatief (0.0 wijn, ijsthee, kombucha). Net zo gezellig. Maarrrr eerlijk is eerlijk: vooral tijdens een etentje miste ik de wijn. Met name de smaak. Ik heb simpelweg nog geen alternatief gevonden, dat ik net zo lekker vind.

Terug naar die geruststelling. Ik concludeer dat mijn drinkgedrag tegenwoordig eigenlijk heel keurig is. Ik merk fysiek geen nadelen van die paar wijntjes. Als ik al enige verslavingsgevoeligheid in mij heb, zit dat meer in eten dan in drinken.

Wat neem ik mee na IkPas?
Ik zal net iets vaker aan mezelf vragen: heb ik nu echt zin in de smaak van wijn of neem ik een glas wijn omdat ik het ‘gezellig’ vind? En ik ga nog net iets meer ‘compenseren’. Al een paar glazen wijn op deze week? Dan vandaag niet!
***

Al lezend op IkPas.nl schrok ik soms wel van het alcoholgebruik van sommige anderen daar. Dagelijks drinken en dan vaak fors meer dan één of twee glazen... poeh hee! Dan kan ik me voorstellen dat je wel verschil ervaart.

Ik heb morgen mijn laatste Pas-dag. Als mooie afsluiting heb ik een wijnproeverij met 0.0 wijnen. Zaterdag neem ik wel een wijntje. Misschien twee. Maar niet meer, want zondagochtend ga ik sporten .... en dat werkt niet als ik de avond ervoor heb doorgezakt.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Jij ook gefeliciteerd Keep-Smiling! :yes:
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Ik zit al een aantal dagen behoorlijk in de stress, door omstandigheden buiten mijn schuld om. Normaal zou ik dan gelijk aan de alcohol gaan maar niet gedaan en heb er ook geen behoefte aan. Dus dat zie ik als een succes momentje :)

Slapen, ik word nog steeds vroeg wakker, rond een uur of 4 en val dan daarna weer in slaap.
Droom ook veel. Qua gewicht, nog niet gecheckt aangezien de batterijen van mijn weegschaal leeg zijn :-D
Doornroosje75 schreef:
30-01-2020 14:08

Wat dan wel?
Bovenal: geruststelling. Ik kan prima een maand zonder. Ik ervaar geen fysieke of mentale afhankelijkheid. Nu drink ik sowieso niet dagelijks; meestal drink ik twee avonden per week (in het weekend) een paar glaasjes wijn. Tijdens een etentje, samen met mijn man op de bank of met vriend(inn)en als we wat bijkletsen. Dat brengt me bij het volgende inzicht: de associatie van drank met gezelligheid. Ik ben me vooral bewust geworden van de gewoonte een wijntje te drinken, tijdens een sociale gelegenheid. Nu dronk ik deze maand water of een ander alternatief (0.0 wijn, ijsthee, kombucha). Net zo gezellig. Maarrrr eerlijk is eerlijk: vooral tijdens een etentje miste ik de wijn. Met name de smaak. Ik heb simpelweg nog geen alternatief gevonden, dat ik net zo lekker vind.


Ik zou dit geschreven kunnen hebben. Ik dronk ongeveer net zoveel als jij, en ik mis het nu ook vooral tijdens een etentje (in een restaurant). Natuurlijk is het samen met mijn vriend op de bank of in de jacuzzi ook lekker en gezellig, maar dan zou ik ook prima iets anders kunnen drinken. Bij een etentje voegt de wijn imo echt iets toe, zeker als het advies goed is. En dat ga ik niet opgeven, ik hoef niet perse alcoholloos door te gaan.
CherokeeRose1977 schreef:
30-01-2020 14:14
Ik zit al een aantal dagen behoorlijk in de stress, door omstandigheden buiten mijn schuld om. Normaal zou ik dan gelijk aan de alcohol gaan maar niet gedaan en heb er ook geen behoefte aan. Dus dat zie ik als een succes momentje :)

Slapen, ik word nog steeds vroeg wakker, rond een uur of 4 en val dan daarna weer in slaap.
Droom ook veel. Qua gewicht, nog niet gecheckt aangezien de batterijen van mijn weegschaal leeg zijn :-D


Dat is zeker een succes, goed om te weten dat je geen behoefte hebt aan alcohol bij stress!

Qua gewicht vind ik de drie kilo van de TO veel moet ik zeggen. Ik ben anderhalve kilo kwijt, maar ik was in december een kilo aangekomen zoals ieder jaar en dat gaat er altijd in januari weer af, en ik snoep nu ook minder. Dat ligt dus niet aan dry january.
Echt goed van je cherokeerose! Hopelijk gaat het slapen je ook steeds beter af.

3kg veel..is zo hoor. Maar ik heb best wat overgewicht en ik merk dat ik zonder drank ook minder zin in chips en zo heb.
De eerdere suikersnaaidrang is ook al stukken minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven