Mode & Beauty alle pijlers

Niche parfum topic!

01-04-2021 21:20 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Sinds een poosje ben ik helemaal geïnteresseerd geraakt in de bijzondere wereld van de parfums. Nu pas merk ik wat een kunstwerken er worden geproduceerd, waar ik geen weet van had. Niche parfum is om deze reden een wonderlijke nieuwe ervaring en ook inmiddels een lichtelijke obsessie geworden :)

Ik zag alleen nog geen niche parfum topic, dus bij deze maak ik 'm zelf aan. Welke niche geuren/huizen vind je geweldig en welke zou je nog wel eens willen proberen?

TO trapt af zoals gebruikelijk:

Ik ben zelf erg fan van Amouage (Sunshine, Memoir) en Parfums de Marly (Delina Exclusif). Beach hut woman van Amouage vind ik ook top, hoewel ik daar echt voor in de stemming moet zijn.

Hoog op mijn lijstje om te proberen staan escentric molecule 01 en Portrait of a Lady.
Alle reacties Link kopieren
boerinnetje-van-buuten schreef:
30-05-2021 11:32
Nou, ik hoef inmiddels niet te weten hoe lang een limited geur te koop is. De parfum begon heel goed, maar na een uur begon ik alsnog weer naar een oud dametje te ruiken.

Van de vijf parfums die ik in het sample pakket van Skins had, zijn er vier die niet bij mij passen. Geuren ruiken bij mij heel snel alsof ze over datum zijn. Ben eigenlijk best benieuwd waar dat door komt.

Ik ben dus op jacht naar het ideale rozenparfum. Een hele goedkope (Atlas mountain rose) rook lekker op mij, maar die is niet meer te krijgen. Zoiets zoek ik, een hele frisse roos die een beetje een bite heeft. Atlas Mountain had wat musk. Maar hoe meer tonen een parfum heeft, hoe groter de kans dat de toon niet past.

Wat ik had:
Rose Noir (byredo)
Rasa Othoniel (Dipytique)
Rose of no mans land ((Byredo)
Une Rose (Frederic malle)
Radical Rose (Matiere Premiere)

Ik kijk even of ik vandaag nog langs de Skins kan fietsen. Maanden geleden heb ik daar iets getest wat raar maar oké was. Maar ik was natuurlijk de naam vergeten. Na de hele skins site doorgepluist te hebben, kom ik uit op Rose & Cuir (Frederic Malle). Ik ben benieuwd of ik die nog lekker vind. En niet te leerachtig.
Hè wat jammer. Ik kan je niet verder helpen, ik hou zelf juist niet van rozen in parfum.
Emma95 schreef:
30-05-2021 11:44
Montale heeft ook een rozengeur: Roses Musk. Maar die vind je misschien te heftig.
Montale was ook het eerste wat in me opkwam. Ik hou zelf niet van rozengeur. Alle proefjes van Montale hadden een rozengeur.

Gypsy Water van Byrode vind ik heerlijk, net als By The Fireplace. Hele verschillende geuren. Zou ze beiden willen maar heb echt genoeg. Mss van de herfst By The Fireplace omdat ik de geurbelevenis daarvan intrigerend vind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu net tobacco vanille van tom ford gekocht, wat een heeeerlijke geur. Haast jammer dat uitgerekend nu het weer weer warmer wordt. Het is toch iets meer voor de wat koudere dagen.

Ik zoek wel nog een lekker zomerluchtje dat dan weer niet al te typisch citrus/aquatisch is.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijk is die hè, Tobacco Vanille. Draag em ook in de zomer.
Als je die lekker vindt, vind je vast Chergui van Serge Lutens ook lekker.

Misschien is Mandorlo di Sicilia van Aqua di Parma iets voor je voor de zomer. Is wel zoet.
Alle reacties Link kopieren
Boerinnetje ik weet niet of het perse niche moet zijn, maar the bodyshop heeft white musk smoky rose. Misschien is dat wat om te proberen?
Alle reacties Link kopieren
Er zit ook echt wel verschil in roos en roos vind ik in parfums. Miss dior vind ik bijv.heerlijk, terwijl ik chloe net een wc verfrisser vind. Portrait of a Lady vind ik ook niet lekker, veel te zwaar/zoet.
Alle reacties Link kopieren
boerinnetje-van-buuten schreef:
30-05-2021 11:32


Ik ben dus op jacht naar het ideale rozenparfum. Een hele goedkope (Atlas mountain rose) rook lekker op mij, maar die is niet meer te krijgen. Zoiets zoek ik, een hele frisse roos die een beetje een bite heeft. Atlas Mountain had wat musk. Maar hoe meer tonen een parfum heeft, hoe groter de kans dat de toon niet past.
Niet niche, maar kort geleden heb ik een sample van Miss Dior Rose N'Roses gehad. Een duidelijk aanwezige roos. Ik hou ook absoluut niet van rozengeuren, dus het was niet mijn smaak, maar het frisse en later het poederige maakte het voor mij een redelijk prettig geur. Misschien kan jij ‘m beter waarderen.
Alle reacties Link kopieren
Of La Vie est Belle en Rose. Ken em zelf niet.
Alle reacties Link kopieren
Heel persoonlijk maar ik word echt misselijk van La vie est belle. Ik vind 'm echt te heftig maar misschien is de rose variant wel heel lekker.

Ik heb laatst een tester van Le Labo rose 31 geprobeerd, bij mij rook hij als een zweet oksel, maar bij een vriendin van me was het echt een zalige rozengeur. Dus misschien is dit wel een goeie om eens te proberen.
Dank voor het meedenken. Ik heb een set proefjes bij parfumaria besteld, waarin onder meer Roses Musk van Montale. Ik ben benieuwd.

Ik geloof zo dat de Musk Rose van de Body shop ruikt zoals ik wil, maar eigenlijk zijn dat te lichte geuren. Daar is de sjeu na een half uur al af.

Alle andere geuren die hier genoemd zijn, heb ik meestal wel getest. Ik heb inmiddels de halve Douglas op me gesmeerd. ;-) Vandaar dus de niche parfums.
Update: proefjes zijn binnen. Zowel Roses musk als Rose Night van Montale ruiken precies naar wat ik zoek. Heel erg dank voor het meedenken.

Wat ik opvallend vind: deze parfum blijft veel langer hangen dan de veel duurdere parfums die ik vorige week getest heb. (Oa Rose & Cuir van Frederic Malle). Is het met die onwijs dure parfums de bedoeling dat je de hele dag door bijspuit ofzo? Lijkt niet praktisch.
Alle reacties Link kopieren
Van Montale en Serge Lutens heb je aan een paar druppels genoeg. Ik spuit nooit bij. Soms ruik je ze na het douchen nog.
Alle reacties Link kopieren
boerinnetje-van-buuten schreef:
05-06-2021 11:41
Update: proefjes zijn binnen. Zowel Roses musk als Rose Night van Montale ruiken precies naar wat ik zoek. Heel erg dank voor het meedenken.

Wat ik opvallend vind: deze parfum blijft veel langer hangen dan de veel duurdere parfums die ik vorige week getest heb. (Oa Rose & Cuir van Frederic Malle). Is het met die onwijs dure parfums de bedoeling dat je de hele dag door bijspuit ofzo? Lijkt niet praktisch.
Mijn ervaring is dat de prijs niet altijd iets zegt over de houdbaarheid. Ik heb in diverse prijsklassen geuren die lang te ruiken zijn en geuren die snel weg zijn. Maar ik heb maar heel weinig geuren gebruikt die langer dan een halve dag meegaan. Minimaal één keer bijspuiten is bij mij vrijwel altijd nodig.
De langst houdende geur die ik ooit gebruikt heb, is Chai van Baruti. Die houdt de hele dag zijn kracht, is in de avond nog even goed te ruiken als in de ochtend. Met één keer sprayen. Jammer dat mijn zoon de geur absoluut niet kan waarderen, hij vindt dat de hele bovenverdieping stinkt als ik het gebruik. We hebben het nog steeds over één keer sprayen dan, hè? Ik heb nog nooit een geur gehad die ook maar in de buurt kwam qua houdbaarheid. Helaas is het niet bepaald een geur voor alledag.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke, ik heb em even opgezocht op fragrantica. Ken de geur niet.
Er staan suggesties die op Chai lijken.
Ik denk dat je Chergui en Tobacco Vanille ook lekker zult vinden.
Als ik de geurnoten lees, lijt Chai me ook een mooie (heftige) geur.
Vanaf welke prijsklasse heb je het eigenlijk over een niche parfum? Wat is de grens ongeveer?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven