Mode & Beauty alle pijlers

5 stuks kleding per jaar

22-02-2024 22:45 419 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In een nieuwsbericht op de NOS: milieucentraal streeft ernaar dat we maximaal 5 stuks nieuwe kleding per jaar te kopen, om de opwarming van de aarde binnen de perken te houden.

Ik ben geen shopaholic, ik heb geen grote volle kledingkast, ik koop soms maanden niets en ik koop ook wel eens wat op vinted... maar dan nog zit ik ver over die 5 stuks per jaar. Ik koop misschien de verkeerde dingen (je leest wel eens dat mensen met dure dingen heel lang doen) maar ik zie echt niet voor me hoe je binnen de 5 moet blijven.

Daarom de vraag: wat zouden jullie kopen als je je met maximaal 5 stuks kleding je garderobe mag verversen?
*Elfje* schreef:
22-02-2024 23:23
Ik shop bij Norah en TopVintage. Daar hebben ze leuke dingen in grote maten. Als ik nog stabiel van gewicht zou zijn dan kocht ik minder kleding dan nu.
Bij de Norah hebben ze 1 basic shirt in ook plus size, die is zo geweldig. Ik loop er dag en nacht in en het blijft mooi. 17 euro. Echt een onmisbaar item in mijn kast.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is ook wat je voor stijl hebt, mijn puber van 16 zit op een alternatieve creatieve school en daar is triftshoppen het.
Ze heeft vorige jaar in de herfst een echt zachte mooie wijde leren jas gekocht bij de IJhallen, helemaal verliefd erop. Koste haar 50 euro, wat veel geld is voor haar maar ze draagt die jas nog elke dag en zie dat na de zomer ook wel weer gepakt worden.

Er zat een winkelhaak aan de achterkant laatst, we hebben laten maken, kleermaker had nog een zacht wat ouder stukje leer en je kan het zien maar jas is nu nog 'gaver'.

Ze gaat regelmatig op zoek naar jaren 90 broeken bij Kilo Kilo ( ik kijk dan voor foute skitruien van fila, gaan nooit stuk en zijn warm en erg gaaf) en komt dan met 3 spijkerbroeken die ik ook vroeger aan had voor 20 euro thuis.
Ook van alles op Vinted verkopen en kopen, ipv alles nieuw.

Ik hou ervan.
Ze gaat over 5 nieuwe kledingstukken heen maar vind wel leuk dat ook best wat jeugd nadenkt wat ze kopen.
Het aantal lijkt mij erg veel. Ik kocht jaarlijks aardig wat kleding, maar 50 stuks per jaar heb ik nog nooit gehaald en dat is inclusief jassen, tassen en schoenen. Ik vraag me af hoe ze dat berekend hebben. Het aantal kledingstukken die op de Nederlandse markt komen gedeeld door het aantal inwoners?
Alle reacties Link kopieren Quote
5 items, 2 setjes per jaar. Dat gaat mij niet lukken, ben dol op kleding en het bepaalt mijn gemoedstoestand.

Ik koop in de prijsklasse 80-100 euro voor een broek, trui, blouse, jurk met soms een uitschieter en liefst in de sale natuurlijk. Geen fast fashion maar ik vind in deze categorie de kwaliteit ook niet altijd top dus vaak zat is het na 2 seizoenen dan alsnog rijp voor de container.

En tijdloze kleding bestaat niet in mijn hoofd. Koop je een duur zogenaamd tijdloos pak ofzo, is toch vroeg of laat wijder/strakker/langer/korter/whatever weer mode. Ben je toch weer gedateerd.

Kortom, er moet nog een hoop gebeuren voordat ik me beperk tot 5 items per jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop niks bij Vinted. Ik moet het kunnen passen om te zien of de maat klopt. De ene keer valt iets groot, de andere keer klein.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
23-02-2024 09:07
5 items, 2 setjes per jaar. Dat gaat mij niet lukken, ben dol op kleding en het bepaalt mijn gemoedstoestand.

Ik koop in de prijsklasse 80-100 euro voor een broek, trui, blouse, jurk met soms een uitschieter en liefst in de sale natuurlijk. Geen fast fashion maar ik vind in deze categorie de kwaliteit ook niet altijd top dus vaak zat is het na 2 seizoenen dan alsnog rijp voor de container.

En tijdloze kleding bestaat niet in mijn hoofd. Koop je een duur zogenaamd tijdloos pak ofzo, is toch vroeg of laat wijder/strakker/langer/korter/whatever weer mode. Ben je toch weer gedateerd.

Kortom, er moet nog een hoop gebeuren voordat ik me beperk tot 5 items per jaar.
Hier hetzelfde.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet wat pas en waar ik het moet kopen, dat scheelt. Vaste modellen en merken.
Maar ook pas sinds een jaar hoor Elfje.

Maar bij grotere maten is sowieso heel moeilijk. Er is niet zo veel leuks te koop, nieuw al niet en dat moet je dan ook net vinden. Ook bij 2ehands shoppen is er weinig leuks in de aanbieding, weet ik uit ervaring. Echt veel moeilijker als je er nog beetje leuk bij wil lopen.
frambozentaartje schreef:
22-02-2024 23:09
Ik heb het niet duidelijk genoeg in de op gezet, maar ik bedoel ook: welke kledingstukken van welke merken of stoffen zouden jullie dan kopen?

Want mijn kleding slijt dus wel, ik doe echt niet lang genoeg met kleding om dit te halen.
O was het zo bedoeld? In ieder geval geen Esprit dan, die heeft echt geen goede kwaliteit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik koop sinds kort wel af en toe op Vinted. Maar ik zoek me ongans aar mijn favo merken, vind ik iets moet het weer uit een ander land komen en vaak scheelt de prijs dan niet veel met nieuw. Dan heb ik toch liever alle voordelen van nieuw.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
23-02-2024 09:12
Ik weet wat pas en waar ik het moet kopen, dat scheelt. Vaste modellen en merken.
Maar ook pas sinds een jaar hoor Elfje.

Maar bij grotere maten is sowieso heel moeilijk. Er is niet zo veel leuks te koop, nieuw al niet en dat moet je dan ook net vinden. Ook bij 2ehands shoppen is er weinig leuks in de aanbieding, weet ik uit ervaring. Echt veel moeilijker als je er nog beetje leuk bij wil lopen.
Dat eerste scheelt inderdaad. En klopt wat je zegt over grote maten. Van de ene kant hoop ik heel erg dat ik af ga vallen. Aan de andere kant wil ik ook zo lang mogelijk doen met de kleren die ik heb.
In the end, it is what it is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
23-02-2024 09:14
Ik koop sinds kort wel af en toe op Vinted. Maar ik zoek me ongans aar mijn favo merken, vind ik iets moet het weer uit een ander land komen en vaak scheelt de prijs dan niet veel met nieuw. Dan heb ik toch liever alle voordelen van nieuw.
Meeste verzenders hebben bij de meeste landen de zelfde verzendkosten in NL dan erbuiten. Niet allemaal. Geloof dat vanuit Spanje soms wat duurder is maar als je een broek en een jasje koopt kan je al voor 2.75/2,80 via dhl/Homerr laten versturen, dat is vaak veel goedkoper dan als je bij een webhop nieuw koopt.
Vanillana schreef:
22-02-2024 23:26
De kleding van nu is natuurlijk helaas niet meer te vergelijken met die van vroeger. Kwaliteit is zeldzaam, kleding die langer dan een leven meegaat helemaal. Het zou al veel schelen als basics niet zo erg zouden slijten.

En het feit dat wij allemaal nu aan mode doen, helpt ook niet. Dat was vroeger toch
meer voorbehouden aan de rijkeren. Wie weinig te besteden had, deed het met draagbaar en praktisch. Dat zijn we helemaal kwijt geraakt in onze maatschappij.

Ik weet niet of dat nu allemaal wel een vooruitgang is geweest. De enorme consumptiedrang van nu is best walgelijk als je er goed over nadenkt. Wat een verspilling en belasting voor ons milieu.
Ik vind dat ook erg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Uiteindelijk ga je toch ook een probleem krijgen met de 2e hands markt. De toevoer daarvan gaat op een gegeven moment ook stoppen.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
23-02-2024 08:47
Je hoeft niet zo belerend te doen. Dit hele verhaal is toch een hypothetische discussie? Dat maakt het juist leuk.
Helaas wel een beetje hypothetisch, da’s waar. En voor kinderen is het idd lastig.

Als we toch hypothetisch bezig zijn: ik zou goedkope fast fashion willen verbieden, inclusief het verbranden en wegsmijten van onverkochte collecties zodat de kwaliteit en de prijzen stijgen.

Dan wil ik in stadscentra winkels waar outlet- (onverkochte collecties dus) en vooral tweedehands wordt verkocht, gereinigd, door elkaar en goed gesorteerd. Dan kunnen we goed gemaakte spullen kopen zonder massaal over de duurzaamheidsgrens te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik kijk naar wat ik vandaag aan heb:

- schoenen: ik denk een jaar of 3 geleden gekocht.
- broek: 1 of 2 jaar geleden gekocht
- longsleeve: gaat zeker alweer 3 jaar mee
- trui: 2 jaar oud
- jas: heb ik toch zeker een jaar of 7

Jas en schoenen zijn allebei aan vervanging toe. Verder zou ik ook wat nieuwe shirts kunnen gebruiken. Dus met 5 kom ik wel uit. Alles wat ik meer zou kopen, zou extra zijn, niet omdat ik het echt nodig heb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Airedale schreef:
23-02-2024 09:13
O was het zo bedoeld? In ieder geval geen Esprit dan, die heeft echt geen goede kwaliteit.
Esprit vind ik vaak ook lijken alsof het patroon een zak aardappelen was. Ik mis vaak vorm daar.

Los daarvan, ik weet de duurzaamheid niet van de merken die ik koop. Geen fast fashion betekent niet dat het wel goed zit natuurlijk. Ze roepen allemaal wel iets op hun site erover en soms hebben ze een 'duurzaamheidscollectie' maar wat dat dan precies inhoudt, geen idee. Betekent dat dat de rest van de collectie erbarmelijk is als het gaat om milieu?

De modeindustrie zou best gedwongen mogen worden volledige openheid van zaken te geven.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
23-02-2024 09:19
Uiteindelijk ga je toch ook een probleem krijgen met de 2e hands markt. De toevoer daarvan gaat op een gegeven moment ook stoppen.
Nou alleen als iedereen ineens echt maar 5 stuks per jaar zou kopen. En aangezien dat geen wet is (maar goed, stel dat gebeurt) dan zou er op termijn uit pure noodzaak, omdat mensen het koud krijgen, nieuwe kleding bijgemaakt worden aangezien dat niet verboden is en die zou dan gekocht en doorverkocht worden tot je op een perfect systeem zonder overproductie - en overconsumptie - uitkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het laten bezorgen bij Vinted is toch ook niet best voor het milieu ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ondergoed niet meetelt is die 5 makkelijk te doen voor mij. Ik zit even te tellen wat ik in 2023 nieuw gekocht had:
1. Een winterjas
2. een zwangerschapsjurk voor een bruiloft

Verder wel meerdere onderbroeken, sokken en BHs nieuw gekocht. Overige zwangerschapskleding, gewone kleding en 3 paar (vrijwel) ongedragen schoenen waren allemaal tweedehands.

Dit jaar staat de teller op 1 (zwemkleding) en ik verwacht wel onder die 5 te blijven. Ik hoef dit jaar geen nieuwe schoenen of jassen.

Als ik iets nieuws nodig heb kijk ik eerst op Marktplaats en Vinted. En ik doe mee aan zo'n Kledingketting (www.clothingloop.org) en haal daar heel veel uit qua kleding en schoenen. Laatst had ik een nieuw colbert nodig, precies de kledingtas daarna zat er een mooi blauw colbert in mijn maat in. :yes:

Nu heb ik wel een gangbare maat, ben (los van zwangerschap) stabiel qua gewicht en hoef niet met de laatste trends mee. Dat maakt het wel makkelijker natuurlijk. :)
amaryllis wijzigde dit bericht op 23-02-2024 09:30
15.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
MadameJean schreef:
23-02-2024 09:19
Helaas wel een beetje hypothetisch, da’s waar. En voor kinderen is het idd lastig.

Als we toch hypothetisch bezig zijn: ik zou goedkope fast fashion willen verbieden, inclusief het verbranden en wegsmijten van onverkochte collecties zodat de kwaliteit en de prijzen stijgen.

Dan wil ik in stadscentra winkels waar outlet- (onverkochte collecties dus) en vooral tweedehands wordt verkocht, gereinigd, door elkaar en goed gesorteerd. Dan kunnen we goed gemaakte spullen kopen zonder massaal over de duurzaamheidsgrens te gaan.
Je kan uitvinden welke winkels/merken dat niet doen en daar kopen. Steeds meer winkels en webshops doen dat ook helemaal niet meer. Tenminste die in NL.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meeste van die verzenders nemen Vinted spullen mee in vrachtwagens die nog niet vol zijn, die wagens rijden sowieso al. Daarom is goedkoper dan normaal, duurt ook vaak best langer.

En of je koopt bij een webshop en laat bezorgen of je koopt2e hands op Vinted en gaat mee als opvulling in een wagen die al rijdt, zit toch weer verschil in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat red ik wel want ik koop al jaren bijna alles tweedehands via goede kringloopwinkels hier in de buurt. Mooie kwaliteit kleding ( duur ook en zo goed als nieuws ), schoenen, etc. Alleen ondergoed en BH's koop ik eigenlijk nog nieuw.
Een a twee keer per jaar haal ik een of twee jurken van Topvintage.
Ik kom eigenlijk nog maar zelden in een normale kledingwinkel. Ik heb een klein inkomen en kan echt lol hebben van 50 euro betalen bij de kringloop voor 8 kledingstukken. Daar ga ik toch niet een trui of een jurk voor kopen?

De meeste kleding die er hangt is ook maat M dus ik pas bijna alles. Toen ik nog flink zwaarder was slaagde ik nooit bij een kringloop.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het enige wat ik de laatste 2 jaar nieuw heb gekocht is ondergoed, sokken, een stuk of 4 shirts van de Hema en een nieuwe regenjas. Die jas gaat meer dan 5 jaar mee. Verder heb ik alleen maar tweedehands gekocht. Als ik iets nodig heb ga ik altijd eerst tweedehands zoeken en meestal slaag ik dan wel.

Het scheelt dat mode mij niet interesseert, ik draag bijna alleen maar spijkerbroeken en simpele shirts, in de winter met een vest of trui.
Je wordt pas nat als het regent
blijfgewoonbianca schreef:
23-02-2024 09:26
Het laten bezorgen bij Vinted is toch ook niet best voor het milieu ?
Ook iets waar ik op let. Als ik bestel is dat meestal van winkels waar ik het ook fysiek terug kan brengen (lopend) maar niet voorradig is in de winkel zelf. Volgens mij is naar afhaalpunten weer beter dan thuisbezorgen, denk ik.
Vinted leverde me ook miskopen op, behalve die ene tas van Rains waarvan ik wist dat ik het ‘pas’, dus ik bestel er nauwelijks meer. Ik wil stoffen voelen, weten of het flatteert. Bij een herhalingsaankoop kan het wel weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
En ik koop ook 2ehands bij Kilo Kilo en andere vintageshops en dingen als de IJhallen, kringlopen vind ik nooit iets, vaak lelijke meuk die niet mijn smaak is. Maar kijken wel altijd even als we er eentje tegenkomen.

Kan alleen niet zo goed winkelen, aangezien ik amper kan lopen. Dus bestel meer, maar dan wel bij bekende merken, zodat je niet steeds van alles hoeft terug te sturen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven