Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Keuken1987 schreef op 24 april 2016 @ 13:46:

Ik denk dat ik zo'n app ga proberen.

Hoe werken de apps van Evy of Renate precies?Je download de app op je telefoon. Tijdens het lopen start je de app en deze geeft dan aan wat je moet doen.

Hardlopen met Evy

C25k (kort voor 'Couch to 5km')



Ik geloof dat anderen in dit topic met Evy of Renate lopen, en er is ook een topic speciaal van beginners, met mensen die met Evy lopen: Beginnen met hardlopen



Toevoeging: jij hoeft dan niet bij het begin te beginnen denk ik, aangezien je al ruim 4 km loopt. Dus dan kun je een les verder in het programma zoeken die aansluit bij wat je al kan, en van daaruit opbouwen. Als een les zwaar is doe je hem dubbel (of nog vaker), tot je het gevoel hebt dat je naar de volgende les kan.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik geen app, alleen een podcast (installeren op pc, uitpakken en bestanden op telefoon zetten).

Als je de podcast van Evy wil: zoek die uit 2011 (google evy 2011 is voldoende).

Is beschikbaar voor 0-5 km en 5-10 km.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Ik huppel ook weer even voorbij ben eindelijk weer eens buiten geweest. Wel veel op de loopband gestaan de laatste tijd, maar echt buiten lopen doe ik weinig. En als ik dan eenmaal buiten ben, begrijp ik niet waarom ik er nooit kom. In elk geval een half uurtje rustig gelopen, ietsjes minder snel en ver dan Eliud Kipchoge vandaag
Alle reacties Link kopieren
Hier de asics app, die bevalt heel goed. Vier trainingen in de week: 2 op snelheid, 1 op afstand en een relaxed loopje.



Vraagje aan de lange afstandslopers: morgen wil ik 16 km lopen, doen jullie bij dat soort afstanden nog iets bijzonders qua eten? En neem je water mee?
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je weer bezig bent, softijs!



Ademes, ik neem altijd een flesje water mee dat ik in mijn fietstas laat. In de meeste gevallen loop ik een bepaald rondje meerdere keren dus als ik onderweg dorst krijg, kan ik even langs mijn fiets. Dat gebeurt zelden, meestal drink ik achteraf. En in de duinen heb je waterpompen dus als ik daar train, kan ik onderweg drinken.

Eten neem ik alleen mee als ik direct na een lange duurloop nog een heel stuk moet fietsen. Een zakje noten, een banaan, of een boterham is dan genoeg om thuis te komen. Misschien moet ik tijdens de voorbereiding voor de halve marathon ook eens gaan experimenteren met eten.



Net terug van een langzame 10 km in het bos.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
16 km valt voor mij nog onder een korte training en neem ik niets mee. Voor een training doe ik sowieso nooit iets bijzonders voor het eten behalve dan dat een broodmaaltijd minimaal een uur gezakt is en een warme maaltijd minimaal twee uur.

Vanaf ruim anderhalf uur neem ik drinken mee tenzij het heel warm is of als ik bewust wil oefenen met drinken. Als ik drinken meeneem dan altijd in de vorm van sportdrank. Isotone sportdrank wordt sneller opgenomen in maag/darm dan water plus dat ik drinken enkel meeneem op de hele lange trainingen en dan kan ik ook de extra koolhydraten gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de hardloop app van Evy.

Hoeveel kilometer is de eerste les?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt eraan hoe hard je loopt, maar als ik het zo eens bekijk misschien 2,5?
Alle reacties Link kopieren
De eerste lessen van Evy liep ik zo rond de 2,75 km. Een jaar geleden ben ik daarmee begonnen.



En de 16 km zit er op! Dank je voor de tips Tyche en Baukje! Het ging best soepel. Wel langzaam maar ja.
Alle reacties Link kopieren
ademes een duurloopje gaat om de duur , niet om het tempo tenzij het echt een tempo duurloop is.

Vanmorgen onverwachts lekker vrij. Eerst een half uurtje uitgeslapen en zojuist mijn rondje al gedaan. Tempoduurloopje van 85min met iedere 5min 15 sec versnellen. Wat een wind zeg. En eind april en ik heb met handschoenen aangelopen, en weet je ze zaten mij niet eens in de weg. Weer ruim 18km weggetikt. Nu snel wat eten en dan toch nog naar het werk want vanmiddag moet er wel gewoon gewerkt worden.
Net de reacties over wat je vooraf eet, maar bijv eiwitdrankjes achteraf? Goede ervaring mee of overbodig?
Alle reacties Link kopieren
@Tyche, ja, ik train voor de Royal Ten Bussinesteam en wil een pr. lopen.



Goed bezig, 5 km. in 24.21.



@Baukje, ja ik ben heel blij.

6 uursloop knap hoor.





@Gio, ik heb nog nooit twee dagen achter elkaar gelopen maar fijn dat het goed is gegaan.



@Alegria, welkom, 35 kilo afgevallen topper, wat ben jij lekker lang! Ik ben klein. (1.57m) maar ach alles went.



Ja hoor, hardlopen in de regen vind ik heerlijk!



@Streepjessokken, welkom!

Ik loop nu twee jaar op de Asics GT2000 en GT2000- 4.



@Orangesss, welkom. Nee ken ik niet.



@Butterfly4ever, welkom.



Zo, afgelopen vrijdag een snelle 7 km. gelopen.

Vandaag met mijn loopgroep (via werk) heuvel intervaltraining gedaan van 6 km. in de regen, hagel en wind!



O ja, ik gebruik runkeeper app.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Butterfly: Nah, zoveel spieren breek je niet af tijdens een gemiddeld rondje hardlopen, dat je daar extra eiwitten voor nodig hebt.



Ik heb nieuwe schoenen, met 40 euro korting. Heb gevraagd of ik eerst neutrale schoenen kon proberen, en ik kon zien dat ik minder overproneer dan een aantal jaar geleden. De nieuwe schoenen zijn wel iets ondersteunend, maar minder dan het vorige paar.



Baukje, die 15 seconden om de 5 minuten, is dat voluit sprinten?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche, heb je ze ook via Run2day gekocht? Fijne korting, zo! Ik heb mijn schoenen ook elders niet goedkoper gezien, alleen in wat uitlopende maten.



Complimenten aan de dames die even 16 km lopen, of 85 minuten (ik schreef eerst km's )! Zover ben ik nog lang niet.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Streepjessokken wij zijn ook allemaal bij het allereerste begin moeten beginnen. En verder/langer is niet per definitie beter. Er zijn genoeg lopers die er bewust voor kiezen zich tot 5 en 10km wedstrijden te beperken en daar alles eruit te halen wat erin zit.

Tyche nee die 15 sec zijn niet voluit sprinten maar even van duurloop 2 tempo naar 3/4.

Mother jij ook de buien getrotseerd lees ik.

Butterfly de eiwitten die nodig zijn voor het spierherstel zijn gemakkelijk gewoon uit de voeding te halen. Vraag mij ook af of we strakjes niet een generatie krijgen met ontzettend veel nierproblemen sinds alle winkels vol staan met grote potten eiwit en een ieder die een keer langs een sportschool is gelopen denkt aan de extra eiwitten te moeten gaan. Ik beperkt mijzelf tot een lekkere bak yoghurt met muesli en af en toe een glaasje melk. Krijg ik gelijk ook nog andere voedingsstoffen binnen.
Bedankt Baukje en tyche, en helemaal met jullie eens



Ik hoor de meest gekke verhalen om me heen qua eiwitten en ander powerfood, vandaar...
Alle reacties Link kopieren
Vandaag 16 km gelopen op twee boterhammen met pindakaas en het ging prima. Wie is er niet groot mee geworden? En na de loop een dubbele espresso en een bakje kwark.



Baukje, lekker dat je nog zo'n stuk kon lopen. Best heel snel, 18 km in 85 min!



Enne Streepjessokken, ik ben vorig jaar juni begonnen, als je er een beetje tijd voor kunt vrijmaken kan het heel snel gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ademes ik volg altijd de trainingen die de trainer voorstelt..Had ik 's ochtends moeten werken dan had ik het eind van de middag of 's avonds gelopen. Pas mijn training dus niet aan aan hoeveel tijd ik heb maar loop wanneer ik er die dag tijd voor heb.En ik zorg altijd wel dat ik er tijd voor vrij maak.

Jij bent lekker vlot gegaan, vorig jaar juni begonnen en nu zo 16km wegtikken.

Deze ochtend nog werken en dan mag ik vanmiddag weer. Hoewel ik nog moet bedenken of ik inderdaad in het bos ga lopen want volgens mij is het daar inmiddels al weer een aardige blubberzooi met al die regen van afgelopen dagen.
Alle reacties Link kopieren
Zo, net tussen de buien door voor het eerst op mijn nieuwe schoenen gelopen. Nog wel wennen, ik voel ze meer zitten dan de vorige.

Ik heb me laten inspireren door jouw training baukje: een loopje op een rustig tempo, met elke vijf minuten één minuut snel. Na 10 versnellingen vond ik het mooi geweest, toen had ik 9 km gelopen.

Ik merk dat door die versnellingen het ook beter gaat om echt langzaam te lopen, en door de afwisseling is de training minder eentonig.



Al die regen is wel ergens goed voor, het bos is nu echt geëxplodeerd met nieuw groen. En twee eekhoorntjes gezien, dat was lang geleden.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Tyche, ik hoop dat je schoenen snel wennen!



Ik deed gisteren een intervaltraining met twee blokken van 30 seconden versnellen, 1 minuut versnellen, 30 seconden versnellen, 1 minuut versnellen. In totaal verdeeld over 24 minuten, met 10 minuten rustig in- en uitlopen. Ik ging kapot... Het versnellen ging steeds minder snel, maar ik bleef wel harder gaan dan in het gewone tempo. Mijn lieve vriend liep mee, sprak me moed in als ik zei dat ik niet meer kon en ging heel overdreven langzaam ademhalen om mijn ademhaling wat rustiger te krijgen. Want die was na de stukjes van een minuut steeds torenhoog...
Alle reacties Link kopieren
8 km. #intervalduurloop dwars door het bos met het loopgroepje van mijn werk, af en toe 1 minuut versnellen.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
Alle reacties Link kopieren
Tyche ik vind juist dat door de versnellingen je bewust blijft dat het duurlooptempo gewoon lekker ontspannen is en gemakkelijk gaat en daardoor vaak juist nog wat hoger ligt dan zonder de versnellingen. En inderdaad de training vliegt voorbij. 16x5min lijkt veel korter dan 90min.



Orangesss eigenlijk moet je proberen bij een interval training minimaal het tempo vast te houden. Liever dan wat rustiger beginnen zodat het tempo zelfs wat hoger kan komen te liggen op zijn laatst. Maar doseren blijft altijd moeilijk zeker bij korte versnellingen.



vanavond een fijne interval training. De eerste 15min inlopen ging al veel te snel (4min48/km). Daarna een 3000m en 4x1000m en ten slotte 5x600. De 600tjes gingen in 2min25-2min27. De laatste 2 waren zwaar maar ik heb het gered zonder verval. Dus voldaan. Met in, uitlopen en pauzes erbij ruim 17km waarvan dus 10 echt op tempo.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde vanavond lopen, maar ben opeens flink verkouden en heb n beetje verhoging, dus toch maar niet gegaan. Mss morgenochtend.

Dat ik hiervan baal vind ik dan wel weer positief !
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Streepjessokken als je vanavond verhoging hebt zou ik morgen sowieso toch ook maar over slaan. Hardlopen met koorts is gewoon heel slecht en iedere koorts dag verdient twee rustdagen is de richtlijn.
Alle reacties Link kopieren
@Streepjessokken, beterschap toegewenst.
I do not stop when I am tired, I stop when I am done

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven