Mode & Beauty alle pijlers

5 stuks kleding per jaar

22-02-2024 22:45 419 berichten
In een nieuwsbericht op de NOS: milieucentraal streeft ernaar dat we maximaal 5 stuks nieuwe kleding per jaar te kopen, om de opwarming van de aarde binnen de perken te houden.

Ik ben geen shopaholic, ik heb geen grote volle kledingkast, ik koop soms maanden niets en ik koop ook wel eens wat op vinted... maar dan nog zit ik ver over die 5 stuks per jaar. Ik koop misschien de verkeerde dingen (je leest wel eens dat mensen met dure dingen heel lang doen) maar ik zie echt niet voor me hoe je binnen de 5 moet blijven.

Daarom de vraag: wat zouden jullie kopen als je je met maximaal 5 stuks kleding je garderobe mag verversen?
Miss_Edwards schreef:
23-02-2024 09:32
Dat red ik wel want ik koop al jaren bijna alles tweedehands via goede kringloopwinkels hier in de buurt. Mooie kwaliteit kleding ( duur ook en zo goed als nieuws ), schoenen, etc. Alleen ondergoed en BH's koop ik eigenlijk nog nieuw.
Een a twee keer per jaar haal ik een of twee jurken van Topvintage.
Ik kom eigenlijk nog maar zelden in een normale kledingwinkel. Ik heb een klein inkomen en kan echt lol hebben van 50 euro betalen bij de kringloop voor 8 kledingstukken. Daar ga ik toch niet een trui of een jurk voor kopen?

De meeste kleding die er hangt is ook maat M dus ik pas bijna alles. Toen ik nog flink zwaarder was slaagde ik nooit bij een kringloop.
Ik wou echt dat we hier een kringloop hadden met zulke parels op de kledingafdeling, maar helaas. Hoe goed ze ook hun best doen op de presentatie, het blijft hier troep van overwegend merken die nieuw al matig zijn.

Ik koop er wel dingen als plantenpotten enzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
23-02-2024 09:21
Esprit vind ik vaak ook lijken alsof het patroon een zak aardappelen was. Ik mis vaak vorm daar.

Los daarvan, ik weet de duurzaamheid niet van de merken die ik koop. Geen fast fashion betekent niet dat het wel goed zit natuurlijk. Ze roepen allemaal wel iets op hun site erover en soms hebben ze een 'duurzaamheidscollectie' maar wat dat dan precies inhoudt, geen idee. Betekent dat dat de rest van de collectie erbarmelijk is als het gaat om milieu?

De modeindustrie zou best gedwongen mogen worden volledige openheid van zaken te geven.
Ja meestal wel. Als je basic informatie opzoekt over de productie van 1 stretchjeans wordt dat snel duidelijk hoeveel water, giftige stoffen, vervuiling van water het kost om een product met elastaan (gemaakt uit petroleum, kan niet gerecycled worden) te produceren.

De info is er wel - als je zoekt - maar dat wordt je idd niet onder je neus gewreven.

Ik vind het eigenlijk bizar dat het mag, slecht gemaakte spullen produceren, die troep helemaal suf promoten online en offline zodat het de winkel uitvliegt en er elke 4-6 weken
nieuwe slecht gemaakte spullen op het rek kunnen worden geplempt terwijl de rest wordt weggedonderd, grotendeels onrecyclebaar. En dat zo’n merk dan goeie sier gaat maken met een ‘green collection’ ergens in een hoekje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
23-02-2024 09:30
Meeste van die verzenders nemen Vinted spullen mee in vrachtwagens die nog niet vol zijn, die wagens rijden sowieso al. Daarom is goedkoper dan normaal, duurt ook vaak best langer.

En of je koopt bij een webshop en laat bezorgen of je koopt2e hands op Vinted en gaat mee als opvulling in een wagen die al rijdt, zit toch weer verschil in.
Vinteds volume is wel zodanig dat ze een eigen bezorgdienst aan het opzetten zijn. Maar goed, er zit veel winst in het laten bezorgen in een locker waar je het zelf op kunt halen in de parcelshop! Zeker als je dan lopend/met de fiets langsgaat of daar sowieso moest zijn. Is nog goedkoper ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Milestone schreef:
23-02-2024 09:33
Het enige wat ik de laatste 2 jaar nieuw heb gekocht is ondergoed, sokken, een stuk of 4 shirts van de Hema en een nieuwe regenjas. Die jas gaat meer dan 5 jaar mee. Verder heb ik alleen maar tweedehands gekocht. Als ik iets nodig heb ga ik altijd eerst tweedehands zoeken en meestal slaag ik dan wel.

Het scheelt dat mode mij niet interesseert, ik draag bijna alleen maar spijkerbroeken en simpele shirts, in de winter met een vest of trui.
Dat had ik vroeger ook, dat ik me totaal niet bezig hield met kleding. Het boeide me niet. Ik liep er altijd bij in een spijkerbroek, simpel shirtje, gympen. Sinds ik nu veel afgevallen ben vind ik het veel leuker om me er wat meer mee bezig te houden. Ik voel me mooier, sexy en elk jurkje staat me leuk. Daarom ben ik nu meer met kleding bezig dan vroeger. Ik hou erg van die vintage kleding uit de jaren 50, leuke swingjurken en rokken, beetje elegant, pumpje eronder.
Ik ben nog steeds geen fashionista hoor, absoluut niet, maar ik vind mijn kledingkast nu wel echt oprecht leuker dan 20 jaar geleden.

Toen ik veel afviel moest ik veel nieuwe kleding kopen want ik ging van maat 48 naar 38/40. Dat vond ik toen echt zonde van het geld, zeker toen ik nog tussenmaten had. Die kleding heb ik daarna gedoneerd bij de kringloop. Hopelijk kan iemand met een grotere maat dan ook eens slagen daar. Beetje paying it forward, zeg maar. :proud:
Wherever there is an unfortunate, God sends a dog.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
23-02-2024 00:26
Ik vind dat ook echt heel veel. Ik kan echt niet geloven dat dat gemiddeld is. Of is dat inclusief kleding die ze voor evt partner en kinderen kopen?

Ik koop meestal ook spullen die langer meegaan. Goede blazers of leren schoenen/tassen/jasjes doe ik makkelijk 10 jaar mee. Maar heb wel vrij veel blazers en wissel regelmatig af. Spijkerbroeken slijten bij mij redelijk snel bij m'n bovenbenen, dus die moet ik na een jaar of 2 a 3 wel vervangen. Shirts & blouses wisselt. Maar merk wel dat zeker tshirts veel vaker van dunne stof zijn. Dan krijg ik er veel sneller gaatjes in.
5 stuks per jaar? Dat gaat denk ik niet lukken. Onder de 10 wel.
Ik vind die dunne shirts ook niet fijn, ze gaan sneller stuk en elke hobbel en bobbel is te zien. Misschien iemand hier die een tip heeft waar je dikkere shirts kan kopen?
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
23-02-2024 09:37
Ik wou echt dat we hier een kringloop hadden met zulke parels op de kledingafdeling, maar helaas. Hoe goed ze ook hun best doen op de presentatie, het blijft hier troep van overwegend merken die nieuw al matig zijn.

Ik koop er wel dingen als plantenpotten enzo.
Jammer is dat he. Als je in Noord Holland woont kan ik je die van mij aanraden in een PB?
Er zitten er hier 4 in de buurt en er is er maar 1 waar ik altijd slaag, de rest heeft ook voornamelijk oude C&A meuk die er niet meer uit ziet.

Ik koop ook veel dingen voor in huis bij de kringloop, potten inderdaad, boeken, blenders, van alles.
Wherever there is an unfortunate, God sends a dog.
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameJean schreef:
23-02-2024 09:42
Vinteds volume is wel zodanig dat ze een eigen bezorgdienst aan het opzetten zijn. Maar goed, er zit veel winst in het laten bezorgen in een locker waar je het zelf op kunt halen in de parcelshop! Zeker als je dan lopend/met de fiets langsgaat of daar sowieso moest zijn. Is nog goedkoper ook.

Ja, klopt. het is ook soms duidelijk te merken, dan zijn de goedkopere plekjes in de vrachtwagens vol en moet je een bak geld betalen voor een andere soort verzending. Want dat zijn geen opvulplekjes.
Dan moet je een dagje wachten voor nieuwe goedkopere opties, plek in de al rijdende vrachtwagens.
Weet niet wat ik vind van eigen verzending, even zien of dat er echt komt en of ik er dan voor zou kiezen.

Vind jammer dat soms 2 weken duurt met Homerr, maar als dat komt doordat pakje mee gaat als er plek over is, dan vind ik dat fijner dan extra wagen die gaat rijden.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 23-02-2024 09:47
1.83% gewijzigd
MadameJean schreef:
23-02-2024 09:38
Ja meestal wel. Als je basic informatie opzoekt over de productie van 1 stretchjeans wordt dat snel duidelijk hoeveel water, giftige stoffen, vervuiling van water het kost om een product met elastaan (gemaakt uit petroleum, kan niet gerecycled worden) te produceren.

De info is er wel - als je zoekt - maar dat wordt je idd niet onder je neus gewreven.

Ik vind het eigenlijk bizar dat het mag, slecht gemaakte spullen produceren, die troep helemaal suf promoten online en offline zodat het de winkel uitvliegt en er elke 4-6 weken
nieuwe slecht gemaakte spullen op het rek kunnen worden geplempt terwijl de rest wordt weggedonderd, grotendeels onrecyclebaar. En dat zo’n merk dan goeie sier gaat maken met een ‘green collection’ ergens in een hoekje.
En het is ook maar de vraag hoe groen die green collection dan is, want dat wordt ook nooit duidelijk..

Jeans koop ik bijvoorbeeld alleen bij Levi's. Op basis van wat ik er online over kan vinden zijn ze daar vij aardig bezig met duurzaamheid. Ik vind de kwaliteit ook goed, broeken gaan lang mee. Maar welke impact mijn jeans precies op het milieu heeft? Nog steeds geen idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier stond onlangs een artikel met foto in de krant met de binnenstad vol mensen met tassen van kledingwinkels en de jubelde aanhef: de economie herstelt !
De sterren wandlen, de tijd gaat, de klok zal slaan,.
Alle reacties Link kopieren Quote
KittyFantastic schreef:
23-02-2024 07:29
Ik vind dan ook dat ze beter wat aan die goedkope fast fashion kunnen doen voor het milieu. Maak bestellen uit China eens veel duurder.

Helemaal met jou eens!
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
23-02-2024 09:47
En het is ook maar de vraag hoe groen die green collection dan is, want dat wordt ook nooit duidelijk..

Jeans koop ik bijvoorbeeld alleen bij Levi's. Op basis van wat ik er online over kan vinden zijn ze daar vij aardig bezig met duurzaamheid. Ik vind de kwaliteit ook goed, broeken gaan lang mee. Maar welke impact mijn jeans precies op het milieu heeft? Nog steeds geen idee.
Het ligt ook aan het type stof en soort stretch. Ik heb een broek met stretch van Candiani denim, die zijn helemaal biodegradable, maar goed als ik hem gewoon in zo’n kledingbak duw wordt dat natuurlijk niet allemaal uitgezocht en maakt het dus niks uit
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
22-02-2024 22:59
Ik houd niet van winkelen, maar ik zit toch ook echt ruim boven de 5 items per jaar. Want kleding slijt toch ook gewoon? Dit jaar al twee spijkerbroeken gekocht, omdat de oude doorgesleten waren.

Ik doe eigenlijk nooit kleding weg puur omdat ik er op uitgekeken ben. Als ik kleding vervang, is het omdat het of versleten/verwassen/kapot is of omdat ik er niet meer in pas.
maar als je kritisch gaat kijken en goede spijkerbroeken koopt (daarmee bedoel ik niet duur, maar goed. dat hoeft niet hetzelfde te zijn) dan kun je daar zomaar 2 jaar mee doen of langer.
ik heb mijn winterjas al 6 jaar en bloezen/jurken gaan nog veel langer mee
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
22-02-2024 23:03
Het nieuwsbericht zegt niet letterlijk de OP, wel dat 5 stuks pp de max is als we de opwarming van de aarde tot 1,5 graad willen beperken.
Geen verplichting dus, iedereen mag ook in alle vrijheid dat negeren en de planeet verder om zeep helpen. Daar zijn geen wetten tegen of zo.
Maar het is me wel een volslagen raadsel waarom zoveel mensen die vrijheid belangrijker vinden dan de aarde leefbaar houden.
omdat de vrijheid tot "we mogen ook helemaal niks meer!!!!" op de een of andere magische manier zééér belangrijk is.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het erge is dat ik niet eens zou weten wat ik zou kopen, terwijl ik toch echt wel het (on)nodige koop. Ik denk een paar sneakers, een paar laarzen, een winterjas, een tussenjas en een zonnebril.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop eigenlijk alleen nog maar vintage/tweedehands/kringloop. Liep van de week nog een stukje door de stad, maar hier alleen maar H&M, Zara etc... en als ik dan die slechte stofjes voel.. brr nee dankje.

Schoenen, jassen en sportkleding koop ik wel vaak nieuw. Die slijten hier ook behoorlijk snel helaas. Ook omdat ik nogal eens fluctueer in gewicht. Dus ik denk dat het zelfs voor mij ook best moeilijk is om het bij 5 stuks te houden.

Liever zou ik zien dat er een tax komt op kleding die is gemaakt door kinderhandjes en eigenlijk fast-fashion in het algemeen. Investeer dat geld dan maar in het klimaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
23-02-2024 09:37
Ik wou echt dat we hier een kringloop hadden met zulke parels op de kledingafdeling, maar helaas. Hoe goed ze ook hun best doen op de presentatie, het blijft hier troep van overwegend merken die nieuw al matig zijn.

Ik koop er wel dingen als plantenpotten enzo.
De kringlopen hier lijken ook achteruit te gaan qua kwaliteit en de prijzen alleen maar hoger.

Ik ga graag op vakantie in het buitenland shoppen in kringlopen. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
kweepeer schreef:
23-02-2024 00:09
Dan haal ik het wel. Ik heb vorig jaar twee jassen, een beha en wat sokken nieuw gekocht. Verder alles tweedehands.

Al zal de spoeling natuurlijk wel een stuk dunner worden als iedereen opeens tweedehands gaat kopen, en niks nieuws meer.
nee hoor, want je hebt altijd een leger amoebes die bij zo'n nieuwsbericht begint te gillen over vrijheid en als tegenreactie 55 kledingstukken gaat kopen om te laten zien hoe lekker tegendraads ze zijn.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier schreef iemand over de shirts van Norah. Bedoel je shirt Maral of Marije?
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet alles gelezen maar de aanbeveling is om 5 stuks kleding minder te kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een tijdje wel veel op Vinted gekocht maar toen ik onlangs mijn kast aan het opruimen was viel me op dat ik het meeste toch niet draag. Of het zit toch niet helemaal goed or niet lekker. Ben daar maar mee gestopt. Het meeste kwam in de kringloopwinkel terecht.

Dat gezegd hebbende heb ik er wel een paar pareltjes tussen gevonden. Een jas van Lemaire en een wollen blazer van COS die ik allebei veel draag.
Alle reacties Link kopieren Quote
HendrikaJ schreef:
23-02-2024 10:10
Niet alles gelezen maar de aanbeveling is om 5 stuks kleding minder te kopen.
Waar haal je dat vandaan? Want in het artikel vind ik het niet. https://nos.nl/artikel/2509973-campagne ... wel-effect
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik iets nieuws koop is het sowieso met de intentie om er vele jaren mee te doen, dus dat probeer ik bij de aankoop zo goed mogelijk in te schatten. Heb nu twee goede zwarte broeken van de merken Angels en Cup of Joe, dus daar zou ik opnieuw op zoeken.
T-shirts dreigen nogal gauw te krimpen en vervormen, maar ik heb goede ervaring met die van Oroblu. Duur in aanschaf, maar blijft prachtig van pasvorm, ik doe er zo 4 of 5 jaar mee.
Verder heel blij met mijn winterjas van Protest, houdt me al 5 jaar warm, ook bij Scandinavische winters.
Lucifee2024 schreef:
23-02-2024 09:37
En ik koop ook 2ehands bij Kilo Kilo en andere vintageshops en dingen als de IJhallen, kringlopen vind ik nooit iets, vaak lelijke meuk die niet mijn smaak is. Maar kijken wel altijd even als we er eentje tegenkomen.
IJhallen ben ik nog nooit geweest, wel benieuwd naar.
2e hands winkels in dure buurten hebben best veel, al vind ik die soms te hoge prijzen hanteren.

Nadeel van tweedehandskleding is die geur wegkrijgen; stomen, azijnspray erop en dan nog gaat het er soms moeizaam uit. Dus iets moet niet te muf ruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
broadway schreef:
23-02-2024 10:01
maar als je kritisch gaat kijken en goede spijkerbroeken koopt (daarmee bedoel ik niet duur, maar goed. dat hoeft niet hetzelfde te zijn) dan kun je daar zomaar 2 jaar mee doen of langer.
ik heb mijn winterjas al 6 jaar en bloezen/jurken gaan nog veel langer mee
Inderdaad. Truien doe ik sowieso altijd jaren mee. Net een Desigual trui weg gedaan, omdat de mouwen te veel gekrompen waren (ik heb relatief lange armen), waardoor het echt raar stond, maar ik weet zeker dat ik hem meer dan 5 jaar heb gedragen. Shirts en longsleeves ook. Goede kwaliteit kopen helpt. En ook meerdere keren dragen en niet elke dag wassen.
Ik heb een geweldige Japanse Jeans gekocht op Vinted, ik weet zeker dat die 10 jaar meegaat, heel solide materiaal.
Ik heb een grijze pantalon die ik nu 6 jaar heb, van WE denk ik. Ik heb laatst een zoom er opnieuw ingezet, verder is hij nog perfect.
Mijn vorige winterjas heb ik 9 jaar mee gedaan. En aangezien bedrijven als Bever ook steeds meer reparatie opties aanbieden heb ik goede hoop dat de nieuwe jas dat ook minimaal gaat halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mathilda schreef:
23-02-2024 10:34


Nadeel van tweedehandskleding is die geur wegkrijgen; stomen, azijnspray erop en dan nog gaat het er soms moeizaam uit. Dus iets moet niet te muf ruiken.
Zo dan ruikt het echt muf als dat allemaal nodig is! Ik heb daar nog nooit last van gehad. Misschien dat dit gebeurt als het lang bij de kringloop ligt? Onze kringloop heeft een hoge doorloopsnelheid en alles van Vinted/Marktplaats/Kledingketting komt praktisch direct uit andermans kledingkast. Met 1x wassen ruikt het dan 'gewoon'.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven