Mode & Beauty alle pijlers

Bruiloft, kleding vriend

27-04-2011 11:05 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
In juni hebben ik en mijn vriend een bruiloft, met kerk. Ik kan natuurlijk gewoon een net, leuk jurkje aan, maar nu mijn vriend nog. Ik vind het zonde om voor hem dan een pak te halen, gezien hij dat niet vaker kan dragen. Dus ik dacht een pantalon, schoenen en een blousje. Hebben jullie suggesties wat we voor hem kunnen kopen? En waar? Dus netjes maar ook gewoon voor een jonge vent dat hij ook vaker kan dragen na de bruiloft. En wat gepast is voor in een kerk.
quote:liesse schreef op 27 april 2011 @ 14:02:

[...]

Weet je? Doe lekker je spijkerbroek aan. 'T zal mij ook een rotzorg zijn hoe anderen erbij lopen op een trouwerij als dat maar niet op mijn trouwerij is. Ik zeg 'Loop lekker voor lul met z'n allen!' Nieuwe motto van nu en in de toekomst!

nou nou nou dat is ook nogal kort door de bocht.... als wij ooit gaan trouwen dan zou het mij ook kunnen jeuken, als mensen er maar netjes en vrolijk uitzien. De kleding verhoogd of verlaagd mijn feestvreugde iig niet.

Persoonlijk vind ik een bruid in een zogenaamde witte prinsessenjurk met standaard opgestoken haar meer voor lul lopen...
quote:liesse schreef op 27 april 2011 @ 14:02:

[...]

Weet je? Doe lekker je spijkerbroek aan. 'T zal mij ook een rotzorg zijn hoe anderen erbij lopen op een trouwerij als dat maar niet op mijn trouwerij is. Ik zeg 'Loop lekker voor lul met z'n allen!' Nieuwe motto van nu en in de toekomst! Je hebt helemaal gelijk.
Nope
Je vriend kan toch een overhemd kopen bijpassend qua kleur van jouw jurk, met een mooie nette broek? een broek in spijkerbroekmodel alleen dan van katoen ofzo?

Staat supernetjes en je hebt het hele spijkerbroek issue ontlopen.

Hij draag toch wel eens een overhemd? Met kerst of een andere bruiloft of een crematie, sollicitatiegesprek, weet ik veel? dat is dan toch geen weggegooid geld denk ik dan?
Always look on the bright side of life
Er is toch nog wel een middenweg tussen polo + spijkerbroek en een driedelig kostuum ?

Een nette katoenen broek en een mooi overhemd bijvoorbeeld. Met evt. een leren jasje i.p.v. een colbertje. Of koop een simpel katoenen jasje, dat je bij nog meer gelegenheden kunt dragen.

In een kerk mag een spijkerbroek best wel hoor. Ook een kostuum is in een kerk beslist niet vereist.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 27 april 2011 @ 14:04:

Ik ben blij dat mijn binnenkort trouwende vrienden en familie, minder hebben met uiterlijk vertoon dan een aantal van jullie.

En dat ik in mijn spijkerbroek gewoon welkom ben.

En dat heeft niets te maken met dat ze mij maar moeten nemen zoals ik ben, want dan zou ik in mijn geboortepkaje komen, want zo ben ik echt.

Ik zag op mijn trouwdag liever iedereen op zijn/haar gemak dan ongemakkelijk in een Hugo Bosspak en een Promessjurk.

Hartstikke fijn voor jullie, maar er zijn mensen (echt waar!!) die helemaal geen moeite hebben met een pak of een jurkje.

Uiterlijk vertoon? Noem het dan maar beschaving, dat je er niet uit ziet als een tokkie op de bruiloft van een ander.

En inderdaad, ik sluit me bij Liesse aan. Loop maar lekker voor lul in je spijkerbroek en crocs op andermans bruiloft.... maar ik jaag je weg!
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 27 april 2011 @ 14:06:

[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ja, nou. Ik zou toch niet zo hard lachen als ik jou was. Want zoals ik het lees loop jij in je spijkerbroek echt voor joker. Maar wat ik zeg 'Haleluja!'.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 27 april 2011 @ 14:04:

(...)

Ik zag op mijn trouwdag liever iedereen op zijn/haar gemak dan ongemakkelijk in een Hugo Bosspak en een Promessjurk.Er is ook nog zoiets als de gulden middenweg. Tussen een spijkerbroek en een Hugo Bosspak/Promessjurk zitten nog vele, vele outfits.
Is Nepblond aan het dubbelnicken trouwens?

Ik zou het niet waarderen als er een daggast in spijkerbroek verschijnt. Ik geloof dat ik zo ver ga dat die gene op foto`s op de achterste rij moet staan. Wij doen altijd erg ons best bij bruiloften, ik verwacht dat de mensen die bij ons daggast zijn dat ook doen. En daar hoort geen spijkerbroek bij, ook geen nette, geen donkere, gewoon geen spijkerbroek.

Maar goed, ik weet dat niemand van onze daggasten in spijkerbroek komt, dus dat scheelt
quote:Tickel schreef op 27 april 2011 @ 14:01:

[...]

En jij in spijkerbroek?Daar ben ik ook wel benieuwd naar, wat had je zelf aan op je eigen bruiloft? Ook je comfortabele spijkerbroek? en je man?
quote:liesse schreef op 27 april 2011 @ 14:12:

[...]

Ja, nou. Ik zou toch niet zo hard lachen als ik jou was. Want zoals ik het lees loop jij in je spijkerbroek echt voor joker. Maar wat ik zeg 'Haleluja!'.Je hebt helemaal gelijk.
Nope
quote:Flashy schreef op 27 april 2011 @ 14:13:

Ik zou het niet waarderen als er een daggast in spijkerbroek verschijnt. Ik geloof dat ik zo ver ga dat die gene op foto`s op de achterste rij moet staan. Wij doen altijd erg ons best bij bruiloften, ik verwacht dat de mensen die bij ons daggast zijn dat ook doen. En daar hoort geen spijkerbroek bij, ook geen nette, geen donkere, gewoon geen spijkerbroek.

Maar goed, ik weet dat niemand van onze daggasten in spijkerbroek komt, dus dat scheelt

Je vergeet de zak over het hoofd nog....

Edit: thank god for PS! Kan je de foto's tenminste nog opleuken...en de foute mensen er gewoon vanaf shoppen.
Nope

Maar leg eens uit wat voor problemen je daar mee hebt dan om zo ver te gaan?

Heb je daardoor een rotdag?

(...)

Maar goed, ik weet dat niemand van onze daggasten in spijkerbroek komt, dus dat scheelt Dat was bij mij ook een geruststelling. Hoefde ik het tenminste niet expliciet te vermelden.
Als er als dresscode 'casual' staat, mag een spijkerbroek dan wel?
quote:wizziwik schreef op 27 april 2011 @ 14:19:

Als er als dresscode 'casual' staat, mag een spijkerbroek dan wel?Dan zou ik in pyjama gaan.
Bij casual trek ik een jurkje van Promiss aan.
Met crocs.
quote:liesse schreef op 27 april 2011 @ 14:20:

[...]

Dan zou ik in pyjama gaan.Met dierensloffen
“Don’t look back – you’re not going that way.”
quote:wizziwik schreef op 27 april 2011 @ 14:19:

Als er als dresscode 'casual' staat, mag een spijkerbroek dan wel?Vast wel. De link naar de leuke bruiloft die jij postte, daar waren spijkerbroeken 100% ok. Maar dan weet je dat het om een vrijheid blijheid bruiloft gaat in een park, waar ook het bruidspaar casual gekleed is. Dat is iets heel anders dan wanneer je naar een bruiloft gaat in een kerk met een bruid in een witte jurk, een gom in pak en familie met hoedjes, bij wijze van spreken. Naar de laatste bruiloft zou ik panties, jurk en sjaal dragen, naar de eerste een leuke zomerjurk en bloemen in haar. Dat bedoel ik ook met je aanpassen.
Op mijn bruiloft waren er wel mensen in een spijkerbroek (met net overhemd), tja het zou mijn keuze niet zijn, maar ik had er geen probleem mee dat zij die keuze hadden gemaakt.
Functie van kledingcode

Beste Beatrijs,

Met een vriendin verschil ik van mening over het fenomeen ‘kledingwensen’ bij officiële gelegenheden als een bruiloft of een promotieplechtigheid. Zij vindt dat iedere genodigde hoe dan ook zichzelf mag blijven en dus volledig vrij is in de keuze van de kleding. Specifieke wensen van de gastheer/gastvrouw zijn in feite een belediging voor de genodigden. Dit zou kunnen betekenen dat iemand in een trainingsbroek met trui naar een galadiner van de koningin gaat, omdat die persoon nou eenmaal altijd in zo’n tenue loopt.

Mijn standpunt gaat uit van het omgekeerde. Als genodigde probeer je zoveel mogelijk te voldoen aan de wensen van de gastheer/vrouw. Je wilt hen niet beledigen door in een spijkerbroek te komen, waar uitdrukkelijk avondkleding werd gevraagd. Bovendien zul je je als gast niet op je gemak voelen, als je in kleding uit de toon valt. Kortom, wie toont nu gebrek aan respect: de gastheer/vrouw die kledingeisen stelt, of de genodigde die vasthoudt aan zijn eigen kledingstijl? En mag je als genodigde een sterk afwijkende kledingwens (iedereen in een knalgroene jurk en een neuspiercing) ook naast je neerleggen?

Fred

Beste Fred,

De functie van een kledingcode is om het gemeenschappelijke van een bepaald samenzijn te onderstrepen. Door een zekere overeenkomst in uiterlijk laten mensen zien dat ze bij elkaar horen en hetzelfde doel nastreven. Denk bijvoorbeeld aan een optocht van de fanfare. Het uniform van de muzikanten vormt een visuele ondersteuning van hun samenspel, waardoor het geheel een ontroerend effect krijgt.

Formele kledingcodes dienen voor het onderscheid tussen bijzondere en niet-bijzondere gelegenheden. Een huwelijk, een begrafenis, een galadiner is niet hetzelfde als een koffieuurtje met buurvrouwen of kletsen op een jongerenhangplek, ook al zijn het allemaal sociale bijeenkomsten. De bijzondere (plechtige, serieuze, chique) bijeenkomsten gaan gepaard met rituelen en een bepaald soort kleren maakt deel uit van het ritueel. Mensen worden dan niet geacht in hun dagelijkse kloffie te verschijnen, omdat een huwelijk, een begrafenis, een galadiner nu eenmaal geen dagelijkse routine ís. Genodigden kleden zich in overeenstemming met de specifieke conventies om te laten zien dat men zich bewust is van het speciale van de bijeenkomst. Daartoe is het nodig dat men de expressie van de eigen individualiteit (bajesspijkerbroek met neusring, legging met doorschijnend topje) tijdelijk aflegt. Genodigden zijn niet op zo’n bijeenkomst om hun uniekheid als mens te demonstreren (daar hebben ze in het gewone leven al genoeg kans voor), maar om uiting te geven aan hun betrokkenheid met iets dat groter en belangrijker is dan het eigen ego.

De meeste kledingcodes zijn zo breed en impliciet dat ze niet apart vermeld hoeven te worden. Het is nogal logisch dat men zich bij plechtige gelegenheden netter, beschaafder, neutraler kleedt dan voor een barbecue op het strand. Te gedetailleerde of zelfverzonnen onzin-kledingcodes wekken ergernis bij genodigden, omdat men zich op kosten gejaagd ziet om extreme outfits aan te schaffen. Binnen de marges van een kledingcode moet een gast de vrijheid hebben om iets geschikts aan te trekken, hetzij gedekt en netjes, hetzij feestelijk en zwierig, hetzij chic. Zowel degenen die uitnodigen als de gasten moeten zich houden aan de gebruikelijke standaarden voor speciale gelegenheden. Geen smoking op de sintelbaan, dus geen trainingsbroek bij een diner dansant. Ook hiphoppers en andere bohémiens horen een beschaafde, onopvallende outfit onderin de kast te hebben liggen, die ze kunnen aantrekken voor gelegenheden die daar om vragen.
quote:Tickel schreef op 27 april 2011 @ 14:01:

[...]

En jij in spijkerbroek?

Dat had ik wel gewild ja, en zo hadden man en ik het ook afgesproken. Tot zijn moeder besloot dat hij in pak moest. Zij is met hem gaan winkelen en ze zijn met pak teruggekomen. Man kon geen nee zeggen tegen zijn moeder.

Ik heb uiteindelijk een zwarte linnen broek gekocht met een zwarte blouse en ontzettend zere voeten gehad in de pumps die daar dus persée onder moesten, want ja, zo hoort het...

Blouse draag ik af en toe nog, maar die broek ligt motten te verzamelen in de kast. Afgelopen weekend nog maar eens geprobeerd met iets te anders te combineren, maar nee, het staat me gewoon niet.

Met die zwarte blouse was het nog te doen, maar ik heb behoorlijk wat traantjes vergoten om de gedwongen opgedofde dag ipv de casual die we eigenlijk wilden.

En ik ben niet net als as schoonzusje als een malloot gaan lijnen, proberend 40 kilo in 3 maanden kwijt te raken, zodat ik in een jurk zou passen. Waar zij dus nu mee bezig is. En wat niet lukt. En wat dus een hele grote teleurstelling zal zijn.

En ja, ik ga op haar trouwdag in een lichte spijkerbroek met een hele mooie lichtgrijze blouse naar hun bruiloft. De blouse heb ik daar speciaal voor gekocht en zal ik daarna ook nog willen dragen.
Nope
Mijn man gaat zo ver dat hij 'werk pakken' en 'nette pakken' heeft... Zijn 'werkpakken' zijn Hugo Boss pakken en zijn nette pakken van een of ander Italiaans merk dat ik niet uit het hoofd ken.

Ik heb ook geen enkele moeite om een hele dag, en avond in nette kleding of een jurkje te lopen. Voel ik me net zo comfortabel in als in vrije tijds kleding. Wellicht nog wel comfortabeler omdat ik niet 'under dressed' ben.
Vind iet voller of dik zijn ook geen excuus trouwens. Een van mijn beste vriendinnen heeft maat 52 en ziet er toch altijd super en stijlvol uit in de kleding die zij draagt. Ik heb haar ook nog nooit in een spijkerbroek gezien.
Machut, echt balen ja. Ik las je verhaal eerder al. Heel jammer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven