Mode & Beauty alle pijlers

Grijs haar uit laten groeien deel 2

10-02-2020 13:20 255 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier kunnen we gezellig verder kletsen!
Link naar deel 1:

mode-beauty/grijs-haar-uit-laten-groeie ... ges/453495

Dit schreef ik eind november 2019 :

Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.

En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.

Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.

Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 10-02-2020 16:18
4.23% gewijzigd
Ik kan je daar niet bij helpen en er wordt hier verder ook niet veel over verf gepraat. Ik zou denk ik mijn kapper om advies vragen, want zoiets luistert nogal nauw. Lichter zul je het niet krijgen in ieder geval mocht dat je bedoeling zijn. Klinkt alsof je een mooie kleur haar hebt om aan grijs te beginnen. Blond is een stuk beter dan zwart.
Gebruna schreef:
07-03-2020 15:06
Ik overweeg ook om te stoppen met verven, dus ik ga dit topic volgen.
Staan er in deel 1 tips en trucs voor mensen die zelf verven (ik koop tubes verf van Wella Professional bij de kapperswinkel en meng die zelf - elke 3 tot 4 weken een beetje op de uitgroei aanbrengen en een uurtje later onder de douche uitspoelen).

Ik meng nu zelf kleur 9.03 (goudblond) met 9.04 (koper) met 9.0 (grijsdekking). Dat doe ik allemaal een beetje op gevoel en dat gaat al jarenlang goed. De kleur die dit oplevert is zo ongeveer de kleur van het haar zoals Eva Jinek heeft.

Mijn idee is nu om geleidelijk wat minder verf van de warme tinten te gaan mengen met (steeds een beetje méér) as-tinten.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Gebruik altijd de verf van goldwell en dan gewoon een natuurtint puur om de uitgroei eens in de 8 weken weer wat bij te werken.
Het ziet er nog mooi uit dan ook heel natuurlijk zonder die warme gloed. En zo blijft het er toch netjes uitzien.
@Jongengrijs en @Superhuisvrouw:

Dank voor de antwoorden!
Het heeft voor mijn verf-experiment blijkbaar dus geen zin om heel deel 1 door te spitten voor wat betreft het verven, dus dat scheelt al :-D

Voorlopig zou ik inderdaad kunnen starten met minder 'warmte' in het verfmengsel. En misschien hebben ze bij de kappersschool+winkel nog tips.

De kapper heb ik het eigenlijk nog niet gevraagd; vooral omdat ik het daar alleen maar laat knippen...
Mag ik even inbreken want een nieuw topic maken is ook weer zoiets.
Ik ben te jong om al grijs te worden en verf het dus al jaren en de laatste paar jaar dus ook in ongeveer mijn eigen kleur zodat het iets minder opvalt en ik het een beetje kan rekken voordat ik het weer moet laten verven. Inmiddels heb ik een behoorlijke landingsbaan van 2-3 maanden en het is dus hoognodig maar ik ben al weken af en aan verkouden en wil niemand aansteken gezien de huidige situatie.

Anyway, hoe zorg ik ervoor dat het er niet al te onverzorgd uitziet? Of zit dat echt tussen m'n oren dat het onverzorgd zou zijn? Aan de voorkant kan het nog prima maar richting m'n kruin heb ik al veel grijs/witte haren door m'n bruine haar waardoor het in bepaald zonlicht echt goed opvalt naar mijn idee. Verder heb ik rond een oor ook een grijze 'vlek' die nu niet opvalt omdat m'n andere haar eroverheen hangt.

Twijfel ook wel eens of ik helemaal zal stoppen met verven maar die stap vind ik nu nog te moeilijk omdat ik nog zo jong ben.
Hi TsumTsum,

ik zou voor nu uitgroeispray kopen, bijv magic retouch. Dat werkt echt wel goed, en het is er na het wassen weer uit.
every journey starts with a single step
Gebruna schreef:
07-03-2020 23:56
@Jongengrijs en @Superhuisvrouw:

Dank voor de antwoorden!
Het heeft voor mijn verf-experiment blijkbaar dus geen zin om heel deel 1 door te spitten voor wat betreft het verven, dus dat scheelt al :-D

Voorlopig zou ik inderdaad kunnen starten met minder 'warmte' in het verfmengsel. En misschien hebben ze bij de kappersschool+winkel nog tips.

De kapper heb ik het eigenlijk nog niet gevraagd; vooral omdat ik het daar alleen maar laat knippen...

Ik heb wel deels verven en uitgroeien gecombineerd. Ik ben gestart met alles blond (had daarvoor een hele andere haarkleur) en ben over gegaan op highlights door de kapper. Eerst mijn hele hoofd, daarna de bovenste helft.

Wat je zou kunnen doen is eerst voor een iets koelere kleur gaan zodat het beter aansluit bij je natuurlijke haarkleur. Daarna eens iets langer dan gebruikelijk er tussen laten zitten en het dan slechts ten dele verven. Afhankelijk van hoe behendig je bent (en hoe je je haar meestal draagt) kun je er plukjes in zetten of bijvoorbeeld eerst de onderste/ achterste delen eerst uit laten groeien. Alleen je voorste lokken verven is ook nog een optie, vaak oogt het dan minder 'uitgroeierig' al zul je daar op een gegeven moment toch doorheen moeten.
RegretteRien schreef:
08-03-2020 17:33
[...] Afhankelijk van hoe behendig je bent (en hoe je je haar meestal draagt) kun je er plukjes in zetten of bijvoorbeeld eerst de onderste/ achterste delen eerst uit laten groeien. Alleen je voorste lokken verven is ook nog een optie, vaak oogt het dan minder 'uitgroeierig' al zul je daar op een gegeven moment toch doorheen moeten.
Dank voor je tip! Plukjes zetten is inderdaad een goed idee: eerst de basis geleidelijk koeler van toon maken en dan kleine plukjes zetten.
Dat deed ik in het verleden ook weleens met coupe soleil: gewoon hele kleine plukjes van maar een paar haren tegelijk pakken en daar met wat verf langsgaan en dan gewoon dat plukje haar laten vallen (geen gedoe met een gaten-muts en haaknaald).

Op die manier durf ik het wel aan.
Wordt natuurlijk wel een langdurig verhaal, dus ik weet niet of dit topic tegen die tijd nog loopt.... (zo ja, wordt vervolgd :-) )
Ik heb nu bijna 2 jaar geleden mijn haar geblondeerd, daarna heb ik twee volledige sets highlights gehad en daarna nog een keer de bovenste helft. De laatste keer is 4 maanden geleden en ik heb nu een mooie overgang in mijn haar. Alleen de langste lokken vooraan zit nog egaal blond in. Oogt als een balayage.

Koelere variant hiervan. (Het helpt dat de lokken vooraan wit zijn van mezelf ;-D )

Afbeelding
Gebruna schreef:
08-03-2020 18:43
Dank voor je tip! Plukjes zetten is inderdaad een goed idee: eerst de basis geleidelijk koeler van toon maken en dan kleine plukjes zetten.
Dat deed ik in het verleden ook weleens met coupe soleil: gewoon hele kleine plukjes van maar een paar haren tegelijk pakken en daar met wat verf langsgaan en dan gewoon dat plukje haar laten vallen (geen gedoe met een gaten-muts en haaknaald).

Op die manier durf ik het wel aan.
Wordt natuurlijk wel een langdurig verhaal, dus ik weet niet of dit topic tegen die tijd nog loopt.... (zo ja, wordt vervolgd :-) )
Het is bij bijna iedereen een langdurig verhaal :) Ik mag hopen dat ik over 1,5 jaar klaar ben. Misschien eerder als ik de moed heb er een flink stuk vanaf te knippen.
Een kennis maakte plukjes haar lichter met de verf en dat deed ze dan heel subtiel met een tandenborstel. En het zag er nog goed uit ook.
jongengrijs schreef:
08-03-2020 19:36
Het is bij bijna iedereen een langdurig verhaal :) Ik mag hopen dat ik over 1,5 jaar klaar ben. Misschien eerder als ik de moed heb er een flink stuk vanaf te knippen.
Hahahaha, goed dat je bijna zegt. bij mij dus niet. Gisteren was ik op een verjaardag en mijn neefje (oké 24) keek naar mijn zus en mij en vroeg bijna teleurgesteld "Jullie gaan het dus niet meer verven?" Mijn zus antwoordde dat ze misschien nog wel iets met streepjes ging doen, maar ik vind het al weer veel te veel gedoe.
Nou inderdaad, ik moet ook niet aan streepjes of highlights of wat dan ook denken. Ben veel te blij dat ik er even geen omkijken naar heb! Lijkt een eeuwigheid geleden dat ik in de weer was met verf. En gek genoeg vind ik het geverfde deel nu niet eens zo mooi meer. Het ziet er wat nep uit ofzo.
jongengrijs schreef:
10-03-2020 20:39
Nou inderdaad, ik moet ook niet aan streepjes of highlights of wat dan ook denken. Ben veel te blij dat ik er even geen omkijken naar heb! Lijkt een eeuwigheid geleden dat ik in de weer was met verf. En gek genoeg vind ik het geverfde deel nu niet eens zo mooi meer. Het ziet er wat nep uit ofzo.

;-D

Wacht maar. Over een tijdje heb je je eigen kleur en vind je verf echt niet mooi meer, ook niet bij anderen. Vooral als het in één kleur is geverfd. Dat is ook de reden dat je het volhoudt nadat je er eenmaal echt vanaf bent.

En ik weet niet meer wie het vroeg, maar die uitgroei zit voor een groot deel tussen je oren. Het deel dat er niet tussen zit, kun je het best omzeilen door je haar een beetje messy op te steken. Met heel glad, steil haar valt het meer op dan met slag of krul. Vettig haar maakt de uitgroei donkerder, dus is je haar lichtblond, dan vaak genoeg wassen.
Ik zeg; stop met die rommel. Maar goed, ik vond mezelf met 40 nog te jong voor grijs, om met 41 te bedenken dat ik wel klaar was met die verf. Is toch een knop die om moet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
10-03-2020 21:59
;-D

Wacht maar. Over een tijdje heb je je eigen kleur en vind je verf echt niet mooi meer, ook niet bij anderen. Vooral als het in één kleur is geverfd. Dat is ook de reden dat je het volhoudt nadat je er eenmaal echt vanaf bent.

En ik weet niet meer wie het vroeg, maar die uitgroei zit voor een groot deel tussen je oren. Het deel dat er niet tussen zit, kun je het best omzeilen door je haar een beetje messy op te steken. Met heel glad, steil haar valt het meer op dan met slag of krul. Vettig haar maakt de uitgroei donkerder, dus is je haar lichtblond, dan vaak genoeg wassen.
Ik zeg; stop met die rommel. Maar goed, ik vond mezelf met 40 nog te jong voor grijs, om met 41 te bedenken dat ik wel klaar was met die verf. Is toch een knop die om moet.

Mijn haar is donkerbruin dus ondanks messy opsteken valt het nog steeds op. Ik denk dat ik dus lichter ga zodat ik minder snel hoef te verven. Ik vind geverfd haar wel mooier, mits goed geverfd natuurlijk, dus geen monotone kleur.

Waar ik al heel lang op hoop is een gezondere verf die toch lang blijft zitten :-D
Ik heb m'n haar 3x helemaal in de folies gezet.... Duur maar echt het geld (en mijn tijd) waard. En nu onderhoud ik het met Osmo super zilvershampoo en ben ik echt heel tevreden!
Ceylon,
Ik vind het nu vaak al niet mooi meer. En vooral bij wat oudere mensen zie ik bijna altijd dat het geverfd is. Maar ik ben er ook op gefocust :)

Ann, bedankt voor het delen van je tip!
Stond vanmiddag één vrouw voor mij bij de kassa, toen ze de boodschappen op de band legde zag ik een uitgroei van 4 maanden.
Alles in één kleur gekleurd is ook niet mooiMaar was altijd nog beter geweest dan dit. Je hoeft er niet zelf tegen aan te kijken dat scheelt. Als ik dat dan zie weet ik waarom ik folies laat zetten.
jongengrijs schreef:
13-03-2020 16:19
Ceylon,
Ik vind het nu vaak al niet mooi meer. En vooral bij wat oudere mensen zie ik bijna altijd dat het geverfd is. Maar ik ben er ook op gefocust :)

Ann, bedankt voor het delen van je tip!
De beste tot nu toe... Na 1x echt alle geeltinten eruit.

Nog een tip, ik wist het niet, altijd eerst met gewone shampoo wassen, dan zilvershampoo en altijd na zilvershampoo afsluiten met een goede comditioner!
Ach ik had helemaal niet door dat er al een tweede topic was. Leuk! Ik ben nu een half jaar bezig en zit in een zware periode. Qua haar dan. Het is gewoon niet meer te ontkennen, niet met opsteken en niet met een uitgroeispray. Maar ik ben wel blij met m’n eigen haar dat zo langzamerhand tevoorschijn komt. Mooie kleur vind ikzelf. Ik krijg eigenlijk niet veel reacties, dus de meeste mensen zullen het geen succes vinden ben ik bang.
Wat ik wel gedaan heb, is nieuwe make-up kopen. Ik vind echt dat ik daar wat meer aandacht aan moet besteden. Dus dat doe ik nu.
Nog een tip om uitgroei minder zichtbaar te maken (met langer haar): koop bij een kapperswinkel zo'n nephaar-elastiek in de kleur van je uitgroei. Je kent ze vast wel, is eigenlijk bedoeld om je haar langer/dikker te laten lijken als je een staart of knot maakt. Maar als je deze om je staart draait en je staart er vervolgens mee mixt, lijkt het al heel wat.

Met kort haar heb je er niet zoveel aan, maar goed, dan kun je voor een keertje makkelijk wat high- en lowlights laten zetten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dora wee, leuk dat je ons weer gevonden hebt! Hier ook nieuwe make up, vind mezelf zonder make up heel flets en bleek eruit zien.

Mijn kapster was niet zo te spreken over mijn grijze haren. Vroeg eerst of ik het ook wilde laten verven, en toen ik zei dat ik mijn haren uit liet groeien kreeg ik alle clichés te horen. Zij vond mijn uitgroei heel lelijk en adviseerde me highlights te laten zetten. Zelf stoort mijn uitgroei me totaal niet.

Tis dat ze zo goed knipt, anders was ik denk ik niet meer terug gegaan. Vind het best onbeleefd namelijk. Zelf gaat ze onder de zonnebank en blondeert haar haar wit. Iets wat ik dan weer niet mooi vind, maar natuurlijk niets van gezegd.
Ceylon schreef:
14-03-2020 14:02
Nog een tip om uitgroei minder zichtbaar te maken (met langer haar): koop bij een kapperswinkel zo'n nephaar-elastiek in de kleur van je uitgroei. Je kent ze vast wel, is eigenlijk bedoeld om je haar langer/dikker te laten lijken als je een staart of knot maakt. Maar als je deze om je staart draait en je staart er vervolgens mee mixt, lijkt het al heel wat.

Met kort haar heb je er niet zoveel aan, maar goed, dan kun je voor een keertje makkelijk wat high- en lowlights laten zetten.
Bedankt voor de tip!
Nou zeg Jongengrijs ik dacht even dat je het over mijn kapper had! Die was ook zo onaardig vond ik. Ze zei dat ze het zelf nooit grijs zou laten worden, dat ze daarvoor haar uiterlijk te belangrijk vond. Nou ja zeg. Ik vind grijs haar juist mooi, maar zij ging er dus al vanuit dat iedereen het lelijk vindt. En ik had hetzelfde als jij: ik dacht ook dat ik haar geverfde haar niet zo mooi bij haar huid vond staan maar vond het te onbeleefd om dat te zeggen.
Ceylon, hm interessante tip. Dan zou het misschien met opsteken beter kijken. Ik ga er eens naar kijken, dank je voor de tip.
En nog even over dat bleke en fletse, dat heb ik dus ook. Voorheen kwam ik wel weg met wat mascara en en beetje oogschaduw maar nu heb ik echt meer nodig. Ik zie dat ook op al die foto’s van die mooie grijze vrouwen; ze zijn allemaal wel zorgvuldig en flink opgemaakt.
Ik werk nu ook elke ochtend m’n wenkbrauwen bij. Daar zie ik ook de eerste grijze haren verschijnen en gek genoeg vind ik dat wel vervelend. Dus dat verberg ik nog maar even.
Blush is een "must" bij mij, dorawee. En natuurlijk ook lippenstift, mascara en oogschaduw. Zonder ga ik eigenlijk de deur niet meer uit.

Ik vond het apart dat iemand ineens met allemaal clichés aan komt zetten terwijl ik zelf al door een heel proces ben gegaan waarbij het me allemaal niet meer uitmaakt. Omdat ik mijn grijze haren wél mooi vind en niet vind dat het me ouder maakt. En er juist trots op ben dat ik dit gewoon doe en durf. En dan komt iemand ongevraagd aanzetten met opmerkingen als "oh, dan ga je er veel ouder uit zien." Het is natuurlijk haar vakgebied, maar je kan ook wat genuanceerder zijn. Zeker in de huidige tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven