Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
Baukje, bedankt voor alle tips en voorbeelden! Ik ga proberen om wat meer afwisseling in m'n loopjes aan te brengen.



Tyche, ik probeer tijdens het lopen wel op mijn houding te letten, vooral op m'n schouders, want die wil ik nog wel eens omhoog trekken. Heel grote stappen maak ik volgens mij niet.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag een rustige duurloop van ruim een uur gedaan, met drie blokjes van vijf minuten snel. Was heerlijk. In totaal 11 km.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Net weer terug, les 2 van Evy (steeds 2 minuten rennen). Ging conditioneel heel goed (op toch maar mijn schoenen met halve zool) maar wel flink last van mijn heup.



Morgen nieuwe schoenen kopen. Ik luister braaf naar jullie advies.



(Ben wel oprecht verbaasd dat ik t rennen an sich goed vol hield!)
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Goed zo streepjessokken. (zowel dat het conditioneel goed ging als het nieuwe schoenen gaan kopen).



Vanavond weer lekker kunnen intervallen op de baan. Eigenlijk verbazend dat het al weer zo goed ging zo kort na de marathon.
Alle reacties Link kopieren
Geslaagd voor schoenen! Het zijn de Asics GT2000 geworden, met inruilactie van €140,- voor €89,-. En niet eens de lelijkste uit de winkel
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Het lukte mij bij Evy ook niet goed om mijn snelheid op te bouwen. Ik heb nu de asics app, die vind ik fijner!



Nieuwe schoenen, lekker. Maar ook altijd een beetje spannend of ze fijn blijven lopen...



Baukje, goed van je! De marathon alleen al...
He leuk, een hardloop topic!



Even een vraagje, ik loop nu 3 x per week en eigenlijk wil ik dit opbouwen naar 6 keer per week. Maar ik ben een beetje bang voor blessures. Hoevaak lopen jullie per week en hoe bouw je precies op?
Alle reacties Link kopieren
Van drie naar 6 keer is een hele grote stap. Maar goed die ga je ook niet ineens nemen neem ik aan. Waarom wil je zes keer lopen? Wat betreft trainingsopbouw zal je daar niet zo snel rendement van hebben omdat je dan toe moet geven op de andere trainingen omdat je anders onvoldoende herstel tijd hebt (tenzij je moeiteloos een week omvang van dik 100km per week aan kunt).Je hebt dan vaak meer aan 4 of 5 kwalitatief betere trainingen.

Hoe ik destijds opgebouwd heb is een vierde trainingsdag toe te voegen maar aanvankelijk niet de weekomvang verhogen. Dus aanvankelijk wat betreft duur en soms op intensiteit de andere trainingen even een klein stapje terug. Vervolgens in de loop van weken dat weer opgevoerd.

De vijfde training heb ik weer veel later toegevoegd in de vorm van aanvankelijk een heel kort rustig duurloopje van een half uurtje tussen twee andere trainingsdagen in. Die daarna weer uitgebouwd. Maar mijn vijfde training blijft eigenlijk altijd wel een rustige duurloop training.

De zesde training doe ik maar af en toe. En het bevalt mij eigenlijk niet zo goed. , Ik moet dan toch teveel toegeven op mijn andere trainingen. Maar dat is mijn beperking, dat gaat natuurlijk niet voor iedereen op.

Je moet de trainingen wel goed op elkaar afstemmen en weten in welke volgorde je de trainingen doet. Tenzij je enkel rustige duurlopen doet, dan kun je gemakkelijk ieder dag uiteindelijk lopen. Maar wat betreft training is het niet effectief. Je lichaam krijgt dan onvoldoende trainingsprikkels. En op termijn zal het moeilijk worden je conditie zelfs op niveau te houden.
Baukje, bedankt voor je heldere en duidelijke uitleg. Zoals ik nu loop is het enkel duurlopen, en omdat het de laatste zo lekker weer is heb ik iedere dag wel zin om te lopen.



Wat ik begrijp is dat ik op zich gerust kan opbouwen naar 6 keer per week (duurloop) maar dat er naar verloop van tijd kans is dat ik mijn conditie niet meer naar een hoger level til of zelfs stagneert/ verminderd?
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat je nieuwe schoenen hebt streepjessokken! En nu lekker veel kms erop gaan maken!



Ik kom net terug van les 5.. 2 3 2 3 2 3 2 met 2min wandelen ertussen. En t ging zo goed! Was elke keer; jeetje nu alweer voorbij? Aan t eind nog 2min extra en de laatste 2 werd 3,5min (werd gezandstraalt door de wind en t zand dus kon beter maar ff doorrennen ipv lopen haha)

Heerlijk op de pier, regenboog aan t einde, grote boten die voorbij vaarden en opslaande golven op de rotsen.. Wat een gevoel van vrijheid geeft het dan!

Voel me echt na zo een goede les alsof ik de wereld aankan haha :D



Komende dagen wordt t slecht weer, rennen jullie gewoon in de regen dan? Of even snel tussen de buien door?
Don't look back. You're not going that way.
Alle reacties Link kopieren
quote:alegria- schreef op 23 april 2016 @ 11:09:

Fijn dat je nieuwe schoenen hebt streepjessokken! En nu lekker veel kms erop gaan maken!



Ik kom net terug van les 5.. 2 3 2 3 2 3 2 met 2min wandelen ertussen. En t ging zo goed! Was elke keer; jeetje nu alweer voorbij? Aan t eind nog 2min extra en de laatste 2 werd 3,5min (werd gezandstraalt door de wind en t zand dus kon beter maar ff doorrennen ipv lopen haha)

Heerlijk op de pier, regenboog aan t einde, grote boten die voorbij vaarden en opslaande golven op de rotsen.. Wat een gevoel van vrijheid geeft het dan!

Voel me echt na zo een goede les alsof ik de wereld aankan haha :D



Komende dagen wordt t slecht weer, rennen jullie gewoon in de regen dan? Of even snel tussen de buien door?

Fijn dat t zo goed gaat! Het was ook weer prachtig in de polder, alles frisgroen, pinksterbloemen, paardebloemen, knotwilgen, dreigende luchten



Ik had voor vandaag op regen gerekend, zou dan tussen de buien door gegaan zijn, of als dat niet lukte toch maar in de regen. Je gaat daarna toch naar huis en douchen. Maar goed, dat kan ik nu wel stoer zeggen maar eerst maar waarmaken
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
alegria, klinkt als een heerlijke training. Met slecht weer ga ik wel gewoon lopen. Ik begin het liefst droog, maar regen tijdens het lopen vind ik niet zo erg, meestal ben ik dan warm genoeg.



Butterfly, ja, als je begint met het uitbreiden zonder je totale afstand per week ook gelijk te verhogen, kan dat wel. Om vooruitgang te (blijven) boeken is afwisseling juist heel belangrijk; de ene keer een langzame duurloop, daarna weer snel en kort, interval, een wat langere tempoloop... zo train je veelzijdig.



Streepjessokken, goed dat je nieuwe schoenen hebt. Mijn eerste paar was ook van Asics, het is een betrouwbaar merk. Ben benieuwd hoe je het verschil tussen je oude en nieuwe schoenen ervaart.



Ik heb net mijn tijd op de 5 km verbeterd. Ein-de-lijk onder de 25 minuten; 24.21 om precies te zijn.
What a nuanced anxiety
Tyche, bedankt voor je advies, ik ga me er even in verdiepen..



En gefeliciteerd met het behalen van je nieuwe tijd!
Alle reacties Link kopieren
quote:Butterfly4ever schreef op 23 april 2016 @ 09:25:

Baukje, bedankt voor je heldere en duidelijke uitleg. Zoals ik nu loop is het enkel duurlopen, en omdat het de laatste zo lekker weer is heb ik iedere dag wel zin om te lopen.



Wat ik begrijp is dat ik op zich gerust kan opbouwen naar 6 keer per week (duurloop) maar dat er naar verloop van tijd kans is dat ik mijn conditie niet meer naar een hoger level til of zelfs stagneert/ verminderd?Ja inderdaad precies wat ik bedoel. Ik zou dus echt wat gaan varieren in de trainingen.
Alle reacties Link kopieren
Alegria fijn dat het zo goed ging. ik ga altijd door weer en wind, alleen bij onweer wacht ik tot de bui over is en als ik buiten wil stappen en er breekt net een hagelbui los wacht ik ook even tien minuten. In die paar weken van het jaar dat het echt warm is wil ik in het weekend nog wel eerder op staan om extra vroeg te lopen en kies er dan weleens voor juist later op de dag te lopen.



Gefeliciteerd tyche. Gewoon tijdens een training of had je een wedstrijd. zo niet dan is het misschien leuk om te kijken wat je daar kunt. (meestal meer dan tijdens een training).



Vanmorgen heerlijk 19km in het bos gelopen. Korte broek , korte mouwen ik dacht nou die voorspellingen dat het koud wordt klopt ook niet. Totdat ik halfweg een bui kreeg en het flink begon te waaien. Kreeg zelfs al lopende nog koude handen.

Al voordat ik weg ging kwam ik tot ontdekking dat ik een joekel van een teek op mijn rug had. Vrees dus dat die er al een paar dagen heeft gezeten.

Verder weer voor leuke dingen ingeschreven. Afsluitdijkloop over 32,8 km in augustus en een ultraloop in november in de Eifel, dus met de nodige hoogtemeters.

was eigenlijk op zoek naar een marathon in juli of de eerste helft van augustus. Iemand ideeën. Kwam op 10 juli in ieder geval al een strand marathon tegen.
Alle reacties Link kopieren
Het was tijdens een training baukje. Ik vind 5 km niet zo'n leuke afstand voor een wedstrijd dus dat zit er voorlopig niet in. Maar het is wel weer een stapje richting de 10km onder de 50 minuten, en ook mijn eerste tijd op de halve marathon (2.07) moet flink verbeterd kunnen worden met deze basis.
What a nuanced anxiety
quote:baukje schreef op 23 april 2016 @ 20:01:

Alegria fijn dat het zo goed ging. ik ga altijd door weer en wind, alleen bij onweer wacht ik tot de bui over is en als ik buiten wil stappen en er breekt net een hagelbui los wacht ik ook even tien minuten. In die paar weken van het jaar dat het echt warm is wil ik in het weekend nog wel eerder op staan om extra vroeg te lopen en kies er dan weleens voor juist later op de dag te lopen.



Gefeliciteerd tyche. Gewoon tijdens een training of had je een wedstrijd. zo niet dan is het misschien leuk om te kijken wat je daar kunt. (meestal meer dan tijdens een training).



Vanmorgen heerlijk 19km in het bos gelopen. Korte broek , korte mouwen ik dacht nou die voorspellingen dat het koud wordt klopt ook niet. Totdat ik halfweg een bui kreeg en het flink begon te waaien. Kreeg zelfs al lopende nog koude handen.

Al voordat ik weg ging kwam ik tot ontdekking dat ik een joekel van een teek op mijn rug had. Vrees dus dat die er al een paar dagen heeft gezeten.

Verder weer voor leuke dingen ingeschreven. Afsluitdijkloop over 32,8 km in augustus en een ultraloop in november in de Eifel, dus met de nodige hoogtemeters.

was eigenlijk op zoek naar een marathon in juli of de eerste helft van augustus. Iemand ideeën. Kwam op 10 juli in ieder geval al een strand marathon tegen.



Misschien is het een idee om toch even langs de huisarts de gaan vanwege die teek die er wat langer gezeten heeft?



Is er een goede site met info over interval trainingen en hoe deze op te bouwen en/of in te bouwen?
Alle reacties Link kopieren
Ik oefen al bijna een jaar om 5 kilometer te hardlopen. Ik red nu amper 4,3 kilometer.

Ik hardloop twee keer per week.

Ik krijg er een rot gevoel van dat het mij niet lukt.

Heeft er iemand tips zodat het mij wel lukt?

Of zit het er bij mij gewoon niet in de 5 kilometer?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
butterfly misschien heb je hier wat aan. http://www.runinfo.nl/intervaltabel.htm

wat betreft de teek kan de huisarts er ook niets mee. Bloed onderzoek geeft zowel vaak vals positieve als vals negatieve uitslag op borreliose. Het niet verschijnen van een locale reactie wil niet zeggen dat er geen sprake is van borreliose en als er wel een ring onstaat wil het niet zeggen dat er sprake is van borreliose. Hoelang en welke antibiotica men zou moeten geven is men ook niet 100% zeker van. En heel veel mensen die besmet worden met borrelia krijgen geen ziekte verschijnselen. Terwijl nodeloos antibiotica gebruik wel weer een aanslag is op je natuurlijke weerstand. Ik hoop er dus maar het beste van.

Vanmorgen een wisselduurloopje van 19km. Stond een stevige wind zeg.Had het aanvankelijk nog niet zo in de gaten maar dat kwam vooral omdat ik in de tweede helft de wind pas echt tegen kreeg. Ook nog een klein hagelbuitje over mij heen gekregen maar verder dus toch hoofdzakelijk in het zonnetje.



Mijn zoon gaat vanmiddag een 5000m wedstrijd lopen. Ben benieuwd, is lang geleden dat hij een baanwedstrijd heeft gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Keuken natuurlijk gaat het jouw ook lukken. Misschien moet je het iets anders aan gaan pakken als je het idee hebt niet (in dit geval letterlijk) verder te komen. Hoe heb je tot nu toe opgebouwd?



Butterfy nog even over de intervallen. Op de site van runinfo kun je de tempo's vinden over betreffende afstanden. Maar ook dat kun je langzaam opbouwen. Door bv eerste 400tjes te lopen op het tempo van de 1000tjes, de week later 600tjes , weer een week later 800tjes op dat tempo etc. Daarna/daarnaast kun je opbouwen in aantal herhalingen. Maar je kunt ook verschillende afstanden met elkaar combineren. Bv iedere volgende interval korter maar dus wel sneller. Of je doet sereis van dezelfde afstand maar je begint de eerste serie relatief rustig en gaat pas de laatste serie op het streeftempo.
Alle reacties Link kopieren
Ik rende eerst altijd samen met mijn vriend. Hij was een beetje mijn coach, maar hij is door medische problemen er mee gestopt dus ren ik alleen.

Dat vind ik veel lastiger en merk dat ik daar door achter uit ga.

Er is niemand meer die mij onderweg kan motiveren.

Ik ren nu twee keer per week.

In het begin stukje rennen , stukje lopen, stukje rennen , stukje lopen.

Op een gegeven moment kon ik steeds langer door rennen.

Dan ging ik steeds langer rennen en korter lopen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Op zich een prima manier om op te bouwen. Volg je een gericht schema? Want mentaal is het wel belangrijk om het hardlopen en wandelen gedoseerd af te wisselen. Als je een dergelijk opbouw schema volgt is het niet erg een keer een training te herhalen en dus iets langzamer op te bouwen. zeker met maar twee keer per week lopen zal dat misschien nodig zijn want er zit dan net te veel tijd tussen je trainingen op een ideale opbouw te hebben.

Lukt het je niet je aangegeven minuutjes vol te maken dan loop je simpelweg te snel. Let dus in de opbouw niet op tempo maar puur op het volmaken van je aangegeven minuten. Dat tempo komt later wel.

Ik zou toch proberen drie keer in de week te lopen. Het zal je dan veel gemakkelijker afgaan omdat het effect van de vorige training dan niet steeds al ver weg is.

Uiteindelijk moet je de motivatie toch uit jezelf halen. Maar je aansluiten bij een loopgroep daar kun je veel profijt van hebben. (nog buiten het training technisch aspect). Of misschien wil je vriend met je meefietsen dat hij je toch kan motiveren.
Alle reacties Link kopieren
Keuken, is een app zoals C25K, Evy of Renate niets voor jou? Die vertelt je precies wanneer je moet lopen of wandelen en de trainingen gaan steeds een stapje verder. Je kunt ook een schema op papier volgen natuurlijk maar dan moet je zelf de tijd bijhouden.

In mijn ervaring is twee keer per week lopen genoeg om je conditie ongeveer vast te houden; als je wilt opbouwen is drie keer per week beter. Dan heb je wel genoeg rust maar zit er niet te lang tussen de trainingen.
What a nuanced anxiety
Bedankt voor de link Baukje, fijn!



Net 5 kilometer achter de rug. Begonnen met een zonnetje en halverwege, toen ik al warm was, een grote regenbui, echt lekker is dat dan!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik zo'n app ga proberen.

Hoe werken de apps van Evy of Renate precies?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven