Grijs haar uit laten groeien op je 40e
vrijdag 29 november 2019 om 20:37
Al jaren denk ik eraan om mijn grijze haren uit te laten groeien. Heel moeilijk, want ik ben pas begin 40. Maar mijn haar (krullend) wordt steeds droger van al dat verven en daar komt bij dat ik de laatste tijd steeds meer haren verlies. Daarbij moet ik iedere 3 weken mijn uitgroei bijwerken en dat ben ik ook zat. Want ik ben met het resultaat eigenlijk nooit echt tevreden. Nu dus besloten mijn haar niet meer te verven, maar wat is het confronterend. Ik heb op internet veel gelezen over het laten uitgroeien van je haar en filmpjes bekeken van vrouwen die het durfden. Er is best veel te vinden, er zijn zelfs youtubers die het hele proces vastleggen.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
En hoe meer ik erover lees, hoe gekker ik het vind dat grijs haar gezien wordt als oud en onverzorgd, vooral bij vrouwen. Want hoeveel vrouwen worden er wel niet vroeg grijs? Met een leuke make-upje en modieuze kleding hoef je er echt niet oud en onverzorgd uit te zien.
Ik vind het ontzettend moeilijk. Ik zit nu op 4 weken en de uitgroei is wel zichtbaar, al is het nog acceptabel. Ik zie erg op tegen de eerste maanden. Ik denk dat het 1e jaar het moeilijkste is. Volgende week ga ik naar de kapper en vraag hem om advies. Ik wil mijn haar laten bijknippen, maar wellicht is er iets mogelijk met highlights ofzo, om die eerste moeilijke maanden te overbruggen.
Ik zou het leuk vinden om hier met andere mensen over te praten. Misschien kunnen we elkaar motiveren en aanmoedigen? Want inmiddels heb ik wel door dat grijs haar laten uitgroeien veel meer te maken heeft met zelfacceptatie en zijn en laten zien wie je bent. En vooral ook: stevig in je schoenen staan, want iedereen heeft er een mening over.
jongengrijs wijzigde dit bericht op 07-02-2020 23:05
8.13% gewijzigd
woensdag 4 december 2019 om 20:15
Ik ben 55 en al jaren de enige in mijn vriendenkring die niet grijs is zonder te verven.fashionvictim schreef: ↑04-12-2019 19:24Nee, dat zeg ik niet. Dit topic heet grijs op je 40e en aanvankelijk ging het over veertigers die niet meer verven en volledig grijs zijn. Naast dat ik dat echt extreem vroeg vind, geen van mijn veertigers-vriendinnen is al volledig grijs, vind ik het ook zonde. Waarom zou je er als veertiger al als zestiger uit willen zien?
Dat jij ze niet kent wil natuurlijk niet zeggen dat grijs met 40 jaar een uitzondering is.
In mijn omgeving ben ik de uitzondering.
Ik associeer grijs dan ook helemaal niet met oud.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 4 december 2019 om 20:16
Qua verbijsterende meningen doet deze het prima.fashionvictim schreef: ↑04-12-2019 19:24Nee, dat zeg ik niet. Dit topic heet grijs op je 40e en aanvankelijk ging het over veertigers die niet meer verven en volledig grijs zijn. Naast dat ik dat echt extreem vroeg vind, geen van mijn veertigers-vriendinnen is al volledig grijs, vind ik het ook zonde. Waarom zou je er als veertiger al als zestiger uit willen zien?
Dus nee, van een veertiger snap ik het niet. Van een zestiger snap ik het prima. En bij zestigers vind ik grijs over het algemeen ook niet mooi -laten we eerlijk zijn, Truus op de huishoudbeurs heeft in de regel echt niet het gezicht, het kapsel en de kleur van dat grijze model dat ik eerder in die vergelijking postte - of in ieder geval: vind ik grijs haar niet mooier maken. Soms ook niet lelijker, hoor.
Maar bij vrouwen jonger dan 60 vind ik het eigenlijk wel altijd lelijker maken. Maar goed, in alle eerlijkheid vind ik sowieso haar dat niet op de een of andere manier bij gekleurd wordt vaak niet echt flatteus. Zeker voor Europese mensen geldt dat een heleboel daarvan een soort onbestemde saaie kleur van zichzelf hebben die niet blond, niet bruin, niet rood, niet zwart, maar iets niksigs er tussen in is. Voor dat soort haar geldt sowieso dat het ook als het niet grijs is op zou knappen van wat highlights, wat extra glans en een wat meer sprekende kleur.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
woensdag 4 december 2019 om 20:16
Deze discussie loopt vast omdat aan het begrip "oud" uiteenlopende leeftijden en ideeen verbonden worden.
Sommigen vinden 60 oud. Dat is het alleen als je het vergelijkt met 25.
Ik ben 61, ga over 2 weken met vroegpensioen en heb 1000 plannen. Is dat oud? Ik vind van niet
Oud zijn zit tussen je oren, niet op je hoofd.
Oud zijn is niet meer leergierig zijn.
Je afsluiten voor de wereld. Alles wat nieuw is afkeuren.
Ik zie 30ers om me heen die uitgebluster zijn dan ik.
Sommigen vinden 60 oud. Dat is het alleen als je het vergelijkt met 25.
Ik ben 61, ga over 2 weken met vroegpensioen en heb 1000 plannen. Is dat oud? Ik vind van niet
Oud zijn zit tussen je oren, niet op je hoofd.
Oud zijn is niet meer leergierig zijn.
Je afsluiten voor de wereld. Alles wat nieuw is afkeuren.
Ik zie 30ers om me heen die uitgebluster zijn dan ik.
woensdag 4 december 2019 om 20:23
Grijs is niet jong, grijs is oud. Je hebt je beste jaren gehad en bent op weg naar de uitgang.
https://blow.nl/buitenkant/kijk-hoe-te- ... -kan-zijn/
Ik denk bij deze voorbeelden heel iets anders.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
woensdag 4 december 2019 om 20:33
Heeeee, precies mijn kapsel!
Ben iets minder grijs
En de rest lijkt ook best wel
woensdag 4 december 2019 om 20:34
Wat een toeval!simbalabimba schreef: ↑04-12-2019 20:23Grijs is niet jong, grijs is oud. Je hebt je beste jaren gehad en bent op weg naar de uitgang.
Dat plaatje van die vrouw met kort kapsel in het zwarte topje heb ik destijds als voorbeeld aan mn kapper laten zien toen ik mn laatste restje kleur eruit liet knippen.
amarna wijzigde dit bericht op 04-12-2019 20:43
2.72% gewijzigd
woensdag 4 december 2019 om 20:36
Ja, ik zeg bij sommigen dan ook. "He he, ik van gelukkig niet de enige... "Dreamer schreef: ↑04-12-2019 19:19Dat denk ik dus ook. Het beeld dat bij een bepaalde leeftijd hoort klopt niet meer zo.
Hoewel.. ik had een aantal jaren terug een reünie van de havo, ik schrok echt van hoeveel ouder de mannen eruit zagen dan de vrouwenIk dacht eerst dat ik in de verkeerde kroeg terecht gekomen was
![]()
woensdag 4 december 2019 om 20:37
Je haar niet meer verven heeft meestal met hele andere dingen te maken dan met grijs willen worden. Het is nou eenmaal zo, ik moet het accepteren. Het was niet zo dat ik een foto zag van een vrouw met grijs haar en dacht: yeah, dat wil ik ook! Het was bij mij een proces dat van binnenuit kwam. Het iedere 3 weken verven zonder het gewenste resultaat ging tegenstaan, ik kreeg steeds meer haaruitval. Maar ik baalde natuurlijk van die grijze haren, want tja, ik ben nog relatief jong. Inmiddels weet ik dat ik geen uitzondering ben. Ja, ik ben grijs, ben ik daar blij mee: nee. Maar ik zal het moeten accepteren want mijn haar verven is geen optie meer voor me. Bovendien is dat grijs nu mijn haarkleur en die past bij mij. En laten grijze haren je er ouder uitzien? Misschien ja, is echter ook afhankelijk van andere factoren. En we zijn m.i. niet gewend aan "jonge" mensen met grijs haar. Voor zijn 60e verft vrijwel iedereen hebben we hier kunnen lezen, dus dan is grijs haar inderdaad iets wat we alleen bij oudere vrouwen zien en associeren we grijs haar direct met "oud" zijn. Dat is dus wat er bij hele kleine kinderen en Fashion Victim gebeurt. Die denken: ow grijs haar, dat zal wel een oma zijn.
Wellicht ga ik er ouder uitzien met grijs haar, maar wat dan nog. Ik ben verlost van het eeuwige geverf, voel me bevrijd en ik smeer niets chemisch meer op mijn hoofd (kwamen vandaag nog berichtjes voorbij op facebook dat borstkanker in verband wordt gebracht met het verven van je haar, brrrrr). Het geld kan ik lekker uitsparen en mijn haar is verlost van die chemische troep . Ik zie alleen maar pluspunten, hoera!
Wellicht ga ik er ouder uitzien met grijs haar, maar wat dan nog. Ik ben verlost van het eeuwige geverf, voel me bevrijd en ik smeer niets chemisch meer op mijn hoofd (kwamen vandaag nog berichtjes voorbij op facebook dat borstkanker in verband wordt gebracht met het verven van je haar, brrrrr). Het geld kan ik lekker uitsparen en mijn haar is verlost van die chemische troep . Ik zie alleen maar pluspunten, hoera!
woensdag 4 december 2019 om 20:40
Dat is apart, ik zie juist bij Europese mensen enorm veel verscheidenheid in haarkleur, van blond tot rood en bruin. Niks saais aan.fashionvictim schreef: ↑04-12-2019 19:24Zeker voor Europese mensen geldt dat een heleboel daarvan een soort onbestemde saaie kleur van zichzelf hebben die niet blond, niet bruin, niet rood, niet zwart, maar iets niksigs er tussen in is. Voor dat soort haar geldt sowieso dat het ook als het niet grijs is op zou knappen van wat highlights, wat extra glans en een wat meer sprekende kleur.
Bij mensen uit bijvoorbeeld Afrikaanse en Aziatische landen is het haar alleen maar zwart. Da’s pas saai.
woensdag 4 december 2019 om 20:46
O ja, Tina Turner draagt eigenlijk haar hele leven al een pruik.
Is wel zo handig. Wie had er ook alweer 300 pruiken in de kast?
Ach ja, Tineke Schouten.
Tina is nu weer actueel vanwege een musical over haar leven.
Die is ook al 80? Ja, dat is ze dit jaar geworden. Schitterde samen met o.a. David Bowie. Die had ook heel veel pruiken en kostuums. Net als Freddy Mercary, maar die is niet veel ouder geworden dan 40.
Maar knippen is dus maar één keer.
Van achteren lang is donkerder haar. Kan je het omhoog doen en met een haarstukje groter maken.
Caroline Tensen is ook nog regelmatig te zien.
Kom maar op ladies... Wat is er mis met die vrouw?
Ik vind haar nog steeds een prettige stem en performance hebben.
Doet het goed en zonder close up op uiterlijk gericht - het gaat om kennis.
Maar dat was nog niet opgevallen?
Ik heb zin in pruik. Kan die altijd nog gebruiken als muts. Voor als het koud is buiten.
Is wel zo handig. Wie had er ook alweer 300 pruiken in de kast?
Ach ja, Tineke Schouten.
Tina is nu weer actueel vanwege een musical over haar leven.
Die is ook al 80? Ja, dat is ze dit jaar geworden. Schitterde samen met o.a. David Bowie. Die had ook heel veel pruiken en kostuums. Net als Freddy Mercary, maar die is niet veel ouder geworden dan 40.
Maar knippen is dus maar één keer.
Van achteren lang is donkerder haar. Kan je het omhoog doen en met een haarstukje groter maken.
Caroline Tensen is ook nog regelmatig te zien.
Kom maar op ladies... Wat is er mis met die vrouw?
Ik vind haar nog steeds een prettige stem en performance hebben.
Doet het goed en zonder close up op uiterlijk gericht - het gaat om kennis.
Maar dat was nog niet opgevallen?
Ik heb zin in pruik. Kan die altijd nog gebruiken als muts. Voor als het koud is buiten.
woensdag 4 december 2019 om 20:47
Wat een rare conclusie. Er hebben hier juist heel veel vrouwen die niet verven gepost.jongengrijs schreef: ↑04-12-2019 20:37Voor zijn 60e verft vrijwel iedereen hebben we hier kunnen lezen,
woensdag 4 december 2019 om 20:48
Ik heb geen enkele behoefte om jonger te lijken. Ik ben 50 en zie eruit als 50, give or take een paar jaar. Ik ben niet ‘jeugdig’, wel urban chic met veel energie en snelheid.
Heb bijvoorbeeld mijn sporen ruimschoots verdiend in mijn werk, ik hoef niet uit te leggen dat ik ervaren ben, zo zie ik er namelijk al uit. En dat is heel fijn, want ik hoef niks te bewijzen. Het natuurlijke overwicht komt met de jaren.
Heb bijvoorbeeld mijn sporen ruimschoots verdiend in mijn werk, ik hoef niet uit te leggen dat ik ervaren ben, zo zie ik er namelijk al uit. En dat is heel fijn, want ik hoef niks te bewijzen. Het natuurlijke overwicht komt met de jaren.
woensdag 4 december 2019 om 20:50
Ja, daarom schrijf ik ook 'vrijwel iedereen' en niet 'iedereen'.Positivevibes schreef: ↑04-12-2019 20:47Wat een rare conclusie. Er hebben hier juist heel veel vrouwen die niet verven gepost.
woensdag 4 december 2019 om 20:53
Ze zegt helemaal niks over verscheidenheid en variatie. Ze heeft het over de variant "melkboerenhondenhaar", een beetje een net-niks kleur waar zelfs gewoon een carnavalsliedje over bestaat. Dus laten we nou niet doen alsof FV op viva dat zojuist eigenhandig heeft bedacht.Geengroenblaadje schreef: ↑04-12-2019 20:40Dat is apart, ik zie juist bij Europese mensen enorm veel verscheidenheid in haarkleur, van blond tot rood en bruin. Niks saais aan.
Bij mensen uit bijvoorbeeld Afrikaanse en Aziatische landen is het haar alleen maar zwart. Da’s pas saai.
woensdag 4 december 2019 om 20:56
Ze zegt ‘een heleboel mensen’.Positivevibes schreef: ↑04-12-2019 20:53Ze zegt helemaal niks over verscheidenheid en variatie. Ze heeft het over de variant "melkboerenhondenhaar", een beetje een net-niks kleur waar zelfs gewoon een carnavalsliedje over bestaat. Dus laten we nou niet doen alsof FV op viva dat zojuist eigenhandig heeft bedacht.
Er zijn ook Europese mensen met een onbestemde kleur, maar niet ‘een heleboel’. Er is een heleboel variatie.
woensdag 4 december 2019 om 21:00
Dat vind ik nog steeds een gekke conclusie. De paar mensen die consequent geverfd haar mooier vinden en dat zelf ook willen zijn er maar 3 ofzo, echt zwaar in de minderheid.jongengrijs schreef: ↑04-12-2019 20:50Ja, daarom schrijf ik ook 'vrijwel iedereen' en niet 'iedereen'.
Ik zou nav dit topic eerder concluderen dat eigenlijk heel veel vrouwen niet verven of anders tijdelijk maar al vrij snel weer stoppen.
woensdag 4 december 2019 om 21:03
Ja, dat is nogal semantisch he. Er zijn uberhaupt nogal veel Europese mensen. En daarvan vind ik dat er zeker een heleboel mensen zijn met een onbestemde kleur. En er is ook een heleboel variatie. Dat sluit elkaar niet uit.Geengroenblaadje schreef: ↑04-12-2019 20:56Ze zegt ‘een heleboel mensen’.
Er zijn ook Europese mensen met een onbestemde kleur, maar niet ‘een heleboel’. Er is een heleboel variatie.
woensdag 4 december 2019 om 21:15
Ik heb ook geen exacte balans maar dit hele topic loopt over van vrouwen die grijs haar mooi/fijn/passend vinden, bij henzelf danwel anderen. En ook bv BGB die gedurende het topic steeds meer grijsfan is geworden. Daar tegenover staat echt maar een handjevol 'tegenstanders'.jongengrijs schreef: ↑04-12-2019 21:053? Voor mijn gevoel zijn er het er veel meer. Sommige mensen schrijven ook dat iedereen in hun omgeving verft, zonder uitzondering. Vandaar mijn conclusie.
Maar ik heb de balans niet bijgehouden.
Opvallend dat jij dat heel anders ervaart. En er hebben ook meerdere forummers, waaronder ik, gezegd dat vrijwel niemand in hun omgeving verft. Ik had verwacht veel meer die-hard ververs hier te lezen maar ik zie juist heel veel vrouwen die blij zijn met hun natuurlijke haar. Wat hardstikke mooi is natuurlijk
woensdag 4 december 2019 om 21:19
Wel vermoeiend dit.Positivevibes schreef: ↑04-12-2019 21:03Ja, dat is nogal semantisch he. Er zijn uberhaupt nogal veel Europese mensen. En daarvan vind ik dat er zeker een heleboel mensen zijn met een onbestemde kleur. En er is ook een heleboel variatie. Dat sluit elkaar niet uit.
In Zuid en Oost Europa is de haarkleur voornamelijk zwart.
In de noordelijke Europese landen is 80% blond.
Echt ‘een heleboel’ Europese mensen hoor, met een onbestemde kleur...
woensdag 4 december 2019 om 21:24
Nou inderdaad, vermoeiend ja. In Nederland alleen zijn er al een heleboel mensen met een onbestemde kleur. Serieus, maak je niet zo druk om een woordje.Geengroenblaadje schreef: ↑04-12-2019 21:19Wel vermoeiend dit.
In Zuid en Oost Europa is de haarkleur voornamelijk zwart.
In de noordelijke Europese landen is 80% blond.
Echt ‘een heleboel’ Europese mensen hoor, met een onbestemde kleur...
woensdag 4 december 2019 om 21:34
Ach, hou toch op.Geengroenblaadje schreef: ↑04-12-2019 20:56Ze zegt ‘een heleboel mensen’.
Alleen op het Vivaforum ben je als 64-jarige fitter, levendiger, gezonder, knapper en jonger dan je op je 18e was en is melkboerenhondenhaar net zo zeldzaam als water in de Gobi-woestijn.
Am Yisrael Chai!
woensdag 4 december 2019 om 21:39
Jij vindt melkboerenhondenhaar serieus mooier dan kastanjebruin, of vurig rood, of mooi bruin met caramelkleurige en mahoniekleurige high-en Lowlights?
Of was dat niet het deel wat je verbijsterend vond, dat ik melkboerenhondenhaar sowieso niet zo flatteus vind als geverfd haar?
Am Yisrael Chai!