Mode & Beauty alle pijlers

5 stuks kleding per jaar

22-02-2024 22:45 419 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In een nieuwsbericht op de NOS: milieucentraal streeft ernaar dat we maximaal 5 stuks nieuwe kleding per jaar te kopen, om de opwarming van de aarde binnen de perken te houden.

Ik ben geen shopaholic, ik heb geen grote volle kledingkast, ik koop soms maanden niets en ik koop ook wel eens wat op vinted... maar dan nog zit ik ver over die 5 stuks per jaar. Ik koop misschien de verkeerde dingen (je leest wel eens dat mensen met dure dingen heel lang doen) maar ik zie echt niet voor me hoe je binnen de 5 moet blijven.

Daarom de vraag: wat zouden jullie kopen als je je met maximaal 5 stuks kleding je garderobe mag verversen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze hadden beter in het nieuws kunnen zetten: Mensen met een boven modaal inkomen moeten minder kopen.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die weinig te besteden heeft 50 nieuwe kledingstukken koopt per jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Marnat schreef:
23-02-2024 06:27
Ze hadden beter in het nieuws kunnen zetten: Mensen met een boven modaal inkomen moeten minder kopen.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand die weinig te besteden heeft 50 nieuwe kledingstukken koopt per jaar.
Je hebt echt geen bovenmodaal inkomen nodig om 50 kledingstukken per jaar bij Shein, Ali of Primark te kopen.

Ik zit nu wel iets boven de 5, naar als ik mijn best doe zou ik het wel kunnen redden denk ik. Ik draag mijn kleding wel echt af, en doe er heel lang mee.

Tweedehands kopen doe ik ook graag, maar niet online, gewoon in winkels. Dan moet je net tegen iets leuks aanlopen. De laatste jaren hangt bij de kringloop ook vooral goedkope fastfashion van slechte kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Spijkerbroeken, want die kan ik niet via Vinted kopen omdat ik dat qua pasvorm echt heel lastig vind (sowieso een hel), en vallen schoenen er ook onder?

Bovenkleding koop ik in principe nagenoeg altijd via Vinted, het liefst van de opbrengst van verkochte items.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
22-02-2024 23:03
Het nieuwsbericht zegt niet letterlijk de OP, wel dat 5 stuks pp de max is als we de opwarming van de aarde tot 1,5 graad willen beperken.
Geen verplichting dus, iedereen mag ook in alle vrijheid dat negeren en de planeet verder om zeep helpen. Daar zijn geen wetten tegen of zo.
Maar het is me wel een volslagen raadsel waarom zoveel mensen die vrijheid belangrijker vinden dan de aarde leefbaar houden.
Plus de vrijheid van een ander om zeep helpen. Ik tip om The True Cost eens te kijken om te zien wat het effect is van al onze kledingaankopen op het leven van anderen. Die onze kleding maken onder barre omstandigheden, die hun schaarse water op zien gaan aan ons katoen of blauw zien worden van de verf voor onze spijkerbroeken. Of die op onze textielafbalberg mogen leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
23-02-2024 06:42
Je hebt echt geen bovenmodaal inkomen nodig om 50 kledingstukken per jaar bij Shein, Ali of Primark te kopen.
Ik vind dan ook dat ze beter wat aan die goedkope fast fashion kunnen doen voor het milieu. Maak bestellen uit China eens veel duurder. Deze troep gaat het ook nooit als tweedehands kleding meer redden, die wordt gewoon weggegooid na een paar x dragen/wassen en het filmen van de vlog.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat heb ik vorig jaar wel gered, denk ik. Toen heb ik een nieuwe waterdichte en ademende winterjas gekocht, een nieuwe trui en een nieuw T-shirt, wel ook nieuwe onderbroeken en sokken, dus als dat meetelt zat ik eroverheen. Alle andere zaken, inclusief schoenen via Vinted.
Verder draag ik alles af en als een spijkerbroek door het fietsen dun of door is op de billen dan laat ik het herstellen. De dame van dat winkeltje zegt dan altijd: 7 euro, is hij dat nog waard? In mezelf moet ik dan lachen als dat soms meer is dan de aanschafprijs op Vinted was. Maar natuurlijk is dat het waard. Veel beter dan weggooien.
Ik heb een longsleeve van WE die ik al minimaal sinds 2001 heb en die nog prima is. Ik heb fietskleding die nog ouder is en die ik tweedehands van een vriend gekregen heb. Daar sport ik nog steeds in.

Nieuwe aankopen zijn voor mij alleen bh’s, onderbroeken, (wandel)sokken, wandelschoenen en dingen als de zeer goede regenbroek die ik gebruik om naar mijn werk te fietsen. Een normale winterjas lukt wel via Vinted, maar een goed ademende en waterdichte jas vind ik lastig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik? Oh makkelijk. Niets; ik heb nog zat warme, onbeschadigde kleding die er eigenlijk nog best goed uitziet.

Ik denk overigens dat alleen maar het oncontroleerbaar grote aantal mensen op aarde, zelfs al zou iedereen heel basic consumenten worden (waartoe ze niet verplicht kunnen worden), al een reden zal zijn dat de aarde gedoemd is. Door het overvloedige consumentengedrag gaat het alleen maar nog sneller. Klinkt somber, maar ja, zo ziet ik het en ik baseer dit op gedrag in het verleden en de aard van alle levende wezens om hun aantal uit te breiden als er geen grenzen zijn die limieten afdwingen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
22-02-2024 23:04
Op de website van milieucentraal zelf. In 2021 streefden ze naar maximaal 4 stuks nieuw per jaar. En dat hebben ze omhoog gezet naar 5.
En vrouwen schijnen in NL gemiddeld 50 stuks nieuw per jaar te kopen.

Gemiddeld vijftig?
Dan is er dus voor iedereen die onder de twintig blijft ook iemand die over de tachtig gaat!

Wanneer gaan producenten dan weer spullen maken waar niet binnen het jaar de gaten invallen? Ook kocht vorig jaar twee shirtjes voor de zomer. Eentje van €19,00 en eentje van €39,00. Die van €39,00 was het eerst stuk. Zelf vond ik ze leuk genoeg om langer dan een jaar te dragen maar was helaas onmogelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik red ook al een paar jaar 5 stuks wel ja. (Los van ondergoed dan, schoenen haat ik, ik heb maar 4 paar) Ik ben geen shopper, geef wel om leuke kleding maar doe lang met dingen. Eenmaal volwassen, en dan heb je op een gegeven moment een kledingkast waar voldoende inzit.

Maar! Ik doe sinds 2 jaar mee met een kledingruiltas, die de wijk rond gaat. Daar haal ik dan 2ehands stukken uit, en doe er dan natuurlijk ook weer kleding in. Zo'n leuk concept! Zeker 70% van mijn kledingkast is inmiddels tweedehands. Kan zo'n ketting-tas zeker aanraden!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zonder sokken en ondergoed en zonder tweedehands zal dit inderdaad ongeveer zijn wat ik koop.

Ik koop ongeveer eens in het jaar een duur outdoor-kledingstuk (regenjas, wandelschoenen).
Daarnaast T-shirts.

Truien krijg ik van mijn schoonzus (die een zowel dure als duurzame smaak heeft, hoera).

Mijn laatste 2 paar gewone schoenen heb ik (tweedehands) gekregen, de paren daarvoor tweedehands gekocht. De enige schoenen die ik nieuw koop zijn wandelschoenen en die gaan minstens 10 jaar mee.

Als ik iets koop, is het van duurzame merken zoals Armedangels of Loopalife. Spijkerbroeken Mud of Nudie. Niet die fop-duurzame dingen van Esprit.

Alleen goede, duurzame bh’s heb ik nog niet weten te vinden.

Maar ik koop wel veel sokken. Ook van foute merken. Ik weet niet waarom ik zoveel sokken moet hebben. :)
xynix wijzigde dit bericht op 23-02-2024 07:57
1.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha, ik las het artikel ook en dacht: dit is iets voor in het Viva-topic van Niets kopen in 2024! :)
Jeetje, gemiddeld 50 kledingstukken. Dan is 5 wel een heel bits advies. Maar ik sta zeker achter het idee van minder en bewuster kleding kopen. Dat zou voor iedereen op de wereld én voor de wereld zelf heel erg goed zijn.
Daarom ben ik ook zeker voor campagnes om mensen bewust te maken van de verwoestende impact die de kledingindustrie heeft. Waar wij met z’n allen aan meehelpen ook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gemiddeld kom ik aardig in de buurt. Ondergoed en sokken niet meegeteld, al heb ik ook tweedehands bh's in mijn kast.

Ik probeer altijd eerst tweedehands te kopen. Je voordeel van minder kopen: je kunt meer uitgeven aan kwaliteit. Je bent selectiever en kritischer en dus ook blijer met wat je hebt. Mijn kledingstukken zijn grotendeels echte liefdes en dus het repareren sowieso waard.

Dus het kan, al is het even oefenen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Denk dat naast stoffen, zelf moet uitvogelen welke merken welke modellen hebben die je goed passen. Of welke snit/fit je beste past. Of welke jurken je mooi vindt ect.

Als ik wat nodig heb zoek ik eerst op Vinted op bijvoorbeeld Arket en Cos ook Guts and Gusto, omdat ik ongeveer weet wat ze hebben, bij laatste kijk ik alleen naar de broeken bijvoorbeeld. Ik weet hoe de maten vallen, ze hebben 2 soorten broeken die bij vaste modellen horen maar soms net in andere kleur uitkomt.

Klik dan nieuw met kaartje, nieuw zonder kaartje aan en zeer goed en scrol me de rambam voor ik naar hun eigen sites ga.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
22-02-2024 22:59
2e hands mag wel lees ik net.
Dan snap ik die 5 stuks wel.
Nou ja, het aanbod van tweedehands kleding gaat uiteindelijk natuurlijk ook afnemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
23-02-2024 08:24
Nou ja, het aanbod van tweedehands kleding gaat uiteindelijk natuurlijk ook afnemen.
Vooralsnog is het surplus zo gigantisch dat ik me nog geen zorgen zou maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
23-02-2024 08:24
Nou ja, het aanbod van tweedehands kleding gaat uiteindelijk natuurlijk ook afnemen.
Uiteindelijk wel als iedereen dit gaat doen, maar geloof niet dat dat gaat gebeuren zo massaal.

En dan hopen dat kleding beter gemaakt word dan nu, fast fashion is niet oke ( en soms heb je de keus niet, ik heb ook geen brede beurs) maar zelfs hogere segment is ondertussen vaak niet gemaakt om heel veel aan te hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik schrik echt van het hoge gemiddelde aantal aankopen, dat is echt bizar veel!

Ik kom denk ik zelf aardig in de buurt van 5.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind 5 echt heel weinig, dat is eigenlijk maar 1 volledige outfit per jaar maar die moet je dan ook minimaal 365 keer kunnen dragen voor het kapot of versleten raakt.
Zeker als sportkleding er ook onder valt dan wordt dat wel moeilijk.
Leuk dat tweedehands wel 'mag' maar als iedereen zich aan die 5 stuks zou houden dan droogt de voorraad tweedehands kleding ook heel snel op want dan draag je alles veel meer 'op'.

Plus, het moeten er 5 zijn voor àlle Nederlanders, dus ook voor kinderen die elk jaar een nieuwe maat hebben en sneller hun kleding kapot maken. Koop je er 6 voor je kind, dan mag je er zelf nog maar 4 etc.

Ik vind 50 dan wel weer heel erg veel, met de helft zouden we ook wel moeten toekomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
23-02-2024 08:38
Ik vind 5 echt heel weinig, dat is eigenlijk maar 1 volledige outfit per jaar maar die moet je dan ook minimaal 365 keer kunnen dragen voor het kapot of versleten raakt.
Zeker als sportkleding er ook onder valt dan wordt dat wel moeilijk.
Leuk dat tweedehands wel 'mag' maar als iedereen zich aan die 5 stuks zou houden dan droogt de voorraad tweedehands kleding ook heel snel op want dan draag je alles veel meer 'op'.

Plus, het moeten er 5 zijn voor àlle Nederlanders, dus ook voor kinderen die elk jaar een nieuwe maat hebben en sneller hun kleding kapot maken. Koop je er 6 voor je kind, dan mag je er zelf nog maar 4 etc.

Ik vind 50 dan wel weer heel erg veel, met de helft zouden we ook wel moeten toekomen.
Hypothetische problemen en oplossingen, heerlijk! Begin nou maar gewoon, nu kan je nog tweedehands bijshoppen tot je er bij neervalt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rondstruiner1 schreef:
23-02-2024 06:42
Je hebt echt geen bovenmodaal inkomen nodig om 50 kledingstukken per jaar bij Shein, Ali of Primark te kopen.

Ik zit nu wel iets boven de 5, naar als ik mijn best doe zou ik het wel kunnen redden denk ik. Ik draag mijn kleding wel echt af, en doe er heel lang mee.

Tweedehands kopen doe ik ook graag, maar niet online, gewoon in winkels. Dan moet je net tegen iets leuks aanlopen. De laatste jaren hangt bij de kringloop ook vooral goedkope fastfashion van slechte kwaliteit.
Ja en dat komt omdat mensen te veel goedkope kleding kopen. Ik vind ook niks meer bij de kringloop, die winkels klagen dan ook steen en been over Vinted en consorten.
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameJean schreef:
23-02-2024 08:44
Hypothetische problemen en oplossingen, heerlijk! Begin nou maar gewoon, nu kan je nog tweedehands bijshoppen tot je er bij neervalt.
Je hoeft niet zo belerend te doen. Dit hele verhaal is toch een hypothetische discussie? Dat maakt het juist leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor kinderen kan dit natuurlijk niet. Maar voor mezelf zou het kunnen.

Afgelopen jaar heb ik tien dingen gekocht. Vier daarvan (broeken en een rok) zijn echt goede basics die weer jaren meegaan. Ze waren ook ter vervanging van broeken en rok die allemaal 5+ jaar zijn meegegaan. Een broek heb ik zelfs al bijna 10 jaar en is niet versleten.

De komende jaren hoef ik mijn “5 stuks” (of 10) dus niet aan broeken te gebruiken. Dat geeft dan weer ruimte voor een jas, trui of jurkje.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is alleen haalbaar als de kwaliteit van kleding substantieel verbetert. Plus dat je al een behoorlijke garderobe moet hebben waarin voldoende kledingstukken voor diverse jaargetijden en gelegenheden aanwezig zijn. Anders zie ik het niet voor me.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop alleen maar kleding van natuurlijke, duurzamere materialen. Hier ben ik in coronatijd mee begonnen en ik alles wat ik toen heb gekocht is nog steeds even mooi als toen. En toen was het vaak al tweedehands.

Wollen truien, katoenen jeans, leren tassen en schoenen. Zulke dingen.

Bevalt me erg goed en ik heb nog niks moeten vervangen wat echt kapot en niet meer te maken was. Alleen als een vlek er echt niet uit ging heb ik het weggedaan.

Ik zou met 5 stuks wel moeten uitkomen denk ik. Misschien dat hemdjes voor onder kleding, sokken en slips wel wat sneller zouden gaan, dus die niet meegerekend. Maar die koop ik dan 5 (paar) in een keer.
Dat kan met een volle kledingkast en in een zomers klimaat.
Wij hebben hier 4 seizoenen op 1 dag soms, come on.

Wat ik zou kopen als het zou moeten dit jaar, exclusief sokken en ondergoed en parties en whatever:
- een bomberjack met print
- een high waist spijkerbroek, wat wijder model, donkerblauw.
- een jurk met een leuke print
- een paar Nikes
- een shirt met een leuke print of in een model wat ik nog niet heb.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven