Accent afleren?

11-10-2008 22:33 440 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was hevig verontwaardigd over het interview met Sergio Herman en Ellemieke Vermolen in de Viva van deze week. ,,Toen hij zijn mond opendeed, schrok ik van zijn Zeeuwse accent. Hij werkt er nu aan en het klinkt al veel beter,'' blaat Ellemieke. Waarom zou die jongen z'n accent moeten afleren, vraag ik mij af. En hoe moet ie dan gaan praten? Vreemd, heel vreemd. Wat vinden jullie van zo'n opmerking?
't Is al met al een heel gedoe
quote:_Soleil_ schreef op 11 oktober 2008 @ 23:33:

[...]

Ok, vandaar. In de regio waar ik woonde wordt alles nl behoorlijk uitgereeeheeeeekt 't Zuiden dus?
en nu maar iedereen denken wat sjottelsplak eigenlijk betekend maar ik weet het lekker
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:kitje schreef op 11 oktober 2008 @ 23:35:

Schravelvot spreekt in ieder geval nog wel plat. Hoe kom je anders aan zo'n nick... Ik vind het zo'n grappig woord haha. Jullie weten dus wel wat het betekent toch?
jazeker. n schravelvot is iemand die niet stil kan zitten...wiebelen op je stoel enzo
mijn sjottelsplak zit in de was, maar heb er nog genoeg
Hebben jullie trouwens ook, dat de accenten van vrienden en bekenden je minder opvallen? Ik zat van de week met een Limburgse vriendin ergens te eten. Er zat een hele leuke jongen tegenover ons, maar hij sprak met een behoorlijk Limburgs accent (wat ik dus niet zo mooi vind, vooral niet bij mannen). Ik zei toen tegen mijn vriendin dat hij er leuk uitzag, maar dat hij leuker was als hij zijn mond zou houden (ja, foute opmerking, ik weet het), om me vervolgens met het schaamrood op de kaken te realiseren, dat zij zelf ook zo praat... Maar bij haar valt het me niet meer op.
quote:Lalein schreef op 11 oktober 2008 @ 23:40:

mijn sjottelsplak zit in de was, maar heb er nog genoeg Mijn gevoel zegt me dat het een theedoek of een vaatdoek is, klopt dat? In het Groesbeeks heb je een woord dat klinkt als schotteslet oid, daar vind ik het op lijken.
vaatdoek vaatdoek vaatdoek (google ;)
herken t, maar dan anders. mijn mexicaanse vriendin praat na 1 jaar in nl natuurlijk nog met n vreselijk zwaar, soms moeilijk te verstaan accent, maar ik hoor dat niet meer.
't Valt mij ook minder op, maar ik vind het wel grappig om te horen als zij abn praten. Dat klinkt eeeecht niet
bij mij is de theedoek n aafdreughandjdook
quote:Schravelvot schreef op 11 oktober 2008 @ 23:38:

[...]

't Zuiden dus?

Ja, precies.

Ik heb een tijdje een collega gehad en die zat veel aan de telefoon en dan zei ze altijd "goedenaaaaaavooooooooooooooond, u spreekt met Jaaaaaaaaannekuuuuuuhhhhhhhh". Daar moesten we altijd erg om lachen (ook de Limburgers), die zin duurde zo ongeveer 2 minuten
ik duik mijn bedje in.

slaap lekker allemaal

limbo's: sjlaop lekker en druim good!!
schravelvot vind ik een geweldig woord, ik roep dat ook nog wel eens over mezelf

hahahaha heel knap dogma
quote:Lalein schreef op 11 oktober 2008 @ 23:42:

bij mij is de theedoek n aafdreughandjdook

goedemorgen wat een woord afdrooghanddoek

Slaap lekker!
leerlingen moeten t woord schravelvot ook vaak horen van mij. en dat terwijl ik zon stuiterbal ben hahaha
Het is een schurreldouk,een vaatdoek in het ABN.

wij als mensen die in het dialect spreken zijn wijzer dan de mensen die alleen het ABN spreken,wij zijn tweetalig
quote:_Soleil_ schreef op 11 oktober 2008 @ 23:43:

[...]

Ja, precies.

Ik heb een tijdje een collega gehad en die zat veel aan de telefoon en dan zei ze altijd "goedenaaaaaavooooooooooooooond, u spreekt met Jaaaaaaaaannekuuuuuuhhhhhhhh". Daar moesten we altijd erg om lachen (ook de Limburgers), die zin duurde zo ongeveer 2 minuten zo langzaam ben ik dan ook weer niet hahahahaha, ik praat nu in een normaal (soms snel (als ik enthousiast ben)) tempo
quote:Lalein schreef op 11 oktober 2008 @ 23:37:

[...]

hahah heb er nog aan gedacht om sjottelsplak als nick te nemen... overigens is dat woord verkozen tot t mooiste limburgse woord als ik me niet vergisOok mooi!
quote:Lalein schreef op 11 oktober 2008 @ 23:37:

[...]

hahah heb er nog aan gedacht om sjottelsplak als nick te nemen... overigens is dat woord verkozen tot t mooiste limburgse woord als ik me niet vergis

jaaaahhh sjottelsplak, leuk woord. Leuker dan vaatdoekje.

En karboet... ook zo'n leuk woord waarvan bijna niemand weet wat het betekent.

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat als je in Limburg komt je er zo snel mogelijk weg wil omdat je niet begrijpt wat ze zeggen. Als de gemiddelde limburger in de gaten heeft dat iemand het dialect niet begrijpt zal hij/zij ogenblikkelijk overgaan op nederlands. Digitalis gaat dan ook zeker alleen op vakantie in landen waar ze de landtaal volledig beheerst?
bij mij is een theedoek een potdook, daarmee heb ik mijn collega;s dus wel aan het lachen gekregen. Ik had met mijn moeder gebeld en toen ik binnenkwam had ik het heel enthousiast over potdoeken, mijn collega;s lachen maar nu noemen ze de theedoek allemaal zo
ik ga ook mijn bedje opzoeken
Hahaha die zin van 2 minuten, ik hoor het ze zo zeggen

Goede nick heb ik he, hij is al vaak genoemd hier. Ik schravel wer verder, hojje
Is vaatdoek ook niet scottelslet in het Limburgs?

En ik vind reijstartel leuk
quote:Schravelvot schreef op 11 oktober 2008 @ 23:39:

[...]

Ik vind het zo'n grappig woord haha. Jullie weten dus wel wat het betekent toch?Ik zeg dat vaak tegen mijn vriend, als we in bed liggen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven