Lijf & Lijn alle pijlers

Starten met hardlopen

09-07-2013 18:11 3016 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vandaag ben ik begonnen met Start to Run. Ik ben op zoek naar mensen die hier ook (net) mee gestart zijn om elkaar te motiveren, ervaringen/tips uit te wisselen en gewoon om gezellig te kletsen. Ik heb op het forum wel een paar hardlooptopics gevonden, maar dit zijn mensen die al super ver kunnen lopen en ik ben al super blij dat ik 2 minuten achter elkaar volhoud haha.

Hopelijk zijn er mensen die zich hier willen aansluiten!
Zo les 13 gelopen: 6x 3 minuten met 2 min wandelen. Merk nu echt dat de conditie vooruit gaat. Ademhaling steeds beter en dus ging het best goed. Denk weer 2 dagen rust en dan weer lopen...zin in.
Yes, ondanks een stug doorgaande miezerregen toch les 7 gelopen. Wel lekker, lijkt alsof er meer zuurstof in de lucht zit als het regent. Weer problemen met mijn gps. Ik zal ff in dit topic terugzoeken naar andere apps, maar tips zijn van harte welkom! Het is zonde als mijn harde inspanningen niet goed worden bijgekomen immers...

Werkt toch echt verslavend hè carriebar! Ik heb ook al zin in de volgende les!
Goed bezig weer, iedereen! Vanmorgen les 11 gedaan. Ik merk dat het steeds makkelijker gaat. Nu zijn het nog maar korte stukjes natuurlijk, dus het zal wel zwaarder worden. Maar mijn conditie wordt echt al beter, dat kan ik merken.

Ik ben wel benieuwd hoe het zal gaan als het straks later licht wordt en vroeger donker is. Nu loop ik 's ochtends vroeg of 's avonds wat later. Overdag kan ik namelijk niet lopen (ik heb vier kinderen tussen 7 jaar en vier maanden). Maar goed, voorlopig kan het nog.
Bigdipper, ik heb hetzelfde, bang voor de winter. Bang dat het sowieso gaat verslonzen als de dagen korten (lees: niet-bestaand) worden en de temperatuur zover onder het nulpunt zakt, dat ik liever helemaal niet meer buiten kom...

Ben even gaan skeeleren op mijn loopvrije dag. Merk dat mijn knieën dat wel heel zwaar vinden. Maar het was lekker om op mijn dooie gemakje even de beentjes te strekken.
quote:bella85 schreef op 07 augustus 2013 @ 22:33:

Werkt toch echt verslavend hè carriebar! Ik heb ook al zin in de volgende les!ja het is echt verslavend... Merk wel dat bij mij 2 dagen tussen de lessen wel beter is voor mijn knieën. Dus probeer me wel daar aan te houden...
Aaaaah, de winter.. moet er eigenlijk nog niet aan denken. En hoop dat ik dan ook wel verder ga met lopen, maar dan zijn die meters om de deur uit te gaan nog zwaarder. Gelukkig zijn we hier om elkaar te motiveren!

Bella, wat voor gps gebruik je nu?

Lilly, hoe is jouw les vandaag gegaan?

Bigdipper, wat fijn dat je conditie al een stuk beter is! Ik begin het nu ook te merken, moest laatst ff een sprintje trekken omdat iemand iets had laten liggen en dat sprintje ging moeiteloos!

Carriebar, ik heb altijd minimaal 1 rustdag, maar vaak maak ik er 2 van, merk ook aan mijn benen dat ik dan fijner en beter loop. Over 2 weken zijn we al klaar met Renate! Gaat echt snel, ongelovelijk!

Dorisdoos, hoe is jouw les gegaan? En al een leuke wedstrijd kunnen vinden?

Gruffalo, nice dat je nieuwe schoenen hebt gekocht! Hoe lopen en hoe is je 1e les gegaan?

Ik zou eigenlijk vandaag les 13 gaan lopen, maar heb een erg zware werkweek achter de rug en ben kapot... Dus vandaag lekker helemaal niks en morgenochtend weer lopen, heb er zin in!
Vanmorgen les 16 gelopen. De eerste twee minuten vielen me niet mee, maar na twee minuten wandelen mocht ik eerst 3 minuten en daarna 3x 5 minuten hardlopen en dat ging weer lekker.

Wil van van het weekend een keer 's avonds lopen, kijken hoe anders dat is, of het makkelijker is dan 's morgens of niet.

@bella, ik gebruik de app runtastic. En die werkt prima voor mij. Wat ik wel mis van runkeeper is dat die om de 5 minuten zegt hoeveel je hebt gelopen. Maar de gps werkt bij mij wel beter.

@bigdipper, ik wil daar ook nog niet over na denken, want ik loop nu voordat ik naar mijn werk ga. En in de winter kan het dan nog pikkedonker zijn. Maar dat is het dan ook vaak als ik thuis kom uit het werk. Ik ga dan wel kijken naar een verlichte route bij mij in de buurt.

@lexie, heb al leuke wedstrijden gevonden. Ik heb ze allemaal in een agenda gezet. Kan ik straks kijken welke ik wil lopen. Maar er zijn nog wel aardig wat bij mij in de buurt. Allemaal wedstrijden van 5 km

Iedereen succes met de volgende les!
Never regret something that once made you smile.
Poeh. Les 23 gedaan. Volgens mij heb ik iets te vaak gezegd dat ik nooit pijntjes heb, vandaag doen m'n benen een beetje zeer. Misschien omdat ik erg moe was na weinig slaap ofzo.. Kapot zijn is blijkbaar niet handig Lexie, gewoon lekker morgen gaan!

Het kostte mij iig meer moeite dan normaal, en 's ochtends rennen vind ik fijner.

Maar hij is weer gedaan
Ik ga nu lopen, Keep Running, les 6! Als ik het zo typ, dan geloof ik het zelf nog niet! Maar goed, eens kijken hoe het vandaag gaat.

Het is wat bewolkt, dus niet zo heet. Hoop dat het niet gaat regenen!
Les 6 was zwaar! Ik begreep Evy ook soms verkeerd, dacht dat ik al moest beginnen met versnellen en dan bleek dat dat nog helemaal niet moest. Heb volgens mij 2x extra versneld dan eigenlijk moest. Uiteindelijk 3,7 km afgelegd in 24 minuten. En volgens mij is dat 9.2 km per uur. Nu even lekker douchen en een flink glas drinken naar binnen gieten!

Lily, knap gedaan! Jij bent ook bijna toe aan Keep Running! Of ga je niet meteen door?
Even een vraagje. Ik ben zoals TO. Niet gemotiveerd, vind het niet leuk maar probeer 2x in de week te lopen.. ( zie dat TO inmiddels het ontzettend goed doet! Dat hoop ik ook over een paar maanden te mogen zeggen)

ben nu begonnen met Evy, les 6 ben ik nu.. En dat gaat eigenlijk prima

Maar mijn vraag is meer, lopen jullie echt die 3x per week of houden jullie het bij 2x?

Want 2x per week hou ik vol, maar 3x zie ik eigenlijk niet zitten...
Ik loop 3x en dat hou ik net vol... Want ik wil graag vaker!!
quote:zweva schreef op 09 augustus 2013 @ 17:08:

Even een vraagje. Ik ben zoals TO. Niet gemotiveerd, vind het niet leuk maar probeer 2x in de week te lopen.. ( zie dat TO inmiddels het ontzettend goed doet! Dat hoop ik ook over een paar maanden te mogen zeggen)

ben nu begonnen met Evy, les 6 ben ik nu.. En dat gaat eigenlijk prima

Maar mijn vraag is meer, lopen jullie echt die 3x per week of houden jullie het bij 2x?

Want 2x per week hou ik vol, maar 3x zie ik eigenlijk niet zitten...

Met twee keer in de week bouw je niet echt snel op. En juist het gevoel vorderingen te maken kan een grote stimulans zijn. In die zin is drie keer in de week wel aan te raden. Maar natuurlijk beter twee keer in de week dan helemaal afhaken.

Waarschijnlijk moet je het lopen voor jezelf leuker maken. Vertrek je altijd vanuit huis en loop je steeds hetzelfde rondje? In dat geval zou je eens moeten variëren wat betreft rondje. Ga met je fiets naar een bos en ga daar een rondje doen of anders een ander mooi natuur gebied.

Maar niets is zo geestdodend dan steeds iedere training hetzelfde rondje te doen.

Probeer ook wat verschillende tijden uit. Om na het werk en dan vervolgens pas na het eten op pad te gaan is misschien een grotere stap dan direct uit het werk of zelfs 's ochtends vroeg voor het werk te gaan lopen.

Misschien stimuleert het als je iemand mee laat fietsen (vriend , kinderen , vriendin). En nog leuker zoek een hardloopmaatje of sluit je aan bij een loopgroep. Veel mensen zien daar tegen op omdat ze juist gaan lopen omdat ze dan niet gebonden zijn aan uur en tijd. Maar ook als je aangesloten bent bij een loopgroep of atletiek vereniging ben je nog vrij te doen of laten wat je wil. Maar uit ervaring kan ik vertellen dat de meeste mensen als snel de charme van het samen trainen ontdekken. En bovendien ook niet meer de drempel hebben om de loopschoenen daadwerkelijk aan te trekken.
Zo, zojuist les 8 gelopen! Heb inderdaad Runtastic gebruikt nu, die werkte in ieder geval beter! Dus tnx doris! Les ging op zich prima, maar had het met de vier minuten lopen wel even lastig, ik kon Evy wel wat aandoen toen ze zei dat ik (pas) op de helft was. Maar wel doorgezet, dus dat is fijn!

@zweva, drie keer in de week is in mijn beleving ook echt beter. Maar ik heb hetzelfde als wat roze heeft, ik moet mezelf dwingen om rust te nemen, ik wil graag snel en dus het liefst elke dag lopen. En verder heb je misschien wat aan de tips van Baukje, zitten goede bij!

@ lily Ik loop ook wel liever 's ochtends (ondanks dat ik dus geen ochtendmens ben dus) maar als ik moet werken ga ik ook 's avonds. Merk dat mijn lijf het daar ook zwaarder mee heeft. Stom! Misschien toch maar vroeg opstaan...

@ winter. Aan de ene kant zie ik op tegen de kou en het slechte weer, maar ik vind t niet erg om te lopen als het donker is. Hoe minder mensen me zien, hoe beter :-)

Zondag les 9, nu al zin in!
Zo, in les 28-29-30 kan je écht een half uur lopen! Ik raad iedereen aan te proberen géén pauze te nemen van een minuutje. Wat een lekker gevoel geeft het dat je gewoon een half uur achter elkaar kan rennen zeg!
En ja, ik had 2,5 maand geleden nooit gedacht dat ik dit kon. Maar als ik het zelfs kan...
Was zo moe dat ik 4 rustdagen heb genomen en vandaag les 13 heb gelopen, maar ging niet lekker. Denk toch teveel rustdagen gehad, moest er echt weer in komen. Heb de les wel uitgelopen... Dus maandag les 14, heb er wel weer zin in, want wil gewoon weer lekker lopen. Kan mij alleen echt nog niet voorstellen dat ik over 2 weken 5km kan lopen...

Saracenen, wat goed! Heerlijk gevoel lijkt me dat!

Bella, goed dat je hebt doorgezet en dat het lekker ging!

Baukje, thanx voor je goede tips. Ik lees ook altijd mee in de andere topics en werkt erg motiverend voor mij!

Zweva, ik probeer 3x te lopen, maar vind het ook echt leuk!

Rozehanddoek, goed bezig!!

Lily, goed dat je hebt volgehouden! Ik ben ook echt een ochtendloper.

Doris, wat leuk dat er zoveel 5km wedstrijden bij jou in de buurt zijn!

Ik zal ff douchen en dan de hele dag terras lopen! Fijn weekend en veel loopplezier!
quote:Saracenen schreef op 09 augustus 2013 @ 22:36:

Zo, in les 28-29-30 kan je écht een half uur lopen! Ik raad iedereen aan te proberen géén pauze te nemen van een minuutje. Wat een lekker gevoel geeft het dat je gewoon een half uur achter elkaar kan rennen zeg!

Ik denk dat ik in les 28 nog wel een minuutje inlas... Dat is al over een week! Geef mn benen vandaag nog even een rustdag.

Lexie, ik heb ook wel eens een dag of 4, 5 niet gelopen ivm omstandigheden, maar ik zat er altijd wel zo weer in. Denk niet dat het zo snel achteruit gaat eerlijk gezegd.
Hallo lopers,

Ik heb vandaag les 1 van Evy gedaan en denk dat ik dit wel leuk kan gaan vinden.

Wat ik tegenaan loop is dat ik qua conditie het redelijk vol houd, maar bij die 2e keer 2 minuten willen mijn benen niet meer. Die 3 minuten zijn echt een killer.

Hadden jullie dat ook een gaat dat vanzelf over?

Ik twijfel of ik naar les 2 moet of overmorgen nog een keer les 1 moet doen tot ik die met gemak vol houd.
Nee, dat had ik niet. Misschien loop je te hard? Wel goeie vering in je schoenen?

Als je versie 2011 doet, is les 2 hetzelfde als 1. Dus dan hoef je 1 niet nog een keer te doen
quote:Missundastood schreef op 10 augustus 2013 @ 11:37:

Hallo lopers,

Ik heb vandaag les 1 van Evy gedaan en denk dat ik dit wel leuk kan gaan vinden.

Wat ik tegenaan loop is dat ik qua conditie het redelijk vol houd, maar bij die 2e keer 2 minuten willen mijn benen niet meer. Die 3 minuten zijn echt een killer.

Hadden jullie dat ook een gaat dat vanzelf over?

Ik twijfel of ik naar les 2 moet of overmorgen nog een keer les 1 moet doen tot ik die met gemak vol houd.

Als je echt het idee hebt dat de benen niet meer mee willen dan zijn ze waarschijnlijk aan het verzuren. Dat kan op dergelijke korte afstand als je gaat sprinten. Waarschijnlijk loop je dus op een voor jou met de huidige conditie nog op veel te hoog tempo. Het is dus wel degelijk ook een conditioneel probleem.

Je kunt het simpel weg voorkomen door je tempo wat naar beneden te brengen. En niet alleen het laatste blokje maar van begin af aan.

Eerst duurvermogen op bouwen dan kun je later altijd nog gericht werken aan tempo. Dus gewoon doorgaan naar de volgende les maar op een tempo lopen waarop je nog een gesprek kunt voeren. beetje lullig op het uit te proberen als je in je eentje loopt. Maar is er niemand in de buurt moet je het gewoon eens uitproberen of je echte volzinnen hardop kunt uitspreken tijdens het lopen. Is dan niet het geval dan ligt je tempo te hoog voor de opbouw.
Bedankt voor de tips.

Ik zal het maandag proberen.

Al is langzamer wel zowat wandelen helaas.
Ik lees mee ben ondertussen blijven hangen op les 15 +/- ik doe deze nog een keer opnieuw met dat warme weer heb ik even niet gerend! Leuk onderwerp!
Vanavond les 17 gedaan. Voor de eerste keer 's avonds gelopen. En dat viel niet mee.

Maar... de hele les netjes uitgelopen en achteraf gezien op mijn app ook redelijk in mijn normale tempo.Les 17 was 2 minuten hardlopen en daarna 1 minuut wandelen.

Daarna 3 minuten hardlopen, 2x6 en 1x7 minuten met steeds 2 minuten wandelen.

Ik heb nog niet het gevoel dat ik een half uur achter elkaar ga redden.

Doordeweeks weer gewoon in de ochtend lopen met mij honden
Never regret something that once made you smile.
Zonde Lexie dat het niet zo goed ging. Maar lekker weer oppakken dan komt het weer goed. De rest weer lekker bezig. Zelf vandaag les 14 gelopen en ging best goed. 2x4 min en 2x 5 min. Heb ook andere hardloopschoenen gekocht. Mijn hardlopen werd gefilmd en ik zag dat ik op mijn buitenkant landde en daarna naar binnen doorzakte. Daarop advies voor schoenen gekregen om het doorzakken te voorkomen. Moet zeggen dat ik gelijk nauwelijks last had v mijn knie.. Voor het eerst. Dus goede keus..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven