Mode & Beauty alle pijlers

Niche parfum topic!

01-04-2021 21:20 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Sinds een poosje ben ik helemaal geïnteresseerd geraakt in de bijzondere wereld van de parfums. Nu pas merk ik wat een kunstwerken er worden geproduceerd, waar ik geen weet van had. Niche parfum is om deze reden een wonderlijke nieuwe ervaring en ook inmiddels een lichtelijke obsessie geworden :)

Ik zag alleen nog geen niche parfum topic, dus bij deze maak ik 'm zelf aan. Welke niche geuren/huizen vind je geweldig en welke zou je nog wel eens willen proberen?

TO trapt af zoals gebruikelijk:

Ik ben zelf erg fan van Amouage (Sunshine, Memoir) en Parfums de Marly (Delina Exclusif). Beach hut woman van Amouage vind ik ook top, hoewel ik daar echt voor in de stemming moet zijn.

Hoog op mijn lijstje om te proberen staan escentric molecule 01 en Portrait of a Lady.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
14-05-2021 10:35
Ik heb black Opium en ik twijfel of die origineel is. Het is een flesje van 30ml.
Ik ruik hem bijna niet en naar mijn idee vervliegt ie heel snel. Ik had altijd het idee dat dit een sterke geur moest zijn? Maar misschien klopt dat niet.

Ik vind Bronze Goddess EDP er heel veel op lijken trouwens.
Mijn nieuwe favoriet voor de zomer is Bronze Goddess Eau Fraiche Skinscent. HEERLIJK :love:
Ik vind Black Opium erg lekker, maar van zo'n dure geur verwacht ik echt meer houdbaarheid. Mijn man en ik hebben deze geur een keer in de Bijenkorf allebei op gespoten. We vonden het ook allebei een heerlijke geur, dus we dachten er al aan om hem te kopen voor ons gezamenlijk. Maar het is een dure geur, dus maar even afwachten hoe hij zich ontwikkelt. Na een uurtje of twee was er bij mij en bij hem geen enkel spoor meer van te ruiken! Niets, geen enkel restant. Dus uiteindelijk niet gekocht.
Ik heb er later nog een keer de goedkope dupe van La Rive van gekocht, die ruikt er behoorlijk goed naar, lijkt er best veel op. Maar die rook je al helemaal na een half uurtje niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Goh raar, ik ruik hem de volgende ochtend nog. Maar ik vind black opium niet echt een sterke geur, zeker de dry down niet. Dat is een cremige vanille geur. Ben je niet in de war met de gewone opium die in de jaren 80 al bestond? Die is nl wel heel sterk maar heeft niks met Black opium gemeen, dat is een heel andere geur dan Black opium die verkrijgbaar is sinds 2014.
Alle reacties Link kopieren
lizenlotte schreef:
14-05-2021 15:42
Goh raar, ik ruik hem de volgende ochtend nog. Maar ik vind black opium niet echt een sterke geur, zeker de dry down niet. Dat is een cremige vanille geur. Ben je niet in de war met de gewone opium die in de jaren 80 al bestond? Die is nl wel heel sterk maar heeft niks met Black opium gemeen, dat is een heel andere geur dan Black opium die verkrijgbaar is sinds 2014.
Wat gek. Nee, ik bedoel echt Black Opium. De gewone opium vind ik niet lekker en is inderdaad compleet anders. Ik vind black opium ook niet zozeer heel sterk. Maar bij mij, en bij mijn man, heel erg snel weg. Raar hoor.
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag Beach walk van de Replica serie geprobeerd. Echt. Niet. Lekker. Bah! Nu, na een half uurtje of zo, begint het iets draaglijker te worden, maar dit is écht helemaal niet mijn ding.
Het doet me denken aan Ange ou Démon van Givenchy. Dat heb ik jaren geleden ooit blind gekocht, in de stellige overtuiging dat ik het heerlijk zou vinden. Nou. Ik heb me nog nooit zo sterk vergist. Echt ook heel erg bah!
Ik heb wel vaker geuren blind gekocht, met wisselend succes, maar ik heb me nog nooit zo verkeken op een geur als met die. Niet te doen.
Deze doet me daar dus aan denken. Een hele duidelijke nee dus. Deze doe ik dan ook echt weg.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke, bedoel je niet Black Orchid?

Eau de toilette blijft veel minder goed “hangen” dan eau de parfum.
Zachtere geuren nog veel minder.
Bij Black Opium heb ik precies hetzelfde, vervliegt in no time. Bij anderen ruik ik het wel. De EDT bleef langer hangen dan de EDP trouwens, beiden aan zusje gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
14-05-2021 16:07
Jufjoke, bedoel je niet Black Orchid?

Eau de toilette blijft veel minder goed “hangen” dan eau de parfum.
Zachtere geuren nog veel minder.
Nee. Black Orchid vind ik ook heerlijk, van Tom Ford. Daar heb ik nog een restje van liggen uit mijn Parfumado tijd. Ben ik heel zuinig op omdat ik er zo dol op ben. Die ruikt overigens wél lang.
Beachwalk vond ik uiteindelijk nietszeggend. Ik had er dezelfde associaties mee als met een sample van LVEB iets met soleil, alsof je zonnebrandmelk opdoet.

Nu Bubble bath op van de Replica serie, geinige geur, best aardig. Ruikt naar fris zoete was. Niet koopwaardig.
De enige geur die ik ooit van replica had was bubble bath maar ik vond hem echt niet lekker. Die kokosnoot ruikte bij mij zuur en een beetje naar kots.
Ik heb hem heel snel weer verkocht.
Ik heb zojuist een leuk setje gescoord bij de Etos van Viva la juicy. 30ml flesje + bodylotion voor €12,50.
Ik ben niet echt gek op de geur maar voor dat geld kon ik hem niet laten liggen. :) Hij past ook goed bij dit weer en de warmere zomer maanden.
Alle reacties Link kopieren
LilyOfTheVally schreef:
14-05-2021 16:34
Ik heb zojuist een leuk setje gescoord bij de Etos van Viva la juicy. 30ml flesje + bodylotion voor €12,50.
Ik ben niet echt gek op de geur maar voor dat geld kon ik hem niet laten liggen. :) Hij past ook goed bij dit weer en de warmere zomer maanden.
Is dat een niche parfum? Ik ken ‘m niet.

Die Santal heeft inderdaad iets zurigs, dat pickle water idd. Ik denk dat ik toch allebei ga bestellen, en dan de 15ml. Oh, wat ben ik verliefd!
Lorelai schreef:
14-05-2021 18:55
Is dat een niche parfum? Ik ken ‘m niet.

Die Santal heeft inderdaad iets zurigs, dat pickle water idd. Ik denk dat ik toch allebei ga bestellen, en dan de 15ml. Oh, wat ben ik verliefd!
Viva la juicy is geen niche. Het is een cheapy die lekker jong en zomers ruikt. :-)
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
14-05-2021 09:15
Ik stond op het punt om Le Labo 22 te kopen, maar nu heb ik de 33, Santal, gesampled en nu weet ik het niet meer wat die is ook zo lekker! En alle 2 kopen kan écht niet.
Santal is nog meer woody en wat zwaarder/mannelijker. Hele goede sillage, ik ruik ‘m nog van gisteren en ben gewoon verliefd. Misschien bewaar ik deze voor het najaar en ga ik eerst voor de 22. Eerst maar eens vakantiegeld afwachten, dure hobby weer ;)
Ik heb ze toch allebei gekocht 😬
Wel de 15 ml variant, en dan met een kortingscode - alsnog stervensduur, maar ze gaan maar niet uit mijn hoofd.

Wat erg dit, m’n Chanel is tegenwoordig mijn sportschoolgeurtje en m’n andere normale parfums heb ik weggegeven. Als je eenmaal in die niche wereld zit kom je er geloof ik niet meer uit. Gelukkig is er vakantiegeld!
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
23-05-2021 12:30
Ik heb ze toch allebei gekocht 😬
Wel de 15 ml variant, en dan met een kortingscode - alsnog stervensduur, maar ze gaan maar niet uit mijn hoofd.

Wat erg dit, m’n Chanel is tegenwoordig mijn sportschoolgeurtje en m’n andere normale parfums heb ik weggegeven. Als je eenmaal in die niche wereld zit kom je er geloof ik niet meer uit. Gelukkig is er vakantiegeld!
:HA:

Geniet er van. Als jij van de perfecte geur net zo geniet als ik, zul je er in ieder geval heel veel plezier van beleven.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen niet heel erg onder de indruk van de Replica's. Vandaag Sailing Day geprobeerd, en gisteren Bubble Bath. Allebei prima, niet onaangenaam, maar vooral erg algemeen en nietszeggend.
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel JufJoke! Jammer dat die Replica’s ‘m niet zijn. Leek me erg interessant; ik gebruik de Untitled al jaren. Wel bedankt voor je je review!
Alle reacties Link kopieren
Die van replica leken mij ook zo lekker! santal 33 en 22 heb ik beiden gehad, heerlijk. Ook een aanrader; Gipsy Water van Byredo
Alle reacties Link kopieren
Not a Blue Bottle 1.2 van Histoires : heerlijk !
.....
Alle reacties Link kopieren
Ja, Gypsy Water van Byredo vind ik ook lekker, poeder!
Wat is Blue Bottle voor type geur?

Ik heb mijn Skins bestelling binnen en kreeg er een sample bij van Salle Privee - Monochrome. Die is ook heerlijk zeg! Ze weten wel welke sample ze erbij doen, helemaal in mijn straatje, ook weer lekker houtachtig met vetiver, dan heb je me hoor. En ook weer zo duur!
Ik heb vandaag Rosa Othoniel van Diptyque getest. Het ruikt heel goed, maar het is een limited edition. Ik ben altijd heel trouw aan mijn geuren en heb geen zin om aan een geur gewend te raken die straks niet meer te krijgen is. Weten jullie hoe lang zo'n limited geur nog te krijgen is?

De andere rozengeur van Diptyque kopen is geen optie, die combineert niet lekker met mijn huid.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee, boerinnetje. Maar zelf ben ik juist helemaal niet trouw aan geuren. Ik kan er intens van genieten en het na een paar maanden ook weer helemaal beu zijn. Dan komt de volgende liefde. Ik ben een beetje een slet als het om geuren gaat dus.
Ik heb het desondanks niet kunnen laten om een fullsize te kopen van Maison Martin Margiela replica by the fireplace. Wel een kleine, 30 ml. Ik koop dus ook eigenlijk nooit grotere flacons dan 30 ml, dan is de kans te groot dat ik het beu ben voor het op is en dan blijft het staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik wissel mijn geuren ook af. Heb er ook best veel.
Als je ze donker bewaart, zijn ze best lang houdbaar.
Vandaag Ambre Narguile van Hermessence.
Heerlijk kruidige ambergeur.
Een paar druppels is genoeg.
Nou, ik hoef inmiddels niet te weten hoe lang een limited geur te koop is. De parfum begon heel goed, maar na een uur begon ik alsnog weer naar een oud dametje te ruiken.

Van de vijf parfums die ik in het sample pakket van Skins had, zijn er vier die niet bij mij passen. Geuren ruiken bij mij heel snel alsof ze over datum zijn. Ben eigenlijk best benieuwd waar dat door komt.

Ik ben dus op jacht naar het ideale rozenparfum. Een hele goedkope (Atlas mountain rose) rook lekker op mij, maar die is niet meer te krijgen. Zoiets zoek ik, een hele frisse roos die een beetje een bite heeft. Atlas Mountain had wat musk. Maar hoe meer tonen een parfum heeft, hoe groter de kans dat de toon niet past.

Wat ik had:
Rose Noir (byredo)
Rasa Othoniel (Dipytique)
Rose of no mans land ((Byredo)
Une Rose (Frederic malle)
Radical Rose (Matiere Premiere)

Ik kijk even of ik vandaag nog langs de Skins kan fietsen. Maanden geleden heb ik daar iets getest wat raar maar oké was. Maar ik was natuurlijk de naam vergeten. Na de hele skins site doorgepluist te hebben, kom ik uit op Rose & Cuir (Frederic Malle). Ik ben benieuwd of ik die nog lekker vind. En niet te leerachtig.
Alle reacties Link kopieren
Montale heeft ook een rozengeur: Roses Musk. Maar die vind je misschien te heftig.
Alle reacties Link kopieren
Emma95 schreef:
30-05-2021 11:44
Montale heeft ook een rozengeur: Roses Musk. Maar die vind je misschien te heftig.
En de Café intense van Montale heeft ook een roosachtige noot erin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven