Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
Alle reacties Link kopieren
quote:baukje schreef op 28 april 2016 @ 21:57:

Orangesss eigenlijk moet je proberen bij een interval training minimaal het tempo vast te houden. Liever dan wat rustiger beginnen zodat het tempo zelfs wat hoger kan komen te liggen op zijn laatst. Maar doseren blijft altijd moeilijk zeker bij korte versnellingen.

Oké, bedankt voor de tip. Dat ga ik dan volgende keer proberen.



Beterschap, streepjessokken!
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen het rondje Naardermeer (HM) maar weer eens gelopen (voor de vierde keer). Het was zeer, zeer, zeer modderig en nat, maar wat was het leuk! Ik heb echt pollengehopt en zat tot mijn knieën onder de modder en mijn voeten hebben een modderbehandeling gekregen. De regen viel in de eerste 3 kilometer en mijn vriendin en ik eindigden in een heerlijk zonnetje. Het is inderdaad weer prachtig buiten met al dat groen, de vogels, jonge eendjes en lammetjes. Tempotechnisch gezien was 't prut, maar voor de beleving was dit een toppertje.
Wat leuk Anke. Hoeveel kilometer is zo'n rondje? Die zon heb ik hier vandaag nog niet gezien helaas: het is hier nat en guur. Ben je helemaal van je blessure af?



Streepjessokken, inderdaad even goed rust nemen na koorts, vooral in een opbouwfase.



Hier gaat het zozo. Ik voel me de laatste twee weken enorm slecht, ga dus wel met de arts overleggen, want door de medicijnen zou ik me beter moeten voelen, in plaats van slechter. Ik heb echt moeite om de dag door te komen zo, maar na het lopen voel ik me gek genoeg beter (hoewel het lopen zelf zeer matig gaat). Dus op zich een goed reden om te blijven trainen (zou het trainen dan toch bepaalde hormoonaanmaak triggeren?).
Alle reacties Link kopieren
anke, klinkt mooi en zwaar! Was het een gewone training of een wedstrijd of onderdeel van iets anders?



anky en streepjessokken, beterschap!



Ik heb net heerlijk gelopen in de duinen. Tempoloop van 10 km, heb er iets meer dan 54 minuten over gedaan. Van tevoren voelde ik me een beetje zwaar/moe, maar toen ik eenmaal liep was dat helemaal weg en nu voel ik me stukken beter.



Fijn weekend allemaal!
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk he tyche dat je van lopen vaak achteraf toch extra energie krijgt.



Wat naar Anky dat je je met de nieuwe medicijnen zo ontzettend slecht voelt. Ik heb het overigens ook maar dan waarschijnlijk om geheel andere redenen dat ik mij overdag soms de dag door moet slepen maar dat het hardlopen gewoon goed gaat. Maar in het hogere hartslagen gebied werkt bij mij het hart gewoon nog beter dan in de lagere zones waar ik dan helemaal afhankelijk ben van het ritme van de pm.



Die anke heeft er gewoon een mudrun van gemaakt. Was het inderdaad georganiseerd of gewoon zelf dit rondje gelopen?



Vanmorgen heuveltraining gedaan. 17km lang op en neer het viaduct genomen. Behalve een training voor sterkere benen ook een goede mentale training voor strakjes die zes uursloop waarin ik ook steeds hetzelfde rondje moet lopen. De bedoeling was in rustig duurlooptempo maar het ging nog best vlot.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb tijdens en na het hardlopen last van mijn scheenbenen.

Is daar wat aan te doen?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Naar een fysio, Keuken.

Het kan shin splints zijn, een veelvoorkomende blessure bij beginners, veroorzaakt doordat je te snel te veel doet. Of je moet rusten of matig mag blijven doorlopen, of dat het iets anders is, kan alleen een professional bepalen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het al vanaf dag 1 en dacht altijd het hoort er bij. Maar vandaag had ik zo zeer ook met gewoon lopen. Een beginner ben ik niet meer.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.
Alle reacties Link kopieren
Ook gevorderde lopers kunnen er last van hebben.

Chronische pijn hoort niet bij lopen (of welke sport dan ook).

Spierpijn: ja, zeker in het begin. Af en toe een pijntje: ja, kan gebeuren. Maar elke keer op dezelfde plek pijn is een signaal dat er iets mis is.

Misschien is het op te lossen met rust, of met een betere warming-up of rekoefeningen, of met andere schoenen, of met een ander schema... maar dat weet alleen een fysio.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad naar de fysio Keuken! Ik heb ook al tijden last van mijn schenen en ben onder behandeling van een fysio. Iedere keer last van je schenen is niet normaal, en zeker niet als het erger wordt. Bij mij helpen compressiekousen enorm, en koelen na iedere loop helpt ook. Het is bij mij trouwens ontstaan door verkeerde schoenen, en als je er eenmaal last van hebt dan is het heel moeilijk om er weer vanaf te komen. Doe dus voorzichtig!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Sluit mij aan bij tyche (zoals gewoonlijk). Misschien is er een duidelijke aanwijsbare oorzaak waardoor de problemen ontstaan en waar je met gerichte oefeningen aan kunt werken, misschien is alleen rust voldoende (is maar zelden als de problemen al langer bestaan) maar blijf er niet langer zelf mee aanrommelen want de problemen worden intussen al maar groter en moeilijker in korte tijd op te lossen.

Het is altijd zo balen als het lichaam niet mee wil werken en de neiging om beginnende pijntjes te negeren is daardoor heel groot.



Vanmorgen een pittige training. Ruim 23km met 4 stevige tempoblokken van 4km. Had mijn rondje ook verkeerd gepland want had dus op zijn laatst wind tegen. En nu waait het wel lang niet meer zo hard als afgelopen week maar in de open polder pal matige wind tegen is toch geen pretje als je aan je tempo vast probeert te houden terwijl de beentje langzaam moe beginnen te worden.

Maar de week weer met bijna 90km afgesloten.
Alle reacties Link kopieren
Flink aantal km, baukje.

Volgens mij waait het serieus al ruim een jaar flink. De windstille of windluwe dagen zijn echt een zeldzaamheid (ik houd het bij voor mijn fietstocht naar werk, wil daar niet al te bezweet aankomen...) het is bijna altijd minimaal kracht 3 (tel daar aan de kust maar wat bij op).



Ik kwam trouwens net op de website van natuurmonumenten dit tegen:

Trailrunnen bij natuurmonumenten. Ik ben wel geïnteresseerd om meer onverhard te gaan trainen, omdat ik zo geniet van de duinen. Modder is dan weer niets voor mij en los zand vind ik ook superzwaar... maar die trails zien er wel mooi uit.

In oktober is er een van 8 km bij de Utrechtse heuvelrug (Devil's trail), dat lijkt me goed te doen (zeker binnen de 2 uur die er voor staat...). Iemand hier ervaring met kortere trails of deze in het bijzonder?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
wow baukje: er zijn hordes mensen die 90 km IN EEN MAAND lopen!

wat is jouw volgende uitdaging? Volgende week Wings of Life of is dat een "traininkje"?



bij mij hebben chronische pijnen bijna altijd meer te maken met een mentaal aspect als met schoenen of sokken. Maar dat moet je weten van jezelf: dus ik sluit me aan bij de rest: naar de fysio Keuken! Je hoeft daarvoor niet eerst naar de huisarts.



beterschap Anky, wat rot dat de medicijnen zoveel nare bijwerkingen hebben. Ook al loop je kort en langzaam: als je je daar beter van voelt, blijf het dan maar doen zou ik zeggen.

Ik heb zelf een halve marathon gelopen door de modder om het Naardermeer, dat was geen wedstrijd. De route van... (let op tyche) natuurmonumenten!

Tyche: het is stukken zwaarder om onverhard te lopen, maar het is wel mooier, zeker als je van de duinen houdt. Kom je op 14 mei naar de trail in Wezep voor de tien kilometer? Dan kun je het eens proberen (wordt ook mijn eerste trailwedstrijd).
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik heb een vraagje: ik doe zelf alleen aan sprinten op de loopband, maar nu heb ik een compressiebroek van Asics aangeschaft, maar ik heb geen idee hoe strak zo'n ding moet zitten. Ik heb zowel een s als een m en ik kan ze beide aan. Heeft iemand een idee, hoe het een beetje zou moeten voelen?



Daarnaast nog de vraag wat jullie ervaringen met compressiekleding zijn.



Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Spell moeilijk om te omschrijven hoe strak die moet zitten. ik heb wel compressie kleding en het is een ware krachttraining om het aan te trekken (met name het shirt met lange mouwen) maar eenmaal aan voelt het als steun aan je lijf maar zeker niet strak. Vind het ook een ellende om het bezweet weer uit te krijgen. misschien is dat de reden dat ik het niet veel draag.

Tyche de meeste trails (zeker in het najaar en winter) hebben veel modder en vaak ook wel hele stukken los zand. Heb zelf alleen ervaring met 20km plus trails. Maar het is voor een ieder een aanrader. Niet het gevecht tegen de klok maar tegen de elementen. De sfeer bij de wedstrijden is vaak heel goed. Na de wedstrijd rent niet iedereen naar huis maar bijna iedereen blijft hangen tot na de prijsuitreiking. En ook daar is de sfeer dan goed (zoals het bij hardloop evenementen in belgie na afloop eigenlijk altijd is). Gewoon doen en ervaren.
Alle reacties Link kopieren
anke de wings of live is inderdaad gewoon leuk tussendoor. Twee weken erna heb ik de zesuursloop. Zag dat ik zelfs al in de voorbeschouwingen genoemd was dus er wordt wat van mijn verwacht. Alleen heb ik het weekend daarvoor een lang trailweekend. Eigenlijk niet optimaal als voorbereiding. Maar ik vond dat weekend te leuk om te laten schieten. Misschien dat ik mij als nog een beetje ga inhouden wat betreft de afstanden.
Alle reacties Link kopieren
anke, ik moest even opzoeken waar Wezep ligt, maar dat is wel heel ver uit de buurt voor mij.

Ja, modder, daar was ik al bang voor. Los zand is vooral heel zwaar maar daar kan ik wel op trainen hier dus dat scheelt. Het fijnste onverharde lopen vind ik bos- en duinpaden die vrij stevig zijn, met veel afwisseling in dalen en stijgen. Boomwortels enzo vind ik ook leuk, houdt je alert en behendig. Ik geloof dat hier in mijn eigen stad ook een duintrail wordt georganiseerd, dus ik moet daar maar eens naar kijken. Ik wil er niet gelijk 20 km van maken want dat vind ik op de weg al pittig genoeg.



Spell, ik heb ook een compressiebroek van Asics, ben daar erg blij mee. Ik draag hem van herfst tot lente, bij een zachte winter is hij zeker warm genoeg dus je kunt hem vaak aan. Hij zit steviger dan een gewone tight; of het ook echt helpt bij spierherstel durf ik niet te zeggen, maar het houdt de boel goed op zijn plaats.

Ik zou de maat nemen die zo strak mogelijk nog lekker zit, het moet niet knellen ofzo maar strak zit het natuurlijk sowieso. Hij lubbert niet uit.

Verder vallen misschien sport-bh's nog onder compressiekleding maar verder heb ik er geen ervaring mee.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
de komende maanden zal het bij de trails met de modder wel meevallen denk ik. Maar bij een echte trail heb je zo weinig mogelijk echt goed beloopbare paden, anders is het meer een bosloop. De leukste trails zijn toch met hoofdzakelijk single tracks maar het trailrunnen in Nederland wordt steeds populairder en de korte afstanden vaak zodanig druk dat men daarop mogelijk weer de routes op gaat aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, dan zoek ik misschien meer iets anders dan trails, inderdaad een bosloop. Is er een naam voor dat soort 'tussenin'-loopjes?

Dit bijvoorbeeld. Mooi hoor:

What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Je hebt inderdaad lopen die aangegeven staan als 'bosloop' of 'natuurloop'. Bij de natuurlopen kun je wel ook echte verharde stukken hebben. zo heb je bij een echte trail ook wel stukken over goed begaanbare bospaden maar als het enigsinds kan sturen ze je toch door minder begaanbaar terrein, over smalle randjes langs sloten, dwars door de akker en inderdaad de single tracks.
Alle reacties Link kopieren
Maar gewoon een trail proberen joh, je zal ervaren dat je dat veel leuker gaat vinden.
Alle reacties Link kopieren
Leuk, een trailloop! Ik heb een startbewijs voor Texel, lijkt me super.



En ik ben het met iedereen eens, bij chronische pijn naar de fysio! Ik moest vandaag helaas overslaan, gisteren bij het zolder opruimen mijn hamstring verrekt...



Baukje, echt superknap, 90 km per week!
Alle reacties Link kopieren
Een bosloop lijkt me fijn om te kunnen, maar alles hier is, zoals gezegd, met hoogteverschillen, dus eerst km's maken en conditie opbouwen.

Jee Baukje, 90 km!



Ik zit nog steeds op de bank. Het is gewoon n flinke verkoudheid, geen griep (ondanks lichte verhoging) maar het is nu afgezakt van m'n neus naar m'n longen dus ik klink als een zeehond. Verdorie, was net lekker aan het opbouwen.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
Thanks! Ik ga morgen even naar een hardloopwinkel met beide broeken, misschien dat hij me een advies kan geven anders koop ik wel een gewone tight. Zoals gezegd, loop ik nooit buiten.
Alle reacties Link kopieren
Hier ben ik ook weer. Afgelopen week een slechte week, mankeer lichamelijk helaas erg veel, en als dat allemaal even opspeelt ben ik nergens meer en zit rennen er echt niet in..

Vanmorgen weer een stuk fitter, tijd om de schoenen aan te trekken! Les 6 van Renate, en zag er best tegenop.. zat nog even te twijfelen of ik misschien een lesje zou moeten herhalen, ik had tenslotte 9 dagen niet gelopen.

Toch besloten de volgende les te doen, 3x5 minuten (vorige les was 3 om 2 minuten rennen).. en het ging echt perfect!! Merkte totaal niet dat het 9 dagen geleden was. Dat geeft de mens energie!!

Heb een nieuwe route gevonden, iets rustiger in de ochtend.. geen loslopende honden (alleen een paar schotse hooglanders, reden om even te versnellen, haha), en heerlijk in t zonnetje..
Don't look back. You're not going that way.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven