De ouderensoos 2

18-04-2017 14:58 1167 berichten
Als je de jaren '70 van de vorige nog meegemaakt hebt, als je weet wie Sandokan en Catweazle waren, als Floris je eerste tv crush was en het hoogtepunt van de week was AVRO's weekendquiz met Fred Oster en als je moeder truien breide uit het HEMA breiboek, dan zul je je helemaal thuisvoelen in deel 2 van de ouderensoos.

Dit is deel een De ouderensoos

Klets gezellig mee over lid zijn van de TROS, gescheiden gymmen, auto's zonder veiligheidsgordels en ijs dat strak stond van de kleurstoffen.

Welkom!

Ik had een opblaasboot die zo lekker rook. Weet precies wat je bedoelt.

Is het trouwens zo dat je op gevorderde leeftijd minder ruikt? Ik kan me nog heel veel geuren uit mijn jeugd herinneren, maar tegenwoordig is er nog maar weinig wat indruk op me maakt...
Dymphnatam schreef:
29-06-2017 19:57
Ik had een opblaasboot die zo lekker rook. Weet precies wat je bedoelt.

Is het trouwens zo dat je op gevorderde leeftijd minder ruikt? Ik kan me nog heel veel geuren uit mijn jeugd herinneren, maar tegenwoordig is er nog maar weinig wat indruk op me maakt...
Het lijkt wel alsof ze tegenwoordig veel van zure luchtjes houden, ik vind de shampoos van tegenwoordig ook zo zurig ruiken of naar fruit, terwijl ik zeep vele malen lekkerder vind.

De sterkte geuren die wij kennen zijn vast allemaal slecht want ik kom ze ook niet meer tegen, zelfs wasverzachters zijn milder van geur geworden.
Dymphnatam schreef:
29-06-2017 08:56
Ja! Ja! Ja!

Wat was daar ook seer de naam van? Huppeldepup popsy nog wat....
Eerste mysterie: (als eerder vermeld) sherbet dipdab (gewoon nog onthouden)
2e mysterie: poprocks
Ik zat op een kleuterschool waar op wastafels in de toiletten sunlight zeep lag. Ik zal die geur nooit vergeten...
Nog even over barbies, die waren aan mij niet besteed. Ik kreeg er een van mijn oma (de lieverd) maar ik vond het helemaal niks, zo'n spichtig ding. Toen heb ik hem aan mijn buurmeisje gegeven, die wilde hem wel. Daarna moest ik hem gaan terugvragen van mijn moeder omdat-ie zo duur was geweest. Heb er nauwelijks mee gespeeld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudere zus wilde dolgraag een Barbypop. Ik vond ze monsterlijk maar mocht = moest er toen ook een van mijn moeder. De enige methode om eraan te ontkomen, was zeggen dat ik een Skipper wou. Wou die evenmin, maar die was tenminste minder lelijk en iets goedkoper, dus minder weggegooid geld.
Oh ja, die geuren herinner ik me ook nog. Inderdaad zoals een opblaasbadje en ook speeltjes voor in het zwembad zoals een strandbal en van die zachte plastic sleutelhangers/hebbedinngetjes. Ik herinner me nog een plastic skelet en een krokodil.
En iemand had het over plastic figuurtjes, er was een tijdje een bambirage

Afbeelding

Met barbies en poppen speelde ik eigenlijk niet, wel met autotjes.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

En voelen we deze nog? De kontknijpstoelen

Afbeelding

Schorten worden nu natuurlijk ook nog gebruikt, maar dan eigenlijk alleen tijdens koken. Toen liepen sommige vrouwen er de hele dag mee.

Afbeelding

De voorloper van facebook :D Het poezie album, of zoals het uitgesproken werd het poessiealbum

Afbeelding
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

mogge meisjes, :)
Die stoelen zijn weer rete hip. maar dan in deze tijd. fff een ietwat ander modelletje :)

Geuren daar heb ik weinig mee, Ik ben al van kinds af aan zo doof als een deur, daarom ruik ik slecht. hahahahha
Nee zonder dollen. Ik was kind aan huis, bij de KNO arts.
Toen ik kinderen kreeg, moest ik echt m'n neus tegen hun billen aan houden, dan pas rook ik de "poep" luier.
Dit resulteerde nogal eens in een ontaarde moeder :facepalm: potten uierzalm om de boel te redden.
Sterke geuren ala industrie ruik ik dus wel.

Het enige wat mij altijd is bijgebleven is de geur van pas gemaaid gras, of als het geregend had.
kopjekoffie70 schreef:
30-06-2017 22:20
Oh ja, die geuren herinner ik me ook nog. Inderdaad zoals een opblaasbadje en ook speeltjes voor in het zwembad zoals een strandbal en van die zachte plastic sleutelhangers/hebbedinngetjes. Ik herinner me nog een plastic skelet en een krokodil.

Afbeelding

Die had ik ook, al zeker 30 jaar niet meer aan gedacht!
kopjekoffie70 schreef:

Nou je het zegt! Die plastic figuurtjes herinner ik me ook vaag. Waren er nog andere dan bambi?
Dymphnatam schreef:
29-06-2017 19:57
Dat komt misschien ook omdat in je jeugd elke ervaring nieuw is en daardoor veel meer indruk maakt.
Geuren uit je jeugd: Mijn ene oma en opa woonden ergens in de stad waar je altijd langs het industriegebied liep (wij liepen altijd, nooit de bus en een auto ook nooit gehad), bij uitzondering fietsen, maar goed, lopende op zondag naar die Opa en Oma kwam er een chemische walm je tegemoet, heel erg smerig en tegelijkertijd lekker van smerigheid. Alsof die geur bij dat bezoek hoorde.

Wat ook wel weer klopte wat het was retesaai altijd bij die Oma en Opa. Niks te doen dan stilzitten.
Everything you see I owe to spaghetti!
Hee, dat oranje hert had ik ook, die liggende. Ook nooit meer aan gedacht tot ik dit plaatje zag.
Och ja die hertjes stonden bij mijn opa en oma in de letterbak. En die stoelen hadden ze ook!
Jaaaaa....een letterbak. Met allerhande voorwerpen van tin? Ijzer? Ander materiaal? Ik herinner mij een spinnewiel (nog zonder "n" er tussen), en een typemachine. Ook een tijd een rage geweest.

Nog iets heel anders: playmobiel. Maar dan de allereerste. Ik heb nog wat ergens in een doos liggen van de eerste generatie. Maak mezelf wijs dat het een fortuin waard is :biggrin:
Vast al voorbij gekomen. Het sparen van sleutelhangers van allerlei producten. Bv zak chips (met echte plastic chippies erin) of ketchupflesje (met rode vloeistof) of chocomel (bruine vloeistof) etc.

Afbeelding
En natuurlijk speldjes van allerlei producten, bedrijven, bands, gebeurtenissen etc. Ik heb er er nog 1 van Claus en Beatrix.. :Afbeelding
anoniem_65494a726b7e3 wijzigde dit bericht op 02-07-2017 19:48
19.16% gewijzigd
00gjes schreef:
01-07-2017 11:37
Nou je het zegt! Die plastic figuurtjes herinner ik me ook vaag. Waren er nog andere dan bambi?
Ik heb ze (nog) niet kunnen vinden.

kopjekoffie70 schreef:

Afbeelding

Oohhh, die bambi figuurtjes heb ik ooit aan mijn moeder voor Moederdag gegeven! Ze stonden in de keuken op de wekkerradio, zo eentje met van die omklappende cijfertjes :)
Als ik het me goed herinner zaten die van mij ook nog met een koperen kettinkje aan elkaar, verder identiek.
Zelf vond ik ze als kind echt schitterend, jaren later bleek dat mijn moeder die mening niet deelde....
What have we done....
kopjekoffie70 schreef:
30-06-2017 22:35
En voelen we deze nog? De kontknijpstoelen

Afbeelding

Schorten worden nu natuurlijk ook nog gebruikt, maar dan eigenlijk alleen tijdens koken. Toen liepen sommige vrouwen er de hele dag mee.

Afbeelding

De voorloper van facebook :D Het poezie album, of zoals het uitgesproken werd het poessiealbum

Afbeelding
Die stoelen bezorgden je striemen en ze bleven aan je plakken.
Die werkschorten zijn eigenlijk uit de tijd van morgenjurk met werkschort tijdens het huishoudelijke werk en daarna een elegant middagjurkje aan doen.
Die stoelen ja, wie dát ooit bedacht heeft....
Wat een ondingen.

Een jasschort was een vrij normale dracht toen ik kind was in Amsterdam ook. Maar niet voor mee naar buiten.
Alleen in de keuken.

Toen ik ging helpen koken kreeg ik er ook wel eens een aan, van mijn moeder, met veel bruin en oranje bloemetjes.
Die letterbakbeestjes waren van glas, toch? Blauwe dolfijntjes enzo.
Het jasschort ken ik alleen van ma Flodder :D
O ja, die schorten. Mijn oma had verschillende schorten en dat was toen overal zo: oudere dames waren in mijn ogen altijd met het huishouden bezig in zo'n schort. Bestaan die dingen eigenlijk nog?
Erger nog dat de schorten vond ik de korsetten en de step-ins.
Ik haatte het dat ik een meisje was. Doodsbang was ik voor de toekomst: ik zou dan ook in die enge dingen moeten lopen.
Mijn oma had ook echt nog kousen en een korset.
In haar kousen legde ze aan de bovenkant gewoon een knoop. Er was ook niks sexy's aan.
Plassen deed zij met de wc deur open.
Niet omdat ze zo vrijgevochten was maar omdat de wc zo vreselijk klein was dat de deur alleen met enig geweld dicht ging en dan zaten de knieën shocking klem tegen de deur die je met de hand dicht moest houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven