Mode & Beauty alle pijlers

Niets kopen in 2024!

01-01-2024 16:49 520 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie doet er mee?
Geen kleding en make-up kopen dit jaar, maar alles dragen of gebruiken wat je al hebt.
Ik ben benieuwd naar jullie redenen en hoe je kledingkast eruit ziet. Ga je zelf kleding maken of vermaken? Heb je een capsule wardrobe? Heb je dit eerder gedaan?

Zelf vind ik dat ik genoeg kleren en verzorgingsproducten heb, wil ik andere keuzes maken en zou ik dit jaar graag veel willen sparen.
Succes met de uitdaging!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb voor mezelf nog niks gekocht qua kleding en schoenen dit jaar (met uitzondering van 1 paar slippers, in de zomer loop ik continue op slippers als ik thuis ben, dus die verslijt ik ook gewoon en er lag pas bij de trekpleister een bak vol met 75% korting, magazijnopruiming, dus die liggen al in de kast).

Voor de kids al wel het één en ander gekocht, voor oudste een paar spijkerbroeken (via vinted) en voor middelste net een aantal t-shirts besteld, die is vannacht volgens mij 5 cm gegroeid ofzo want opeens is alles te kort.
Maar met drie kinderen in de groei (5, 10 en 11) is het ook niet te doen om daarbij een no buy te doen, probeer daarbij wel zoveel mogelijk via vinted, kringloop, doorschuiven ect te doen en geen onnodige voorraden kleding aan te leggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jullie zijn goed bezig.
Ik nam me voor dit jaar niks te kopen voor mezelf dat niet nodig was. Het klinkt zo makkelijk. Helaas is het nu 2 maart en beken ik dat ik al 3 broeken, 1 trui, 1 top, 1 jasje, 1 paar schoenen en 2 jurken heb gekocht. Allebei de keren eigenlijk uit verveling omdat ik dan een paar dagen in een andere stad zat voor zakelijke afspraken en een afspraak uitviel waardoor ik bij de winkels belandde. En nu ik dit topic lees, baal ik er helemaal van want serieus, ik was mijn voornemen eigenlijk al geheel vergeten en verheugde me op de nieuwe voorjaarscollecties in de winkels!!

Bij deze ga ik proberen mezelf te herpakken. Met de gedachte: "beter ten halve gekeerd dan ten ten hele gedwaald"
Alle reacties Link kopieren Quote
broodtrommel schreef:
26-02-2024 00:18
Ik zag hier vandaag toevallig nog een paar goede YouTube video's over. Misschien kan het je helpen om je beter te motiveren en het te doorgronden.
Dat is altijd interessant! Heb je misschien een linkje of de naam van de youtuber?
Alle reacties Link kopieren Quote
@Jodelodiehoho Heel herkenbaar! Herpakken is ook prima toch?
Knap van degenen die echt nog niets hebben gekocht, dat motiveert mij ook weer.

Die cursus van mijnstijlidee heb ik ook gedaan trouwens, erg leuk en nuttig. Ik heb vooral geleerd dat ik koop uit ontevredenheid: verveling, eenzaamheid en onzekerheid over mezelf. Ook de reden dat ik in februari zoveel had gekocht en nu blijkt het meeste toch weer terug te moeten omdat het toch niet fijn zit etc. Zo zonde van m'n tijd eigenlijk!

Ik wil dus vanaf maart geen kleding kopen, maar kom er net erachter dat er een mega vlek op m'n lievelingstrui zit die er niet meer uit gaat :( Nu zie ik hem op Vinted voorbij komen voor maar 5 euro! Ergens denk ik, die móet ik hebben! Maar het is wel een synthetische trui waar m'n haar statisch van wordt en ik wil meer natuurlijke materialen gaan dragen...

Ik las trouwens ergens in dit topic of die over 5 kledingstukken per jaar over het pillen van truien. Ik heb vorig jaar een goede pluizentondeuze aangeschaft en mijn truien zijn echt weer als nieuw :) Het is ook nog eens lekker mindful bezig zijn dus win-win! (vind ik, mijn man wordt gek van het gezoem haha)
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds ik mijn kleren scheer gaan ze echt veel langer mee. Goede investering idd
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mezelf lukt het aardig, ik sta nu 20 euro in de plus ( door Vinted) ik moet wel 2 broeken en mijn zwemshort laten innemen eerdaags. En vrees voor nieuwe sandalen omdat ik zooltjes moet en huidige sandalen kunnen ze niet in maar ik heb nog zat te verkopen voor mezelf, dus denk echt dat ik in de plus uitkom eind van jaar.


Maar dan...mijn jongste barst uit alle kleding ineens. Lekker voor haar want ze is nogal klein, ze lijkt eindelijk beetje bij te trekken, ze is al 11 hoor. Maar werd zo 8 jaar geschat omdat ze mini is.

Dus ga deze week haar kast uitmesten en er zal wat naar Vinted en FB kunnen om te verkopen, maar meeste is gewoon lekker goed gedragen.
Gaat de bak in of naar de kledingbank als wel netjes is maar te lage verkoopwaarde heeft ( ben te lui/lichamelijk beperkt voor voor dingen van 1 of 2 euro) dan doneer ik het.

Ben wel van 2ehands dus al aan het kijken, maar weet niet zo goed welke maat ze dan moet hebben nu.
En ik zal ook nieuw gaan kopen voor haar, jassen hoeft niet en sportkleding en schoenen heeft ze ook nog passend.

Maar zomerkleding en shirts en leggings voor nu wel, badpak ook denk ik. En zachte bhtopjes/sportbhtjes moeten ook wel nu. En echte zachte zijn duur. Voor haar kom ik echt niet er onderuit, maar dat wist ik ook.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 05-03-2024 08:57
3.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
broodtrommel schreef:
02-03-2024 19:11
Sinds ik mijn kleren scheer gaan ze echt veel langer mee. Goede investering idd
Ik heb ook een goede, helpt enorm, ook de goedkopere sweatshirts van de kinderen moeten soms, zien meteen weer netjes en mooi uit.
Ook de paar goede vesten die ik heb, even goed met ding erlangs en ik loop niet met pillen op een verjaardag ;-)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook twee jongens die opeens dan weer de lucht in schieten. Vanmorgen nog een (opeens) te klein shirt van de oudste in de kast van de jongste gelegd.

De oudste had na de voorjaarsvakantie opeens zere voeten in zijn hockeyschoenen. Op Vinted supermooie gekocht (nieuw en ongedragen) voor 30 euro. Hopelijk komen die vandaag aan, voordat hij vanavond moet trainen :P
Hij heeft er zaterdag ook nog op gehockeyed dus als het tegenzit moet hij vanavond nog maar even de oude aan.

Inderdaad, je komt er niet onderuit met kinderen. Maar ik doe mijn best om het zo duurzaam mogelijk op te lossen.
blondie5 wijzigde dit bericht op 05-03-2024 09:30
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Met kinderen vind ik het ook moeilijker om duurzamer te kopen dan voor mezelf hoor. Zeker in de zomer wil ik dat ze elke dag een fris shirtje aan hebben, en -werd het nu hier genoemd of in het 5 stuks per jaar topic?- veel zomershirtjes gaan toch maar 1 seizoen mee. De jongste draagt wel heel veel door van de middelste. En de middelste soms ook nog van haar oudere broer. En ik geef graag kleding door die nog mooi is, en krijg zelf ook regelmatig kleding voor de kinderen.
Voor mezelf heb ik ws wel wat shirts/tops nodig voor de zomer. Maar ik heb ook nog veel mooie jurken/rokken, en ga eerst echt even kritisch door mijn kast, en zeker niet zomaar willekeurig een stapel shirts kopen. 🙏🏻 Viva sta me bij haha
Alle reacties Link kopieren Quote
Afgelopen weekend vertelde ik in de familie dat ik een jaar lang geen nieuwe kleding wil kopen (was al in november gestart). Ik werd eens even grondig van top tot teen bekeken, haha.
Onlangs was de rits kapot van mijn tussenjas. Het was een jas die van mijn overleden moeder was geweest. Maar omdat een rits en het plaatsen ervan, best duur is, heb ik de jas in de goede doelen zak gedaan en een andere jas gescoord in de Kringloop. Eén die tocj ook beter bij me past.
Overigens is mijn man ook om wat betreft "geen nieuwe kleren".
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, mijn oudste haar te mooie laptoptas was de langste rit van stuk en dat koste 30 euro.

Tas is maar 60 euro geweest, maar vond nog wel waard. Denk dat een rits voor een jas nog veel duurder is dan 30 euro. Dan word al snel andere afweging. Vind dat je goede oplossing heb gevonden.
Alle reacties Link kopieren Quote
De rits van mijn paardrijlaars kostte wel 60 euro. Maar dat was ook vast wel meer gepiel door het leer dan een gewone rits denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kom graag meelezen (en schrijven). Ik wil m'n ecologische voetstap beperken door vanaf nu zo min mogelijk / geen nieuwe kleding uit de winkel te kopen dit jaar.

Mijn kledingkast is niet supergoed gevuld, dus het wordt zeker een uitdaging.

Make-up gebruik ik amper, dat gaat wel lukken. Ik heb geen echte capsule-wardrobe maar ook niet veel 'losse' kledingstukken, ik kan veel qua kleur wel met elkaar combineren.
frambozentaartje wijzigde dit bericht op 06-03-2024 14:56
Reden: Aanvulling op vragen uit de op
26.56% gewijzigd
Leuk frambozentaartje!

Hier gaat het goed en ik heb de cursus nu ook afgerond. Ik vond het heel nuttig, ik dacht dat ik al veel wist over duurzaamheid enzo, maar toch weer nieuwe dingen geleerd en ook het psychologische stuk erin vond ik heel boeiend. Het voelde ook wel als een hart onder de riem, misstappen gebeuren en daar laat ik me nu niet meer door kisten. Overigens ben ik nog steeds heel erg blij met mijn laatste aankopen; ze passen bij mijn waarden en ik draag ze veel.
Ook de tips over combineren vond ik heel nuttig, ik moet het nog toepassen met mijn kast erbij, ik heb alleen de uitleg gekeken, maar het derde kleur verhaal bijvoorbeeld had ik nooit bedacht en ik denk dat ik daarmee sommige saaie combinaties kan opleuken. En nu dus niet naar sjaaltjes gaan kijken, haha.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ben gisteren naar KiloKilo geweest in Haarlem en ik heb 2 shirts en zonnebril gekocht, is 2e hands maar wel gekocht en sta nu op 4 dingen kopen en 40 euro in de min.

Maar heb nog steeds spullen die ik op Vinted moet zetten. ;-) maar no buy gaat niet lukken voor mij.

Ik pas helemaal niets qua zomerkleding, heb van de week echt alles gepast en uitgezocht voor mij. Low buy en kijken of ik red met 10 nieuwe ( of 2ehands) stuks ga redden voor zo min mogelijk budget.

Denk dat dat realistisch is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb weer een trui weggegooid en daarna weer een nieuwe gekocht. Dus netto sta ik wat dat betreft nog op 0 vind ik. :P Ik heb genoeg truien dus er mogen geen nieuwe meer bij, maar als er eentje weggegooid wordt mag het wel.

Ik was wel stout geweest en heb extra dingen voor de lente besteld (ik wilde eerst kijken of ik genoeg had zo dus zat op een nobuy) want het waren super goede aanbiedingen en er zaten hele leuke dingen tussen, maar karma is a bitch en niks pastte goed of stond leuk dus dat ging allemaal weer terug.

Als ik nog een leuke zomer top vind die geen t-shirt is, mag ik die nog wel. En zomerjurkjes ook. Maar ik heb nog niks leuks gezien. Om de rest moet ik met een boog heen lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt het in ieder geval teruggestuurd Ugli :-D

Hier voor mezelf nog steeds lekker bezig! Nog steeds niets voor mezelf gekocht. Alleen wel paar dingen voor de kinderen.

Ik heb ooit in een ver verleden eens iets besteld bij Bonprix. Die blijven een paar keer per jaar dikke reclamefolders sturen. Normaal kijk ik daar wel in, en dan merk ik dat ik toch in mijn hoofd in de verleiding kom. Afgelopen vrijdag viel die folder weer op de mat. Ik twijfelde heel even of ik hem open zou slaan, maar in plaats daarvan ben ik met de folder nog dicht naar onze papierbak gelopen en heb hem daarin gegooid :yes:
Het lukt mij gewoon echt niet. Ik heb namelijk nieuwe enkellaarsjes gekocht en een hele mooie blazer en een topje met kant voor er onder.

Ik doe mijn best. Mijn nieuwe doel wordt vanaf 1 april niks meer kopen.
Blondie5 schreef:
11-03-2024 13:09
Je hebt het in ieder geval teruggestuurd Ugli :-D

Hier voor mezelf nog steeds lekker bezig! Nog steeds niets voor mezelf gekocht. Alleen wel paar dingen voor de kinderen.

Ik heb ooit in een ver verleden eens iets besteld bij Bonprix. Die blijven een paar keer per jaar dikke reclamefolders sturen. Normaal kijk ik daar wel in, en dan merk ik dat ik toch in mijn hoofd in de verleiding kom. Afgelopen vrijdag viel die folder weer op de mat. Ik twijfelde heel even of ik hem open zou slaan, maar in plaats daarvan ben ik met de folder nog dicht naar onze papierbak gelopen en heb hem daarin gegooid :yes:
Goedzo Blondie! :yes:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb via Marktplaats een boek gevonden wat ik al een tijdje wilde hebben. Weet niet of dat ook hieronder valt? :$
Het boek kost meer dan 20 euro via bol.com en heb hem nu voor 4 euro gevonden in mijn woonplaats. Morgenochtend ophalen en dan lekker lezen! Daarna zet ik hem weer in de mini-bieb bij ons op de hoek, dan heeft iemand anders er nog plezier van.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Blondie5: misschien hangt het af van wat je intentie is met de no-buy? Het is natuurlijk wel duurzaam via marktplaats en dan weer doorgeven in de mini-bib :)

Ik doe pas sinds 3 weken mee maar heb nog niets gekocht, wel eea verkocht via vinted. Ik merk dat ik in z'n geheel wat zuiniger ben, mijn man en ik gaan vaak eten halen of uit eten, nu maak ik eerst op wat we in huis hebben.

Vind het ook wel lastig nu de lente eraan komt, ga echt de winkels zoveel mogelijk vermijden met hun nieuwe, leuke collecties! haha
Alle reacties Link kopieren Quote
Blondie5 schreef:
12-03-2024 11:25
Ik heb via Marktplaats een boek gevonden wat ik al een tijdje wilde hebben. Weet niet of dat ook hieronder valt? :$
Het boek kost meer dan 20 euro via bol.com en heb hem nu voor 4 euro gevonden in mijn woonplaats. Morgenochtend ophalen en dan lekker lezen! Daarna zet ik hem weer in de mini-bieb bij ons op de hoek, dan heeft iemand anders er nog plezier van.
Naar mijn mening kun je duurzaamheid op heel veel vlakken toepassen en moet je doen wat bij je past.
Ik heb vandaag weer schoensmeer gekocht en ouderwets m'n schoenen gepoetst. Wie poetst nog wekelijks z'n schoenen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik poets niet elke week mijn schoenen maar wel regelmatig. Spuit ze in met onderhoudsspray en zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik poets m'n schoenen eens in de twee maanden, denk ik. (Draag ook niet elke dag dezelfde, ik heb vier paar die ik allemaal ongeveer even vaak draag). Ik veeg ze wel meteen schoon als ik thuis kom als er zand op is gekomen ofzo.

En m'n leren jassen vet ik twee keer per jaar in, aan het begin van de lente en aan het begin van de herfst. Dan neem ik ook meteen m'n leren handtas mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat goed, dat onderhoud!

Mijn no-buy-doel was inderdaad sowieso geen kleding. Verder dan dat had ik niet echt gedacht haha. Het boek ligt hier nu op tafel en ga er vanavond eens in beginnen. Ben tevreden!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven