Mode & Beauty alle pijlers

Niets kopen in 2024!

01-01-2024 16:49 520 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie doet er mee?
Geen kleding en make-up kopen dit jaar, maar alles dragen of gebruiken wat je al hebt.
Ik ben benieuwd naar jullie redenen en hoe je kledingkast eruit ziet. Ga je zelf kleding maken of vermaken? Heb je een capsule wardrobe? Heb je dit eerder gedaan?

Zelf vind ik dat ik genoeg kleren en verzorgingsproducten heb, wil ik andere keuzes maken en zou ik dit jaar graag veel willen sparen.
Succes met de uitdaging!
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een tijdje niet meegeschreven.
Op zich gaat het goed maar ik heb deze week een nieuwe spijkerbroek gekocht nadat ik één weggegooid had die tot op de draad versleten was. Nu heb ik 3 spijkerbroeken. Nog niet veel maar ik voel me wel een beetje schuldig over de aankoop
Alle reacties Link kopieren Quote
Nika schreef:
15-03-2024 17:04
Even een tijdje niet meegeschreven.
Op zich gaat het goed maar ik heb deze week een nieuwe spijkerbroek gekocht nadat ik één weggegooid had die tot op de draad versleten was. Nu heb ik 3 spijkerbroeken. Nog niet veel maar ik voel me wel een beetje schuldig over de aankoop
Dit was meer een noodzakelijke vervanging dan verleid worden door fashion. Ik vind 3 spijkerbroeken niet veel. Ik zou me niet schuldig voelen!

Hier heel saai nog niets gekocht. Ook niet eens in de verleiding gekomen de laatste weken. Wel opmerkelijk voor mijn begrippen. :biggrin:

Ik kan nu ook gewoon naar mailtjes/webshops met kleding kijken zonder het gevoel te hebben dat ik iets zou willen kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals een echte verslaving ben ik helaas meer gaan kopen. Het gevoel eerst te willen/moeten investeren in nieuwe basics/items voordat ik kan stoppen.
Het zijn verslavingssmoesjes maar toch werkt het nu zo in mijn hoofd. Ik heb ook steeds erg veel plezier van mijn nieuwe aankopen dus dat werkt ook niet mee.
1 april ga ik een nieuwe poging doen want zomer spullen heb ik genoeg en vind ik minder interessant.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anderlicht schreef:
16-03-2024 09:49
Zoals een echte verslaving ben ik helaas meer gaan kopen. Het gevoel eerst te willen/moeten investeren in nieuwe basics/items voordat ik kan stoppen.
Het zijn verslavingssmoesjes maar toch werkt het nu zo in mijn hoofd. Ik heb ook steeds erg veel plezier van mijn nieuwe aankopen dus dat werkt ook niet mee.
1 april ga ik een nieuwe poging doen want zomer spullen heb ik genoeg en vind ik minder interessant.
Beetje hetzelfde hier. Ik heb onlangs mijn kasten flink opgeruimd en alles wat te klein was etc. eruit gehaald. Het meeste was spul wat ik tweedehands gekocht had. Daar ben ik nu wel mee gestopt want dat werd ook zo'n verslaving. Ik deed ook lange tijd aan capsules van ongeveer 35 stuks en daardoor bleven bepaalde dingen altijd in de opslag.

Lange tijd droeg ik geen spijkerbroeken meer want die zaten niet lekker meer (met dank aan de overgang) en ook wilde ik andere modellen. Ook die zijn weg en ik heb 2 nieuwe gekocht die ik wel gewoon pas. Ik ben echt supertevreden met mijn kleding nu. Ik heb niets met zomerkleding dus behalve een basic t-shirt zal ik verder niet in de verleiding komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anderlicht schreef:
16-03-2024 09:49
Zoals een echte verslaving ben ik helaas meer gaan kopen. Het gevoel eerst te willen/moeten investeren in nieuwe basics/items voordat ik kan stoppen.
Het zijn verslavingssmoesjes maar toch werkt het nu zo in mijn hoofd. Ik heb ook steeds erg veel plezier van mijn nieuwe aankopen dus dat werkt ook niet mee.
1 april ga ik een nieuwe poging doen want zomer spullen heb ik genoeg en vind ik minder interessant.
Dit is voor mij ook heel herkenbaar, eerst de perfecte basis willen hebben. Heb in februari eigenlijk best veel uitgegeven aan basic shirtjes en hemdjes, maar mijn probleem is dat ik nooit tevreden ben want perfect is het nooit. Of dan heb ik het perfecte shirtje maar dan blijkt m'n broek eigenlijk niet goed te zijn. Ik word ook heel onrustig van het shoppen en zo blijft het een beetje een cirkel.

Hier meeschrijven vind ik wel heel fijn! :-)

Gaan jullie echt helemaal niets kopen of alleen voor een bepaalde categorie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, ik geef alleen geld uit aan ondergoed en sokken. Dat slijt het hardst. Ik heb nu ook een beha waar ik enorm veel last van de baleinen heb. Daar blijf ik niet mee lopen, die wordt vervangen. Maar ik doe lang met mijn beha's en ik vind het belangrijk dat ze lekker zitten en dat het in kleding er mooi uitziet.

En schoenen als ik bijvoorbeeld geen net paar meer heb. En dan koop ik tweedehands. Ik heb een grote maat, maar geen ingewikkelde voeten.

Voor de rest heb ik voor mijn gevoel alles al en als het versleten is en niet meer te repareren, dan gaat het weg. Maar ik doe lang met mijn kleding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Citygirl schreef:
16-03-2024 17:51
Dit is voor mij ook heel herkenbaar, eerst de perfecte basis willen hebben. Heb in februari eigenlijk best veel uitgegeven aan basic shirtjes en hemdjes, maar mijn probleem is dat ik nooit tevreden ben want perfect is het nooit. Of dan heb ik het perfecte shirtje maar dan blijkt m'n broek eigenlijk niet goed te zijn. Ik word ook heel onrustig van het shoppen en zo blijft het een beetje een cirkel.
Ja inderdaad herkenbaar! Ik ben ook nooit helemaal tevreden en zo blijf ik bezig. Of ik heb iets moois en dan komt er een vlek in of ik koop iets leuks wat later toch minder fijn zit of minder mooi blijft uit de was etc
Alle reacties Link kopieren Quote
Citygirl schreef:
16-03-2024 17:51
Dit is voor mij ook heel herkenbaar, eerst de perfecte basis willen hebben. Heb in februari eigenlijk best veel uitgegeven aan basic shirtjes en hemdjes, maar mijn probleem is dat ik nooit tevreden ben want perfect is het nooit. Of dan heb ik het perfecte shirtje maar dan blijkt m'n broek eigenlijk niet goed te zijn. Ik word ook heel onrustig van het shoppen en zo blijft het een beetje een cirkel.

Hier meeschrijven vind ik wel heel fijn! :-)

Gaan jullie echt helemaal niets kopen of alleen voor een bepaalde categorie?
Ik kocht niet niets, maar af en toe wat.

Probeer nu om mijn huidige kleding te complimenteren. Broeken heb ik bijvoorbeeld niet nodig, dus daar zal de komende 2 jaar dan ook niet naar gekeken worden. Kijk je niet, dan kom je ook niet in de verleiding.

Zo was ik naar Tefaf en kwam tot de conclusie dat er eigenlijk maar 1 non jeans in de kast ligt. Had ik wel naar de winkel kunnen rennen , want bijna niets paste echt op die broek, maar na goed kijken in de eigen kast vond ik toch wat. De oude ik had even een broek gehaald die ik vervolgens zelden aan zou doen want jeans zitten toch het fijnst. Deze combo kan je dan vaker gebruiken voor dit tussenweer.

Dit weekend weer eens op de IJhallen gezeten. Man man, wat een zooi ging er weer naar toe (niet enkel kleding). Toch blij dat ik er van af ben. Sommige items hingen al jarenlang in de kast alleen maar ruimte in te nemen. Mouwen toch net te kort (koud), eigenlijk toch niet helemaal de juiste kleur, past niet meer goed, kleuren verwassen ed. De kleding paste inmiddels niet meer bij me.

Ik had 3 jaar terug al meegedaan aan deze challenges en ben steeds kritischer gaan kijken hierdoor. De laatste items die zijn aangeschaft passen goed, zitten goed en lekker. Het is geen onzin en ik koop slechts 1/4e van wat ik ooit deed, dus de behoefte is er minder om helemaal niets te kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo! Hier gaat het niet-kopen van kleding uitstekend.
Heb mijn kledingkast gesorteerd, en heb keus genoeg. Ik probeer ook meer te combineren, en dat is creatief.
Eigenlijk zou ik wat huidkleurige panties moeten kopen, maar ik draag voorlopig nog maillots en zwarte panties- ik draag toch veel zwart. Over een tijd is het hier weer warm, en dan hoeven panties niet meer.
Ook verder aan het bezuinigen door mijn voorraad aan te spreken: granen, rijst, pasta, diepvriesgroente etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo balen, er zit ineens een vlek op m'n lievelingsbroek die ik zeker 3x per week draag :-( (Nou, er zat een vlek op die ik iets te enthousiast heb geprobeerd uit te wissen dus nu is het gewoon een vale plek maar wel redelijk opvallend)

Ik heb ook niets anders wat erop lijkt. Het is een spijkerbroek en dat is altijd een ramp met shoppen want die passen zelden naar mijn zin. Ik had deze tweedehands gekocht en zou natuurlijk een nieuwe kunnen zoeken ter vervanging, maar dat vind ik eigenlijk zonde want ik doe pas een maand mee met het niets kopen... Een patch is niet echt een optie want het zit half op de kontzak zeg maar.

Nou goed, baal hier wel echt van! :"-(
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag de confrontatie met de getallen. Ik heb
- 11 broeken
- 8 truien en vesten
- 6 blousen
- 4 jurken
- 5 jassen en jasjes
- 9 shirts

Dan is er nog een deel van mijn kleding op de camping en heb ik werkkleding (uniformjasje met broek) en sportkleding niet meegeteld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Citygirl schreef:
21-03-2024 09:17
Zo balen, er zit ineens een vlek op m'n lievelingsbroek die ik zeker 3x per week draag :-( (Nou, er zat een vlek op die ik iets te enthousiast heb geprobeerd uit te wissen dus nu is het gewoon een vale plek maar wel redelijk opvallend)

Ik heb ook niets anders wat erop lijkt. Het is een spijkerbroek en dat is altijd een ramp met shoppen want die passen zelden naar mijn zin. Ik had deze tweedehands gekocht en zou natuurlijk een nieuwe kunnen zoeken ter vervanging, maar dat vind ik eigenlijk zonde want ik doe pas een maand mee met het niets kopen... Een patch is niet echt een optie want het zit half op de kontzak zeg maar.

Nou goed, baal hier wel echt van! :"-(

Vale plek als in, je hebt de vlek er ingewreven of kale plek als in, de spijkerstof ging niet samen met het schoonmaakmiddel.

In dat eerste geval kan je nog een vlekkenremover zoals Vanish gebruiken en azijn als wasverzachter gebruiken. Die fixeert kleuren opnieuw. En anders de hele jeans opnieuw verfen.

Ergste geval. Enkel lange dingen aan wat over die vlek valt bij deze broek
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb 2 longsleeves gekocht, (nieuw uit de winkel) ter vervanging van eentje met een gat. Het valt niet in de categorie volkomen onnodig, maar ik had er eigenlijk maar eentje nodig en heb mijn goede voornemens aan de wilgen gehangen voor de 2-in-1 korting :$
Ik heb me een tijdje geleden aangesloten bij de kledingruilcirkel in mijn buurt en heb vanmiddag de eerste keer een tas opgehaald. Straks snuffelen wat erbij zit en ook kijken wat ik erbij doe. Ben heel benieuwd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo! Hier ook al een tijdje niet meegeschreven. Voor mij gaat het tot nu toe ook aardig goed. Merk wel dat ik nog op verschillende sites zit zoals Zalando en vinted om de neiging om te kopen toch ergens te kunnen botvieren. Hebben anderen dit ook?
Alle reacties Link kopieren Quote
Jazeker! Ik kijk nog wel af en toe gewoon. Ik moest donderdag even voor een paar dingen de stad in.

Ik heb ook even gekeken in wat kledingwinkels. Maar meer uit nieuwsgierigheid. Niks gekocht. Ik kijk ook nog wel eens online. Maar ik merk dat ik niet meer zo getriggerd word om wat te kopen. Best goede exposure therapy! Kijken kijken, niet kopen! :biggrin:
Alle reacties Link kopieren Quote
Minimalista schreef:
22-03-2024 17:42
Ik heb me een tijdje geleden aangesloten bij de kledingruilcirkel in mijn buurt en heb vanmiddag de eerste keer een tas opgehaald. Straks snuffelen wat erbij zit en ook kijken wat ik erbij doe. Ben heel benieuwd
Ben benieuwd wat je ervan vindt! Ik doe sinds 2 jaar mee, bevalt me echt goed! Haal er niet altijd wat uit, soms wel een paar dingen. Soms stop ik na een maandje dragen een item weer in de tas, soms blijf ik het volop dragen. Heel wisselend dus. Maar zo leuk om met elke tas weer een nieuw aanbod te krijgen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze maand ben ik voor het eerst af! Ik heb een rok gekocht voor €5. Oepsie oeps. Kon erger. Poging 2!
Alle reacties Link kopieren Quote
broodtrommel schreef:
21-03-2024 16:11
Vale plek als in, je hebt de vlek er ingewreven of kale plek als in, de spijkerstof ging niet samen met het schoonmaakmiddel.

In dat eerste geval kan je nog een vlekkenremover zoals Vanish gebruiken en azijn als wasverzachter gebruiken. Die fixeert kleuren opnieuw. En anders de hele jeans opnieuw verfen.

Ergste geval. Enkel lange dingen aan wat over die vlek valt bij deze broek
Dat laatste inderdaad, was gewoon te enthousiast met het schoonmaakmiddel. Ik denk er nog over om hem te verven, maar het is een donkergrijze gemeleerde broek. Maar goed, verder verpesten kan niet eigenlijk haha
Ik haal dan denk ik een zakje Dylon voor de handwas, zou dit gaan afgeven? Ik draag die broek namelijk het liefst met een wit tshirt. Iemand ervaring mee?
citygirl wijzigde dit bericht op 24-03-2024 17:19
Reden: nog een vraag
10.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe gaat het bij jullie? Ik heb nog geen kleding gekocht gekocht, ook geen nieuwe spijkerbroek ondanks de vlek haha Het geeft me al wel rust en ik heb voor de zomer ook eigenlijk niet veel nodig. Heb wel wat nieuw servies gekocht, omdat ik bezoek kreeg en de borden die we hadden niet goed genoeg waren.... heel stom en eigenlijk zonder echt te beseffen dat dit ook spullen zijn die we niet echt nodig hebben... :facepalm: Hebben jullie een "one in - one out policy"? Misschien moet ik dat maar doen en iets anders naar de kringloop brengen.

Ik kreeg van de week een tas van de kledingruilketting en daar een paar leuke dingen uitgehaald, maar merk werk dat ik toch gelijk die "rush" krijg. Was al van plan om dit weekend naar een clothes swap winkel te gaan, want ja dan koop ik toch eigenlijk niets, het is alleen ruilen. Maar het geeft wel gelijk weer onrust, dus ga toch maar niet.

Hoe beviel jouw kledingruiltas Minimalista? :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook echt af ;-)
Naast de winterjas die ik wilde heb ik wat zomerdingen op Vinted gekocht en in de sale. Ik heb/had helaas echt alleen veel te grote zomerkleding en ik heb ook echt veel vel over bij bovenarmen en zelf bij bovenbeen vind ik niet zo mooi, dus geen echte korte mouwen of korte broekjes voor mij.
Maar heb van Guts & Gusto een model jurk gevonden, luchtig, langer en dun en in meerdere kleuren, ik heb er dus nu 3 van. Kan ik een echt warme week wel door.

Ik denk dat ik beter in een lowbuytopic dan nobuytopic past.
Vind echt leuk om te zien wat ik nog steeds extra besparen door nog veel beter naar het kopen te kijken. Is het nodig, kan het goedkoper en milieubewuster? Is het iets wat langer mee gaat dan 3x wassen.?

Misschien leuk voor volgend jaar een lowbutopic naast een no-buytopic?
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed bezig, Citygirl!

Lucifee, ik snap het wel. Je wilt ook niet in te grote kleding rondlopen en je mag ook best wel beloond worden voor het afvallen.

Ik ben nu ook heel erg af, ik heb op Vinted een jurk en blouse gekocht en gewoon in de winkel nog een ketting.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet belonen hoor, ik heb gewoon iets nodig wat niet afglijdt of als een vuilniszak om me heen hangt. :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Citygirl schreef:
07-04-2024 12:14
Hoe gaat het bij jullie? Ik heb nog geen kleding gekocht gekocht, ook geen nieuwe spijkerbroek ondanks de vlek haha Het geeft me al wel rust en ik heb voor de zomer ook eigenlijk niet veel nodig. Heb wel wat nieuw servies gekocht, omdat ik bezoek kreeg en de borden die we hadden niet goed genoeg waren.... heel stom en eigenlijk zonder echt te beseffen dat dit ook spullen zijn die we niet echt nodig hebben... :facepalm: Hebben jullie een "one in - one out policy"? Misschien moet ik dat maar doen en iets anders naar de kringloop brengen.

Ik kreeg van de week een tas van de kledingruilketting en daar een paar leuke dingen uitgehaald, maar merk werk dat ik toch gelijk die "rush" krijg. Was al van plan om dit weekend naar een clothes swap winkel te gaan, want ja dan koop ik toch eigenlijk niets, het is alleen ruilen. Maar het geeft wel gelijk weer onrust, dus ga toch maar niet.

Hoe beviel jouw kledingruiltas Minimalista? :)
Nee daar ben ik principieel op tegen. Iets wegflikkeren en dan weer wat nieuws kopen. Dan draag ik gewoon dat wat ik al heb af.

Mijn zomer jack bleek te bladderen dus toch maar een nieuwe besteld die ik heel graag wilde maar niet mocht van mezelf. Een leuke witte met embroiderie.

Verder heb ik sinds mijn no-buy na aanvullen van tussenkleding niks meer gekocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb uit de Kledingtas gehaald: een shirt, een jurk en een rok.

Ik heb erin gedaan: een legging, een shirt met lange mouwen en een jasje.

Het wordt alleen niet minder zo…. Maar heb wel weer soort van nieuwe kleren.

Ik heb een (wat grotere) capsule wardrobe gemaakt laatst. Wel lekker overzichtelijk. Maar mijn andere kleding heb ik niet weg gedaan, maar in bakken gedaan. En dan wissel ik het.
En soms koop ik nog wat, maar niet veel. Eigenlijk heb ik natuurlijk al genoeg….

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven