Favoriete boek

27-10-2020 15:16 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat is jullie favoriete boek?
ik heb volgende week veel vrije tijd en nu we hoofdzakelijk thuiszitten wil ik wat lezen.
Liefst iets dat redelijk vlot leest.
Alle tips zijn welkom! Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Harry Potter
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Rennie Airth - Het zwarte water

En de daar op volgende boeken.
Alle reacties Link kopieren
wat vind je leuk? genre? onderwerpen?
Alle reacties Link kopieren
De reiziger serie van Diana Gabaldon.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Waar houdt je van?
Alle reacties Link kopieren
Wat heel vlot leest is de zeven zussen serie vind ik. Geschreven door Lucinda Riley. Ik dacht echt dat ik niet in die hype zou trappen maar vind het toch fijne boeken om te lezen.
Ook lekker luchtig is de serie over de kleine bakkerij aan het strand van Jenny Colgan.

En voor jullie denken dat ik alleen maar van dit soort luchtige boeken lees( niet dat daar wat mee mis is natuurlijk) ik hou ook van thrillers als die van Iene miene mutte van MJ Arlidge of De Ijstweeling van SK Tremayne.
De boeken van Jane Harper vind ik ook goed en spannend.
Alle reacties Link kopieren
Liefst geen misdaad of crimi.
Voorkeur gaat uit naar familie-epos, of psychologische romans.
Alle reacties Link kopieren
mag ook Engelstalig zijn!
Alle reacties Link kopieren
Nou dan vind je de zeven zussen misschien wel iets.
Alle reacties Link kopieren
'Alles wat vlot leest' is ook wel heel breed en afhankelijk van persoonlijke voorkeuren. Graag iets meer richting.
Alle reacties Link kopieren
Atonement van Ian McEwan

The Luminaries van Eleanor Catton

Life after Life van Kate Atkinson

Als ik je omschrijving lees denk ik dat deze je wel aan zullen spreken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Judith Visser en Sophie kinsella
MarieJulie schreef:
27-10-2020 15:35
Liefst geen misdaad of crimi.
Voorkeur gaat uit naar familie-epos, of psychologische romans.
https://www.hebban.nl/boek/een-keukenme ... n-stockett

Misschien vindt je dit iets.
Alle reacties Link kopieren
O, ik hou ook het meest van psychologische romans.
In dat geval: alles van Rascha Peper.
En ook vreselijk mooi (ook schrijnend) is Voor een verloren soldaat van Rudi van Dantzig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriete boek is de wintertuin van kristin hannah... prachtig boek!! En ik lees nogal wat af... ;)

Heb hem voor je als ebook, als je wilt?
Alle reacties Link kopieren
Nicco88 schreef:
27-10-2020 15:44
https://www.hebban.nl/boek/een-keukenme ... n-stockett

Misschien vindt je dit iets.
Deze is leuk ja!
Alle reacties Link kopieren
Hotel New Hampshire vertelt het uiterst originele en tumultueuze verhaal van de familie Berry. Vader en moeder zijn eigenaar van Hotel New Hampshire. Frank is de oudste zoon en zijn leven wordt beheerst door zijn homoseksualiteit. Franny is de oudste dochter. John is het derde kind en de verteller van het verhaal. Zijn liefde voor zijn oudere zus dreigt een obsessie te worden. Lily is de tweede dochter en lijdt aan dwerggroei. En dan is er nog Ei, de benjamin van de familie. Vader besluit op uitnodiging van zijn oude vriend Freud met zijn gezin naar Wenen te verhuizen om daar een nieuw Hotel New Hampshire te openen. Wat volgt is een verbijsterend verhaal, met onvergetelijke personages en meeslepende gebeurtenissen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Het lot van de familie Meijer van Charles Lewinsky is een fijn boek om te lezen. Niet een favoriet van mij ( want ik hou persoonlijk wel van crimi en enge rare zaken ) maar het was interessant genoeg om er maar door in te blijven lezen. Dik boek en ik had 'm in een mum van tijd uit.
Alle reacties Link kopieren
Als ik terugkijk op mijn jeugd vraag ik me af hoe ik het eigenlijk overleefd heb. Uiteraard was het een beroerde jeugd: aan een gelukkige jeugd valt geen eer te behalen. Erger dan de doorsnee ongelukkige jeugd is de ongelukkige Ierse jeugd, en de ongelukkige Ierse katholieke jeugd spant de kroon.'
Frank McCourt wordt geboren als oudste zoon van een doodarm Iers gezin in het New York van de jaren dertig. Zijn vader is een onverbeterlijke alcoholist die er niet in slaagt zijn gezin te onderhouden. Nationalistisch als hij is, laat hij zijn zoontjes stram in de houding Ierse liederen zingen. Maar de magische klank van het woord Ierland gaat al snel verloren als het gezin door geldnood gedwongen remigreert naar Limerick, de geboorteplaats van Franks moeder Angela.
Frank McCourt (1930-2009) maakte zijn debuut met het inmiddels door miljoenen gelezen De as van mijn moeder, dat in 1997 werd bekroond met de Pulitzer Prize, vele andere literaire prijzen won en in 1999 werd verfilmd als Angela's Ashes. Later schreef hij de romans De nieuwe wereld en Meester!
'De as van mijn moeder is een mooi geschreven, om medeleven vragend verhaal vol humor, dat alom is geprezen om zijn literaire kwaliteiten.' de Volkskrant
'Zelden zal een lezer zo hard gelachen hebben om een katholieke jeugd in Ierland vol ellende en leed.' HP/De Tijd
'Een meesterwerk.' Elsevier
'Schitterende memoires over een afschuwelijke Ierse jeugd.' Newsweek
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Eén van mijn favorieten (maar tegenwoordig niet meer zo bekend) is "Die Familie Buchholz". Er is ook een Nederlandse vertaling van, die heb ik ook, uit de boekenkast van overgrootmoeder. Geschreven tussen 1880 en 1900 en dan denk je: nee, laat maar. Maar het zijn geweldige boeken, heel goed leesbaar, humoristisch, maar ook met een heel leuk inkijkje in die tijd. Het gaat over een gezin met (bijna) volwassen kinderen in het Berlijn van rond de eeuwwisseling en alle perikelen die ze meemaken. Soms ligt de verhaallijn meer op iets wat de moeder (in feite de "schrijfster" van het geheel) meemaakt, soms meer nadruk op de bijna volwassen dochters en hun perikelen, soms op gehakketak tussen de familie en hun vrienden, compleet met steken onder water en uiteindelijk toch weer elkaar vinden, het is geweldig lezen.

Ik weet echt niet of het tegenwoordig nog verkrijgbaar is, maar ik vermaak me er altijd heel erg mee. Ook de beschrijvingen van het Berlijn uit de tijd van het keizerrijk zijn boeiend, nooit langdradig of vervelend, maar alsof je een schilderijtje bekijkt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Als door een terroristische bomaanslag in London Rose om het leven
komt zijn de gevolgen voor het gezin Matthews rampzalig.
Vijf jaar later is Moeder bij haar behandelende therapeut gaan wonen. Vader zoekt vergetelheid in alcohol en besluit voor een goede werkplek te verhuizen. Het inmiddels tienjarig broertje Jamie van Rose en haar tweelingzus Jasmine gaan met hem mee.

In hun nieuwe woonomgeving blijkt Jasmine te worstelen met voedselproblemen en Jamie vindt alleen vriendschap bij zijn kat Roger en het Moslimmeisje Sunya.

Alles lijkt erop zich te ontwikkelen tot een enorme tragedie, het schrijnend gemis van de Moeder door Jamie, zijn verboden omgang met Sunya, Zusje Jas die spijbelt van school en de Vader die amper zorg draagt voor zijn kinderen.
De enige die nergens last van heeft is Rose, zij staat op de schoorsteenmantel, ze wordt geliefd, gekoesterd en heel erg gemist.

Schrijfster Annabel Pitcher heeft mij met haar eenvoudige maar scherpe schrijfwijze regelmatig geraakt.
Zoals in de passage waarin Jamie naar huis komt na een partijtje voetbal in zijn juist gekregen, te kleine, voetbalschoenen voor zijn verjaardag. Vol verwachting over post van zijn Moeder opent hij de voordeur en kijkt naar de deurmat zoekend naar post....
Mooi, zijn ook de zinnen die er zo natuurlijk geschreven in voorkomen, één ervan is wanneer Jasmine over haar overleden zusje zegt: 'Stel je eens een schaduw voor zonder persoon erbij,'
Het boek onderscheid zich doordat Annabel Pitcher niet alleen ontroerd, zij heeft humor en hoop verweven in actuele onderwerpen als Terrorisme, discriminatie, verwaarlozing en verdriet.
Mijn zus woont op de schoorsteenmantel is volgens uitgever Mistral bedoeld voor Young Adult.De uitgever kan ermee in de handjes klappen want ieder ouder zal het boek ook waarderen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Aller mooiste boek ooit in mijn ogen:

Een klein leven van Hanya Yanagihara

Leest op zich makkelijk weg ware het niet dat het verhaal heel dramatisch en ellendig is, ik moest hem gewoon af en toe weg leggen om er niet in te verdwijnen en mijn hoofd weer even leeg te maken.
Alle reacties Link kopieren
- Naduah van Lucia St Claire-Robson is wel een van mijn favoriete boeken.
- Frederique van Judith Krantz, geen ingewikkelde literatuur maar wel erg prettig leesbaar.
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren
Mijn favoriete boek zal ik je besparen: dik, traag en somber :)

Boeken die je misschien wel leuk vindt: de Cazalet-serie van Elizabeth Jane Howard, over een grote, welgestelde Engelse familie in de jaren 30-50.

De dochters van de kapitein van Maria Duenas, over drie Spaanse zussen die in het begin van de 20e eeuw naar New York emigreren en daar hun leven opbouwen.

En de Napoltaanse romans van Elena Ferrante, over twee meisjes die opgroeien en Napels.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven