Mode & Beauty alle pijlers

5 stuks kleding per jaar

22-02-2024 22:45 419 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In een nieuwsbericht op de NOS: milieucentraal streeft ernaar dat we maximaal 5 stuks nieuwe kleding per jaar te kopen, om de opwarming van de aarde binnen de perken te houden.

Ik ben geen shopaholic, ik heb geen grote volle kledingkast, ik koop soms maanden niets en ik koop ook wel eens wat op vinted... maar dan nog zit ik ver over die 5 stuks per jaar. Ik koop misschien de verkeerde dingen (je leest wel eens dat mensen met dure dingen heel lang doen) maar ik zie echt niet voor me hoe je binnen de 5 moet blijven.

Daarom de vraag: wat zouden jullie kopen als je je met maximaal 5 stuks kleding je garderobe mag verversen?
In het andere topic doe ik mee. Ik heb de afspraak van 6 kledingstukken dit jaar. Of ik dat ga halen is een tweede maar wel een aardig streven. Het maakt dat ik wat scherpere aankopen doe.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
22-02-2024 23:09
Ik heb het niet duidelijk genoeg in de op gezet, maar ik bedoel ook: welke kledingstukken van welke merken of stoffen zouden jullie dan kopen?

Want mijn kleding slijt dus wel, ik doe echt niet lang genoeg met kleding om dit te halen.
Grote maat hier.

Ik slaag zowat maar bij 3 winkel-ketens: Paprika, C&A en MS-Mode
En héél soms Bonprix

En op dit eigenste moment een 15-jaar oud fleece-vest van Decathlon aan.
Die ik wel alleen thuis draag :-).
(Ik heb kledingstukken die ik zowat enkel buitenshuis draag en stukken die ik alleen binnenshuis en naar de supermarkt draag.)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
22-02-2024 23:05
Dingen slijten hier wel, maar niet aan een tempo van 10 stuks per jaar.

Zou ook lastig worden, want ik vind gewoon vaak maar 2 leuke nieuwe passende truitjes per jaar.
(Ik ga ook niet voor iets half passend. Ik moet er waarschijnlijk 10+ jaar op kijken, dus het moet écht wel goed zitten.)

Het is hier dus niet eens zo bewust of voor het milieu.
Heb jij zo’n lastige maat dan ?

Maar jij doet echt 15 jaar met een t shirt ? Dat moet wel topkwaliteit zijn dan, als de rafels er dan nog niet bij hangen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
22-02-2024 23:14
Grote maat hier.

Ik slaag zowat maar bij 3 winkel-ketens: Paprika, C&A en MS-Mode
En héél soms Bonprix

En op dit eigenste moment een 15-jaar oud fleece-vest van Decathlon aan.
Die ik wel alleen thuis draag :-).
(Ik heb kledingstukken die ik zowat enkel buitenshuis draag en stukken die ik alleen binnenshuis en naar de supermarkt draag.)
Dank je wel. C&A loop ik meestal met niks weer naar buiten maar de rest kom ik niet, dus daar ga ik kijken. Ik draag thuis meestal ook andere kleren dan buiten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik shop bij Norah en TopVintage. Daar hebben ze leuke dingen in grote maten. Als ik nog stabiel van gewicht zou zijn dan kocht ik minder kleding dan nu.
Mijn nieuwe leven begon toen het oude was vervaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
De kleding van nu is natuurlijk helaas niet meer te vergelijken met die van vroeger. Kwaliteit is zeldzaam, kleding die langer dan een leven meegaat helemaal. Het zou al veel schelen als basics niet zo erg zouden slijten.

En het feit dat wij allemaal nu aan mode doen, helpt ook niet. Dat was vroeger toch
meer voorbehouden aan de rijkeren. Wie weinig te besteden had, deed het met draagbaar en praktisch. Dat zijn we helemaal kwijt geraakt in onze maatschappij.

Ik weet niet of dat nu allemaal wel een vooruitgang is geweest. De enorme consumptiedrang van nu is best walgelijk als je er goed over nadenkt. Wat een verspilling en belasting voor ons milieu.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het maar vijf stuks per jaar mogen zijn, dna waarschijnlijk drie paar schoenen en twee jassen. Dat zijn mijn lievelingsaankopen.

Mijn kleding slijt nauwelijks, maar ik heb heel veel, dus ik varieer veel.

Qua merken zit ik wel in het wat hogere segment. Dat wil niet automatisch zeggen dat dingen langer meegaan, maar ik doe zelden dingen weg omdat ze versleten zijn.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 22-02-2024 23:32
47.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
22-02-2024 23:26
De kleding van nu is natuurlijk helaas niet meer te vergelijken met die van vroeger. Kwaliteit is zeldzaam, kleding die langer dan een leven meegaat helemaal. Het zou al veel schelen als basics niet zo erg zouden slijten.

En het feit dat wij allemaal nu aan mode doen, helpt ook niet. Dat was vroeger toch
meer voorbehouden aan de rijkeren. Wie weinig te besteden had, deed het met draagbaar en praktisch. Dat zijn we helemaal kwijt geraakt in onze maatschappij.

Ik weet niet of dat nu allemaal wel een vooruitgang is geweest. De enorme consumptiedrang van nu is best walgelijk als je er goed over nadenkt. Wat een verspilling en belasting voor ons milieu.
Allemaal weer terug aan de klederdracht !
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
frambozentaartje schreef:
22-02-2024 23:09
Ik heb het niet duidelijk genoeg in de op gezet, maar ik bedoel ook: welke kledingstukken van welke merken of stoffen zouden jullie dan kopen?

Want mijn kleding slijt dus wel, ik doe echt niet lang genoeg met kleding om dit te halen.
Mijn smaak is steeds minimalistischer qua stijl. Bij COS en Arket koop ik nog weleens en nog liever steun ik ondernemers in de buurt. Ook in een vintage winkel vind ik soms iets goeds. Ik let op vrij stevige stoffen, waarvan ik denk of hoop dat het lang mee gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
22-02-2024 23:09
Ik heb het niet duidelijk genoeg in de op gezet, maar ik bedoel ook: welke kledingstukken van welke merken of stoffen zouden jullie dan kopen?

Want mijn kleding slijt dus wel, ik doe echt niet lang genoeg met kleding om dit te halen.
Merken wisselen. Ik doe niet echt mee met de mode (heb alleen ‘klassiekers’ zoals ze dat op Pinterest noemen) dus afhankelijk van welk merk op dat moment de juiste snit in de collectie heeft. Ik let wel op de stofsoort èn op de stiksels. M.n. dat laatste is erg bepalend voor hoelang een pantalon/broek meegaat. Ik voel dus echt hoeveel toeslag een naad heeft, ik kijk naar de stoffenmix i.c.m. het stiksel, enz. Een broek met iets van stretch erin moet een dubbel gestikte naad op de binnenbenen en kont hebben.
De meeste miskopen vielen uiteen doordat het materiaal slecht ineen gezet was (ook vooral merkbaar bij een blouse of trui, dat de mouwen geen kopmouw hebben en gelijk zijn doorgestikt met de zijpanden waardoor het gaat trekken en sneller slijt). Mijn beste blouse en jasje hebben beide mouwen die uit drie delen bestaan. Daar krijg ik geen sleetse ellebogen/pilling op de ellenbogen, rare kreukels na wassen of dragen in en het staat gewoon zoveel beter.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
22-02-2024 23:14
Grote maat hier.

Ik slaag zowat maar bij 3 winkel-ketens: Paprika, C&A en MS-Mode
En héél soms Bonprix

En op dit eigenste moment een 15-jaar oud fleece-vest van Decathlon aan.
Die ik wel alleen thuis draag :-).
(Ik heb kledingstukken die ik zowat enkel buitenshuis draag en stukken die ik alleen binnenshuis en naar de supermarkt draag.)
Ik kan goed slagen bij Ulla Popken en Happy Size (tegenwoordig ook van Ulla). Zalando en Wehkamp hebben ook wel keus.

Maar on topic. Ik koop niet veel en wat ik koop is combineerbaar. Broeken gaan jaren mee, ik vind shirts vaak sneller aan vervanging toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
5 kledingstukken is wel erg weinig per jaar. Daar zou ik het ook niet mee redden. Ik koop naar mijn idee echt niet veel kleding maar ik zit nu al over de 5. Laatst een nieuwe warme trui gekocht gewoon omdat ik hem zo leuk vond, sportsokken waren aan vervanging toe, de witte longsleeves die ik al jaren heb ben ik nu ook aan het vervangen want de gele vlekken onder de oksel gaan er niet meer uit en een broek werd wat dun bij de bovenbenen. En hup je zit er al aan! Naast de trui allemaal dingen die ik 'nodig' had.

De meeste kleding die ik koop komt van de kringloop/Vinted. Bovenstaande toevallig niet maar toch.
Alle reacties Link kopieren Quote
blijfgewoonbianca schreef:
22-02-2024 23:31
Allemaal weer terug aan de klederdracht !
Zes onder-, tussen- en bovenrokken tegelijk aan.
;-)
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
50 kledingstukken per jaar vind ik wel veel. Dat haal ik nooit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het ene jaar 5 onderbroeken en het andere jaar 5 paar sokken. En dan alles afdragen en er na een paar jaar als een zwerver bij lopen.

Ze zijn gek. Kleding verslijt ook hè. Wat denken die geitenwollen sokken wel?
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
22-02-2024 22:56
Je mag wel tweedehands kopen en ruilen, volgens hun plan. Want dat is niet nieuw en belast het milieu niet extra
Dan haal ik het wel. Ik heb vorig jaar twee jassen, een beha en wat sokken nieuw gekocht. Verder alles tweedehands.

Al zal de spoeling natuurlijk wel een stuk dunner worden als iedereen opeens tweedehands gaat kopen, en niks nieuws meer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dat ook nooit redden. Ik draag altijd jurk met legging/pantylegging. Alleen die laatste al als ik een legging 100 dagen draag heb ik al jaarlijks ongeveer 4 nieuwe nodig. Dat is ook het aantal wat ik ongeveer koop. Ik draag ook een grote maat. Er is geen enkele keten waar ik slaag dus ik shop alleen online (wehkamp/vinted/zalando) of bij speciaalzaken. Wel bijna alles in de sale dus ik ben niet echt duurder uit dan bij ketens gelukkig.
5 stuks minder dit jaar tov 2023 zou wel moeten lukken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee maanden geleden heb ik 15 kledingstukken (nieuw) gekocht bij mijn favoriete winkel die helaas ging sluiten.

Twee weken geleden heb ik drie kledingstukken gekocht bij verschillende vintagewinkels. Glitter-en feestkleding koop je blijkbaar het best in februari.

Misschien ga ik volgende week niets kopen of 20 stuks.
Ik plan meestal geen kledingaankopen, ik moet er tegenaan lopen.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
22-02-2024 23:51
50 kledingstukken per jaar vind ik wel veel. Dat haal ik nooit.
Ik vind dat ook echt heel veel. Ik kan echt niet geloven dat dat gemiddeld is. Of is dat inclusief kleding die ze voor evt partner en kinderen kopen?

Ik koop meestal ook spullen die langer meegaan. Goede blazers of leren schoenen/tassen/jasjes doe ik makkelijk 10 jaar mee. Maar heb wel vrij veel blazers en wissel regelmatig af. Spijkerbroeken slijten bij mij redelijk snel bij m'n bovenbenen, dus die moet ik na een jaar of 2 a 3 wel vervangen. Shirts & blouses wisselt. Maar merk wel dat zeker tshirts veel vaker van dunne stof zijn. Dan krijg ik er veel sneller gaatjes in.
5 stuks per jaar? Dat gaat denk ik niet lukken. Onder de 10 wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
lemoos2 schreef:
22-02-2024 23:38
Merken wisselen. Ik doe niet echt mee met de mode (heb alleen ‘klassiekers’ zoals ze dat op Pinterest noemen) dus afhankelijk van welk merk op dat moment de juiste snit in de collectie heeft. Ik let wel op de stofsoort èn op de stiksels. M.n. dat laatste is erg bepalend voor hoelang een pantalon/broek meegaat. Ik voel dus echt hoeveel toeslag een naad heeft, ik kijk naar de stoffenmix i.c.m. het stiksel, enz. Een broek met iets van stretch erin moet een dubbel gestikte naad op de binnenbenen en kont hebben.
Eyeopener wel, ik heb nog nooit van m'n leven op stiksels of toeslag gelet en ik weet er ook niets vanaf.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
23-02-2024 00:26
Ik vind dat ook echt heel veel. Ik kan echt niet geloven dat dat gemiddeld is. Of is dat inclusief kleding die ze voor evt partner en kinderen kopen?
Nee is echt per persoon, mannen zitten gemiddeld iets lager. Ik zit wel veel dichter tegen de 50 dan de 5 aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Echt zoveel?
Ik kom zelfs in de jaren dat ik veel koop op de 20-30 uit. 50 bij lange na niet. En als dat dus gemiddeld is, zijn er ook mensen die 60, 70 of 80 kledingstukken kopen. Kan ik me echt niets bij voorstellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
22-02-2024 22:59
2e hands mag wel lees ik net.
Dan snap ik die 5 stuks wel.
Oooww

Dan zou ik gaan voor schoenen.
Ondergoed telt vast niet mee bij het aantal van 5.
En het gemiddelde van 50 items per jaar haal ik nooit.
Van een kleine vonk komt vaak een groot vuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als iedereen dat zou doen, zullen heel wat ondernemers ergens hulp moeten vinden om niet failliet te gaan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
23-02-2024 00:34
Nee is echt per persoon, mannen zitten gemiddeld iets lager. Ik zit wel veel dichter tegen de 50 dan de 5 aan.
Vind het echt veel voor een gemiddelde maar goed als je naar al die shoplogs van influencers kijkt dan is het gemiddelde nog aan de lage kant. Kende wel iemand die iedere week wat nieuws kocht en als ze uit ging ook een nieuwe outfit want stel je voor dat ze merken dat je iets 2x aan had :facepalm:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven