Mode & Beauty alle pijlers

Vreemde dresscode bruiloft

15-08-2016 15:36 105 berichten
Jaren geleden was ik actieve forummer. Aangezien ik een nieuw emailadres heb dan ook maar even een nieuw profiel gemaakt.

Vandaag hebben wij een prachtige uitnodiging ontvangen voor een bruiloft. Die zal plaatsvinden over 2 weken, begin september. Ik wist al maanden dat dit eraan zat te komen en kijk er heel erg naar uit. Kosten noch moeite zullen gespaard worden. Wij zijn daggast.

Maar het probleem betreft de dresscode: heren: kostuum en dames: jurk.

Voor de heren is het vrij duidelijk. Maar voor de dames stel ik mij vragen. Wat wilt "jurk" zeggen? Word ik nu geacht een lange jurk aan te doen of mag een jurk tot over de knie ook? Ik wil niet underdressed gaan maar het zou ook vervelend zijn moest ik de enige in lange jurk zijn.
quote:appagante schreef op 15 augustus 2016 @ 23:13:

Compleet off-topic.... Waarom begin je je topic in hemelsnaam met de zin dat je jaren geleden een actieve forummer was? Ik zie zoiets wel vaker. Zou je dan echt andere reacties krijgen dan wanneer je niet met die zin zou beginnen. Dit is nou ook niet echt een topic dat vraagt om flauwe reacties ofzo. En dan nog....Geen idee. Op safe spelen? Wat onzeker? Ik heb er niet zo hard over nagedacht eerlijk gezegd. Je hebt vast gelijk dat het overbodig was.
quote:Goosefraba schreef op 16 augustus 2016 @ 00:16:

Ben je toevallig iemand die nooit jurken draagt? Zou het kunnen dat het een grap van hem is, zo van, niet in je spijkerbroek, nu eens een jurk aan? Ik vind het zo ouderwets om dat als dresscode te hebben, ik denk dat ze dat doen om te voorkomen dat iedereen in zijn gewone kloffie: spijkerbroek, komt. Denk je ook niet? Ik zou denk ik een jurk aantrekken, die ik zelf mooi vind. Ik bedoel, er staat niet: klassieke jurk, of, feestelijke jurk. Alleen jurk. Je kunt ook een linnen aardappelzak nemen en er een gat uitknippen voor je hoofd, whaha. Touwtje om je middel: jurk!

Nee hoor. Ik draag heel graag jurken

Die dresscode staat op de uitnodiging die iedereen krijgt dus lijkt me niet dat dat een zoveelste flauwe grap van de bruidegom is

Die aardappelzak zou wel de grap van de dag zijn
quote:nausicaa schreef op 16 augustus 2016 @ 00:10:

[...]

In mijn ervaring zijn de jurken van Topvintage niet echt van mooie stof, dat kan er heel goedkoop uitzien. En de afwerking ziet er op de foto ook regelmatig beter uit dan in het echt. Kleine waarschuwing dus om niet alles op die jurk te zetten.Ja ik zou het ook niet doen..de eigen jurken van topvintage moet ik bijna altijd terugsturen. hij is ook nog eens 90% polyester en 10% elastane. Dat gaat helemaal niet mooi zijn aan de bovenkant met dit model.
Het is wel een rare dresscode, 'kostuum en jurk'. Dat zijn toch geen officiële benamingen? Bovendien kun je dan nog alle kanten op, zeker met de jurk. Ik ken vrouwen die al 35 jaar geen jurk meer aan hebben gehad. Mogen die dan ook geen mooie broek met blouse?

Een collega van mij maakte het overigens ook bont. Dresscode was white tie, en bijgevoegd was een flyer van een verhuurbedrijf van rokkostuums.
Ik ga ervan uit dat dames die nooit jurken dragen echt wel vergeven worden als ze in een andere leuke outfit verschijnen. Een dresscode is uiteindelijk ook alleen maar een richtlijn om ervoor te zorgen dat niemand under of overdressed is en hij/zij zich als gevolg ongemakkelijk voelt. Maar het zal vast niet de bedoeling zijn dat iemand zich ongemakkelijk voelt juist omdat die de dresscode volgt.

Ik hoor bij de eerste categorie die graag zo goed mogelijk de dresscode volgt omdat ik mij daar het beste bij voel.
Vreselijk dat je op deze manier als vrouw wordt gedwongen om een jurk te dragen. Zelf draag ik regelmatig jurken, dus voor mij zou het geen probleem zijn, maar er zijn genoeg vrouwen die zich daar niet prettig in voelen. Omdat je een vrouw bent, moet je dan maar een jurk aan. Ik vind dat je je gasten zoiets niet mag opdringen. Iedereen snapt toch wel dat je naar een bruiloft netjes en feestelijk gaat? Waarom moet dit zo expliciet worden vermeld? En voor een man is een nette broek met een overhemd toch ook prima? Ik vind het zo gek dat je je gasten op kosten jaagt en sommige van hen zich de hele dag ongemakkelijk laat voelen, omdat jij zo graag wil dat ze er allemaal hetzelfde bijlopen (in het geval van een kostuum). Het is 2016, niet 1916.
Alle reacties Link kopieren
Alsof iemand echt naar je toe zal gaan om te zeggen: psst, zeg, je houdt je niet aan de dresscode! Ik vind eigenheid en eigenwijsheid juist leuk, kun je later met die foto zeggen, kijk, nicht Marie weigerde een jurk aan te doen, geinig he. En dit is wat neef Jan verstaat onder een rokkostuum, whahaha. Heb je meer te lachen later.
quote:Tijdschriftenverslindster schreef op 16 augustus 2016 @ 07:35:

[...]

Waarom zet je er dan jurk op? Als een vrouwenpak of jumpsuit ook mag? Dat is toch vreemd...

Trouwens... als er één ding is dat veel vrouwen niet staat, is het een jumpsuit. Dan vind ik een nette jeans veel beter staan hoor.Er zit nog een ander deel bij de dresscode. En daaronder valt een eventueel vrouwenpak .
quote:Goosefraba schreef op 16 augustus 2016 @ 13:41:

Alsof iemand echt naar je toe zal gaan om te zeggen: psst, zeg, je houdt je niet aan de dresscode! Ik vind eigenheid en eigenwijsheid juist leuk, kun je later met die foto zeggen, kijk, nicht Marie weigerde een jurk aan te doen, geinig he. En dit is wat neef Jan verstaat onder een rokkostuum, whahaha. Heb je meer te lachen later.Neef Jan:

Helaas gaat niet iedereen die een dresscode instelt er zo relax mee om, en zeker niet degenen die expliciet vermelden waar je een rokkostuum kan huren (voorbeeld van Minke).
quote:valerievaldera schreef op 16 augustus 2016 @ 12:10:

Iedereen snapt toch wel dat je naar een bruiloft netjes en feestelijk gaat? Waarom moet dit zo expliciet worden vermeld? Helaas is dat geen vanzelfsprekendheid (meer). Ik ben op diverse trouwerijen geweest waar gasten in spijkerbroek en trui kwamen. Maar goed, dat zie je tegenwoordig ook bij begrafenissen waar het zo mogelijk nog ongepaster is. Het is ook niet iets wat alleen jongeren doen. Ik zie ook 50-ers en 60-ers er zo bij lopen.
quote:viva1966 schreef op 16 augustus 2016 @ 14:46:

[...]

Helaas is dat geen vanzelfsprekendheid (meer). Ik ben op diverse trouwerijen geweest waar gasten in spijkerbroek en trui kwamen. Maar goed, dat zie je tegenwoordig ook bij begrafenissen waar het zo mogelijk nog ongepaster is. Het is ook niet iets wat alleen jongeren doen. Ik zie ook 50-ers en 60-ers er zo bij lopen.Ik zag bij een doop ook familieleden in spijkerbroek en Tshirt in de kerk. Vandaar de dresscode.
quote:MN-- schreef op 16 augustus 2016 @ 15:30:

[...]

Ik zag bij een doop ook familieleden in spijkerbroek en Tshirt in de kerk. Vandaar de dresscode.Maar waarom heb je last van kleding van andere mensen dan?
Ik zou niet welkom zijn

Heb wel jurken hoor. Zelfs eentje aan momenteel. Maar niet echt de financiele middelen om iets sjieks aan te schaffen. Wel voor dat soort gelegenheden dus een mooie broek die daar ook voor bewaard wordt. Maar die mag dus niet. Kostuum voor manlief is dan weer geen probleem, hoewel dat ding inmiddels bijna 20 jaar oud is en dus hoogstwaarschijnlijk heel erg onmodieus.

Als mooi/feestelijk niet goed genoeg is, bedank ik hartelijk voor de uitnodiging.

Maar goed, TO, jij vind een jurk geen punt, je hebt er zelfs al eentje hangen. Nou, dan ben je er toch al? Zomerpanty, mooie schoenen en klaar.

In elk geval een stuk praktischer dan de dresscode ´zilver´ waar iemand een week of twee geleden mee zat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik was pas op een begrafenis, op de kaart stond: kom alsjeblieft zoals je bent, en zoals ik je heb gekend.
Deze jurk

Die wordt het. 140 euro is belachelijk veel geld voor een Steps jurk, maar ik vind 'm mooi. Hij is netjes afgewerkt, lang genoeg, heel delicaat en mooie snit. Ik combineer 'm met zwarte sieraden, pumps en tasje. Ik heb gewoon ook geen tijd om nog verder te zoeken, heb 'm al snel nodig.

Ik had ook nog deze besteld. Op het plaatje leek hij fantastisch maar inderdaad, wat een waardeloze kwaliteit in het echt. Kwam verkreukeld aan, hele goedkope stof, veel te groot, ongevoerd en slecht in elkaar gezet. Leek niet duur maar de jurk is echt nog geen tientje waard. Viel me erg tegen.

De sieraden had ik erbij besteld, en die houd ik wel.
Leuk hoor! Gaat je mooi staan!
jurk

Grappig, vanmiddag nog een topic gezien waarin tips gevraagd werden voor deze. Hopelijk gaat het niet om dezelfde bruiloft
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Het zou zomaar kunnen, gelukkig verschilt de kleur van de jurk dan :-).

Grappig eigenlijk he, dat je waarschijnlijk dagelijks medeforummers tegenkomt, maar het gewoon niet weet. Op vakantie of op mijn werk ofzo denk ik vaak, wie ben jij op het vf .
quote:pipootje schreef op 16 augustus 2016 @ 15:54:

[...]

Maar waarom heb je last van kleding van andere mensen dan?Omdat ik het op mijn bruiloft leuk vind als het voor de foto's gewoon een lijn is. En is niet zo dat ik 250 man verplicht een jurk of pak te dragen, want alleen de mensen die het dichtste bij me staan zijn erbij. En gelukkig hebben die dat voor ons over.
Leuke jurk heb je uitgezocht!

Ik vind dresscodes ook stom, als ik ooit nog eens trouw zal er hoogstens opstaan feestelijk. Die dresscode van de begrafenis vind ik echt heel mooi!
Ze zouden van mij een mooie kaart krijgen. Ik koop geen kleren speciaal voor dresscodes, ik hou niet van verkleedfeestjes.
quote:MN-- schreef op 15 augustus 2016 @ 15:42:

[...]

Dit is de reden dat wij bij onze bruiloft er ook dresscode jurk op hebben staan. Maar bij ons maakt het me niet uit wat voor Jurk of rok. Maar een mooi vrouwenpak of jumpsuit mag ook.Tja, schiet mij maar lek, maar dan is "jurk" niet echt duidelijk natuurlijk.
quote:coravanmora schreef op 19 augustus 2016 @ 08:42:

[...]

Tja, schiet mij maar lek, maar dan is "jurk" niet echt duidelijk natuurlijk.Als je verder had gelezen, had je gezien dat ik gereageerd heb dat er een ander deel bij de dresscode zit waar bijvoorbeeld vrouwenpak onder valt.
quote:MN-- schreef op 19 augustus 2016 @ 08:57:

[...]

Als je verder had gelezen, had je gezien dat ik gereageerd heb dat er een ander deel bij de dresscode zit waar bijvoorbeeld vrouwenpak onder valt.Ik heb verder gelezen maar ik snapte het niet. Zat er dan nog een folder bij ofzo?
quote:coravanmora schreef op 19 augustus 2016 @ 09:09:

[...]

Ik heb verder gelezen maar ik snapte het niet. Zat er dan nog een folder bij ofzo?Nee, maar mijn dresscode bestaat uit 2 delen waarbij iedere gast vrij is te kiezen welk deel ze toepassen. Ik heb niet gespecificeerd op wat een man of vrouw aan moet. Een van de 2 is goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven