Discussiegroepje voor academici en/of gymnasiasten

20-10-2008 16:01 1802 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al veel groepjes (voor singles, voor moeders, etc.), maar volgens mij is er nog geen discussiegroepje dat speciaal is opgezet voor mensen met een duidelijk intellectueel profiel.

Gespreksonderwerpen: vrij, maar gezien de aard van de topic liggen onderwerpen als politiek, wetenschap, filosofie, levensbeshouwing, kunst, cultuur, economie en het daten op sites voor hoogopgeleiden voor de hand.

N.B. De afbakening van de doelgroep is niet elitair of buitensluitend bedoeld, maar geeft slechts iets gemeenschappelijks, net zoals dat het geval is voor de klets-topics voor singles of alleenstaande ouders.
quote:Geleerd schreef op 21 oktober 2008 @ 14:06:

@Mevrouw de Kees: die impliciete boodschap volgt toch niet logisch uit die dingen die jij aanhaalt?In termen van absolute logica (Ja ik heb het vak logica nog gevolgd op de uni) niet, maar dat is niet hoe de meeste mensen zich een oordeel vormen over anderen. Het is een redelijke veronderstelling op basis van wat er gezegd is.
Ik haak af bij Plato,
quote:hekate schreef op 21 oktober 2008 @ 14:10:

Wat is er mis met Plato ? Komt goed Hekate, komt goed. Matter of perception. Ik vind Ari lief en Epi, jij dan ook?
Het neerbuigende wordt ook erg versterkt door je egocentrische redeneertrant. Als iemand (voor de grap) vraagt: mag ik meepraten met mijn HAVO-diploma en jij zegt bloedserieus "Dat mag wel, maar het zal niet zo lonend voor je zijn om hier mee te praten', dan vul je zoveel voor een ander in! Hoe kun jij nou weten wat prettig voor een ander is? Daarmee kom je betuttelend, neerbuigend, arrogant en onplezierig over.
@Suzali: 28
En ik bedoel met egocentrische redeneertrant: jij maakt jouw beleving van de dingen tot een feit. Je redeneert vanuit jezelf, kan je niet goed inleven en vult veel voor anderen in.
@Digitalis: Jaha, ik óók, vooral Ari! Maar Plato schrijft zo mooi (oei, oppervlakkig! ik ga op uiterlijkheden af).
Wees blij!
quote:Geleerd schreef op 21 oktober 2008 @ 13:58:

@Mevrouw de Kees: hoe kom je erbij dat ik me boven anderen verheven voel.... Ik heb dit topic geopend om mensen te ontmoeten met een vergelijkbaar referentiekader. Die Tacitus hebben gelezen of iets weten van Plato. Of in een studentenhuis hebben gewoond. etc. Etc. Heeft dus niks te maken met "verheven voelen".Plato, Tacitus. Lekker afgezaagd, wie niet. Ik zou meer onder de indruk zijn als je wist wie Saxo was. Wist je dat Shakespeare Saxo wel kende? Hamlet is op één van Saxo's geschriften gebaseerd.

Het is me trouwens opgevallen (niet voor het eerst) dat je de posts waar je geen antwoord op hebt gewoon negeert.

SD >> om het e-woord te gebruiken, gewoon dagelijks You oughta know (Alannis Morissette) zingen...
anoniem_67352 wijzigde dit bericht op 21-10-2008 14:25
Reden: bron toegevoegd; Saxo's verhaal over Amlet
% gewijzigd
Ter illustratie van mijn punt: Het is niet zeker dat hetgene dat niet gezegd wordt de onderstaande cirkel rond zal maken, het zal niemand verbazen dat men dit wel verondersteld.

@MissMara: nee hoor. Kijk wanneer ik een topic open speciaal voor een bepaalde doelgroep, dan kan ik me niet voorstellen dat je het leuk vindt om uitgerekend in dat topic te posten als je niet tot die doelgroep behoort.

Dat heeft niks te maken met "je verheven voelen"
quote:sansan101 schreef op 20 oktober 2008 @ 16:20:

**sansan denkt dat Geleerd écht een over het paard getilde arrogante koe is** (sorry hoor!)Misschien is het al genoemd, ik heb nog niet heel het topic doorgelezen. Maar DeWit wil toch alvast vertellen aan sansan dat een koe vrouwelijk is terwijl Geleerd pretendeert mannelijk te zijn.
Hee Geleerd, wat jij wil bestaat al hoor! Kwestie van ff googelen. Maar ik vergeef het je, dat je dat niet gedaan hebt. Het is algemeen bekend dat hoogbegaafde mensen de neiging hebben om wat lui te worden. Kunnen ze ook niks aan doen ;)

Ben je slim of gewoon hoogbegaafd, en wil je je intelligentie delen met anderen? Dan ben je hier op de juiste plek. Op het forum kan je ongedwongen met andere slimmeriken van gedachten wisselen

http://www.narviq.eu/
.
@Mevrouw de Kees: hee, dit zit in de lijn van de Gestalt-psychologen.... okee, ik snap je punt!
Oh Geleerd, ben je jarig geweest? Van harte dan.

MissMara, dat ben ik met je eens. Ik meen echt dat ik genoeg studenten tegen ben gekomen die ontzettend dom zijn. Of bijzonder eendimensionaal. Bovendien, bij mijn studie zijn er die een heel boek van Wittgenstein kunnen citeren, maar ze zijn nog nooit buiten Belgie geweest. Sja, daar heb ik maar weinig raakvlakken mee.

Daarom reis ik ook zo graag. Onafhankelijke gekken, slimmerds, musici, daredevils....het is altijd leuk om met een emmer vol plaatselijk bocht te vertellen dat je uit een vliegtuig bent gesprongen, en dat 90% roept: been there, done that. Noem mij simpel (simpel!), maar dat vind ik echt genieten.
quote:Geleerd schreef op 21 oktober 2008 @ 14:15:

@MissMara: nee hoor. Kijk wanneer ik een topic open speciaal voor een bepaalde doelgroep, dan kan ik me niet voorstellen dat je het leuk vindt om uitgerekend in dat topic te posten als je niet tot die doelgroep behoort.

Dat heeft niks te maken met "je verheven voelen"Gelukkig bewijs je meteen mijn punt; jij kunt je niet inleven en weet wat een ander wel en niet leuk vindt. Betuttelen heet dat. En als een man bij een vrouw dat doet noemen we dat paternalisme. Toch ook een fijn woord?
Ga dan is heel snel aan je persoonlijkheid werken, get a life, doe niet zo arrogant, leer wat levenslessen in het echte leven............................( geen beginnen aan vrees ik, als jij toch ooit met de ogen van een ander naar jezelf kon kijken, eigenlijk heb ik gewoon medelijden met je dat je HET zelf niet ziet )
JWvB: ik ben hier dan ook niet om indruk te maken. En nee, ik ken Saxo niet.

Dus hoezo elitair? Ik kan vast ook nog wel wat van jullie leren hoor.... (sommigen van jullie althans). Gisteren ging het b.v. over de M-theorie. Had ik ook nog nooit van gehoord. Ik schaam me daar niet voor.

Van Edmund Burke heb ik ook ontzettend veel geleerd. Voel ik me dan minderwaardig? Nou ja, een beetje. Maar ik ben vooral dankbaar dat zo iemand tijd in me wil investeren.
quote:Mevrouwdekees schreef op 21 oktober 2008 @ 14:15:

Ter illustratie van mijn punt: Het is niet zeker dat hetgene dat niet gezegd wordt de onderstaande cirkel rond zal maken, het zal niemand verbazen dat men dit wel verondersteld.

[afbeelding]

Dat is inderdaad Gestallt. Ha!

Maar het illustreert hoe de menselijke geest allerlei niet-kloppende zaken, kloppend maakt. Vandaar mijn wantrouwen in de menselijke waarneming. En ook maar meteen mijn wantrouwen in de 'logische' veronderstelling dat mensen met een hoge opleidingsgraad intelligent zijn, en omgekeerd.
Suz......adem in....adem uit.....

Heeft geen zin om je zo op te winden

Sommige mensen willen gewoon niet begrijpen.

*heeft keihard You oughta know aanstaan ondertussen*
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
@Digitalis: ja, al enige tijd terug hoor...
Impala: doe dat dat forum aub niet aan.
quote:hekate schreef op 21 oktober 2008 @ 14:14:

@Digitalis: Jaha, ik óók, vooral Ari! Maar Plato schrijft zo mooi (oei, oppervlakkig! ik ga op uiterlijkheden af).Ik ook oppervlakkig! Ik hou van Nietzsche. Hij laat me lachen. Da's meer dan genoeg.
@Suzeli: je zegt dat ik eigenlijk medelijden verdien, maar.... waarom geef je me dat medelijden en die hulp dan niet?

Waarom dan al die vervelende, afzeikerige opmerkingen? Waarom HANDEL je dan niet naar je besef dat ik bepaalde dingen mis en eigenlijk mededogen en vriendelijkheid nodig heb?
Suzeli, ik denk dat ze Geleerd met open armen ontvangen in hun midden. Hoe meer gelijkgestemde zielen hoe meer vreugde, toch?
.
Ik moest er wel erg Jip en Janneke taal voor spreken maar fijn dat je het begrijpt, snap je nu ook waarom het je eigen schuld is? Snap je ook al dat ik het roerend eens ben met MissMara? Snap je nu ook dat het niet de dure woordenschat is maar een heldere uiteenzetting die voor iedereen te volgen is kknapper is dan een pseudo-intellectueel betoog? Dat het zelfs eloquenter te noemen valt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven