Lijf & Lijn alle pijlers

Goed voornemen, 10 kilo kwijt in 2019

01-01-2019 09:25 922 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen allen,

Het is zo ver. Die vervelende 10 kilo die maar blijft plakken gaan er dit jaar echt van af! Besef kwam deze week toen mijn skibroek ineens amper meer dicht kon. :-(

Oorzaak is me helder. Ik eet teveel, te grote porties en ik vind teveel dingen lekker. Ik eet op zich niet heel ongezond verder.
Ik ga starten met WW om zo een stok achter de deur te hebben en om een gezonder eetpatroon aan te leren ipv een crashdieet waarbij ik wel afval als een gek maar vervolgens ook weer aankom.
Zijn er meer mensen die willen meeschrijven om zo elkaar te steunen/motiveren?
Veel.succes allemaal, vandaag is het echte begin voor best veel van ons!

Ontbijt: bak halfvolle kwark met portie eat naturel ontbijtgranen (45 gram). Ik weeg in begin maar veel af om grip op de porties te krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook mee!
9 jaar geleden begonnen met hardlopen en 20kg afgevallen. Uiteindelijk steeds minder gaan hardlopen en meer gaan eten met als resultaat dat alle kilo's er weer aanzitten.
Ben sinds vorig jaar het hardlopen weer aan het opbouwen, maar tot mijn frustratie blijft mijn gewicht hetzelfde.
Mijn BMI is 28 momenteel, dus aardig aan de hoge kant, moet echt omlaag.

Dingen die ik nu doe:
- 3 keer per week 5-10 km hardlopen
- dagelijks mijn stappendoel halen ( loopt dagelijks op, is momenteel 11.300)

Goede voornemens:
- minder snaaien
- kleinere porties eten tijdens het avondeten
- gezonder eten
- 3 keer per week spierversterkende oefeningen doen
- hardlopen opbouwen naar 12 km
- 3 keer per week blijven hardlopen
- vaker fietsen naar m'n werk

Het boek 'project gezond' heb ik aangeschaft, hier staan recepten en weekmenu's in. Ga ik in februari mee beginnen. Eerst een maandje de bovenstaande voornemens waarmaken.

Ik hoor graag welke gegevens nodig zijn voor in de tabel. Leuk om mee te lezen, tips qua voeding en workouts uit te wisselen en elkaar te motiveren!

Groetjes,

T
zwaantje89 schreef:
01-01-2019 22:47
@nieuwsbrief: WW hoor ik goede ervaringen mee. Ik denk dat ik start met mijn voeding bijhouden in een app. Ik zat te denken aan doordeweeks 1400 kcal en in het weekend 1700 ofzo. En dus dat meer bewegen!

Durf eigenlijk niet zo goed te wegen. Ben bang dat ik boven de gevreesde 90 zit en dan ben ik echt op mijn zwaarst ooit O_O

@Fientje: zou wel iets proberen te zoeken waarbij je het idee hebt dat het haalbaar voor je is! Anders ben je er naar 2 dagen klaar mee ;)
@Zwaantje gewoon doen!
Ik zat op 94,5 na de zomervakantie en net voor december op 84,4. Decembermaand wel lekker meegedaan en opgelet tussendoor, nu vanmorgen 85,4 en met frisse moed verder naar 75 voor zomervakantie. Het kan echt hoor!
Man wil ook graag mee doen. Hebben bedacht wat voor ons zou kunnen werken en hebben besloten regels in te voeren. 1 gezamenlijke en 2 individuele.
De gezamenlijke regel is dat we, behalve zondag, iedere dag vers koken.
Mijn individuele regels zijn; geen suikerhoudende dranken en niet meer eten na het werk. Ik werk namelijk in de avond en als ik thuis kom eet ik vaak nog wat, terwijl dat voor dat half uurtje dat ik nog op ben helemaal niet nodig is.
Wanneer we deze regels tot routine hebben gemaakt implementeren we een volgende regel. Zo hopen we op termijn een beter eetpatroon te ontwikkelen. Denk dat dat, icm beweging, voor ons al veel gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
02-01-2019 10:21
Man wil ook graag mee doen. Hebben bedacht wat voor ons zou kunnen werken en hebben besloten regels in te voeren. 1 gezamenlijke en 2 individuele.
De gezamenlijke regel is dat we, behalve zondag, iedere dag vers koken.
Mijn individuele regels zijn; geen suikerhoudende dranken en niet meer eten na het werk. Ik werk namelijk in de avond en als ik thuis kom eet ik vaak nog wat, terwijl dat voor dat half uurtje dat ik nog op ben helemaal niet nodig is.
Wanneer we deze regels tot routine hebben gemaakt implementeren we een volgende regel. Zo hopen we op termijn een beter eetpatroon te ontwikkelen. Denk dat dat, icm beweging, voor ons al veel gaat doen.
Fijn dat je het met je man kan doen!
Hier helaas niet. Vriend moet juist aankomen, die is nu eigenlijk te licht. Zelfs na kerst en alle snaai. Meteen irritant, hij koopt snoep en chips, ik nooit. Als het er niet is hoef ik het niet maar zodra ik weet dat het er is wil ik het eten.
Ha goeiemorgen, dag 2! Tabel doe ik niet aan mee, want ik weeg me niet.

Gisteren was een redelijk goede eerste dag. 's Avonds wel chocola gegeten, maar alleen de pure met 72% cacao en dan heb ik na twee stukjes wel genoeg. Toen ik later op de avond weer trek kreeg heb ik een peer genomen. Ik let minder op hoeveel ik eet en meer op dat ik gezonde keuzes maak als ik trek heb.
Koettie schreef:
02-01-2019 10:28
Meteen irritant, hij koopt snoep en chips, ik nooit. Als het er niet is hoef ik het niet maar zodra ik weet dat het er is wil ik het eten.
O ja zeg, iemand die lekker naast je op de bank zit te snaaien, dat zou ik ook supermoeilijk vinden. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Lastig he Koettie, als wij chips in huis hebben MOET het ook op. We kunnen dat niet laten liggen, helaas. Vriend heeft een heel zwaar fysiek beroep dus verbrand aardig wat calorieën dus hoeft niet zo enorm op zijn eten te letten. Chips van oud en nieuw is bijna op, ik ga het in ieder geval niet meer eten, vriend heeft geluk deze keer ;)
Alle reacties Link kopieren
nieuwsbrief schreef:
01-01-2019 21:54
Klinkt wel heel lekker! Heb je er wel van kunnen genieten?
Nee, eigenlijk niet. Mijn man at niets en de kinderen aten er nauwelijks van dus ik was de enige snaaierd, niet leuk. Ik heb, op een sterk moment, alles in de vuilnisbak gegooid. Voedselverspilling waar ik een hekel aan heb maar het was óf in mijn maag óf in de vuilnis.

Vanavond ga ik voor de eerste keer in deze sportschool sporten, ben benieuwd.

Veel succes allemaal vandaag. Volgens mij is dit voor velen de eerste dag dat er serieus geminderd wordt!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Oh, een tabel hoeft voor mij niet hoor. We zijn met zovelen dat ik de TO niet wil opzadelen met administratief werk. Tenzij iemand anders dat wil oppakken. Gewoon wanneer je dat wilt kun je je nieuwe gewicht of maten doorgeven wat mij betreft.

Morgen wordt de nieuwe weegschaal geleverd. Oude was kapot en onbetrouwbaar. De nieuwe geeft aan of je meer/minder/hetzelfde weegt als de weging daarvoor. We gaan voor zoveel mogelijk groene lampjes!!!
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde niet per se een tabel starten, meer als motivatie elkaar steunen.
Daarbij is voor mij 10 kg anders dan voor een ander. Ik heb helaas niet zoveel tijd om een tabel bij te houden maar als iemand dat wil doen. Be my guest! :-)
Alle reacties Link kopieren
louise1 schreef:
02-01-2019 10:59
Nee, eigenlijk niet. Mijn man at niets en de kinderen aten er nauwelijks van dus ik was de enige snaaierd, niet leuk. Ik heb, op een sterk moment, alles in de vuilnisbak gegooid. Voedselverspilling waar ik een hekel aan heb maar het was óf in mijn maag óf in de vuilnis.

Vanavond ga ik voor de eerste keer in deze sportschool sporten, ben benieuwd.

Veel succes allemaal vandaag. Volgens mij is dit voor velen de eerste dag dat er serieus geminderd wordt!
Dat is wel heel jammer! Maar toch goed dat je alles weggegooid hebt.

Voor mij nog niet de eerste écht minder dag. Dat wordt morgen. En dan ga ik er ook goed voor! :-)
Alle reacties Link kopieren
louise1 schreef:
02-01-2019 10:59
Nee, eigenlijk niet. Mijn man at niets en de kinderen aten er nauwelijks van dus ik was de enige snaaierd, niet leuk. Ik heb, op een sterk moment, alles in de vuilnisbak gegooid. Voedselverspilling waar ik een hekel aan heb maar het was óf in mijn maag óf in de vuilnis.

Vanavond ga ik voor de eerste keer in deze sportschool sporten, ben benieuwd.

Veel succes allemaal vandaag. Volgens mij is dit voor velen de eerste dag dat er serieus geminderd wordt!
Alle reacties Link kopieren
Hier vanmorgen ook op de weegschaal gaan staan en ik schrok me het apelazerus! Ik heb m'n best gedaan de afgelopen weken, da's duidelijk...
Er moet dus geen 10 maar 12,5 of af dit jaar.

Vanmorgen laat ontbeten met 250 gram magere yoghurt en een peer. Daar maak ik dan een soort smoothie van in zo'n magic bullet ding en voeg er psylliumvezels aan toe.

Ondanks dat het hier miezerd ga ik zo toch maar even een rondje van 7 km lopen. Heb ik mijn beweging voor vandaag ook weer gehad.
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Pipo* schreef:
02-01-2019 11:22
Hier vanmorgen ook op de weegschaal gaan staan en ik schrok me het apelazerus! Ik heb m'n best gedaan de afgelopen weken, da's duidelijk...
Er moet dus geen 10 maar 12,5 of af dit jaar.

Vanmorgen laat ontbeten met 250 gram magere yoghurt en een peer. Daar maak ik dan een soort smoothie van in zo'n magic bullet ding en voeg er psylliumvezels aan toe.

Ondanks dat het hier miezerd ga ik zo toch maar even een rondje van 7 km lopen. Heb ik mijn beweging voor vandaag ook weer gehad.
Ja zo schrok ik dus ook van de week toen ik mn skibroek niet meer paste! 😵
Alle reacties Link kopieren
Vandaag begint het voor mij ook. Ik heb net een kies laten trekken en zit met een prop gaas in mijn mond. De komende dagen wordt eten lastig, dus veel calorieën zal ik niet binnen krijgen. Geluk bij een ongeluk, hahaha (ik kijk nu wel als een boerin met kiespijn). De enige 'snoepjes' die er bij mij nu in gaan, zijn ibuprofennetjes...
Ik heb de indruk dat er tijdens de feestdagen bij mij eerder iets af is gegaan dan er bij is gekomen. Ik heb vakantie en raar genoeg snaai ik op mijn werk meer dan thuis. Zaterdag moet ik weer aan het werk, en dan begint voor mij de uitdaging. Er wordt altijd wel getracteerd, er staat vaak gebak of uitdeelzakjes chips, dozen bonbons... En ik lust veel :cry:
Alle reacties Link kopieren
Vreselijk hè Nieuwsbrief, als je kleding niet meer past :-o Dat is zo confronterend!
Mijn broeken passen nog wel (net!) maar da's te danken aan de stretch.

Net m'n rondje gelopen; 7,2 km in 70 minuten. En ruim 8500 stappen dus dat is alvast goed gegaan.

Tuingravin sterke met je kiespijn (kaakpijn?). Dat is geen lekkere start van het nieuwe jaar.
Op m'n werk kan ik de snoeppot heel goed negeren. Ik heb altijd in mijn achterhoofd dat iedereen met zijn handen in die pot zit en dat niet iedereen z'n handen wast na een toilet bezoek 🤮
Dag vogels, dag bloemen, dag kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Kleren niet meer passen is ook echt confronterend. Ik heb afgelopen maand ook een broek moeten kopen in een grotere maat als anders en dat was voor mij ook echt het moment dat ik me realiseerde dat de knop nu echt om moet.

Ik heb net in mijn lunchpauze 2.5 km gewandeld. En ik heb taart afgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
PLUKKIE78 schreef:
02-01-2019 08:12
Deeeemilove, hier ervaring met groene smothies. Vind het zelf op zijn tijd bedt lekker en er zijn veel verschillende recepten. Heb thuis een boekje dus kan als je wil wat recepten hier neerzetten.
Ja dat zou ik wel fijn vinden! Ik ben vooral aan het neigen naar spinazie omdat ik boerenkool oid echt vies vindt. Maar misschien krijg ik met groene smoothies wat meer groenten binnen aangezien ik bar weinig groenten eet. Moeilijke eter...
Alle reacties Link kopieren
Deeeemilove schreef:
02-01-2019 13:46
Ja dat zou ik wel fijn vinden! Ik ben vooral aan het neigen naar spinazie omdat ik boerenkool oid echt vies vindt. Maar misschien krijg ik met groene smoothies wat meer groenten binnen aangezien ik bar weinig groenten eet. Moeilijke eter...
Ik maak regelmatig smoothies en wat ik meestal doe is bevroren fruit (van de ah van die doosjes), banaan en spinazie/boerenkool/selderij/rode bieten, maar net wat ik in huis heb. Water of havermelk erbij.
Soms ook nog gember of kurkuma of chiazaad.

Mijn tip is alleen wel om niet bijv avocado én banaan én noten oid te doen. Hiermee krijg je een giga calorierijke shake. Voorheen deed ik dat weleens tot een collega me erop wees. Niet over nagedacht tot op dat moment.
Alle reacties Link kopieren
Wij willen wat vaker een smoothie met fruit nemen als toetje. Man eet graag vla en pudding enzo, en dat zit stikvol suiker. Een goeie fruiteter is hij niet bepaald. Op die manier eet hij toch fruit en hebben we een toetje. Dit eten we niet direct na het warme eten, maar bijvoorbeeld bij het 8 uur journaal. Ik wil weer vaker havermout gaan eten bij het ontbijt. Ben echt dol op brood, maar dat gaat ook al mee naar het werk. Havermout vult ook nog eens als een malle. Volle Griekse yoghurt ook. En een hardgekookt ei vind ik best een lekker tussendoortje. Snoeptomaatjes, stukjes komkommer, stukjes wortel, allemaal best te hachelen. En een handje ongebrande/ongezouten noten ook. Maar daar kan ik beter even mee wachten tot het gat in mijn smoelwerk dicht zit😬
Alle reacties Link kopieren
Pipo, dank je. Ik heb idd kaakontsteking, en de veroorzaker was al behandeld met een wortelkanaalbehandeling. Heeft niks geholpen, en nu moest ie er echt uit. Komt een implantaat met kroon voor in de plaats. Vervelend, maar wat doe je er aan hè? Ik heb er de hele vakantie tegen aan zitten hikken en ben blij dat ik het achter de rug heb. Nu kan het genezen. Ik heb niet zo'n fantastisch setje bijtspijkers, en wat er nog in zit onderhoud ik zo goed mogelijk. Want we willen minder knagen, maar als het dan toch moet, liever zonder pijn :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Een smoothie zit snel vol suiker omdat er veel fruit in een smoothie gaat. Je kan groente en fruit beter eten en een smoothie af en toe als aanvulling/voor de lekker.

Vandaag uurtje gefietst en uurtje gewandeld. Wel twee keer nat geregend maar tja blijft Nederland!

Hou m'n beweging bij met Samsung health.

Heee Tuingravin :hello: sterkte!
koettie wijzigde dit bericht op 02-01-2019 14:37
13.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De Lidl heeft zakken met smoothie voor in de vriezer. In de smaken spinazie-appel-peer-honingmeloen-druiven en wortel-appel-perzik-ananas-pompoen. In een zak zitten 3 portieverpakkingen.

Ik mix deze met (plantaardige) melk en een schep proteïnepoeder in de blender. Handig voor als je ontbijt mee wil nemen.
Alle reacties Link kopieren
:hello: hey Koettie! Jij ook hier?! Grappig. Mijn broeken knellen altijd iets meer in de winter, zonder al dat getrek en gegraaf in de tuin, hahaha. Ik vrees alleen dat het nu niet goedkomt tot aan het schoffel- en maaiseizoen, dus aan de bak om die gemakskilo's eraf te krijgen. Niet leuk, wel nodig. Gaat goed komen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven